  • 1. Data: 2023-10-29 09:54:08
    Temat: Terkoczący wiatraczek w GTX1060
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    W jednym z komputerów mam kartę graficzną GTX1060 od Gigabyte'a. Jakiś
    czas temu karta zaczęła zauważalnie hałasować - po przekroczeniu pewnej
    wartości rpm plastikowe mocowanie wentylatorów wpadało w rezonans.
    Rozebrałem kartę, wymieniłem pastę termoprzewodzącą na GPU i usunąłem
    kurz - całkiem sporo zebrało się go na łopatkach wentylatorów, przez co
    jak sądzę nie były dobrze wyważone.

    Problem rezonansu zniknął. Pojawił się jednak nowy - po odpaleniu gry w
    pewnym momencie komputer zaczął wydawać dźwięki przypominające głośną
    pracę starego HDD. Początkowo myślałem, że właśnie pada mi dysk, jednak
    po dłuższej chwili udało mi się stwierdzić, że źródłem tych dźwięków
    jest jeden z wentylatorów na karcie. gdy zatrzymałem go na moment -
    dźwięk zniknął.

    Efekt pojawia się tylko przez chwilę, w pewnym zakresie obrotów. Gdy
    karta nagrzeje się do końcowej temperatury i wentylatorki się rozkręcą,
    wszystko pracuje normalnie.

    Mogę to zignorować, czy jednak wskazana jest wymiana wentylatorów na nowe?

  • 2. Data: 2023-10-29 12:26:46
    Temat: Re: Terkoczący wiatraczek w GTX1060
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 29/10/2023 09:54, Atlantis wrote:
    > wskazana jest wymiana wentylatorów na nowe?

    Wskazana, ale zanim to zrobisz sprawdź, czy wentylator nie ma, pod jakąs
    naklejką z przodu lub z tyłu, łożyska. Wkropl tam jakis smar i na chwile
    pomoże.

  • 3. Data: 2023-10-31 05:48:04
    Od: Eneuel Leszek Ciszewski <Z...@d...czytania.fontem.Lucida.Console>

    W dniu 29 paź 2023 o 09:54, Atlantis pisze:

    > Mogę to zignorować, czy jednak wskazana jest wymiana wentylatorów na nowe?

    Mam ten sam problem z kominowymi wentylatorami i laptopowymi.
    W obu wypadkach problem samoistnie znika -- kominowe zacierają
    się zupełnie, zaś laptopowe po jakimś czasie cichną -- może za
    jakiś czas też zatrą się...

    Szukałem rozwiązania, ale zniechęciłem się.
    Smarowanie daje efekty chyba tylko w marzeniach. ;)

    Tani laptop Acera trafił do serwisu z uszkodzonym mocowaniem
    zawiasu -- wkrótce po powrocie wentylator rozwył się niemiłosiernie,
    ale teraz jest coraz cichszy na różnych (także na najwyższych!) obrotach...

    W netbooku bezskutecznie próbowałem różnych metod -- po jakimś
    czasie wentylator bez widocznej przyczyny stał się cichuteńki,
    lecz sprawny...

    -=-

    To problem słabych łożysk ślizgowych -- smarowanie jest dobre jak
    pudrowanie pryszcza... Zwykle takie łożyska nie wytrzymują dużych
    obrotów, dlatego należy uważać podczas czyszczenia laptopa...

    -=-

    Te kominowe miały trzyletnie gwarancje -- bywało, że padały bardzo
    szybko, ale nie zgłaszałem tego, bo znałem przyczynę i wiedziałem,
    że nieco ,,pomogłem'' wprowadzaniem ich w wysokie obroty...

    W Desktopach warto czasami zmniejszyć napięcie zasilania -- wówczas
    wentylator pracuje cicho, długo i bezproblemowo. Niestety zbytnie
    obniżenie napięcia może doprowadzić do przegrzania chłodzonego
    elementu, więc trzeba być ostrożnym... W desktopie łatwo o różne
    napięcia. :)

    --
    -bf- `- \`_`"'-.o'\:/.d`|'.p \; https://www.eneuel.ct8.pl \|/..s