  • 191. Data: 2004-02-17 08:58:07
    Temat: Re: TPNET - POL34
    Od: "gtk@adm" <x...@g...pl>

    Dnia 2004-02-17 09:43,Użytkownik Maciej Wierzbicki napisał:

    > Na zdrowy rozum powinno przede wszystkim tepsie - dlatego że ich
    > klienci *żądają* contentu z pol34. Ale myślę, że zależy obu stronom.

    No wlasnie wg mnie odwrotnie, bo content zazwyczaj nie jest udostepniany
    za darmo( reklamy, maile reklamowe, oplaty pobierane w postaci sms)

    > Nie. Pol34 powstało po to, żeby wymieniać między sobą a także innym
    > pewien specyficzny rodzaj contentu. EDU to się nazywa ;->

    Jezeli chodzi o EDU to tak jak napisal Konrad Plich:
    "Propozycje ze strony TP S.A. zawierały w szczególności ofertę
    bezpłatnego wymieniania ruchu z sieciami akademickimi i udostępnienia
    oddzielnych kanałów dla ruchu komercyjnego"

    > Pieniądze od państwa idą na EDU, nie na COM. Przyjmij to jako pewnik.

    A w jaki sposob jest to podzielone? Stoja obok siebie dwa
    routery(edu,com)? styki z innymi operatorami maja osobne sesje bgp ?

    > Niewielu. A ilu użytkowników indywidualnych ma taki Exodus czy Level3?
    > ;-) (Wiem, że nie ta skala)

    Nie ten kraj, nie ten poziom rozwoju

    > o2.pl serwowane przez POZMAN to komercja? Bo z polpaku idę tam przez Telię.

    nie napisalem ze wszystkie bramki pol34 <-> tpnet, akurat pozman dalej
    pcha caly ruch przez telie.

    --
    Carlos
    | # odpowiadajac usun 'x' z adresu email # |

  • 192. Data: 2004-02-17 08:59:58
    Od: mlopaci <m...@n...net>

    gtk@adm wrote:

    > A jak przestana to z tych komercyjnych zasobow w manach beda korzystali
    > inni komercyjni klienci manow? a moze many maja wiecej klientow
    > indywidualnych niz tpsa? Dla klienta komercyjnego w manie lepszym
    > uzytkownikiem korzystajacym z jego uslug bedzie ktos kogo stac na 150 zl
    > miesiecznie czy moze biedny student? (nie obrazajac studentow)

    Koszt dotarcia do klienta Neostrady jest tak wysoki, ze zwyczajnie nie
    oplaca sie do niego wysylac danych i liczac to czysto finansowo nalezy
    zamknac serwisy dla userow z TPNET.

    > Telia nie jest z grupy FT

    TPSA kupuje 2,5 Gb/s od Opentransitu nalezacego do FT.

  • 193. Data: 2004-02-17 09:22:47
    Od: Marcin Jurczuk <s...@s...eu.org.usunto>

    On Mon, 16 Feb 2004 19:16:45 +0100, gtk@adm wrote:

    > No to oczywiste, ze sa konieczne inwestycje, czyzby sama wymiana
    > okablowania przerastalo mozliwosci finansowe konkurencji tp ?
    > Tak ma wygladac konkurencja, ktora moze zmusic tp do obnizek cen?
    Ty chyba naprawdę nie wiesz o czym mówisz.
    Jak masz starą instalację to masz do wymiany kable, wzmacniacze na te z
    kanałem zwrotnym - czyli _BUDUJESZ_ nową sieć w starych szafkach i
    dziurach.

    I teraz sobie policz koszty :)

    --
    Regards M.J.

  • 194. Data: 2004-02-17 09:43:18
    Od: "gtk@adm" <x...@g...pl>

    Dnia 2004-02-17 10:22,Użytkownik Marcin Jurczuk napisał:

    > Ty chyba naprawdę nie wiesz o czym mówisz.
    > Jak masz starą instalację to masz do wymiany kable, wzmacniacze na te z
    > kanałem zwrotnym - czyli _BUDUJESZ_ nową sieć w starych szafkach i
    > dziurach.

    Dokladnie wiem o czym mowie, jasne ze nie chodzi fizycznie o sam kabel.
    Szafki sa, miejsce na kable tez czyli nie ma dodatkowych kosztow dla
    firmy obcej. Po prostu brak na inwestycje, ograniczone srodki pozwalaja
    na inwestowanie tam gdzie sie to szybciej zwroci. Tyle tylko ze tempo
    przy tak ograniczonych nakladach jest bardzo mizerne. I co za tym idzie
    ciezko mowic o jakies konkurencji dla TP.

    > I teraz sobie policz koszty :)

    Spore, ale jakos nie spotkalem sie z biznesem w ktorym sie nie inwestuje
    , a tylko narzeka, ze konkurencja ma wiecej klientow i ciezko sie rozwijac.

  • 195. Data: 2004-02-17 09:47:25
    Od: futszaK <t...@s...pl>

    On Mon, 16 Feb 2004 09:26:20 +0100, "Grzegorz" <g...@w...expro.pl>
    wrote:

    >Netia. Sam mam od nich 8 Mbit i juz nigdy wiecej TP S.A.

    najbliższe miasto gdzie jest Netia to jakieś 70km

    poprowadzą za darmo łącze ???

    futszaK
    598339018 601061867
    Telefon to wynalazek SZATANA !!!

  • 196. Data: 2004-02-17 09:54:34
    Od: m...@m...torun.pl (Piotr Klaban)

    In article <s...@s...e-wro.net>, Tomasz Paszkowski wrote:

    > Ceny TPSA tez sa chore, ale MANy moim zdaniem mają komercyjne usługi
    > dostępu zdecydowanie za tanie, wziawszy pod uwage ile kosztuje utrzymanie
    > innych operatorów komercyjnej sieci dostępowej (nawet z pominięciem tranzytu
    > do TPNETu).

    Wydawalo mi sie kiedys, ze ceny dostepu do internetu powinny z czasem taniec'
    (zmniejszac sie). Przynajmniej jesli chodzi o kilka Mbps. Biznes internetowy
    lepiej by sie w Polsce rozwinal, gdyby kazdy mogl zalozyc sztywne lacze
    o dobrych parametrach za niewygorowana cene. Nie wystarczy dac ludziom
    dostep przez neostrade, bo biznesu na tym robic nie mozna. O wiele wiecej
    ludzi dolaczy sie do internetu przez kablowke i radio - mniej kbps, ale taniej
    i do ogladania stron wystarczy.

    IMHO TP tak tylko lamentuje. Kilka lat temu kazala ludziom przejsc z analogowych
    lacz na "cyfrowe", zwiekszajac chyba dwukrotnie ceny. Potem kaze ludziom
    wykupywac CIR. Stosuje dziwne praktyki perswazji bezposredniej, rozliczajac
    swoich pracownikow z efektywnosci w lapaniu klientow. To mi sie tylko kojarzy
    ze sprzedaza bezposrednia (akwizycja), ktora sie stosuje, zeby sprzedac produkt
    kilka razy drozej niz wynosi jego wartosc. Praktyka "podnosimy cene, zeby
    zwiekszyc Panstwa komfort korzystania z naszych uslug" kilka razy byla
    stosowana przez mBank (znana sprawa ostatniego podnoszenia cen za przelewy
    w sytuacji, gdy mBank ma w koncu zaczac przynosic zyski).

    Nie ma co wierzyc w zapewnienia, ze koszt utrzymania sieci wymaga pobierania
    wysokich stawek. Trzeba wziac pod uwage, ze TP chce utrzymywac swoja pozycje
    monopolisty na rynku, a nie jakosc uslug.

    Wracam do tego co pisalem na poczatku: ceny za X Mbps powinny spadac,
    a w TP nie spadaja. Technika idzie do przodu, powstaja nowe sposoby dostarczania
    internetu. Neostrada jest taka tania, bo powstaly alternatywne, relatywnie tanie
    sposoby dolaczenia sie do internetu (chyba glownie kablowka i radio).
    W kablowce DOCSiS ogranicza mozliwosc podpiecia wszystkich, ale radio jeszcze
    moze sie rozwijac. Prace trwaja nad internetem przez siec elektryczna, choc
    to cenowo nie bedzie tak atrakcyjne. Za kilka lat wejdzie w koncu UMTS.
    Dostep po IP w TP jest drogi.

    > Czyli Konrad Plich, pisze nieprawde o fakcie bezpłatnego peeringu akademickie
    > pol34 <-> tpnet ?

    Nie wiem. Obie strony prowadza negocjacje. Jaka jest prawda wiedza tylko oni.
    IMHO to uczciwie by bylo jakby POL34 tez dalo bezplatny peering dla akademickiej
    czesci TP (ktorej nie ma), a platny dla komercyjnej TP. Wtedy byloby
    uczciwie. :)

    --
    Piotr Klaban

  • 197. Data: 2004-02-17 09:55:09
    Od: "Grzegorz" <g...@w...expro.pl>

    No to klops...

    Grzegorz

  • 198. Data: 2004-02-17 09:57:47
    Od: Grzegorz Janoszka <G...@p...onet.pl-----USUN-TO>

    On Mon, 16 Feb 2004 18:34:32 +0100 I had a dream that Janusz - Vahanara
    <v...@o...gapp.pl> wrote:
    > Mając zaklepane osiedle instaluje sieć tylko w kilku największych blokach,
    > tak by starczyło na łapówkę dla innej spółdzielni.

    Nie oceniaj całej Polski po kilku skorumpowanych spółdzielniach.
    Ja akurat mam dobre doświadczenia pod tym względem, a moja własna
    osobista spółdzielnia (podwawelska w Krakowie) może być wzorem.

  • 199. Data: 2004-02-17 10:06:04
    Od: m...@m...torun.pl (Piotr Klaban)

    In article <P...@f...xyz.l
    ublin.pl>,
    Andrzej Karpinski wrote:
    > Domagam sie powolania regulatora! :)
    >
    > k.
    >
    > PS. Cholera.. zapomnialem ze zyje w socjalistycznym kraju, i moje swinie
    Co innego wlasnosc Panstwa, a co innego monopol prywatny.
    > juz sa wyregulowane, wiec placze bez sensu :/

    To w kapitalistycznych USA powstaly pierwsze akty regulujace monopolistyczna
    kolej i firme telekomunikacyjan (nomen omen).

    To monopole sa zle, a nie regulatory.

    Monopol TP powstal i utrzymuje sie wlasnie dzieki prawnemu zagwarantowaniu
    monopolu i przez mala efektywnosc dzialania UAM i UOKiK.

    --
    Piotr Klaban

  • 200. Data: 2004-02-17 10:15:18
    Od: Przemysław Maciuszko <s...@h...pl>

    Maciej Wierzbicki <v...@k...p.lodz.pl> wrote:

    > Nie. Pol34 powstało po to, żeby wymieniać między sobą a także innym
    > pewien specyficzny rodzaj contentu. EDU to się nazywa ;->

    I dlatego mają tę działalność komercyjną wpisaną w statutach? :)

    > Pieniądze od państwa idą na EDU, nie na COM. Przyjmij to jako pewnik.

    Bzdurzysz :) Trudno tutaj wysuwać takie wnioski, kiedy istnieje jeszcze
    przynajmniej kilka 'punktów' POL-34, gdzie ruch komercyjny biega razem z
    ruchem akademickim.

    --
    Przemysław Maciuszko