  • 1. Data: 2014-07-26 12:01:56
    Temat: Re: Stara manualna skrzynia biegów VW, odgłos szurania.
    Od: "Nex@pl" <"nex[wytnij_to]"@o2.pl>

    W dniu 2014-07-26 13:54, PiteR pisze:

    > Czy luz jest taki sam po obu stronach? Nie masz jakichś zdjęć tej
    > skrzyni? (mogą być z netu). Scirocco 1 czy 2?

    Scirocco 2, np.
    http://olx.pl/oferta/skrzynia-golf-mk1-CID5-ID5KHe7.
    html
    http://olx.pl/oferta/skrzynia-biegow-golf-mk1-i-cabr
    io-scirocco-mk2-ii-1-6-1-8-polosie-CID5-ID4zA8R.html

    > Pół centymetra to dużo. W golfie 2 flansza wytarłaby już simeringii i
    > uciekłby olej na ziemię. Flansza na końcu ma wielopust i sprężynę.
    > Przykręcona jest jedną śrubą na środku imbus 6. Najpierw po włożeniu
    > jest chybotlliwa a w miarę dokecania sztywnieje. Ludziom ta sruba się
    > sama odkręca.

    O tej śrubie nie wiedziałem, ruszam flanszą, od strony pasażera (dłuższa
    półłoś) luz wydaje się większy.

    > Łożyska są pewnie w skrzyni i nie wyjmiesz ich z zewnatrz. Nie obejdzie
    > się bez rozbierania skrzyni.

    Tego się domyślałem :)

    > Być może śruba flanszy się odkręciła, półoś się wydłużyła ima ciaśniej.
    > Albo przegub wewnętrzny umarł. Nie rozkręcisz nie dowiesz się :)

    Przeguby wymieniałem rok temu, wszystkie na raz.
    Kilka dni temu zorientowałem się, że mam zakleszczone prowadnice
    zacisków - jechałem akurat po autostradzie i hamowanie powyżej 100km/h
    sprawiło takie turbulencje, że od razu pojechałem na garaż. Po zrobieniu
    prowadnic (chodzą jak w masełko niemalże), efekt się zmniejszył, ale
    występuje niezależnie od prędkości z jakiej hamuje (taki efekt krzywych
    tarcz). Tarcze wymieniane dwa lata temu.

  • 2. Data: 2014-07-26 12:04:34
    Od: "Nex@pl" <"nex[wytnij_to]"@o2.pl>

    W dniu 2014-07-26 18:49, Tomasz Pyra pisze:
    > W dniu 2014-07-26 12:16, Nex@pl pisze:

    > Półosie nie są przykręcone, a znajdują się w przegubie który naturalnie
    > ma kilka centymetrów luzu.
    Zewnętrzna obudowa przegubu jest trzymana na śrubach o ile dobrze mi sie
    wydaję. Półoś w przegub wchodzi i posiada zabezpieczenie.

    > Ale to musiałbyś powiedzieć czym Ty ruszasz - półosią, kielichem, czy
    > gumową osłoną przegubu?

    Ruszam kielichem, czyli tym, do czego osłony są przykręcone

    > Stawiam że łożysko koła + ewentualnie skrzywione tarcze.

    Łożyska wymienione - to ni jest dźwięk łożysk na kołach. Mam juz pewne
    doświadczenie w tej kwestii. Tarcze wymieniane dwa lata temu, nawet
    jeżeli są skrzywione to nie wywoła odgłosu szumu/szurania powyżej 60km/h
    zwiększającego się z prędkością.

  • 3. Data: 2014-07-26 12:16:36
    Od: "Nex@pl" <"nex[wytnij_to]"@o2.pl>

    Witam,

    pacjent vw scirocco ~1981r. skrzynia manualna pięciobiegowa. Olej
    wymieniany na Valvoline 75w dwa lata temu.

    ja z następującym problemem, skrzynia biegów na początku zaczęła jakby
    trzeć (a przynajmniej tak mi się wydaje) i niedługo potem słychać
    szum/szuranie jakby łożysko. Ręcznie wyczułem luz na... hm, nie wime jak
    to się fachowo nazywa, ale mowa o tych kielichach do których przykręcone
    są półosie, mogę poruszać tymi fartuchami na oko o jakieś pół
    centymetra. Czy tam są jakieś łożyska, czy zrobić to da radę czy lepiej
    kupić drugą skrzynie za 200-250zł i dać sobie spokój? Chyba, że to coś
    innego może być. Generalnie problem narasta z prędkością, niezależnie od
    wbitego biegu, przy hamowaniu efekt jest taki jakbym miał skrzywione
    tarcze. Jakieś pomyśly? :) Wszystko w tym aucie robie sam, silnik jeden
    już też wymieniłem, więc wymiana skrzyni to nie duży czteropak :), ale
    jeżeli da radę niewielkim kosztem ja naprawić to po co wyrzucać 200zł.

    Z góry dzięki za wszelkie porady i pozdrawiam!
    Nex@pl

  • 4. Data: 2014-07-26 13:54:54
    Od: PiteR <e...@f...pl>

    --
    Piter

    golf - 350 tyś km, nic nie póka nic nie stóka
    Niemiec pod kocem trzymał. Płakał jak sprzedawał.

  • 5. Data: 2014-07-26 18:49:09
    Od: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam>

  • 6. Data: 2014-07-27 17:16:03
    Od: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam>

    W dniu 2014-07-26 12:04, Nex@pl pisze:> W dniu 2014-07-26 18:49, Tomasz
    Pyra pisze:

    > Zewnętrzna obudowa przegubu jest trzymana na śrubach o ile dobrze mi sie
    > wydaję. Półoś w przegub wchodzi i posiada zabezpieczenie.

    Przegub ma dwie współpracujące części - jedna jest na półosi, druga w
    kielichu, całość tworzy przegub.

    Sam kielich zazwyczaj wciśnięty jest w obudowę skrzyni, tam jest wielo
    wpust/wypust i pierścień który to trzyma na miejscu. Niewielki luz jest
    dopuszczalny.
    Duży luz oznacza że kielich wyskoczył - w zasadzie można spróbować go
    wcisnąć na miejsce.

> [...]
    > doświadczenie w tej kwestii. Tarcze wymieniane dwa lata temu, nawet
    > jeżeli są skrzywione to nie wywoła odgłosu szumu/szurania powyżej 60km/h

    Są jeszcze analogiczne łożyska podpierające dyferencjał w skrzyni.
    Inne łożyska w skrzyni zmieniałyby odgłos w zależności od biegu.

  • 7. Data: 2014-07-27 18:46:31
    Od: PiteR <e...@f...pl>

    na ** p.m.s ** Nex@pl pisze tak:

    > O tej śrubie nie wiedziałem, ruszam flanszą, od strony pasażera
    > (dłuższa półłoś) luz wydaje się większy.

    Jednak nie ma tam jeszcze śrub. Są zatrzaski w kształcie C.

    http://tinyurl.com/pqhx59o

    Zdejmowanie flansz
    http://www.brokevw.com/020flange.html

    Przypomniałem sobie teraz patrząc na zdjęcia

    http://www.brokevw.com/123111%20022s.jpg

    że wymieniałem te nacinane stożki z brązu za simmeringami bo popękały
    i rozpadły się na kawałki. Po 40zł szt w ASO. To warto sprawdzić i da
    się je wyjąć bez rozbierania skrzyni.

    http://www.brokevw.com/flanges.html
    http://tinyurl.com/nqcre5v
    http://tinyurl.com/lzqs5go
    http://tinyurl.com/momqmvn
    http://data.motor-talk.de/data/galleries/352065/1192
    1/getriebe-ohne-eingangswelle.jpg

  • 8. Data: 2014-07-28 10:14:47
    Od: "Nex@pl" <"nex[wytnij_to]"@o2.pl>

    W dniu 2014-07-27 17:16, Tomasz Pyra pisze:> W dniu 2014-07-26 12:04,
> [...]
    > dopuszczalny.
    > Duży luz oznacza że kielich wyskoczył - w zasadzie można spróbować go

    Dzięki, sprawdzę, najpierw trzeba zrzucić dziada.

    > Są jeszcze analogiczne łożyska podpierające dyferencjał w skrzyni.
    > Inne łożyska w skrzyni zmieniałyby odgłos w zależności od biegu.

    I skłaniam się ku nim, odgłos już jest nie do zniesienia, skrzynie
    trzeba ściągnąć. Tylko ciekaw jestem jak tu się kasuje ich luz.

  • 9. Data: 2014-07-28 10:15:43
    Od: "Nex@pl" <"nex[wytnij_to]"@o2.pl>

    Dzięki za linki, też już na nie natrafiłem. Co prawda o tych nacinanych
    podkładkach piszą ,że można na nich złożyć, ale najpierw rozbiorę
    skrzynię i ocenie stan, nauka najwyżej nie pójdzie na marne :)

  • 10. Data: 2014-07-28 23:35:33
    Od: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam>

    W dniu 2014-07-28 10:14, Nex@pl pisze:

    > I skłaniam się ku nim, odgłos już jest nie do zniesienia, skrzynie
    > trzeba ściągnąć. Tylko ciekaw jestem jak tu się kasuje ich luz.

    Nie wiem jak w VW, ale zazwyczaj luz w nich kasuje się wyrzucając stare
    i montując nowe ;)
    I jakoś nawet zazwyczaj drogie nie są.