  • 21. Data: 2023-08-03 14:37:31
    Temat: Re: Średnica
    Od: WM <c...@p...onet.pl>

    czwartek, 3 sierpnia 2023 o 13:39:59 UTC+2 Robert Wańkowski napisał(a):
    > Będę musiał go przeprosić i kolejny raz podejść do niego.
    >
    > Robert

    Zachęcam, ponieważ FreeCad to obecnie całkiem fajny program inżynierski.
    Można pisać do niego skrypty w Pythonie, co rozszerza jego możliwości.
    Na początku też miałem z tym programem kłopoty, ale forum FreeCada bardzo mi pomogło
    w ich pokonaniu.
    Na stronie forum, dla zachęty, są podane przykłady zastosowań.
    https://forum.freecad.org/viewtopic.php?t=78021&sid=
    5ed6d7dc678b17b8e7f554e3cf2ab6df

    Dla startujących polecam filmiki instruktażowe.
    https://forum.freecad.org/viewtopic.php?t=38636&star
    t=50

    WM

  • 22. Data: 2023-08-03 16:40:09
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Thu, 3 Aug 2023 04:12:21 -0700 (PDT), WM wrote:
> [...]
    29%2Bcos%283a%29%2Bcos%285a+%29+%3D150%2F60.7

    s%283a%29%2Bcos%285a+%29+%3D150%2F60.7

    > Użyłem innej metody matematycznej i o dziwo otrzymałem inny wynik.
    >
    > Kąt środkowy alfa, na którym oparty jest bok 300, musi być równy sześciu środkowym
    kątom, na których bok 60.7 jest oparty.
    > Mamy zatem dwa równania na promień koła R:
    > R=(300/2)/sin(alfa)
    > R=(60.7/2)/sin(alfa/6)
    > Po ich przyrównanu, otrzymujemy równanie (uwikłane) na kąt alfa.
    > sin(alfa/6)=sin(alfa)*60.7/300
    [...]
    > Wydruk:
    > alfa= 1.0714523980563655 rad
    > alfa= 61,389700357800834 deg

    To jest ten sam wynik
    61,389700357800834/6=10,231616726300139

    > R= 170.862886333473

    A tu mamy leciutką rozbieznosc, bo u mnie wyszlo 170,8630,
    ale to pewnie skutek zaokrąglen Wolframa i moich.

    > Można je rozwiązać iteracyjnie tym równaniem:
    > alfa(i+1)=6*arcsin(sin(alfa(i))*60.7/300)
    > Programy komputerowe typu Python nas rozpieszczają i 100 iteracji nie jest
    problemem.

    Słabo zbieżna ta metoda, bo chocby metoda kolejnych przyblizen i
    dzielenia na pół, po 100 iteracjach powinienes miec ze 30 cyfr ..

    J.

  • 23. Data: 2023-08-03 17:32:29
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Wed, 2 Aug 2023 12:15:29 -0700 (PDT), WM wrote:

    > W programie FreeCad robi się bez problemu.
    > Trzeba narzucić więzy równości odcinków 60,7 i dalej już leci z górki.
    > https://images91.fotosik.pl/677/60b29bc1f6e4cb37med.
    jpg

    No no ... jeśli pozwala sobie takie ograniczenia narzucic i potrafi
    okrąg dobrać ... pogratulować.

    J.

  • 24. Data: 2023-08-03 17:33:09
    Od: WM <c...@p...onet.pl>

    czwartek, 3 sierpnia 2023 o 16:40:11 UTC+2 J.F napisał(a):
    (...)
    > To jest ten sam wynik
    > 61,389700357800834/6=10,231616726300139

    Faktycznie jest to ten sam wynik.
    Liczysz mniejszy kąt, a ja większy i to przeoczyłem.

    (...)
    > Słabo zbieżna ta metoda, bo chocby metoda kolejnych przyblizen i
    > dzielenia na pół, po 100 iteracjach powinienes miec ze 30 cyfr ..

    Dlatego piszę, że komputery nas rozpieszczają i duża liczba iteracji nie
    dyskwalifikuje wolno zbieżnej metody.

    WM

  • 25. Data: 2023-08-03 17:48:53
    Od: WM <c...@p...onet.pl>

    czwartek, 3 sierpnia 2023 o 17:32:31 UTC+2 J.F napisał(a):

    jpg
    > No no ... jeśli pozwala sobie takie ograniczenia narzucic i potrafi
    > okrąg dobrać ... pogratulować.

    To nic nadzwyczajnego, więzy są standardem w programach CAD.
    Można np. ustawiać równość, równoległość, prostopadłość odcinków.
    Tu jest wykaz więzów geometrii.
    https://wiki.freecad.org/Sketcher_Workbench/pl#Wi%C4
    %99zy_geometrii

    WM

  • 26. Data: 2023-08-03 23:07:24
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    Dnia Thu, 3 Aug 2023 12:03:14 +0200, Robert Wańkowski napisał(a):

    > Wcześniej napisałem, że nieraz tak robię. Problemem jest wybór - albo
    > mała rozdzielczość i małe zniekształcenia lub na odwrót.

    Wiem, że tak pisałeś.
    Ale ja miałem na myśli zdjęcie zrobione z dużej odległości aparatem foto z
    obiektywem o ogniskowej przynajmniej 200. Tak trochę strzelam, bo od kilku
    lat bardzo rzadko robię coś lustrzanką.

    > Kiedyś tu pytałem czy ktoś ma iPhona ze skanerem 3D, byłem ciekaw jak to
    > w praktyce wygląda.

    Czego to ludzie nie wymyślą ;)

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 27. Data: 2023-08-04 08:48:49
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Thu, 3 Aug 2023 08:48:53 -0700 (PDT), WM wrote:

    jpg

    > To nic nadzwyczajnego, więzy są standardem w programach CAD.

    Ogolnie standard, ale

    > Można np. ustawiać równość, równoległość, prostopadłość odcinków.

    A co ustawiłes? ze konce odcinkow leza na okregu, nieznanym okregu.
    że "półcięciwa"/rozpietosc jest 150mm.

    Ze on na to pozwolił i zrozumiał, o co Ci chodzi - podziwiam.

    J.

  • 28. Data: 2023-08-04 10:06:04
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 03/08/2023 12:03, Robert Wańkowski wrote:
    > Kiedyś tu pytałem czy ktoś ma iPhona ze skanerem 3D

    Skaner jest zbędny, jeśli chcesz samą geometrię, bez perfekcyjnych
    wymiarów (ale z proporcjami).

    https://www.meshlab.net/

    https://youtu.be/1s8dZAk6dy8?t=121

    mashlab jest trochę kaprysny, pomaga mu stolik obrotowy i stabilne
    mocowanie telefonu. Ale ogólnie do wynikowych proporcji nie można się
    przyczepić, po przeskalowaniu modelu wynik jest bardziej niż uzyteczny.

  • 29. Data: 2023-08-04 10:17:31
    Od: WM <c...@p...onet.pl>

    piątek, 4 sierpnia 2023 o 08:48:50 UTC+2 J.F napisał(a):
    (...)
> [...]
    > że "półcięciwa"/rozpietosc jest 150mm.
    >
    > Ze on na to pozwolił i zrozumiał, o co Ci chodzi - podziwiam.

    Każdy obiekt i każda zależność ma swoje równanie.
    Liczba równań i wprowadzonych wymiarów musi się zgadzać.
    Jeżeli zbyt mało wprowadziliśmy wymiarów, program to zasygnalizuje.
    Pozycje pozostałych punktów (niezwymiarowanych przez nas) program sam wylicza na
    bieżąco i tyle.

    Program ma różne ciekawe środowiska pracy np. MES.
    https://wiki.freecad.org/FEM_Workbench/pl

    WM

  • 30. Data: 2023-08-04 12:02:42
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Fri, 4 Aug 2023 01:17:31 -0700 (PDT), WM wrote:
    > piątek, 4 sierpnia 2023 o 08:48:50 UTC+2 J.F napisał(a):
    > (...)

    > (...)
    >
    > Każdy obiekt i każda zależność ma swoje równanie.

    Tylko ta zależność wyjątkowo trudna do sformulowania.

    Jak Ty to w zasadzie zadałes - narysowales byle jaki okrąg,
    trzy boki, powiązałes konce z okregiem, plus inne powiązania, zadaleś
    wymiary?
    A program sobie dobierał, aż dobrał ?

    Rownanie jak widac wyszło nam 5 stopnia. Wredne.
    Ale CAD pewnie go nawet nie wylicza, tylko układa sobie układ równan,
    i rozwiązuje/dobiera numerycznie.

    > Liczba równań i wprowadzonych wymiarów musi się zgadzać.

    Taa, srodkowy punkt wieloboku powiedzmy mamy zadany.
    trzy pozostale punkty to 6 zmiennych, srodek okręgu to 7-ma, bo tylko
    y, promien okregu to 8-ma ..
    A rownan
    -3 dlugosci boków
    -3 odleglosci od srodka,
    -długość półcieciwy,
    ... a prawda - promien okregu powiązany z y środka.

    Moze i nie takie trudne numerycznie.

    J.