  • 31. Data: 2017-11-06 19:10:43
    Temat: Re: Sterowanie urządzeniami z komputera. Jak?
    Od: sirapacz <n...@s...pl>

    > tego
    > zestawić?
    >

    > No właśnie dlatego, że za know-how trzeba płacić.

    To dostępne za darmo w sieci. Urządzenia za kilka-kilkanaście dolców.
    Najprostsza baza to ESP8266 - ma wifi więc wygodnie się to zestawia.
    Jak chcesz bardziej wydumaną opcję to malinki, pomarańczki i co tam
    jeszcze żółci robią:)

    https://www.aliexpress.com/item/NodeMCU-WIFI-module-
    integration-of-ESP8266-extra-memory-32M-flash-USB-se
    rial-CH340G/32739832131.html

    $3
    do tego przekaźniki
    https://www.aliexpress.com/item/5V-4-Channel-Relay-M
    odule-Shield-for-Arduino-ARM-PIC-AVR-DSP-Electronic-
    5V-4-Channel/32519272628.html
    $2
    https://www.aliexpress.com/item/1pcs-ADS1015-ADC-ult
    ra-compact-12-precision-ADC-module-development-board
    /32801949145.html
    $2,40

    Więc poniżej 10 USD z wysyłką masz w zasadzie komplet co ci potrzeba.
    za dwadzieściakilka masz już orangepi z hdmi na skrętkę.

    Można też postawić jakiegoś pc z demobilu i po równoległym sterować
    tylko to a)nieekonomiczne bo stary PC będzie żarł ze 100W w spoczynku b)
    to jak używać kilkutonowej wywrotki do robienia codziennych zakupów c)
    będzie ciężej i drożej

  • 32. Data: 2017-11-06 19:20:58
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Cezary Grądys napisał:

    > Na początku wątku było, że ma to być sterowane np z laptopa. Czyli na
    > tym powinien być jakiś serwer, a nie przeglądarka.

    Na początku wątku było wołanie o mądrą radę. Poprzedzone niezbyt mądrymi
    wyobrażeniami na temat sterowania procesami wprost z komputera z Windows.
    Tutaj chyba każdy zdaje sobie sprawę z tego, że sterownikiem powinien być
    mikroprocesor (czy mikrokontroler, jak kto woli), a wyobrażeniami się nie
    przejmuje, bo to nie jest sytuacja "zrobim to, co sobie klient winszuje i
    za to płaci". Pozostaj tylko kwestia, jak sterować streownikiem. Wychodzi,
    że najprościej i najtaniej przez przeglądarkę. Może być z Windows.

    --
    Jarek

  • 33. Data: 2017-11-07 00:14:44
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Mon, 06 Nov 2017 19:04:35 +0100, wowa napisał(a):

    > Tak nieśmiało zasugeruję, LOGO! Nie krzyczę, to jest nazwa własna :)
    > Nigdy z tym nie pracowałem ale opisy są zachęcające. Istnieją też klony
    > tego wynalazku. Tu oryginał
    > https://www.automatyka.siemens.pl/solutionandproduct
    s_ia/779.htm a tu
    > przykładowe moduły w przykładowym sklepie
    > https://www.tim.pl/wyszukiwanie/wyniki/?category=ALL
    &filters=1&manufacturer=manufacturer%7CSIEMENS&q=log
    o%21

    Wyglada zachecajaco ... ale jak to wyglada z danymi liczbowymi ?
    O ile pamietam, to starsze LOGO mialy z tym problem.

    Powyzej pisza o sterownikach do piecow, wiec chyba juz maja,
    ale zakres temperatur niewielki.

    J.

  • 34. Data: 2017-11-07 00:52:52
    Od: wowa <w...@g...pl>

    > Wyglada zachecajaco ... ale jak to wyglada z danymi liczbowymi ?
    > O ile pamietam, to starsze LOGO mialy z tym problem.
    >
    > Powyzej pisza o sterownikach do piecow, wiec chyba juz maja,
    > ale zakres temperatur niewielki.

    Moja wiedza kończy się na tym że istnieją takie sterowniki :) Nie
    miałem zastosowania dla nich. Może dla konkretnych przypadków trzeba
    dodatkowe moduły?
    Wojtek

  • 35. Data: 2017-11-07 02:11:14
    Od: Mario <M...@...pl>

    > Na początku wątku było wołanie o mądrą radę.

    Na początku było przedstawienia ideału w postaci sterownika S7 1200 do
    którego należałoby zrobić zrobić wizaulizację na komputerze
    komunikującym się ze sterownikiem. Pytający ma kogoś kto mu zrobi
    program na PLC. Można też użyć Raspberry z jakimiś interfejsami i w
    oprogramowaniem Codesys. Ale jak się policzy RPi + moduły rozszerzające
    + licencja Codesys (chyba teraz 50$) + dodatek dla automatyka na naukę
    nowego środowiska, to może wyjść tyle co sterownik S7 1200.

> [...]
    > Tutaj chyba każdy zdaje sobie sprawę z tego, że sterownikiem powinien być
    > mikroprocesor (czy mikrokontroler, jak kto woli),

    Albo sterownik PLC.

> [...]
    > za to płaci". Pozostaj tylko kwestia, jak sterować streownikiem. Wychodzi,
    > że najprościej i najtaniej przez przeglądarkę. Może być z Windows.

    Dlatego trzeba wybrać sterownik który ma w sobie funkcję webSCADA.

    --
    pozdrawiam
    MD

  • 36. Data: 2017-11-07 15:53:43
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Mario napisał:

    > Na początku było przedstawienia ideału w postaci sterownika S7 1200 do
    > którego należałoby zrobić zrobić wizaulizację na komputerze komunikującym
    > się ze sterownikiem.

    Odniosłem wrażenie, że pytającemu nie chodziło o wizualizację, a taki
    a nie inny pomysł wziął się wyłącznie z przekonania, że "windows wszyscy
    mają i znają, więc w ten sposób będzie najłatwiej i najtaniej".

    > Dlatego trzeba wybrać sterownik który ma w sobie funkcję webSCADA.

    Jeśli to ma być na profesjonalnym sterowniku, to te trzy parametry na
    krzyż najlepiej zmieniać po ludzku, czyli kilkoma przyciskami pod prostym
    wyświetlaczem. A nie że trzeba laptopa z przeglądarką podłączyć żeby
    przestawić temereaturę.

    --
    Jarek

  • 37. Data: 2017-11-08 00:57:11
    Od: Mario <M...@...pl>

    > Odniosłem wrażenie, że pytającemu nie chodziło o wizualizację, a taki
    > a nie inny pomysł wziął się wyłącznie z przekonania, że "windows wszyscy
    > mają i znają, więc w ten sposób będzie najłatwiej i najtaniej".

    A moim zdaniem od razu pisał, że część wykonawcza będzie na S7-1200.
    Potrzebował programu na komputer, dającego możliwość zdalnego odczytu
    parametrów i wysyłania do sterownika poleceń sterujących zaworami. Tak
    czy inaczej to jest wizualizacja, zwłaszcza że wspominał, iż WinCC jest
    bez sensu bo za drogie. Tak więc można sobie w PLC wstawić na winSCADa
    panele do wyświetlania temperatur i klawiszy do przełączania wyjść.
    Dostęp przez przeglądarkę. Można tez pisać własny program np w C# i użyć
    bibliotek Snap7 albo ModbusTCP. Jedyna wada że w sterownikach PLC
    wejścia analogowe są z reguły dość drogie. Dlatego może taniej było by
    RPi z Codesys. Codesys robi z RPi SoftPLC, a też ma w sobie WebSCADA
    Można podpiąć kilka termometrów I2C.

> [...]
    > krzyż najlepiej zmieniać po ludzku, czyli kilkoma przyciskami pod prostym
    > wyświetlaczem. A nie że trzeba laptopa z przeglądarką podłączyć żeby

    Przecież możesz przestawiać tabletem. Możesz też sobie zrobić w domu
    jakiś tunel i przełączać zdalnie :) Wyświetlacz do PLC to akurat nie
    jest tani.

    --
    pozdrawiam
    MD