  • 81. Data: 2019-12-09 17:43:47
    Temat: Re: TN-C / TN-C-S i "bolec"
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

    W dniu 2019-12-09 o 12:59, Queequeg pisze:

    > W tym że PE dotykam, a jak jest niepodłączone, to dotykam przez te
    > pojemności. To, co jest między L i N, mnie nie porazi.

    A co jak szlak trafi jeden z kondensatorów lub warystorów w filtrze, ten
    pomiędzy L i PE?

    Po porostu Cię zabije, a w najlepszym razie mocno trzepnie.

    Jak masz urządzenie, które wymaga PE (I klasa ochronności) to absolutnie
    nie wolno go podłączać do gniazd bez bolca, ani do jakichkolwiek
    przedłużaczy bez bolca.

    Bolec może być połączony z wydzielonym przewodem ochronnym, który
    powinien być uziemiony. Ale bywa sytuacja, że nie da się go uziemić, (no
    chyba że w doniczce na 10 piętrze w bloku) wtedy może być tylko
    wydzielony z przewodu PEN. W starszych instalacjach może być wprowadzony
    na ten bolec przewód zerowy, a od tego bolca robi się mostek do styku zera.

    Jeżeli chodzi o zerowanie to poprawia ono bezpieczeństwo pod warunkiem,
    że wszystkie połączenia przewodu zerowego są pewne, a ponadto wszystkie
    urządzenia są podłączone do gniazd zerowanych.

    Jeżeli nawet  gdzieś w rozdzielnicy czy nawet przy WLZ ulegnie przerwie
    przewód zerowy, nie oznacza to, że napięcie, które się pojawi na
    obudowach urz ądzeń od razu Cię zabije, ponieważ pojawi się ono takie
    same na wszystkich urządzeniach, a w rzeczywistości to nie napięcie
    zabija tylko prąd. Żeby popłynął prąd to muszą być co najmniej dwa różne
    punkty o różnych potencjałach.

    W mieszkaniu mamy płytki ceramiczne, panele, dywany. Dotykając nawet 2
    różnych urządzeń np. w kuchni jednocześnie lodówki i zmywarki, na
    których obudowach utrzymuje się napięcie fazy to po prostu nawet tego
    nie zauważysz, że obydwa urządzenia są pod napięciem, bo będą miały taki
    sam potencjał. Dokładnie tak samo jak ten wróbelek, który obiema nóżkami
    siedzi/stoi na przewodzie pod wysokim napięciem.

    Dlatego też przy takich układach zerowania, bardzo ważnym są lokalne
    połączenia wyrównawcze obejmujące wszystkie instalacje wodne i gazu,
    które łączy się z przewodem zerowym, aby zapewnić w razie przerwania
    przewodu zerowego na wszystkich urządzeniach oraz na instalacjach taki
    sam potencjał. Nazywa się to ekwipotencjalizacją.

  • 82. Data: 2019-12-09 17:46:11
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

    W dniu 2019-12-09 o 13:08, Queequeg pisze:

    > Jest jeszcze lepiej. Podgrzewacze elektryczne standardowo mają grzałkę
    > zatopioną w wodzie, bez żadnej izolacji. Tam z natury, jeśli nie są
    > uziemione, występuje potencjał sieci w wodzie. Tyle że rezystancja wody
    > jest na tyle duża, że nie robi to krzywdy.
    >
    > Myłem ręce w takim kranie, który lekko kopał. Neonówka świeciła.
    >
    > Jest też prysznic. https://www.youtube.com/watch?v=jo99U3nVCnA

    Zapewne podgrzewacz był podłączony do gniazda bez bolca, albo bolec nie
    był podłączony.

  • 83. Data: 2019-12-10 10:26:31
    Od: q...@t...no1 (Queequeg)

    Uzytkownik <a...@s...pl> wrote:

    > Zapewne podgrzewacz był podłączony do gniazda bez bolca, albo bolec nie
    > był podłączony.

    Pewnie dokładnie tak było. Nawet nie do gniazda -- była zrobiona
    instalacja, podgrzewacz był podłączony na stałe, w puszce. Pewnie
    bez uziemienia ani zerowania, bo przecież inaczej by nie kopał.

  • 84. Data: 2019-12-10 13:41:29
    Od: Mario <M...@...pl>

    W dniu 09.12.2019 o 12:59, Queequeg pisze:

    > W tym że PE dotykam, a jak jest niepodłączone, to dotykam przez te
    > pojemności. To, co jest między L i N, mnie nie porazi.

    Rzecz w tym, że kondensatory w filtrach mają sens tylko wtedy gdy jest
    działające PE. Wymyślasz sobie przypadek, który ma uzasadnić tezę ze
    lepiej urządzenia pierwszej klasy ochronności podłączać do gniazd bez
    bolca w sytuacji gdy ich tak nie można podłączać bo nie spełniają
    warunków bezpieczeństwa gdy nie są podłączone do PE.

    --
    pozdrawiam
    MD

  • 85. Data: 2019-12-10 14:51:09
    Od: viktorius <v...@i...pl>

    W dniu 2019-12-09 o 13:01, Queequeg pisze:

    > Pewnie są różne przedłużacze pomarańczowe. Ja kiedyś kupiłem taki
    > najtańszy, 50 metrów za niecałe 50 zł. Cóż... jakość adekwatna do ceny,
    > przewód wyjątkowo delikatny, a jak poleżał na słońcu to dodatkowo stał
    > się bardzo kruchy. Pierwsze dwa razy (zerwania) naprawiłem, po trzecim
    > wywaliłem w cholerę.

    On niby jest "ogrodowy". Ale pod warunkiem, że na ogrodzie rozwijasz go
    w nocy, bo UV słoneczne mu nie służy.

    > I pewnie nadal mają pretensję, że inwestor wymyśla, bo przecież zawsze
    > było dobrze.

    Autentyk:

    "Prośba inwestora: zrobic membrane szczelnie i w miejscu gdzie membrana
    schodzi do blachy okapu wypuscic te blache do gory, zeby podtrzymywala
    membrane, zeby ewentualna woda miala jak splynac, a nie tam stala w
    koncu przeciekla

    Patrzyli na mnie jakbym rakiete zbudowal

    Odp: Pan to masz wymagania, jak robiliśmy dla dewelopera, to nikt się o
    to nie pytał."

    --
    viktorius

  • 86. Data: 2019-12-10 15:38:54
    Od: q...@t...no1 (Queequeg)

    Mario <M...@...pl> wrote:

> [...]
    > bolca w sytuacji gdy ich tak nie można podłączać bo nie spełniają
    > warunków bezpieczeństwa gdy nie są podłączone do PE.

    Nie można podłączać, ale tak długo, jak wtyczki będą pasowały i urządzenia
    będą działały, ludzie będą je podłączali. Zadaniem osób bardziej
    obeznanych w temacie, jeśli te są proszone o pomoc, jest zminimalizowanie
    zagrożenia.

    Jeśli powiem komuś "nie możesz podłączyć zasilacza od laptopa, bo nie masz
    bolca w gniazdku" to wiesz, co mi powie. On potrzebuje laptopa i koniec.
    Nie ma się czemu dziwić.

    Jedyne, co mogę wtedy zrobić, to -- nie znając stanu instalacji i nie
    wiedząc, na ile połączenie PEN jest pewne -- albo olać temat i wiedzieć,
    że osoba i tak będzie podłączała tego laptopa, albo zaproponować tej
    osobie wymianę gniazdka na takie z bolcem i zrobić mostek (zerowanie). To
    jedyne, co można realnie w takiej sytuacji zrobić, bo nikt nie zgodzi się
    (i nie zapłaci) na przeoranie mieszkania, położenie instalacji TN-C-S,
    instalację różnicówki i wywrócenie wszystkiego do góry nogami (a nawet
    jeśli zgodzi się np. najemca, to nie zgodzi się wynajmujący). Tym
    bardziej, że laptop działa. A że zacznie razić, jak warystor przebije?
    Wiesz jak jest. Jedna osoba zrozumie a dziesięć powie, że tyle lat
    pracuje i nie poraził.

    I temat dotyczy właśnie tego, która sytuacja jest bezpieczniejsza. Czy
    brak jakiegokolwiek zabezpieczenia, czy zerowanie. Odpowiedź "nic, bo
    nie można" może akademicko jest poprawna, ale nie jest życiowa.

  • 87. Data: 2019-12-10 17:40:22
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Mon, 9 Dec 2019 12:21:23 +0000 (UTC), q...@t...no1
    (Queequeg) wrote:
    > Jakby było osobne uziemienie, to chyba lepiej poprowadzić z niego
    > PE,
    > a PEN traktować jak N?

    Jeśli jest uziemienie i pen to nie ma powodu by nie robić tak jak
    się powinno czyli rozdzielić PEN na PE I N a PE połączyć z
    uziemieniem. Wtedy w razie przerwania PEN many uziemione PE a w razie
    przerwania uziemienia jest PEN.
    W tym co proponujesz przeważnie uziemienia pozbawia ochrony.

    --
    Marek

  • 88. Data: 2019-12-10 18:52:43
    Od: Mario <M...@...pl>

    W dniu 10.12.2019 o 15:38, Queequeg pisze:

> [...]
    > że osoba i tak będzie podłączała tego laptopa, albo zaproponować tej
    > osobie wymianę gniazdka na takie z bolcem i zrobić mostek (zerowanie).

    No to chyba masz problem z dogadaniem się z drugą twoją tożsamością
    która pisze: "Ja wychodzę z założenia, że jeśli ma być mostek (TN-C) lub
    pseudo-uziom,
    które łączy się w rozdzielnicy z przewodem neutralnym (w TN-C-S), to
    lepiej, żeby tego uziemienia nie łączyć w ogóle, bo w przypadku przerwania
    przewodu neutralnego mamy na obudowach urządzeń napięcie sieci i nic nas
    przed nim nie ochroni."

    --
    pozdrawiam
    MD

  • 89. Data: 2019-12-10 23:15:30
    Od: q...@t...no1 (Queequeg)

    Mario <M...@...pl> wrote:

    > No to chyba masz problem z dogadaniem się z drugą twoją tożsamością

    Nie, raczej ty masz problem z czytaniem ze zrozumieniem. Napisałem, z
    jakiego założenia wychodzę i spytałem -- jako że nie jestem elektrykiem z
    uprawnieniami -- co na to inni, bardziej doświadczeni.

  • 90. Data: 2019-12-10 23:31:14
    Od: q...@t...no1 (Queequeg)

    Marek <f...@f...com> wrote:

> [...]
    > przerwania uziemienia jest PEN.
    > W tym co proponujesz przeważnie uziemienia pozbawia ochrony.

    Ma sens.