  • 1. Data: 2016-10-10 14:37:52
    Temat: Thunderbird - kodowanie
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    Jakieś 10 lat temu ktoś mnie po raz pierwszy namawiał na Thunderbirda.
    W końcu przeszedłem.

    Automatycznie wczytana z Outlooka konfiguracja spowodowała, że mam
    ustawione kodowanie ISO-8859-2.

    Czy to jest dobry wybór, czy powinienem wybrać inne?
    P.G.

  • 2. Data: 2016-10-10 14:56:19
    Temat: Re: Thunderbird - kodowanie
    Od: "Grzegorz Niemirowski" <g...@p...onet.pl>

    Piotr Gałka <p...@c...pl> napisał(a):
> [...]
    > ustawione kodowanie ISO-8859-2.
    > Czy to jest dobry wybór, czy powinienem wybrać inne?

    To jest nadal prawidłowe kodowanie dla polskich grup, może zostać. Ale
    możesz korzystać też z UTF-8, którego własnie użyłeś w tym poście.

    --
    Grzegorz Niemirowski
    http://www.grzegorz.net/

  • 3. Data: 2016-10-10 15:13:18
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 10-10-2016 o 14:56, Grzegorz Niemirowski pisze:

    > To jest nadal prawidłowe kodowanie dla polskich grup, może zostać. Ale
    > możesz korzystać też z UTF-8, którego własnie użyłeś w tym poście.

    Czyli jak zawsze czegoś podstawowego nie umiem znaleźć.
    W konfiguracji serwera mam Domyślne kodowanie: ISO-8859-2.
    Wysyłając tę pierwszą wiadomość z Thunderbirda nic ręcznie nie
    przestawiałem to byłem pewien że działa domyślne.

    Na razie nigdzie indziej nie widzę pojęcia "Kodowanie" czyli jakbym
    nawet chciał przestawić to nie wiem gdzie.
    P.G.

  • 4. Data: 2016-10-10 15:21:15
    Od: "Grzegorz Niemirowski" <g...@p...onet.pl>

    Piotr Gałka <p...@c...pl> napisał(a):
    > Na razie nigdzie indziej nie widzę pojęcia "Kodowanie" czyli jakbym nawet
    > chciał przestawić to nie wiem gdzie.
    > P.G.

    Zajrzyj do Czcionek.

    --
    Grzegorz Niemirowski
    http://www.grzegorz.net/

  • 5. Data: 2016-10-10 15:35:47
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Piotr,

> [...]
    > ustawione kodowanie ISO-8859-2.
    > Czy to jest dobry wybór, czy powinienem wybrać inne?

    Jeśli używasz tylko polskich liter i nie potrzebujesz u?°C itp., to
    ISOlatka wystarczy. Jeśli chcesz mieć możliwość pisania ze znaczkami,
    to ustaw UTF-8 - równoprawne w polskim usenet'cie.

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 6. Data: 2016-10-10 15:54:26
    Od: "r...@k...pl" <r...@k...pl>

    Mon, 10 Oct 2016 14:56:19 +0200, w <ntg35f$v33$1@node1.news.atman.pl>,
    "Grzegorz Niemirowski" <g...@p...onet.pl> napisał(-a):

    > To jest nadal prawidłowe kodowanie dla polskich grup, może zostać. Ale
    > możesz korzystać też z UTF-8, którego własnie użyłeś w tym poście.

    W zasadzie nawet zalecane jest używanie najwięższego prawidłowego sposobu
    kodowania, więc ISO jest nie tylko prawidłowe, ale i zalecane (dla samych
    pl-liter oczywiście).

  • 7. Data: 2016-10-10 15:56:08
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Mon, 10 Oct 2016 14:37:52 +0200, Piotr
    Gałka<p...@c...pl> wrote:
    > Czy to jest dobry wybór, czy powinienem wybrać inne?

    Dobre kodowanie to jest takie, które jest prawidłowo określone w
    nagłówkach. Problem z kodowaniem zaczął się od tego że są używane
    idiotyczne czytniki, które w treści posta dopuszczały znaki nonascii
    a w nagłówkach nie określały jakiego kodowania użyły (albo określały
    to nieprawidłowo).

    --
    Marek

  • 8. Data: 2016-10-10 16:12:01
    Od: "Grzegorz Niemirowski" <g...@p...onet.pl>

    r...@k...pl <r...@k...pl> napisał(a):
    > W zasadzie nawet zalecane jest używanie najwięższego prawidłowego sposobu
    > kodowania, więc ISO jest nie tylko prawidłowe, ale i zalecane (dla samych
    > pl-liter oczywiście).

    Ogólnie racja, ale obecnie trudno znaleźć czytnik obsługujący nasze ISO, a
    nieobsługujący UTF-8. Przez długi czas było nawet tak, że Google Groups
    obsługiwało UTF-8, a nie obsługiwało ISO. Teraz widzę, że to poprawili.

    --
    Grzegorz Niemirowski
    http://www.grzegorz.net/

  • 9. Data: 2016-10-10 17:06:03
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    > Jeśli używasz tylko polskich liter i nie potrzebujesz u?°C itp., to
    > ISOlatka wystarczy. Jeśli chcesz mieć możliwość pisania ze znaczkami,
    > to ustaw UTF-8 - równoprawne w polskim usenet'cie.

    Wychodzi na to, że nieświadomie miałem UTF-8.
    Sprawdzam: u?°C
    P.G.

  • 10. Data: 2016-10-10 17:56:11
    Od: Michał Czarkowski <m...@p...onet.pl>

    W dniu 10.10.2016 o 17:06, Piotr Gałka pisze:

    > Wychodzi na to, że nieświadomie miałem UTF-8.
    > Sprawdzam: u?°C
    > P.G.

    Podłączam się pod test:
    <=>=u??EUR