  • 31. Data: 2013-10-19 18:06:17
    Temat: Re: Szuka?em schematu wybieraka grupowego...
    Od: A.L. <a...@a...com>

    On Sat, 19 Oct 2013 17:26:42 +0200, "J.F."
    <j...@p...onet.pl> wrote:

    >Andrzeju, a Ty programowales przez ostatnie 15 lat ? Pod windows ?

    Pod Windows. Moje ostatnie osiagniecie to jakies 250 tysiecy linii
    Prologu. Wdrozone, i robi pieniadze. Ile w Javie - nie liczylem. A jak
    mowimy o 15 latach, to w tych 15 latach, i owszem, Smalltalk i C, C++
    jakby co...

    Co najmniej 1/3 transportu w Ameryce odbywa sie na sofcie ktory
    napisalem "wlasnemy rencamy" wlasnie w ciagu ostatnich 15 lat

    >Teraz programista to jest na szczycie piramidy mozliwych bledow, i
    >wiekszosci w ogole nie kontroluje.

    Ze co?..

    >Bylo pare ambitnych programow (tzn programow rozwojowo-wdrozeniowych,
    >nie komputerowych) na bezpieczny procesor, bezpieczny kompilator, ale
    >chyba wszystkie upadly.

    Ada i Spark bynajmniej nie upadly. W dallszym ciagu sa dziedziny gdzie
    bledow nie powinno byc: lotnictwo, energetyka (nuklearna zwlaszcza),
    sterowanie urzadzeniami (rafinerie itede), medycyna. To sie robi
    inaczej niz wynika z lektury Bajtka

    >No ale kiedys chce sie centrale wylaczyc, i co - zatrzyma sie tem
    >program po odpowiednim poleceniu, czy nie :-)

    Zajmijemy sie przyslowiowym zawracaniem glowy

    A.L.

    P.S. Tak na marginesie, problem zatrzymania JEST problemem w systemach
    wspolbieznych: wszyskie watli (lub procesy) powinny byc "lagodnie"
    zatrzymane gdy caly program zostaje zatrzymany. Nie moze byc
    "wiszacych pozostalosci". Ale nei sadze abysmy ten problem wlasnie
    dyskutowali.

    Inny "problem stopu" to nierozstrzygalnosc algorytmiczna. Ale tego tez
    chyba nie dyskutowalismy

  • 32. Data: 2013-10-20 21:34:48
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sat, 19 Oct 2013 11:06:17 -0500, A.L. napisał(a):
> [...]
    > Prologu. Wdrozone, i robi pieniadze. Ile w Javie - nie liczylem. A jak
    > mowimy o 15 latach, to w tych 15 latach, i owszem, Smalltalk i C, C++

    Wow, to jestem pod wrazeniem.

    > Co najmniej 1/3 transportu w Ameryce odbywa sie na sofcie ktory
    > napisalem "wlasnemy rencamy" wlasnie w ciagu ostatnich 15 lat

    A internet cos Cie nie zna :-)

    P.S. Niczemu juz nie mozna ufac
    http://www.linkedin.com/pub/andrew-lewandowski/23/9a
    6/a1/pl

    > Ze co?..

    Program piszesz. Ale program korzysta z bibliotek, biblioteki
    zawieraja bledy. I korzystaja z innych bibliotek, i funkcji
    systemowych. I z innych programow - chocby baz danych, czy do
    lacznosci. Ktore maja kolejne interfejsy.

    I to wszystko zawiera bledy. I niedokladnosci w opisie. I czasem
    dziala inaczej niz by sie wydawalo. I np inaczej dziala na polskim
    komputerze. Ktory ma polskie windows i zamiast 10.0 wypisuje 10,0.

> [...]
    > bledow nie powinno byc: lotnictwo, energetyka (nuklearna zwlaszcza),
    > sterowanie urzadzeniami (rafinerie itede), medycyna. To sie robi

    A jednak po okresie zachwytow cos mi sie widzi ze Ada juz dawno mocno
    podupadla. Oferty pracy w innych jezykach znacznie czestsze.
    Nawet google znajduje calkiem inne sparki u Boeinga :-)

    Twoj znakomity system, od ktorego zalezy 1/3 Ameryki tez nie jest ani
    w Adzie ani w SPARKu :-)

> [...]
    > zatrzymane gdy caly program zostaje zatrzymany. Nie moze byc
    > "wiszacych pozostalosci". Ale nei sadze abysmy ten problem wlasnie

    A jeszcze dochodzi odpowiednia kolejnosc zatrzyman.

    J.

  • 33. Data: 2013-10-21 01:19:54
    Od: "ACMM-033" <v...@i...pl>

    Użytkownik "A.L." <a...@a...com> napisał w wiadomości

    > P.S. Tak na marginesie, problem zatrzymania JEST problemem w systemach
    > wspolbieznych: wszyskie watli (lub procesy) powinny byc "lagodnie"
    > zatrzymane gdy caly program zostaje zatrzymany. Nie moze byc

    Ale jest czasem w kodzie "wstawka", która jawnie określa, że program ma
    wyp... i o mienie swoje nie pytać, tu i teraz, natychmiast.

    > "wiszacych pozostalosci". Ale nei sadze abysmy ten problem wlasnie
    > dyskutowali.

    To kompilator chyba nawet taki "najdrastyczniejszy" przypadek, gdy program
    ma się zamknąć natychmiast i nie dyskutować, ze pracy nie skończył, powinien
    odpowiednio złożyć w ciąg maszynowy?

    > Inny "problem stopu" to nierozstrzygalnosc algorytmiczna. Ale tego tez
    > chyba nie dyskutowalismy

    Chodzi o to, że nie jest jasny warunek zakończenia? Nie chcę się porywać z
    motyką na słońce, ale, "jak to sobie mały Kazio wyobraża" (pamietacie
    przekomiczne rysunki Kazimierza Grusa zebrane w tomik o tym tytule?) :) to
    dzisiaj oglądałem w TV, jak rozstrzygać sytuację - jest sobie zaawansowany
    guz muzgu, uznany za nieoperacyjny. Pewien lekarz chce się jednak podjąć
    operacji, jednakże jej ryzyko jest takie samo, jak jej niewykonanie... I
    teraz kombinuj pan, panie doktorze... Czy blisko jestem, czy zupełnie o co
    innego chodzi?

    --
    ACMM-033-PC-GCI-Warszawa.

  • 34. Data: 2013-10-21 01:26:22
    Od: "ACMM-033" <v...@i...pl>

    > A jeszcze dochodzi odpowiednia kolejnosc zatrzyman.

    O ile jakiś ważny wątek nie wypalantuje np. z błędem wykonania... i nie
    zdąży ustawić parametrów, po których macają go inne (pod)programy... co
    wtedy? Albo się ciasno zapętli i także nie da rady ustawić "macalności"...?
    A jak już go wymacają, jak inseminator krowę, to zgłupieją, bo dostaną
    jakieś kuriozalne wartości, dane... Życie zaskakuje. Niejedna rakieta
    kosmiczna poległa, bo program, niby "krytyczny", spalantował, bo np. bufor
    mu się przepełnił, czego nie przewidziano, itd... Usiłuję sobie przypomnieć,
    czy któryś z wahadłowców też nie zahaczył o taką "osobliwość"...?

    --
    ACMM-033-PC-GCI-Warszawa.

  • 35. Data: 2013-10-21 04:15:35
    Od: A.L. <a...@a...com>

    On Sun, 20 Oct 2013 21:34:48 +0200, "J.F."
    <j...@p...onet.pl> wrote:

    >Dnia Sat, 19 Oct 2013 11:06:17 -0500, A.L. napisał(a):
    [..]

    >A internet cos Cie nie zna :-)

    Internet mnie zna jako A.L. Ale nie zna tego co robie, bo w normalnej
    firmie obowiazuje tajemnica firmowa i zakaz publikacji

    Zreszta, nei zajmuje sie juz transportem

    >P.S. Niczemu juz nie mozna ufac
    >http://www.linkedin.com/pub/andrew-lewandowski/23/9
    a6/a1/pl

    Ja sobie wypraszam! Nigdy nie bylem "Andrew"!
    Mnie trudno zidentyfikowac. Gdy ide do Hondy robic serwis, pytaja sie
    o numer telefony, bo takich z tym samym imieniem i nazwiskiem jest 3.

> [...]
    >systemowych. I z innych programow - chocby baz danych, czy do
    >lacznosci. Ktore maja kolejne interfejsy.

    No tak. Dlatego korzysta sie na ogol z bibliotek i nazredzi do ktorych
    mozan miec zaufanie

    >A jednak po okresie zachwytow cos mi sie widzi ze Ada juz dawno mocno
    >podupadla. Oferty pracy w innych jezykach znacznie czestsze.
    >Nawet google znajduje calkiem inne sparki u Boeinga :-)

    OWszsem, nie widac an forach dla hobbystow. Ale gdzie indziej ma sie
    calkiem niezle.

    >Twoj znakomity system, od ktorego zalezy 1/3 Ameryki tez nie jest ani
    >w Adzie ani w SPARKu :-)

    Bo nie ma powodow aby byl w Adzie. Jest w Prologu i Javie

    >A jeszcze dochodzi odpowiednia kolejnosc zatrzyman.

    Czasami owszem, taki problem dochodzi dodajac "smaczku"

    A.L.

  • 36. Data: 2013-10-21 04:20:17
    Od: A.L. <a...@a...com>

    On Mon, 21 Oct 2013 01:19:54 +0200, "ACMM-033" <v...@i...pl>
    wrote:

    >Użytkownik "A.L." <a...@a...com> napisał w wiadomości

    >Ale jest czasem w kodzie "wstawka", która jawnie określa, że program ma
    >wyp... i o mienie swoje nie pytać, tu i teraz, natychmiast.

    Owszem, mzoe i "natychmiast" ale nie moze zostawic smieci. Wiec
    wszystkie watki i procesy musza byc zakonczone a uzywane zasoby
    zwolnione

    >To kompilator chyba nawet taki "najdrastyczniejszy" przypadek, gdy program
    >ma się zamknąć natychmiast i nie dyskutować, ze pracy nie skończył, powinien
    >odpowiednio złożyć w ciąg maszynowy?

    Nie, to nie jest problem kompilatora, a problem projektu. Kompilator
    sam z siebie tego nei zrobi

    >Chodzi o to, że nie jest jasny warunek zakończenia? Nie chcę się porywać z
    >motyką na słońce, ale, "jak to sobie mały Kazio

    Nie, chodzi o to ze nie istnieje uniwersalny algorytm ktory dla
    dowolnego programu pozwoli stwierdzic czy ow program zatrzyma sie po
    skonczonym czasie

    A.L.

  • 37. Data: 2013-10-21 13:01:31
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "A.L." napisał w wiadomości grup
    On Sun, 20 Oct 2013 21:34:48 +0200, "J.F."
    9a6/a1/pl

    >Ja sobie wypraszam! Nigdy nie bylem "Andrew"!

    No ale z takim nazwiskiem ? Podejrzewalbys kiedys ze ktos z polskim
    pochodzeniem moze tak wyglada /

    >No tak. Dlatego korzysta sie na ogol z bibliotek i nazredzi do
    >ktorych
    >mozan miec zaufanie

    A tu co pol roku wychodzi nowy .net.framework.

    >OWszsem, nie widac an forach dla hobbystow. Ale gdzie indziej ma sie
    >calkiem niezle.

    No ale wiesz, wydawaloby sie kiedys, ze skoro to takie swietne
    narzedzie i DoD wymaga, to wszyscy beda chcieli sie nauczyc i uzywac.
    A tu jakby odwrotnie - coraz rzadziej wymagana ..

    >Bo nie ma powodow aby byl w Adzie. Jest w Prologu i Javie

    Jak to - 1/3 Ameryki i nie jest "mission critical" ? :-)

    J.

  • 38. Data: 2013-10-21 13:54:15
    Temat: Re: Szukałem schematu wybieraka grupowego...
    Od: "ACMM-033" <v...@i...pl>

    > Owszem, mzoe i "natychmiast" ale nie moze zostawic smieci. Wiec
    > wszystkie watki i procesy musza byc zakonczone a uzywane zasoby
    > zwolnione

    I jeśli zatrzymanie nastąpi tak, jak należy, to rzeczywiście, raczej będzie
    czysto.
    Ale, jak załapie jakiegoś runtime, to różnie chyba może być? Pół biedy, jak
    coś przyuważy, że podwątek się właśnie wyburaczył i za niego posprząta, lub
    ustawi to chociaż w stanie umożliwiającym zrobienie z tym czegoś.

    > Nie, to nie jest problem kompilatora, a problem projektu. Kompilator
    > sam z siebie tego nei zrobi

    No, to jasna sprawa. Mnie interesuje wszakże przypadek, gdy program jest
    napisany i skompilowany prawidłowo, a jednak się wywali, bo np. poszło
    jakieś zakłócenie po sieci i się bit przekłamał, czy moduł pamięci ma
    skwaszoną ćwiertkę (miałem niedawno taki) i całość może się zachowywać
    lekkopółśmiesznie.
    Wydaje mi się, że taki przypadek też warto przewidzieć i uchwycić, żeby w
    taki sposób pozostawione śmieci nie rozdmuchały się po całym systemie, żeby
    nie pociągnęło to jak domino za sobą pozostałych procesów i programów.

    > Nie, chodzi o to ze nie istnieje uniwersalny algorytm ktory dla
    > dowolnego programu pozwoli stwierdzic czy ow program zatrzyma sie po
    > skonczonym czasie

    A dało by się to trochę od dupy strony potraktować tak, że gdy zaistnieje
    takie ryzyko, to przygotować ta taki wypadek jakiś dyżurny zestaw
    parametrów, możliwie najbliższy oczekiwanemu, że jak się program nie
    zakończy w określonym czasie, to dać mu 10% (czy ile się uzna) czasu na
    "przebudzenie" i dokończenie, a jak mimo to nie skończy, to po prostu
    wymusić zakończenie natychmiast (ewentualnie ściągnąć co się da z
    przerobionych już danych), a w odpowiednie miejsce podstawić wartości
    dyżurne i ewentualnie znacznik "nie zakończyło się w porę, dane niepewne", i
    tu już oprogramować, czy ryzykujemy pchanie tego dalej, czy całkowicie
    odrzucamy zadanie, jako niewykonane...? Tak kombinuję na łyso, sam miewałem
    już takie problemy z czasów Commodore 64 i stacji dysków, choć z pewnością
    były innego kalibru, co innego znaczyły i z czego innego wynikały, itd

    --
    ACMM-033-PC-GCI-Warszawa.
    .