  • 11. Data: 2020-04-29 23:38:32
    Temat: Re: Stary komputer nowy samolot - to tylko pozornie OT
    Od: "Grzegorz Niemirowski" <g...@g...net>

    heby <h...@p...onet.pl> napisał(a):
> [...]
    > jak i dwa tranzystory. Problem tylko w tym czy aby na tym Cortexie nie
    > znajdziesz FreeRTOSa, bo akurat programista tylko to potrafił ... co może
    > być piękniejszego niż deadlock wątków na preemptive multitasking, przy
    > zadaniu z okolicy migania diodą? Takich faili bedzie coraz więcej ponieważ
    > pojemności i wydajności mikrokontrolerów rosną a ceny spadają. Miałem w
    > ręku fabryczny konwerter rs485 na ethernet. W środku miał linuxa
    > (podobno). Od podpięcia zasilania do zadziałania potrzebował koło 30
    > sekund. Uwierzyłem na słowo w tego Linuxa, nijak inaczej tego nie dało się

    OK, czyli dajmy programistom procki z 1 kB ROM i 64 bajtami RAM. Wtedy nie
    będą popełniać błędów.

    --
    Grzegorz Niemirowski
    https://www.grzegorz.net/

  • 12. Data: 2020-04-30 02:28:31
    Od: a...@m...uni.wroc.pl

    Janusz <j...@o...pl> wrote:
> [...]
    > w pewnym momencie zrobi? lepszy samolot, wi?c jest wielka panika i praca
    > na szybko, samolot nowy si? d?ugo robi i testuje wi?c bierzemy to co ju?
    > jest i poprawiamy, co si? mo?e nie uda??
    > okazuje si? ?e prawie wszystko.
    > Silniki za s?abe, no to dajemy mocniejsze,
    > nie mieszcz? si? w gondolach no to przesu?my je,
    > samolot straci? stateczno??, no to sztucznie j? naprawmy, dajmy komputer,
    > co mamy? stare z '96 16bitowe jednostki,
    > za s?abe? no to dajmy dwa,
    > Co si? mo?e nie uda??
    > Wszystko, dwa rozwalone samoloty i 346 ofiar zmusi?o ich w ko?cu
    ja-naprawic-konstrukcyjne-bledy-boeinga-737-max-nie-
    wiem-jak-wy-ale-ja-do-takiego-samoloty-nie-wsiade/

    O B737MAX sporo napisano. Ten tytul wyraznie wskazuje ze autor
    malo wie o dostepnych informacjach (albo celowo chce propagowac
    swoje pomysly). Krotko:

    1) podstawowy problem to kierownictwo. System ktory spowodawal katastrofy
    zakwalifikowano jako "niekrytyczny", ot mala pomoc dla pilota, jak
    sie go wylaczy to samolot bez problemu dalej bedzie lecial
    2) bez korekty komputera B737MAX latal OK, ale inaczej niz B737. To
    wymagaloby przeszkolenia pilotow. Z korekta komputerowa B737MAX
    niby byl zgodny z B737...
    3) jedna (a moze nawat obie) katastrofy zaczely sie od awarii czujnika.
    Kazdy komputer mial swoj czujnik i nie mial dostepu do drugiego.
    Jak czujnik nawalil to komputer probowal korygowac "bledny" kat
    natarcia i rabnal w ziemie. Zaloga miala kilkadziesiat sekund
    by wylaczyc "korekte". Bylo doniesienie o przynajmniej jednym
    niedoszlym wypadku gdzie zaloga zdazyla... Wiekszosc zalog nie
    wiedziala jak sie wylacza "korekte".
    4) byla mowa o sporej ilosci decyzji kierownictwa gdzie probowano
    obnizac koszty i ktore sie przyczynialy do nizszej jakosci.

    Gdyby nie 1) to system wymagalby pelnej procedury dopuszczenia, z
    rozsadna szansa na wylapanie problemow. Wymagalby tez nadmiarowych
    czujnikow.

    Mozna powiedzic ze technicznie glownym problemem bylo oprogramowanie,
    np. korekta miala byc rzedu 2 stopni a oprogamowanie bez zastanowienia
    walilo 70.

    Ograniczona wydajnosc starych komputerow to tylko jeden czynnik,
    ja bym powiedzial ze najmniej istotny.

    --
    Waldek Hebisch

  • 13. Data: 2020-04-30 08:40:06
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 29/04/2020 22:57, Mirek wrote:
    > A co w tym dziwnego?

    "Dzięki" linuxowi dodano przeogromną warstwę zbędnego software.

    Zaznaczam że urządzenie ma otworzyć port TCP i przesyłać bajty z prawa
    na lewo. I nic więcej. Nie ma tam nawet konfiguracji przez jakiegoś
    weba, tylko stosuje się aplikację na komputer do zmian, a tych zmian
    jest aż jedna: czy adres z dhcp czy stały.

    > To na czym byś to zrobił?

    Na małych biblitekach TCP które nie wymagają Linuxa. Wstawał by w
    milisekundę, używałby mniejszego CPU, byłby łatwiej ogarnialny
    softwareowo, ufałbym mu bardziej.

    To nie jest problem wyssany z palca, byłem przekonany że problem braku
    działania jest w moim kodzie. Dopiero właściciel tego cuda oświecił mnie
    że potrzebuje 30 sek na wystartowanie.

  • 14. Data: 2020-04-30 08:45:07
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 29/04/2020 23:11, Zbych wrote:
    > No i dalej nic o tym dupnym Corteksie.

    Bo to było o FPGA.

    > I powinieneś się cieszyć, że masz tam porządnie napisany stos tcp, który
    > przeszedł niejeden chrzest bojowy a nie kolejne dzieło wystrugane na
    > kolanie.

    Innymi słowy aby mieć porządny stos TCP/IP musisz mieć solidny procesor
    z MMU, kilkadziesiąt MB biblitek do obsługi preemptive mutitaskingu,
    filesystemu, logowania, praw dostępu, obsługi eventów, oopsy do kompletu
    i koniecznie jakiegoś backdoora. I to wszystko aby przesłać kilka bajtów
    z lewa na prawo.

    Tak, właśnie o tym mówie. Cortexy do migania diodą.

  • 15. Data: 2020-04-30 08:52:13
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 29/04/2020 23:38, Grzegorz Niemirowski wrote:
    > OK, czyli dajmy programistom procki z 1 kB ROM i 64 bajtami RAM. Wtedy
    > nie będą popełniać błędów.

    Błedy które przyszły z Linuxem, są wyeliminowane, zostajesz z milion
    razy mniejszą bazą kodu nad którym masz kontrolę, który można poddać
    audytowi, można zweryfikować formalnie, pokryć w 100% coverage testowym.
    W przypadku aplikacji krytycznych to może być kluczowe do dopuszczenia z
    zastowoaniach typu "samoloty".

    Dodatkowo 64 bajty ramu to zdecydowanie za dużo na miganie diodą.

    Nie wykluczam jednak że gdzieś znajdę projekt migania odiodą na R-Pi. No
    bo czemu w zasadzie nie ...

  • 16. Data: 2020-04-30 09:33:10
    Od: Zbych <a...@o...pl>

    On 30.04.2020 08:45, heby wrote:

    > Bo to było o FPGA.

    Ale ja nie pytałem o FPGA.

> [...]
    > filesystemu, logowania, praw dostępu, obsługi eventów, oopsy do kompletu
    > i koniecznie jakiegoś backdoora. I to wszystko aby przesłać kilka bajtów

    Jeśli ten procesor i RAM kosztuje grosze to czemu nie? Wolę mieć
    przetestowany soft, który pracuje na milionach serwerów 24/7 i który nie
    klęknie po dostaniu kilku niezakończonych handshaków, albo stada
    pofragmentowanych pakietów. A także taki, który będzie można rozbudować
    o szyfrowanie transmisji, VPN jeśli będzie to konieczne.

  • 17. Data: 2020-04-30 10:05:28
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 30/04/2020 09:33, Zbych wrote:
    > Jeśli ten procesor i RAM kosztuje grosze to czemu nie?

    Ponieważ każda z tych zbędnych warstw wprowadza dodatkowe miejsca gdzie:
    a) czają sie błędy
    b) nie da się czegoś zweryfikować
    c) zwiększają czasy reakcji
    d) zwiększają złożoność setki razy powyżej spodziewanej

    W sytuacji gdy chcesz to wsadzić do urządzenia podlegającego jakiejś
    certyfikacji każda z tych rzeczy jest kłopotliwa bądź niemożliwa do
    przepchnięcia.

    > Wolę mieć
    > przetestowany soft

    Czyli Linux odpada. Chyba że zakładasz że "przetestowany" oznacza milion
    instalcji Ubuntu do oglądania porno na pecetach. Obawiam się że
    "przetestowany" może nie dotyczyć konkretnego niszowego rdzenia uC.

    > , który pracuje na milionach serwerów 24/7

    A one zaś wszystkie pracują na Twoich mikrokontolerach ...

    Zaznaczam że fakt odpalenia się Linuxa na jakimś rdzeniu CPU nie oznacza
    że będzie "przetestowany". W zasadzie błedy krytyczne spotykane są do
    dzisiaj, a im mniej popularna platforma tym jest ich więcej. A że
    platformy dla linuxa są skomplikowane z definicji, no to wiadomo że
    łatwo nie będzie ...

    Z drugiej strony jeśli weźmiesz jakiś procesor o prostej konstrukcji,
    szanse na błędy w obsłudze hardware maleją. Możesz pisać na odpierdol i
    zakładać że jak coś padnie to się najwyżej zrestartuje, ale są miejsca
    gdzie jak coś padnie to spadnie. Na da się pisać bezbłednie, ale znamy
    metody eliminacji błędów na etapie produkcji kodu, zdecydowana większosc
    z nich nie jest w stanie ogarność złożonych systemów jak linux.

    > i który nie
    > klęknie po dostaniu kilku niezakończonych handshaków

    Za to klęknie bo kto zapomniał wyłaczyc loga aż zajechało cały
    filesystem. Albo klęknie bo masz buga w preemptive multitaskingu który
    wysoczył dopiero po 40 miesiącach nieprzerwanej pracy bo się hardwareowy
    licznik przekręcił. Albo okazało się że to przerwanie nigdy nikomu nie
    przyszło w tym samym momencie co operacja na Flashu, a Ty jesteś
    pionierem. Możesz pozerkać na grupy dysusyjne OpenWRT gdzie ludzie
    miewali dokładnie takie zabawne problemy z tym "przetestowanym linuxem"
    jak przerwania rebootujące system, problemy z koherencją cache itd itp.
    I oni w zasadzie implementują linuxa na takich małych pizdrykach, SoC. I
    jakimś trafem fakt że milion instancji Ubuntu do oglądania porno nijak
    nie poprawia stabilności jajka w SoC Atherosa.

    >, albo stada
    > pofragmentowanych pakietów.

    Co akurta jest oczywistym problemem do rozwiązania jak się pisze stos
    TCP. Oczywiście można napisać kiepski stos TCP. Ale szczęśliwie lata
    60te w programowaniu minęły, teraz mamy techniki zapewniajace jakość i
    pilnujące specyfikacji.

    > A także taki, który będzie można rozbudować
    > o szyfrowanie transmisji, VPN jeśli będzie to konieczne.

    Ale tu nie było konieczne. Ot, ktoś wsadził napisany na odpierdol w
    perlu serwer tcp->rs485 i skasował za "nowoczesny design". Dzień jak co
    dzień.

  • 18. Data: 2020-04-30 10:09:45
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    W dniu 2020-04-30 o 08:40, heby pisze:

> [...]
    >
    > To nie jest problem wyssany z palca, byłem przekonany że problem braku
    > działania jest w moim kodzie. Dopiero właściciel tego cuda oświecił mnie

    Coś podobnego widuję u siebie.
    Router Drayteka wstaje w kilka, góra kilkanaście sekund.
    Natomiast różne acery, tp-linki czy inne podobne potrzebują nierzadko
    ponad dwie minuty, pomimo, że ich funkcjonalność jest kilkukrotnie
    mniejsza od najprostszego drayteka.

    Ostatnio, co zobaczyłem: iluminofonię robiło się na kilku tranzystorach.
    Włączało się i działała natychmiast.
    Teraz do tego zaprząga się komputery jednoukładowe albo inne dziwolągi.
    Startuje to długo, pokazuje czasem nie wiadomo co, potrafi się zawiesić.

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 19. Data: 2020-04-30 10:45:23
    Od: Zbych <a...@o...pl>

    On 30.04.2020 10:05, heby wrote:

> [...]
    > metody eliminacji błędów na etapie produkcji kodu, zdecydowana większosc
    > z nich nie jest w stanie ogarność złożonych systemów jak linux.

    Ostatnio oglądałem fajną prezentację włamania do SoC odpowiedzialnego za
    deszyfrowanie strumienia video. W środku klon prostego 6502, któremu
    wystarczyło wstrzyknąć kod do pamięci RAM i "potrząsnąć" trochę
    zasilaniem, żeby się wykrzaczył i zaczął wykonywać ten kod z RAMu. Ta
    sama sztuczka nawet na Cortexie-M0 ma małą szansę powodzenia, dzięki
    wykrywaniu dostępu do nieistniejących adresów i dużej przestrzeni
    adresowej. Nie wspominając już o większych prockach z MMU.

    > I oni w zasadzie implementują linuxa na takich małych pizdrykach, SoC. I
    > jakimś trafem fakt że milion instancji Ubuntu do oglądania porno nijak
    > nie poprawia stabilności jajka w SoC Atherosa.

    I oczywiście potrafisz udowodnić, że problemem była ta część linuksa,
    która jest wspólna dla miliona instalacji ubuntu a nie specyficzna dla
    SoC Atherosa?

> [...]
    >
    > Ale tu nie było konieczne. Ot, ktoś wsadził napisany na odpierdol w
    > perlu serwer tcp->rs485 i skasował za "nowoczesny design". Dzień jak co

    To, że ty nie potrzebowałeś, to nie znaczy że producent tych
    przejściówek nie ma klientów, którzy tego nie potrzebują.

  • 20. Data: 2020-04-30 10:58:40
    Od: "Grzegorz Niemirowski" <g...@g...net>

    heby <h...@p...onet.pl> napisał(a):
> [...]
    > Dodatkowo 64 bajty ramu to zdecydowanie za dużo na miganie diodą.
    > Nie wykluczam jednak że gdzieś znajdę projekt migania odiodą na R-Pi. No

    OK, ale ja się do Linuksa nie odnosiłem tylko do tych nieszczęsnych
    Cortexów. Nie mówimy też o miganiu diodą.
    Nie uważam, żeby możliwość programowania bardziej wypasionego
    mikrokontrolera miała prowadzić do przerośniętego i bardziej zabugowanego
    kodu. Starszy, prostszy mikrokontroler ma różne ograniczenia, które
    utrudniają programowanie, mogą zwiększać ryzyko błędu i wydłużają czas
    tworzenia kodu.

    --
    Grzegorz Niemirowski
    https://www.grzegorz.net/