  • 1. Data: 2011-01-14 15:20:11
    Temat: Obliczenie wytrzymałościowe lin.
    Od: apus <w...@g...com>

    Mam pewne zadanie i stanąłem przed problemem jak policzyć liny. Mam
    układ taki jak na schemacie:
    http://tinypic.com/view.php?pic=2emhfeu&s=7. Dwie liny prostopadłe
    łączą się w jednym punkcie, do których przyłączona jest dźwignia pod
    pewnym kątem z czymś tam na końcu, nie ważne z czym :) W każdym razie
    lina pozioma... Liczyć to tylko na rozciąganie i ścinanie , czy
    jeszcze zginanie (chociaż mnie osobiście zginanie i lina nie pasuje)

  • 2. Data: 2011-01-14 17:24:51
    Temat: Re: Obliczenie wytrzymałościowe lin.
    Od: myszek <k...@l...tpsa.pl>

    apus wrote:

> [...]
    > lina pozioma... Liczyć to tylko na rozciąganie i ścinanie , czy
    > jeszcze zginanie (chociaż mnie osobiście zginanie i lina nie pasuje)

    Liny raczej nie bywaja sztywne ani na zginanie ani na scinanie...
    Zauwaz ze w pionie na dzwignie dzialaja tylko sily ciezkosci i sila
    naciagu liny pionowej. W poziomie tylko sila naciagu liny poziomej
    i sila reakcji sciany. Czyli Rc=-(P+Q), Rd=-Ra
    W punkcie zawieszenia dzwigni jest przegub, czyli musza rownowazyc
    sie momenty sil: Ra*l*cos(a)=P*1/2*l*sin(a)+Q*l*sin(a)

    ...i tak juz za duzo podpowiedzialem :)

    pozdrowienia

    krzys

    --
    _^..^_)_
    \ /

  • 3. Data: 2011-01-15 23:40:37
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "apus" <w...@g...com> napisał w wiadomości
    j.googlegroups.com...

    Z założenia lina przenosi tylko i wyłącznie naprężenie rozciągajace i tak
    należy przyjmować w obliczeniach. W praktyce pewnie dałoby się inaczej
    obciążyć, ale nigdy tego w obliczeniach się nie uwzględnia.