  • 1. Data: 2019-01-04 23:35:03
    Temat: Totem pole z przesuniętą masą (kontynuacja wątku o MPPT)
    Od: q...@t...no1 (Queequeg)

    Hej,

    Kontynuując wątek kontrolera panelu słonecznego w samochodzie -- zrobiłem
    wstępny schemat części wykonawczej.

    http://www.chmurka.net/r/usenet/mppt-2.png

    Sterownik będzie zasilany z panelu (napięcie dla samego MCU obniżę do 3.3
    V) i będzie tak sterował wypełnieniem przebiegu DRV, żeby na wyjściu
    (mierząc punkt FB) uzyskać jak największe napięcie (ale nie większe, niż
    13.8 V). Ponieważ napięcie na akumulatorze wzrasta wraz ze wzrostem prądu
    ładującego, to chcę w ten sposób uzyskać śledzenie punktu maksymalnej mocy
    panelu.

    Zastanawiam się jedynie nad sterowaniem tranzystorem T1. Panel daje w
    szczycie prawie 22 V, bramka tranzystora przebija się przy 20 V. Jest
    zabezpieczona diodą Zenera, ale dodatkowo przesunąłem masę wtórnika na T4
    o 4.7 V drugą diodą (żeby nie aktywować niepotrzebnie D4 i nie wytracać na
    niej i na T4 niepotrzebnie mocy).

    Nie stosuję gotowego drivera, bo w nich masy części sterującej totem pole
    i samego totem pole są połączone, a mi właśnie zależy na tym, żeby MCU
    mógł sterować T2 względem masy.

    Alternatywnie myślałem o przesunięciu masy całej części sterującej do góry
    (i użyciu gotowego drivera, np. MCP1415), ale to z kolei skomplikowałoby
    pomiar napięcia na wyjściu.

    Czy Waszym zdaniem taki układ ma szansę zadziałać?

  • 2. Data: 2019-01-05 09:00:11
    Od: ToMasz <N...@o...pl>

    W dniu 04.01.2019 o 23:35, Queequeg pisze:
    > Hej,
    >
    > Kontynuując wątek kontrolera panelu słonecznego w samochodzie -- zrobiłem
> [...]
    (...)
    > Czy Waszym zdaniem taki układ ma szansę zadziałać?
    nie mam pojęcia.
    podzielę się z Tobą trochę prostszym schematem. Jak myślisz ma szanse
    działać? Czy ze schematu wynika ze coś się nie uda? Jeśli tak, to co
    konkretnie (przy założeniu że panel będzie mial 10W a akumulator 72ah)

    https://m.fotosik.pl/zdjecie/0158ab13bec9b24a

    ToMasz

  • 3. Data: 2019-01-05 09:16:12
    Od: Mateusz Viste <m...@n...pamietam>

    On Sat, 05 Jan 2019 09:00:11 +0100, ToMasz wrote:
> [...]
    > działać? Czy ze schematu wynika ze coś się nie uda? Jeśli tak, to co
    > konkretnie (przy założeniu że panel będzie mial 10W a akumulator 72ah)

    Plagiat! Gdzie Milicja Obywatelska! Przecież już jakiś miesiąc temu ten
    patent proponowałem OP :) (bo sam z niego korzystam, acz w nieco innym
    zastosowaniu, i działa - u mnie - znakomicie)

    Ale jak sądzę OP szuka nie tyle faktycznego rozwiązania problemu, a
    rozrywki (i chwała mu za to).

    Mateusz

  • 4. Data: 2019-01-05 11:05:32
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    Queequeg wrote:

    > Nie stosuję gotowego drivera, bo w nich masy części sterującej totem pole
    > i samego totem pole są połączone, a mi właśnie zależy na tym, żeby MCU
    > mógł sterować T2 względem masy.

    Użyj gotowego drivera z wejściem różnicowym, np:

    www.mouser.com/ProductDetail/infineon/1edn8550bxtsa1
    /?qs=55YtniHzbhC1cGWawXpgGA%3d%3d&countrycode=PL&cur
    rencycode=PLN

    i odpuść sobie rzeźbiarstwo ludowe. :-)

    > Czy Waszym zdaniem taki układ ma szansę zadziałać?

    LTSpice i będziesz wiedział. :-)

    AO3409 jest w obudowie SOT-23, możesz nie wyrobić termicznie, zwłaszcza,
    że w samochodzie latem bywa ciepło. Poza tym, skoro i tak brniesz w
    buck, weź synchronicznego gotowca:

    http://www.ti.com/product/TPS54302

    Pozdrawiam, Piotr

  • 5. Data: 2019-01-05 13:53:48
    Od: Cezar <c...@t...pl.nospam>

    On 04/01/2019 22:35, Queequeg wrote:
> [...]
    > pomiar napięcia na wyjściu.
    >
    > Czy Waszym zdaniem taki układ ma szansę zadziałać?

    Zeby zaoszczedzic Ci troche czasu:
    https://www.banggood.com/mppt-p-1307801.html

    bazujący na tym układzie:
    http://www.consonance-elec.com/pdf/datasheet/DSE-CN3
    722.pdf

  • 6. Data: 2019-01-05 16:02:18
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sat, 5 Jan 2019 11:05:32 +0100, Piotr Wyderski napisał(a):

> [...]
    > www.mouser.com/ProductDetail/infineon/1edn8550bxtsa1
    /?qs=55YtniHzbhC1cGWawXpgGA%3d%3d&countrycode=PL&cur

    A to mu rzezbiarstwa zaoszczedzi ?
    Bo ciagle trzeba napiecie ograniczyc.

    Patrze w pdf ... jak oni sobie wybrazaja prace high side z
    bootstrapowym zasilaniem - bo nie widze ustalenia napiecia.
    Czy moze w srodku ma jakies ograniczniki ?

    J.

  • 7. Data: 2019-01-05 18:14:07
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    J.F. wrote:

    > A to mu rzezbiarstwa zaoszczedzi ?

    Cały stopień sterujący mu odpadnie. Ale widzę problem: w brown-oucie
    UVLO mu ściągnie bramkę do masy, co dla PMOSa jest niezupełnie
    tym, o co chodzi.

    > Bo ciagle trzeba napiecie ograniczyc.

    No ale to jest drobiazg przecież -- pływający stabilizator
    napięcia ujemnego podwieszony pod linię dodatnią.

    > Patrze w pdf ... jak oni sobie wybrazaja prace high side z
    > bootstrapowym zasilaniem - bo nie widze ustalenia napiecia.

    A ja nie rozumiem pytania. Przecież w bootstrapie napięcie zasilania
    górnego klucza będzie takie, jakie sobie do diody przyłożysz (minus
    spadek napięcia na niej). Podasz 10V, będzie 9,4V.

    Pozdrawiam, Piotr

  • 8. Data: 2019-01-05 18:24:19
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sat, 5 Jan 2019 18:14:07 +0100, Piotr Wyderski napisał(a):

    > Cały stopień sterujący mu odpadnie. Ale widzę problem: w brown-oucie
    > UVLO mu ściągnie bramkę do masy, co dla PMOSa jest niezupełnie
    > tym, o co chodzi.

    Brown-out bedzie, jak sloneczko sie schowa, to wtedy mosfet moze byc
    otwarty.

    No fakt, jest dioda, moze wystarczy ...

    J.

  • 9. Data: 2019-01-05 19:56:33
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    J.F. wrote:

    > Brown-out bedzie, jak sloneczko sie schowa, to wtedy mosfet moze byc
    > otwarty.

    No dobra, moja rzeźba dla Muzeum Wsi Radomskiej byłaby taka:

    Version 4
    SHEET 1 1544 1492
    WIRE 272 80 96 80
    WIRE 496 80 272 80
    WIRE 592 80 496 80
    WIRE 752 80 592 80
    WIRE 960 80 752 80
    WIRE 1088 80 960 80
    WIRE 1280 80 1088 80
    WIRE 1488 80 1376 80
    WIRE 1088 96 1088 80
    WIRE 272 112 272 80
    WIRE 496 112 496 80
    WIRE 96 128 96 80
    WIRE 1024 144 912 144
    WIRE 384 160 336 160
    WIRE 432 160 384 160
    WIRE 752 160 752 80
    WIRE 640 208 496 208
    WIRE 1088 208 1088 192
    WIRE 1184 208 1088 208
    WIRE 1296 208 1296 128
    WIRE 1296 208 1264 208
    WIRE 1488 208 1488 160
    WIRE 96 224 96 208
    WIRE 272 224 272 208
    WIRE 384 224 384 160
    WIRE 384 224 272 224
    WIRE 496 224 496 208
    WIRE 1088 224 1088 208
    WIRE 592 256 592 80
    WIRE 640 272 640 208
    WIRE 800 272 640 272
    WIRE 912 272 912 144
    WIRE 912 272 880 272
    WIRE 1024 272 912 272
    WIRE 272 288 272 224
    WIRE 496 352 496 304
    WIRE 592 352 592 320
    WIRE 592 352 496 352
    WIRE 1088 352 1088 320
    WIRE 1088 352 592 352
    WIRE 1184 352 1088 352
    WIRE 960 400 960 80
    WIRE 272 416 272 368
    WIRE 752 464 752 240
    WIRE 816 464 752 464
    WIRE 1152 464 1104 464
    WIRE 752 480 752 464
    WIRE 224 496 80 496
    WIRE 80 512 80 496
    WIRE 272 544 272 512
    WIRE 496 576 496 352
    WIRE 752 576 752 560
    WIRE 752 576 496 576
    WIRE 816 576 752 576
    WIRE 1152 576 1152 464
    WIRE 1152 576 1104 576
    WIRE 80 608 80 592
    WIRE 1152 672 1152 656
    FLAG 96 224 0
    FLAG 80 608 0
    FLAG 1152 672 0
    FLAG 272 544 0
    FLAG 1488 208 0
    SYMBOL voltage 96 112 R0
    WINDOW 123 0 0 Left 0
    WINDOW 39 0 0 Left 0
    SYMATTR InstName V1
    SYMATTR Value 22V
    SYMBOL pnp 336 208 R180
    WINDOW 0 52 48 Left 2
    WINDOW 3 15 161 Left 2
    SYMATTR InstName Q1
    SYMATTR Value BC857B
    SYMBOL res 256 272 R0
    SYMATTR InstName R1
    SYMATTR Value 10k
    SYMBOL voltage 80 496 R0
    WINDOW 3 -328 53 Left 2
    WINDOW 123 0 0 Left 0
    WINDOW 39 0 0 Left 0
    SYMATTR InstName V2
    SYMATTR Value PULSE(0 5 0 0 0 5u 10u)
    SYMBOL pnp 432 208 M180
    WINDOW 0 53 42 Left 2
    WINDOW 3 19 156 Left 2
    SYMATTR InstName Q2
    SYMATTR Value BC857B
    SYMBOL res 480 208 R0
    SYMATTR InstName R2
    SYMATTR Value 5k
    SYMBOL PowerProducts\\LT3015 960 512 R180
    SYMATTR InstName U1
    SYMBOL res 768 576 R180
    WINDOW 0 36 76 Left 2
    WINDOW 3 36 40 Left 2
    SYMATTR InstName R3
    SYMATTR Value 13k
    SYMBOL res 768 256 R180
    WINDOW 0 36 76 Left 2
    WINDOW 3 36 40 Left 2
    SYMATTR InstName R4
    SYMATTR Value 1.8k
    SYMBOL nmos 224 416 R0
    SYMATTR InstName M1
    SYMATTR Value 2N7002
    SYMBOL pnp 1024 320 M180
    SYMATTR InstName Q3
    SYMATTR Value BC807-40
    SYMBOL npn 1024 96 R0
    SYMATTR InstName Q4
    SYMATTR Value BC817-40
    SYMBOL res 896 256 R90
    WINDOW 0 0 56 VBottom 2
    WINDOW 3 32 56 VTop 2
    SYMATTR InstName R5
    SYMATTR Value 2k
    SYMBOL res 1280 192 R90
    WINDOW 0 0 56 VBottom 2
    WINDOW 3 32 56 VTop 2
    SYMATTR InstName R6
    SYMATTR Value 1
    SYMBOL res 1136 560 R0
    SYMATTR InstName R7
    SYMATTR Value 1m
    SYMBOL pmos 1376 128 M270
    SYMATTR InstName M2
    SYMATTR Value RSS070P05
    SYMBOL res 1472 64 R0
    SYMATTR InstName R8
    SYMATTR Value 10
    SYMBOL cap 576 256 R0
    SYMATTR InstName C1
    SYMATTR Value 10u
    TEXT -130 632 Left 2 !.tran 1m

  • 10. Data: 2019-01-06 20:52:25
    Od: q...@t...no1 (Queequeg)

    Mateusz Viste <m...@n...pamietam> wrote:

> [...]
    > zastosowaniu, i działa - u mnie - znakomicie)
    >
    > Ale jak sądzę OP szuka nie tyle faktycznego rozwiązania problemu, a

    Nie do końca. OP szuka sposobu na wyciśnięcie z panelu ile tylko się da.
    Przecież zrobię to tylko raz, a potem będzie pracować w samochodzie
    ciągle.

    Planuję po zrobieniu tego mojego MPPT porównać go przy różnym oświetleniu
    pod kątem prądu ładowania z proponowanym przez Was rozwiązaniem z diodą
    oraz z gotową przetwornicą buck (na LM2596). Jak się okaże, że nie ma
    różnic albo są minimalne, to przyznam rację :)