  • 1. Data: 2010-02-22 07:47:40
    Temat: TeX w innych językach
    Od: "Lucjan J.A. Tumim" <L...@a...fm.pl>

    Dla mnie TeX jest strasznie skostnialym systemem. Sprawdza sie swietnie w
    publikacjach, ale juz laczenie go z metafontem jest trudne. Mam pytanie. Czy
    na fali nowych jezykow robi ktos jakies biblioteki do skladu publikacji?
    Kiedys widzialem 2d biblioteke w pythonie (niestety zapomnialem adresu).
    Byla o tyle rozbudowana, ze potrafila chyba tez skladac tekst.
    Moze cos w ruby ktos pisał? Taki Ruby do skladania tekstów.
    Taka biblioteka do generowania ps/bitmap byla by ciekawym pomyslem
    szczegolnie do wykresow i plakatow. Ale tez do zwyklego skladania drukow
    strumieniowo.

    Chcialo by sie jakas normalna bazę SQL w systemie skladu. Albo warstwy i
    kolor alfa dostosowan do roznych warunkow. Moze takie cos juz istnieje? Moze
    ktos cos slyszal?

  • 2. Data: 2010-02-22 08:09:53
    Temat: Re: TeX w innych językach
    Od: Wojciech Muła <w...@p...null.onet.pl.invalid>

    "Lucjan J.A. Tumim" <L...@a...fm.pl> wrote:

> [...]
    > kolor alfa dostosowan do roznych warunkow. Moze takie cos juz istnieje? Moze

    LuaTeX, PSTricks, PyX, PGF/TikZ, Asymptote, Metapost.

    A poza tym, co za problem generować za pomocą zewnętrznego narzędzia
    pliki TeX-owe, skoro potrzebujesz jakiś zaawansowanych rzeczy.

    w.

  • 3. Data: 2010-02-22 10:42:50
    Od: Piotr Chamera <p...@p...onet.pl>

    Lucjan J.A. Tumim pisze:
> [...]
    > kolor alfa dostosowan do roznych warunkow. Moze takie cos juz istnieje? Moze

    W Pythonie jest biblioteka ReportLab (http://www.reportlab.com/) - nie
    wiem jak zaawansowane są możliwości typograficzne, ale do generowania
    prostych raportów z bazy danych zapewne wystarczy.

  • 4. Data: 2010-02-22 12:30:48
    Od: "Marcin 'Qrczak' Kowalczyk" <q...@k...org.pl>

    On Feb 22, 8:47 am, "Lucjan J.A. Tumim" <L...@a...fm.pl>
    wrote:
    > Dla mnie TeX jest strasznie skostnialym systemem. Sprawdza sie swietnie w
    > publikacjach, ale juz laczenie go z metafontem jest trudne.

    Nie trzeba łączyć go z metafontem. XeTeX/XeLaTeX używa fontów
    TrueType, dokument może być w UTF-8.

  • 5. Data: 2010-02-22 12:56:32
    Od: "Lucjan J.A. Tumim" <L...@a...fm.pl>

    Marcin 'Qrczak' Kowalczyk wrote:

    > Nie trzeba łączyć go z metafontem. XeTeX/XeLaTeX używa fontów
    > TrueType, dokument może być w UTF-8.

    Nie chodzi o jakieś generowanie tego co mogę sobie zrobić w TeX-u ręcznie.
    Chodzi o coś co jest trudne w TeX-u lub nieprzewidziane przez dokumentację.
    TeX nie obsługuje warstw. TeX nie ma przenikania. Nie wiem jak można by
    ingerowac w spacje czy pisać na pochyłych liniach.

    Najlepiej podam kilka przykładów. To są troszkę przykłady z rękawa, ale
    myślę, że oddają ideę.

    1. Złożyć tekst w innych kształtach niż wnętrze prostokąta. Radialnie w
    kole, wcięcia nieregularne. Chodzi nadal o skład a nie tylko napisanie
    tekstu.
    2. W zależności od innych danych. Jeśli tło obrazka ma przenikanie (alfa
    blending) większe niż 30% nie umieszczać treści.
    3. Co druga linijka powinna być rozsunieta o 0.1em w zależności od tablicy
    danych.
    4. W zależności od jakiejś wielkości skalować grafikę dostosowaną do wykresu
    i opis w zależności od ilości wolnego miejsca składac małym lub dużym
    fontem.
    5. Używać francuskiej spacji na przemian z angielską by po wydrukowaniu
    tekstu z większej odległości pojawił nam się obraz (np. logo, orzeł). Tekst
    pewnie musiałby być dośc mały lub na duzym formacie, ale zawsze.
    6. Dopasować wielkość fontu do danego miejsca. Mam strone A3 i muszę na niej
    zmieścić tekst. Mam gotowy styl, ale font może być dowolny. Byle idealnie
    zmieścił się w danym obrysie.
    7. Co druga linia była by skladana w linii poziomej skręconej o 1% tekstu.
    Raz w prawo raz w lewo.
    wymieniać można pewnie dużo.

  • 6. Data: 2010-02-22 13:25:49
    Od: "Lucjan J.A. Tumim" <L...@a...fm.pl>

    Wojciech Muła wrote:

    > LuaTeX,
    Dokumentacja to jakies reklamy w pdf 4-5 stron naglowkow i nic wiecej.
    http://www.luatex.org/documentation.html
    np. http://www.luatex.org/talks/screen-luatex-tug-2009.p
    df
    Jest do tego jakas dokumentacja?

    > PSTricks,

    Fajne. Ciekawe czy da sie tym skladać teksty. Tu chyba problem.
    > PyX

    Chyba wsiakne. Choc dosc proste, ale moze bedzie uzyteczne. Ale chyba nie ma
    zupelnie skladu tekstu ;( Moze nie znalazlem?

    > , PGF/TikZ, Asymptote, Metapost.
    Reszte przejrze. Wyglada fajnie.

    Metapost ;) to mnie rozbawiło.

    > A poza tym, co za problem generować za pomocą zewnętrznego narzędzia
    > pliki TeX-owe, skoro potrzebujesz jakiś zaawansowanych rzeczy.

    Po co uzywac texa jak mozna ... (tu wstaw co lubisz ;)
    Ano po to by to bylo wygodne.

  • 7. Data: 2010-02-22 13:28:45
    Od: Wojciech Muła <w...@p...null.onet.pl.invalid>

> [...]

    > 1. Złożyć tekst w innych kształtach niż wnętrze prostokąta. Radialnie w
    > kole, wcięcia nieregularne. Chodzi nadal o skład a nie tylko napisanie

    Doczytaj o \parshape.

    > 2. W zależności od innych danych. Jeśli tło obrazka ma przenikanie (alfa
    > blending) większe niż 30% nie umieszczać treści.

    TeX nie obsługuje grafiki. Od tego są specjalne pakiety wykorzystujące
    możliwości Postscripta lub PDF-ów - poczytaj o PSTricks lub PGF/TikZ.

    > 3. Co druga linijka powinna być rozsunieta o 0.1em w zależności od tablicy
    > danych.

    Jak rozsunięta? Jakoś nie potrafię sobie tego wyobrazić.

    > 4. W zależności od jakiejś wielkości skalować grafikę dostosowaną do wykresu
    > i opis w zależności od ilości wolnego miejsca składac małym lub dużym
    > fontem.

    Jak w 2. Ale wykonalne.

    > 5. Używać francuskiej spacji na przemian z angielską by po wydrukowaniu
    > tekstu z większej odległości pojawił nam się obraz (np. logo, orzeł). Tekst
    > pewnie musiałby być dośc mały lub na duzym formacie, ale zawsze.

    No to musisz TeX-owi powiedzieć jak to złożyć, sam się nie domyśli.
    TeX ma poprawnie złożyć tekst, a nie jakieś tam logo.

    > 6. Dopasować wielkość fontu do danego miejsca. Mam strone A3 i muszę na niej
    > zmieścić tekst. Mam gotowy styl, ale font może być dowolny. Byle idealnie
    > zmieścił się w danym obrysie.

    Wykonalne wprost w TeX-u, ludzie pokazywali przykłady na pl.comp.dtp.tex.

    > 7. Co druga linia była by skladana w linii poziomej skręconej o 1% tekstu.
    > Raz w prawo raz w lewo.

    TeX układa prostokąty ("pudełka") o bokach równoległych do osi układu
    współrzędnych. W sumie może nie wiedzieć, co w tych pudełkach jest.
    Od efektów graficzny jest PSTricks lub PGF/TikZ.

    W ogóle zapisz się na listę dyskusyjną GUST, ludzie są tam bardzo pomocni,
    coś konkretnego Ci doradzą.

    w.

    --
    W telewizji czterej znawcy, od nawozu i od świata,
    orzekają co się zdarzy w Gwatemali za trzy lata.

  • 8. Data: 2010-02-22 14:52:52
    Od: "Lucjan J.A. Tumim" <L...@a...fm.pl>

    Wojciech Muła wrote:

    > Doczytaj o \parshape.
    Radialnie czyli od jednego punktu odchodzą linie na których jest składany
    tekst.
    Albo tekst na koncu szpalty (np. 5cm) jest podnoszony w gore zgodnie z
    krzywą.

    > TeX nie obsługuje grafiki. Od tego są specjalne pakiety wykorzystujące
    > możliwości Postscripta lub PDF-ów - poczytaj o PSTricks lub PGF/TikZ.

    Alez wiem, ze nie obsluguje. Dlatego wlasnie szukam narzedzia, ktore
    obsluguje ;)
    TeX jest fajny do tego co robi. I dziala!

    > Jak rozsunięta? Jakoś nie potrafię sobie tego wyobrazić.

    Masz małą wyobraźnię ;)
    http://www.internetmaker.pl/artykul/4254,1,steganogr
    afia_-
    _informacja_dobrze_ukryta.html

    > Jak w 2. Ale wykonalne.
    Nowlasnie tu był prosty układ. Kazdy dział miał obrazek ,ktory był tłem
    wersaliku do tego licze cień i chciałem dopasowac tekst do tego. I dałem
    sobie luz. Bo ile można rzeźbić.

    > No to musisz TeX-owi powiedzieć jak to złożyć, sam się nie domyśli.
    Proste mam obrazek i trzeba go ominąc. Powiedzmy drukuj wszędzie normalnie
    ale jak w warstwie 3 jest czarno to spacje zwiększ.
    > TeX ma poprawnie złożyć tekst, a nie jakieś tam logo.

    Ale to nie logo. To powiedzmy znak wodny w tekście.

    > Wykonalne wprost w TeX-u, ludzie pokazywali przykłady na pl.comp.dtp.tex.

    Tu poprosze o link. Chętnie potestuję.

    > TeX układa prostokąty ("pudełka") o bokach równoległych do osi układu
    > współrzędnych. W sumie może nie wiedzieć, co w tych pudełkach jest.
    > Od efektów graficzny jest PSTricks lub PGF/TikZ.

    A ja bym chciał by układał te pudełka nie równolegle do osi.

    > W ogóle zapisz się na listę dyskusyjną GUST, ludzie są tam bardzo pomocni,
    > coś konkretnego Ci doradzą.

    Myślę, że po prostu nie jest to narzędzie do tego i tyle. Fajne, ale nie do
    tego.

  • 9. Data: 2010-02-22 15:33:09
    Od: Wojciech Muła <w...@p...null.onet.pl.invalid>

    > Dokumentacja to jakies reklamy w pdf 4-5 stron naglowkow i nic wiecej.
> [...]

    Kliknąłem w pierwszy link na tej stronie i dostałem jakieś
    170 stron dokumentacji.

    > Fajne. Ciekawe czy da sie tym skladać teksty. Tu chyba problem.

    PSTricks działa w obrębie TeX-a. Można składać teksty na np. krzywych,
    tak jak to opisałeś. PSTricks to nic innego jak PostScript osadzony
    w TeX-u.

    > Chyba wsiakne. Choc dosc proste, ale moze bedzie uzyteczne. Ale chyba nie ma
    > zupelnie skladu tekstu ;( Moze nie znalazlem?

    Nie znalazłeś - składa tekst za pomocą TeX-a. :)

    > Reszte przejrze. Wyglada fajnie.

    TikZ jest dobry, Asymptote to chyba coś do grafiki 3D, ale w sumie
    nie kojarzę.

    w.

  • 10. Data: 2010-02-22 16:06:45
    Od: "Lucjan J.A. Tumim" <L...@a...fm.pl>

    Wojciech Muła wrote:

    > Kliknąłem w pierwszy link na tej stronie i dostałem jakieś
    > 170 stron dokumentacji.

    A ja nawet podalem jaki link kliknalem (tez wydawalo mi sie pierwszy) i nie
    dostalem.
    Mozesz podac jaki to link?

    > PSTricks działa w obrębie TeX-a. Można składać teksty na np. krzywych,
    > tak jak to opisałeś. PSTricks to nic innego jak PostScript osadzony
    > w TeX-u.

    No to po co? Mozna w ps pisac. I jeszcze liczyc.

    > Nie znalazłeś - składa tekst za pomocą TeX-a. :)

    Czyli nie ma polaczenia z grafika. przejrzalem juz pobierznie. Nie nadaje
    sie.

    > TikZ jest dobry, Asymptote to chyba coś do grafiki 3D, ale w sumie
    > nie kojarzę.

    PyX dla mnie ma fajna wlasciwosc operuje na obiekatach. Przeciecia itp. Z
    tego moze poskladam to o co mi chodzi.