  • 11. Data: 2011-04-28 15:20:46
    Temat: Re: Śruby klasy 5.6, a dyrektywa PED.
    Od: " " <l...@g...pl>

    Alex Sharon <a...@s...ca> napisał(a):

    > Sruby o ktorych pisal Konrad wykonane podlug ASTM A 193 sa wykonane ze
    > stopow.
    > Sruby wykonane ze stali weglowej gatunku szmelc maja ograniczony zasieg w
    > temperaturach podwyzszonych, tak jak zreszta i stal weglowa.
    > W temperaturze powyzej 425 C wegiel w stali zamienia sie w grafit.
    >
    > Alec

    Proszę o wyrozumiałość, ale mam rozumieć że śruby klasy 5.6 mogą być inne niż
    z węglówki? Bo tak zrozumiałem tę odpowiedź :) To, że są stale odpowiednie do
    zastosowań w wysokich temp. to wiem, tylko ciekawi mnie jak podchodzi do tego
    dyrektywa. Tzn. może inaczej... Czy śruby klasy wymienionej przeze mnie mogą
    być zastoswane w połączeniach kołnierzowych, jeśli aparat podlega pod PED?
    Pytam dlatego, że ostatnio usłyszałem ciekawy przypadek i byłem poproszony o
    opinie. Śruby klasy 8.8 pracujące w temp.500stopni uległy zniszczeniu (po
    prostu zaczęły płynąć). Sprawa jest jasna: albo siła naciągu wstępnego
    wstępna była za duża (np. skręcanie bez klucza dynamometrycznego), albo
    granica plastyczności w temp. 500 stopni została dawno przekroczona. I teraz
    nasuwa mi się pytanie: przecież taki wymiennik przeszedł przez jednostkę
    notyfikowaną, ktoś dokonał oceny zgodności, więc jeśli śrub klasy 5.6, 8.8
    itp. nie ma w wykazie zalecanych materiałów w normie zharmonizowanej PN-En
    13445-2, to jak taki wymiennik może być dopuszczony do pracy? Odgrzebałem
    stare projekty i tam w 80% stosowane śruby różnej klasy, w różnej temp.
    Wszystko działa do dziś. I to mnie irytuje :D

  • 12. Data: 2011-04-28 17:02:35
    Od: "Alex Sharon" <a...@s...ca>

    <l...@g...pl> wrote in message

> [...]
    > stare projekty i tam w 80% stosowane śruby różnej klasy, w różnej temp.
    > Wszystko działa do dziś. I to mnie irytuje :D

    Prosze rowniez o wyrozumialosc, gdyz nie mam zielonego pijecia na czym
    polegaja sruby klasy 5 czy 6 i dyrektywa PED podejrzewam ma cos wspolnego z
    przpeisami Wspolnoty Europejskiej.

    Sprawa polega na tym, ze sruby nie sa integralna czescia zbiornika czy
    wymiennika cieplnego. Projektowanie zbiornik cisninieniwego konczy sie na
    kolnierzu. Sruby dopiero dochodza gdy kolnierz rurociagu zostaje domontowany
    do zbiornika, wiec dobor srub jest zwiazany bezposrednio z projektowaniem i
    instalacja rurociagow..
    Wykluczam oczywiscie sruby znajdujace sie wewnatrz zbiornika, i sruby do
    zamontowania pokrywy wlazu. Czy dyrektywy PED pokrywaja rowniez rurociagi
    jako integralny zespol zbiornik-rurociag?

    To, ze cos dziala, a wg logiki nie powinno dzialac jest poprostu fucha -
    albo sruby w wysokiej temperaturze byly jednak stopowe, albo temperatura
    powyzej 425 C nie trwala zbyt dlugo (potrzebny jest czas, azeby stal ulegla
    degradacji).

    Alec

  • 13. Data: 2011-04-28 17:44:12
    Od: " " <l...@g...pl>

    Alex Sharon <a...@s...ca> napisał(a):

> [...]
    > powyzej 425 C nie trwala zbyt dlugo (potrzebny jest czas, azeby stal ulegla

    Teoria z projektowaniem aparatu ciśnieniowego bez śrub to ciekawa sprawa.
    Zastanawia mnie na jakiej podstawie taki wniosek. Jeśli miałbym rozumować tym
    tokiem myślenia, to nie jestem w stanie przeprowadzić oceny zgodności, ani
    sprawdzić aparatu na ciśnienie próby. Bo jak to zrobię bez śrub, oceny
    szczelności złącza i bez pokrywy na kołnierzu? Przecież w większości
    przypadków nie wykonasz próby jeśli doprowadzisz już rury procesowe do aparatu
    np. w wymiennikach płaszczowo rurowych (np. z głowicą pływającą), gdzie dla
    głowicy pływającej i przestrzeni rur wykonujesz próbę na inne parametry
    ciśnienia niż w przestrzeni płaszcza. Z drugiej strony zaś, skąd wiesz jaki
    króciec (grubości rury) doprowadzić do aparatu jeśli na jego końcu znajduje
    się króciec kryzowy, spawany? Tam o grubości rury, która stanowi szyjkę
    kołnierza decydują obliczenia złącza (czyli obliczenia naciągów srub dla
    zapewnienie szczelności złącza i na tej podstawie ocena ich średnicy i w końcu
    obliczenia kołnierza na pełną nośność śrub jeśli montaż jest "byle jaki",
    czyli bez kontroli momentu dokręcenia śrub). Trochę już tego policzyłem i nie
    wyobrażam sobie, jak miałbym zaprojektować taki aparat jeśli to od niego
    zaczyna się projekt, a dopiero później "orurowanie". Nie mówiąc już o tym, że
    teraz rury liczone są w programach AutoPipe, albo Cesar i oprócz sił na
    króćcach nie dostaję żadnych dodtakowych wytycznych co rodzaju kołnierza oraz
    materiału uszczelki.

  • 14. Data: 2011-04-28 20:31:43
    Od: "Alex Sharon" <a...@s...ca>

    <l...@g...pl> wrote in message

> [...]
    > teraz rury liczone są w programach AutoPipe, albo Cesar i oprócz sił na
    > króćcach nie dostaję żadnych dodtakowych wytycznych co rodzaju kołnierza

    Kilka uwag.

    1. Obliczanie zbiornikow cisnieniowych oraz wymiennikow cieplnych odbywa sie
    od lat przy pomocy komputerowych programow.
    Dla przykladu propagandowa reklamowka popularnego programu "Compress"

    http://www.youtube.com/watch?v=2una86cpZPo&feature=r
    elated

    Program obliczy doslownie wszystko, wlaczajac w to grubosco scianek kroccow,
    ilosc srub i srednice, dobierze uszczelki, i policzy pokrywy.
    Oprocz tego przeprowadzi obliczenia spoin, obliczenia od obciazen rurociagow
    (WRC 107 i WRC 297), wiatrem, sniegiem, obliczenia sejsmiczne a nawet
    obliczy naprezenia podczas transportowania zbiornika, a na koncu przepowadzi
    FEA (finite anlysis) oraz wyda wykonawcze rysunki techniczne zbiornika w dwu
    lub trzech wymiarach.

    2. Podczas badan hydrostatycznych wykonawca dostarcza pokrywy kroccow
    (oprocz pokrywy wlazu) z magazynu. Tylko pokrywa wlazu sraz z uszlka i
    srubami bedzie dostaczona klientowi, reszta pokryw, uszczelek i srub
    pozostaje u wykonawcy. Pozakonczeniu badan hydrostatycznych wykonawca musi
    wymienic sruby i uszczelki wlazu na nowe, gdyz te co zostaly uzyte podczas
    badan hydrostatycznych ulegly znieksztalceniom

    3. Krociec dobiera sie jako standard (od ASME 150 do ASME 2500 lub
    odpowiednik PN20 do PN 250), rowniez dobiera sie standardowa uszczelke wg
    ASME B16.5 lub B16.47 wsraz ze standardowymy srednicami i dlugosciami srub
    oraz grubosc pokryw.

    Alec.

  • 15. Data: 2011-04-28 21:44:37
    Od: " " <l...@g...pl>

> [...]
    > ASME B16.5 lub B16.47 wsraz ze standardowymy srednicami i dlugosciami srub

    Ad.1 FEA, ale chyba wyłącznie osłabienia otworem (albo jak kto woli
    wzmocnienia króćcem). Chyba, że PV Elite, Compress, tak dalece już
    udoskonalili swoje produkty, że cały zbiornik można liczyć FEA ( w co wątpie).
    Co do gotowych rysunków. Gdyby te rysunki miałby być odbierane przez polski
    UDT, lub jak kto woli UDT-CERT to proszę uwierzyć, że mogę liczyć się od razu
    ze zwrotem dokumentacji. Rysunki może są ok, ale do dalszej obróbki w
    Inventorze, albo innym systemie 3D, albo jako model do liczenia MES.
    Przynajmniej tak było jeszcze kilka lat temu. Teraz nie wiem jak zaawansowane
    są te programu. Ja używam prymitywnego VVD, ale wiem jak "ogłupiające" jest
    korzystanie z tych programów. Dlatego jestem zwolennikiem śledzenia wzorów
    (czyli mathcad) lub studiowania norm, a nie "tempego" wpisywania wartości w
    puste pola programu.

    Ad2. Wszystko się zgadza, ale to tylko świadczy o tym, że ktoś musi jednak
    policzyć te pokrywki i śruby... Bo jaką mamy pewność, że przy badaniu
    hydrostatycznym, pneumatycznym (a ostatnio nawet zdarzyło mi się widzieć
    badanie helem) warunki naciągów będą wystarczające dla zapewnienia
    szczelności, oraz czy dla ciśnienia próby, śruby te nie ulegną
    uplastycznieniu? Co do wymiany śrub i uszczelki po próbie to też mam mieszane
    uczucia. Bo jak to się ma do śrub jak np. superbolt, których cena nie jest
    niska? Czy też się je wymienia po próbie? Czy może bierze się inne śruby?
    Jeśli bierzemy inne śruby na próbę (materiał itd.) to też musimy przeliczyć...
    Tak więc chcąc podsumować: tak czy inaczej ktoś
    musi przeliczyć te śruby, kołnierz, pokrywę... I to tylko dowodzi, że liczenie
    aparatu nie kończy się na kołnierzu. Bo jeśli nie to po co Cesarr, PVElite,
    VVD liczy MAWP dla kołnierzy i śrub? Żeby było?

    Ad3. No dobiera się, dobiera, ale co to ma do tego, że śruby nie należą do
    obliczeń inżyniera od zbiornika... Tak czy inaczej, nawet jak dobiorę kołnierz
    to go muszę sprawdzić. Bo wystarczy, że parametry m i y uszczelki ulegną
    zmianie i naciągi też się zmienią. Oprócz tego obciążenie kołnierza siłą
    naciągu zależy od materiału śrub. Dobór tego typu elementów bez odpowiednich
    obliczeń nie może być dokonany dla odpowiedzialnych elementów aparatury.
    Zresztą nie ma co nad tym się rozpisywać. UDT-CERT jako jednostka notyfikowana
    wymaga, aby na rys. złożeniowym znajdowała się tabela króćców, wraz momentami
    naciągów śrub. A obliczenia mają dotyczyć wszystkiego co znajduje się na
    rysunku złożeniowym.

    Oprócz tego trzeba zaznaczyć, że nie da się obliczyć wytrzymałości kołnierza,
    bez obliczeń wytrzymałości śrub... NIe chcę tu wzorami rzucać, ale dla metod
    jak Taylor Forge nie można inaczej obliczyć kołnierza.

    Co do materiału uszczelki i jej parametrów obliczeniowych... Teraz każdy
    producent wprowadza parametry y i m uszczelek. Nigdy bym nie skorzystał z
    tabel zawartych w ASME, ani PN-EN 13445-3 (ta sama co w ASME). Chyba, że na
    niskie ciśnienia, lub gdy nie ma znaczenia szczelność połączenia. O tym
    jak wyznaczyli te parametry Rossheim i Markl można poczytać w literaturze...
    Nawet w "Bulletin 502" jest napisane, że wartości y i m dla uszcselek zawarte
    w ASME nie dają podstaw projektowych szczelnego połączenia.

    No i zrobiło się OT. MIało być o śrubach, a staramy się udowodnić jeden
    drugiemu, do kogo obowiązków należy liczenie kołnierza i śrub. NIe wiem jak to
    jest na zachodzie (Niemcy, USA). Ale czasem dostaję do ręki obliczenia robione
    przez jakiegoś hindusa z firmy z USA. Nie wiem czy ja miałem takiego pecha,
    czy tak rzeczywiście jest, ale obliczenia te były robione chaotycznie, bez
    podania źródła, numeru wzoru, a dla nietypowych elementów obliczenia były tak
    naciągnięte, żeby tylko pasowały pod jakikolwiek algorytm. Można było boki
    zrywać z tych iggnorantów... Wydaje mi się, że to wszystko zależy od kraju :)

  • 16. Data: 2011-04-28 22:13:49
    Od: " " <l...@g...pl>

    Doc <d...@w...pl.die.spamer.die> napisał(a):

    > Dlaczego nie. Dyrektywa nie ogranicza stosowanych materiałów ze względu na
    > klasę wytrzymałości. Najwyżej zrobisz Jednorazowe Uznanie Materiału.
    > Zresztą klasa 5.6 (skojarzenie 5.6/5) jest wymieniona w normie PN-EN 1515-1
    > "Kołnierze i ich połączenia. Śruby i nakrętki. Dobór śrub i nakrętek". A ta
    > jest normą zharmonizowaną z PED.

    > Nie mam pojęcia. PN-EN 1515-1 zaleca te śruby do 300 stC max.
    >
    > Pozdrawiam,

    Dzięki za odpowiedź :) Wcześniej przeoczyłem. No właśnie już wczytałem się w
    normę, ale spokoju dalej mi nie daje zapis w PN ISO 898-1, że śruby te mogą
    być użyte tylko do zbiorników prostych. Trochę to sprzeczne jest z tym, że
    norma PN-EN 1515-1 jest zharmonizowana z PED.

  • 17. Data: 2011-04-29 08:20:11
    Od: Doc <d...@w...pl.die.spamer.die>

    Dnia Thu, 28 Apr 2011 09:00:03 -0600, Alex Sharon napisał(a):

    > B7 do srednicy max 21/2" (64 mm) mozna uzywac przy temperaturze -48C
    > Sruby B7 o srednicach powyzej 2 1/2" (64 mm) do srednicy 7" (175 mm) mozna
    > uzywac do -40 C

    No właśnie nie do końca tak jest. Parametry akceptowane wg ASME nie zawsze
    są akceptowane wg PED i EN. Choćby właśnie kwestie udarności.
    Odejdę od śrub bo dla nich akurat nie znam parametrów. Np. rury A-333 Gr.6
    mają badania w -45st.C ale tylko na 20J. Wg dyrektywy PED wymagane jest
    27J. I musiałem robić dodatkowe badania dla -29st.C, które oczywiście
    wyszły... Ale formalnościom musiało stać się zadość.

    Z tymi śrubami B7 moze być podobnie.

    > Ja uzywam rowniez srub B7M (srodowisko siarkowodorowe), ktore mozna uzywac
    > do -55C, max. srednica 2 1/2" (64 mm), z tym, ze zadam zawsze spawdzianu
    > naprezen przy uzywaniu tych srub na polaczenich kolnierzowych, gdyyz
    > kategoria nalezy do srub o srednich wytrzmalosciach. L7 i B7 naleza do
    > kategorii wysokowytrzymalych.
    >
    > L7 sruby sa o wiele drozsze niz B7 (sprawdz cenniki), i uzywam je tylko
    > wtedy kiedy temperatury sa ponizej pokazanych wyzej do min -101C.

    Z jaką nakrętką zazwyczaj kojażysz śruby L7? Ja sie spotkałem z nakrętkami
    4 lub 7, ale nikt nie umiał mi wyjaśnić co lepiej zastosować i czy wogóle
    jest jakaś różnica.

    --
    Doc,
    Zawsze dumny, wielkopański, to jest 7 DAK poznański

  • 18. Data: 2011-04-29 12:12:58
    Od: "Alex Sharon" <a...@s...ca>

    "Doc" <d...@w...pl.die.spamer.die> wrote in message

> [...]
    > 27J. I musiałem robić dodatkowe badania dla -29st.C, które oczywiście
    > wyszły... Ale formalnościom musiało stać się zadość.

    Ciekawe, gdzy zupelnie zgadzam sie z wymaganiami dyrektywy PED

    Kontrowersja polega na tym, ze wymagania na udarnosc dla rur A 333 Grade 6
    sa nawet nieco nizsze niz 20J, a mianowicie 18J (srednia z trzech probek o
    pelnym wymiarze 10 x 10 mm), a dla pojedynczej probki nawet 14J.

    Z kolei wymaganie dla niskowodorowych otulonych elekrod spawalniczych typu
    AWS E7018 -1, uzywanych do spawania rurociagow wykonanych z materialu A 333
    Gr.6 jest 27 J przy temperaturze -46C, i taka wlasnie udarnosc spodziwamy
    sie od spoin. Dlatego przy zamawianiu rur A333 Gr 6, stawiam wymagania 27J i
    nie spotkalem sie jak na razie z problemami.
    Jestem przekonany, ze wkrotce nowa wersja ASTM A 333 Grade 6 spotka
    wymagania PED.

    Temperatura powietrza -45C jest zapewne teoretyczna dla Polski czy nawet
    Morza Polnocnego, ale z kolei normalna dla polnocnej Kanady.

    Sprawa ze srubami B7 wyglada nieco inaczej, gdyz normalnie certifikaty na te
    sruby nie zawieraj udarnosci, ale specyfikacja ASTM A193 (czy ASME A-193)
    zawiera tzw "dodatkowe" wymagania (a supplementary requiremnts), jednym z
    takich wymagan jest S2 (Charpy Impact Testing), wtenczas sruby sa
    dostarczane wg ASTM A 320 z wytrzymaloscia na udarnosc 27J porzy
    temperaturze -101C.

    > Z jaką nakrętką zazwyczaj kojażysz śruby L7? Ja sie spotkałem z nakrętkami
    > 4 lub 7, ale nikt nie umiał mi wyjaśnić co lepiej zastosować i czy wogóle
    > jest jakaś różnica.

    Problem z uzywaniem nakretki typu 7 ze srubami L7 jest ten, ze mamy w tym
    wypadku do czynienia z jednakowymi materialami (jest to wlasciwie
    niskostopowy Cr-Mo stop typu AISI 4140).
    Majac do czynienia z jednakowymi materialami mozemy spodziewac sie "galling"
    (docieranie? zatarcie?). Dlatego nakretka 4 wykonana z niskostopowego stopu
    C-Mo jest jak najbardziej odpowiednia.
    Nie moglem znalesc polskiego odpowiednika na okreslenie "galling", ktory
    okresla problem docierania, podobny jaki spotykamy z zaworach, kiedy
    materialy zasuwy oraz gniazda sa wykonane z tego samego materialu, wtenczas
    albo gniazdo albo zasuwa, albo czesto naraz obydwie czesci zaworu ulegaja
    zuzyciu mechanicznemu.

    Pozdrowienia

    Alec

  • 19. Data: 2011-04-29 13:43:14
    Od: Doc <d...@w...pl.die.spamer.die>

    Dnia Fri, 29 Apr 2011 06:12:58 -0600, Alex Sharon napisał(a):

    > Dlatego przy zamawianiu rur A333 Gr 6, stawiam wymagania 27J i
    > nie spotkalem sie jak na razie z problemami.

    Tak też zamawiamy. Z rurami akurat nigdy problemu nie było.

    > Temperatura powietrza -45C jest zapewne teoretyczna dla Polski czy nawet
    > Morza Polnocnego, ale z kolei normalna dla polnocnej Kanady.

    A na te -45C jakie dajesz śruby? Bo ja taką temperaturę mam na instalacjach
    "low-temp service" w rodzaju separacji niskotemperaturowej lub odzysku LPG.
    I dawaliśmy tam z zasady L7.

> [...]
    > takich wymagan jest S2 (Charpy Impact Testing), wtenczas sruby sa
    > dostarczane wg ASTM A 320 z wytrzymaloscia na udarnosc 27J porzy

    Tak, kojarzę ten zapis o dodatkowych badanaich zgodnie z A-320. Ale czy w
    takim razie śrub B7 nie powinniśmy znakować jako L7? Składy chemiczne i
    parametry mechaniczne są praktycznie identyczne.

    No i jeszcze dręczy mnie sprawa z nierdzewnymi B8M. Są one wyszczególnione
    zarówno w A-193 jak i A-320. Są jakieś różnice w parametrach/badaniach? Czy
    wsio rawno wg której specyfikacji zamówię śruby. Wszak B8M to nierdzewka
    316L a tą o ile dobrze pamietam można stosować do -196C bez problemu i
    badań udarności.

> [...]
    > albo gniazdo albo zasuwa, albo czesto naraz obydwie czesci zaworu ulegaja

    Tak też mnie zawsze uczyli żeby nakrętka i śruba były z innego materiału bo
    może siezatrzeć. Natomiast sama norma PN-EN 1515-1 o której wspominałem
    wcześniej dopuszcza np skojarzenie śruby i nakrętki wykonanych w gatunku
    42CrMo4. I co ciekawe traktuje ten materiał jako odpowiednik B7 mimo
    podanych róznych naprężeń dopuszczalnych.

  • 20. Data: 2011-04-29 14:08:50
    Od: "Alex Sharon" <a...@s...ca>

> [...]
    > instalacjach
    > "low-temp service" w rodzaju separacji niskotemperaturowej lub odzysku

    Kombinacje B7/2H. Skoro wszystkie podstawowe standardyASME VIII/1, ASME
    B31.3 , ASME B31.4, ASME 31.8 oraz kanadyjski CSA Z662-09 zezwalaja, nie ma
    potzreby sie wychylac i kupowac drozszy L7 . Chyba, ze rurociagowe
    specifykacje materialowe klienta zadaja L7.

    > Tak, kojarzę ten zapis o dodatkowych badanaich zgodnie z A-320. Ale czy w
    > takim razie śrub B7 nie powinniśmy znakować jako L7? Składy chemiczne i
    > parametry mechaniczne są praktycznie identyczne.

    Podejrzewam, ze dostarczany na rynek B7 jest wlasciwie L7, gdyz nie oplaca
    sie magazynowac dwa rodzaje materialow, tylko, gdy wystawia sie certifikat,
    wtedy dostawca manipulije papierkami

    Przekonalem sie o tym wiele lat temu, kiedy zamowiony material ASTM A 106
    Grade B, okazal sie ASTM 333 Grade 6. Kiedy zdziwiony spytalem sie dostawcy
    o co tu lata, wyjasnil, ze nie oplaca sie im trzymac dwa rodzaje materialow.
    To samo odnosi sie do odkuwek i i odlewow

> [...]
    > 42CrMo4. I co ciekawe traktuje ten materiał jako odpowiednik B7 mimo
    > podanych róznych naprężeń dopuszczalnych.

    Czy w polskim istnieje roznica jezykowa pomiedzy "bolt" czyly sruba z
    glowica, a "stud", sruba bez glowicy z dwoma nakretkami?
    Spotkalem sie z wyrazeniem "szpilka" jaka Rosjanie uzywaja dla okreslenia
    "stud"

    Alec