  • 1. Data: 2010-02-18 23:26:53
    Temat: Ksiazka/tutorial do lekserow
    Od: Marcin Kwiatkowski <f...@l...bielsko.pl>

    Witam,

    Czy mozecie mi polecic jakas pozycje dosc doglebnie traktujaca o
    lekserach (konkretnie interesuja mnie flex i yacc, ich odmiany typu
    bison)? Z dokumentacja dostepna na sieci sie zapoznalem i jakies tam
    pojecie mam, kilka prostych rzeczy udalo mi sie zrealizowac, jednak
    musze zaimplementowac jezyk skryptowy w mojej aplikacji no i tutaj
    problem. Interesuja mnie zarowno pozycje on-line jak i ksiazkowe (byle w
    miare dostepne) - jezyk angielski lub polski. Aha. Najelepiej jak by to
    bylo w formie opis/jakis tutorial + najbardziej mi zalezy na reference
    manual (takie kompendium).

    --
    Pozdrawiam,
    Marcin Kwiatkowski

  • 2. Data: 2010-02-19 08:30:56
    Temat: Re: Ksiazka/tutorial do lekserow
    Od: Krzysiek Kowaliczek <k...@g...com>

    Użytkownik Marcin Kwiatkowski napisał:
    > Czy mozecie mi polecic jakas pozycje dosc doglebnie traktujaca o
    > lekserach (konkretnie interesuja mnie flex i yacc, ich odmiany typu

    yacc to generator parserów, flex to generator lekserów.
    Jest tego wiadrami. Całkiem niezłe jest wprowadzenie
    ze stron projektów:
    http://www.gnu.org/software/bison/manual/html_node/i
    ndex.html
    http://flex.sourceforge.net/manual/

    Polecam książkę:
    http://www.diku.dk/hjemmesider/ansatte/torbenm/Basic
    s/basics_lulu.pdf

    Jeżeli nie zależy Ci na generatorach typu LR zobacz ANTLR.
    W odróżnieniu od yacc, jest to generator typu LL, co dla
    wielu programistów jest bardziej naturalnym podejściem tworzenia
    parserów:
    http://antlr.org/

    > bison)? Z dokumentacja dostepna na sieci sie zapoznalem i jakies tam
    > pojecie mam, kilka prostych rzeczy udalo mi sie zrealizowac, jednak
    > musze zaimplementowac jezyk skryptowy w mojej aplikacji no i tutaj

    Tylko po co? Napisanie leksera i parsera to *najprostsza* cześć.
    Czemu nie użyć istniejących języków jak Lua, TCL, Python.

    Pozdrawiam
    KK

  • 3. Data: 2010-02-19 13:11:33
    Od: Marcin Kwiatkowski <f...@l...bielsko.pl>

    On 2010-02-19, Krzysiek Kowaliczek <k...@g...com> wrote:

    > yacc to generator parserów, flex to generator lekserów.
    > Jest tego wiadrami. Całkiem niezłe jest wprowadzenie
> [...]

    Dzieki, zapoznam sie. W firmowej bibliotece trafilem tez na ta pozycje:
    http://helion.pl/ksiazki/zaprli.htm gdzie jest rozdzial traktujacy o
    tym.

> [...]
    > W odróżnieniu od yacc, jest to generator typu LL, co dla
    > wielu programistów jest bardziej naturalnym podejściem tworzenia

    A nie pomyslalem. Dzieki za wskazowki - musze sie zapoznac.

    > Tylko po co? Napisanie leksera i parsera to *najprostsza* cześć.
    > Czemu nie użyć istniejących języków jak Lua, TCL, Python.

    Gdyby to byla aplikacja pisana od poczatku, gdzie moge narzucic pewne
    wymagania to uzyl bym wlasnie Lua. Niestety. W projekcie gramatyka i
    skladnia jezyka zostaly precyzyjnie okreslone, poza tym pracuje w
    zespole i moge najwyzej sugerowac kolegom pewne rozwiazania a nie
    narzucac.

    --
    Pozdrawiam,
    Marcin Kwiatkowski

  • 4. Data: 2010-02-19 13:49:15
    Od: Jacek Czerwinski <...@...z.pl>

    Marcin Kwiatkowski pisze:

> [...]
    > skladnia jezyka zostaly precyzyjnie okreslone, poza tym pracuje w
    > zespole i moge najwyzej sugerowac kolegom pewne rozwiazania a nie

    Bison daje MZ zupelnie niedebugowalne rozwiazanie, nieczytelne wzrokowo,
    nigdy w pelni w niego nie wdepnalem.
    Z Antlr za to schodzi zupelnie czytelny kod (przynajmniej Parsera
    Walkera - lexer jest bardziej specyficzny). Powiedziałbym, jakby dobry
    zespol studentów na dobrych zajeciach z translatorów go pisal recznie ;)
    Dydaktycznie rzecz biorac krzywdy nie zrobi.

    W nim implementację (semantykę) prawdopodbnie mozesz nalozyc, jak nie
    chodzi o straszną szybkosc, w TreeWalker, dosc dobre miejsce dla malo
    wymagających semantyk. Chyba że szybkosc, ale to przekracza zakres tego
    posta.

    Ale rzeczywiscie, gramatyka i parser, to naprawdę duzo mniej niz 50%.

    Doswiadczenia nad Antlr zdobyte w C++ sa przenosne na Jave / pythona i
    jeszcze inne. Sam kod, niestety nie, a próbowalem. Z kolei inne stricte
    javowskie sa nieprzenosne na C++.

    Duzo projektow powiazanych jest z Antlr, warto go polecic. Fakt, odnoga
    javowska przoduje, C++ troche z tyłu.

  • 5. Data: 2010-02-19 14:43:42
    Od: Marcin Kwiatkowski <f...@l...bielsko.pl>

    On 2010-02-19, Jacek Czerwinski <...@...z.pl> wrote:

> [...]
    > javowskie sa nieprzenosne na C++.
    >
    > Duzo projektow powiazanych jest z Antlr, warto go polecic. Fakt, odnoga

    No wlasnie zapoznalem sie z roznymi mozliwosciami i Antlr przypadl mi
    najbardziej do gustu. Szybkosc tu nie ma znaczenia, bo skrytpy parsowane
    sa przy starcie aplikacji. A ze Java przoduje... Coz - projekt jest w
    C++, Jave tez znam akurat wiec to nie problem :) Na poczatek bardzo
    spodobaly mi sie dosteone narzedzia (plugin do Eclipse, ANTLRWorks) - na
    poczatek to niesamowicie ulatwia prace :)

    --
    Pozdrawiam,
    Marcin Kwiatkowski

  • 6. Data: 2010-02-19 17:25:38
    Temat: gramatyka bylo Re: Ksiazka/tutorial do lekserow
    Od: "Lucjan J.A. Tumim" <L...@a...fm.pl>

    To ja sie podepne pod watek i zapytam. Ma ktos jakas gotowa gramatyke XML i
    ew. jakiegos kawalka jabber-a?

  • 7. Data: 2010-02-19 17:36:45
    Od: Jacek Czerwinski <...@...z.pl>

    Lucjan J.A. Tumim pisze:
    > To ja sie podepne pod watek i zapytam. Ma ktos jakas gotowa gramatyke XML i
    > ew. jakiegos kawalka jabber-a?

    a) dlaczego XML gramatyką?
    b) do jabbera jest multum narzedzi w każdym w zasadzie języku, co chcesz
    zrobic?
    Ciezko by bylo klasycznie sparsowac nieskonczony strumien XML :P

  • 8. Data: 2010-02-20 00:08:46
    Od: Marcin Kwiatkowski <f...@l...bielsko.pl>

    On 2010-02-19, Lucjan J.A. Tumim <L...@a...fm.pl> wrote:
    > To ja sie podepne pod watek i zapytam. Ma ktos jakas gotowa gramatyke XML i
    > ew. jakiegos kawalka jabber-a?

    Polecam biblioteke Gloox (http://camaya.net/gloox/). IMHO jedna z
    najbardziej rozwinietych bibliotek do obslugi XMPP. Dokumentacja bardzo
    dobra. Zreszta osobiscie uzywam tej biblioteki w jednym z projektow (w
    polaczeniu z Qt)

    --
    Pozdrawiam,
    Marcin Kwiatkowski

  • 9. Data: 2010-02-20 17:39:07
    Od: Adam Przybyla <a...@r...pl>

    Marcin Kwiatkowski <f...@l...bielsko.pl> wrote:

> [...]
    > miare dostepne) - jezyk angielski lub polski. Aha. Najelepiej jak by to
    > bylo w formie opis/jakis tutorial + najbardziej mi zalezy na reference
    ... na mojej poleczce mam cos takiego:
    Unix: Narzędzia programistyczne yacc i lex - Michal Gawrys,
    male ale bardzo przejrzyste. Z powazaniem
    Adam Przybyla

  • 10. Data: 2010-02-22 07:41:29
    Od: "Lucjan J.A. Tumim" <L...@a...fm.pl>

    Jacek Czerwinski wrote:

    > a) dlaczego XML gramatyką?
    Nie XML gramatyką tylko gotową gramatyke XML. Opis składni dowolnego
    dokumentu XML zapisana np. w yacc.

    > b) do jabbera jest multum narzedzi w każdym w zasadzie języku, co chcesz
    > zrobic?
    > Ciezko by bylo klasycznie sparsowac nieskonczony strumien XML :P
    ?

    A możesz mi powiedzieć dlaczego?
    Jest narzędzi trochę to prawda, ale nie wszystkie sa rozsadne. Co chce
    zrobic? Napisac klienta jabbera, który by zamiast parserow xml uzywal po
    prostu yacca.
    Zauwaz jak latwo dodajemy nowa funkcjonalnosc. Mamy na talerzu wszystkie te
    dziwaczne kawalki XML. Jest to dla mnie atrakcyjny sposob pisania.