  • 1. Data: 2019-01-04 15:22:24
    Temat: PI Expert: grubość drutu
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    Przetwornica flyback, 100kHz, V_IN 85..484VAC, V_OUT=12V, I_OUT=2A.
    Prąd szczytowy pierwotnego wychodzi 0,94A wg spreadsheetu, 0,8A
    wg moich obliczeń ręcznych. Prąd RMS w najgorszych warunkach 0,53A
    wg spreadsheetu. Teraz, spreadsheet zaleca nawinięcie pierwotnego
    dwoma drutami AWG26, czyli ~DNE0,4. Każdy ma powierzchnię 0,14mm^2,
    więc dwa mają 0,28mm^2. To w szczycie daje gęstość prądu 3,36A/mm^2,
    ale RMS już tylko 1,9A/mm^2.

    Gdyby pierwotne nawinąć licą 7x0,15mm, to powierzchnia wyniesie
    0,124mm^2 i gęstość RMS 4,28A/mm^2, czyli dalej sensowną, przy
    co najmniej tak samo dobrym R_AC. Po co więc PI Expert zaleca
    tak nieprzyzwoicie gruby drut dla przetwornicy tak małej mocy?
    Tym bardziej, że sam zauważa, że straty transformatora to 0,58W...

    Pozdrawiam, Piotr

  • 2. Data: 2019-01-04 17:10:30
    Temat: Re: PI Expert: grubość drutu
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

> [...]
    >wg spreadsheetu. Teraz, spreadsheet zaleca nawinięcie pierwotnego
    >dwoma drutami AWG26, czyli ~DNE0,4. Każdy ma powierzchnię 0,14mm^2,

    To z uwzglednieniem naskorkowosci, czy bez ?

> [...]

    >co najmniej tak samo dobrym R_AC. Po co więc PI Expert zaleca
    >tak nieprzyzwoicie gruby drut dla przetwornicy tak małej mocy?

    Moze nie lubi licy, a moze 2A/mm^2 mu pasuja bardziej niz 4 ?
    Duzo zwojow na pierwotnym ?

    >Tym bardziej, że sam zauważa, że straty transformatora to 0,58W...

    Za duzo, za malo ?

    P.S. jesli dobrze widze, to 0.4mm na 100kHz w sam raz.
    A ta naskorkowosc ciekawa - prad wsteczny ?

    https://pl.wikipedia.org/wiki/Nask%C3%B3rkowo%C5%9B%
    C4%87

    J.

  • 3. Data: 2019-01-04 23:33:29
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Piotr,

    Friday, January 4, 2019, 3:22:24 PM, you wrote:

> [...]
    > tak nieprzyzwoicie gruby drut dla przetwornicy tak małej mocy?
    > Tym bardziej, że sam zauważa, że straty transformatora to 0,58W...

    Oprócz gęstości prądu bardzo ważne jest wypełnianie warstw i okna
    karkasu. Jeśli przyjmiesz duży rdzeń, to PIExpert spróbuje powypełniać
    jak się da.
    Kolejna sprawa to zakres napięć zasilających - dla szerokiego zakresu
    zmian bardzo trudno dobrać właściwy rdzeń. PIExpert jest prostym,
    iteracyjnym automatem usiłującym optymalizować. Ale funkcja wielkości
    transformatorów i ich iloczynu powierzchni nie jest ciągła i metody
    optymalizacji potrafią ,,zaciąć się" przy niewłaściwym wyborze. I
    wychodzą potworki - za duże rdzenie, za mało zwojów.

    Do tego dochodzi jeszcze kwestia kontrolerów - prąd szczytowy jest
    liczony dla jakiś warunków ustalonych a nie wszystkie kontrolery PI
    pracują w trybie prądowym. I transformator trzeba liczyć dla
    szczytowego, maksymalnie możliwego prądu klucza, który niekoniecznie
    ma związek z potrzebnym prądem.

    W zdecydowanej większości przypadków, dla standardowego zakresu
    napięć, PIExpert daje poprawne wyniki. Im więcej odstępstw od
    standardu, wymuszeń użytkownika, tym dziwniejsze bywają wyniki.

    Straty w transformatorze flyback 0.58W to bardzo niedużo jak na moc
    24W - to nawet nie 2.5%

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 4. Data: 2019-01-05 00:39:04
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    RoMan Mandziejewicz wrote:

    > Kolejna sprawa to zakres napięć zasilających - dla szerokiego zakresu
    > zmian bardzo trudno dobrać właściwy rdzeń.

    A co Ty polecasz dla takich parametrów? Ja założyłem EF25,
    ale będzie niesamowicie ciasno: chcę dać oba uzwojenia TIW
    z 3-warstwową przekładką z poliimidu oraz karkas ze zwiększonym
    odstępem izolacyjnym. Tego trafa nie ma prawa przebić, a zasilanie
    będzie 3-fazowe.

    Na ETD29 uzwojenia wejdą bez problemu, ale taki rdzeń już wygląda
    dziwnie przy 24W.

    > Do tego dochodzi jeszcze kwestia kontrolerów - prąd szczytowy jest
    > liczony dla jakiś warunków ustalonych a nie wszystkie kontrolery PI
    > pracują w trybie prądowym.

    INN2904.

    > Straty w transformatorze flyback 0.58W to bardzo niedużo jak na moc
    > 24W - to nawet nie 2.5%

    Uważam podobnie, to jest niewiarygodnie mało.

    Pozdrawiam, Piotr

  • 5. Data: 2019-01-05 01:07:29
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    RoMan Mandziejewicz wrote:

    > Oprócz gęstości prądu bardzo ważne jest wypełnianie warstw i okna
    > karkasu. Jeśli przyjmiesz duży rdzeń, to PIExpert spróbuje powypełniać
    > jak się da.

    Rzeczywiście, tak to właśnie działa: dla ETD29 chce już nawijać
    pierwotne 3xAWG25, choć inne parametry się nie zmieniły. Nawet
    bias winding nagle chce nawijać bifilarnie, choć będzie z niego
    brał jakieś nędzne miliwaty..

    > Straty w transformatorze flyback 0.58W to bardzo niedużo jak na moc
    > 24W - to nawet nie 2.5%

    Dla szczeliny 0,32mm i 3F3 (nie umiem tego zmienić, mam 3C94,
    a 3C95/N95 też jest do zdobycia) wychodzi mu 0,366W przy 284mT.
    Chyba trochę odleciał, nawet w CCM to sci-fi.

    Pozdrawiam, Piotr

  • 6. Data: 2019-01-05 01:34:28
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Piotr,

    Saturday, January 5, 2019, 12:39:04 AM, you wrote:

    > A co Ty polecasz dla takich parametrów?

    Polecam urealnienie parametrów. Nie widzę sensu liczenia zasilacza
    uniwersalnego przy zasilaczu trójfazowym. Przyjąłbym zakres napięć
    zasilania od 250 do 645V DC - to obejmuje zakres międzyfazowego
    220-240V w układzie dwufazowym i jedno- oraz trójfazowego w Europie
    jak również trójfazowego 127/220V w dziwnych krajach.

    > Ja założyłem EF25, ale będzie niesamowicie ciasno: chcę dać oba
    > uzwojenia TIW z 3-warstwową przekładką z poliimidu

    Skąd pomysł, że poliimid jest lepszy od poliestru? Poliimid nie
    przechodzi testów CTI i w zasadzie nie powinien być stosowany jako
    izolacja. Użyj normalnej taśmy 3M 1350F i 4 warstw izolacji. Zamiast
    drutów TIW wszędzie zastosuj margines izolacyjny na pierwotnym -
    zajmie mniej miejsca.

    > oraz karkas ze zwiększonym odstępem izolacyjnym. Tego trafa nie ma
    > prawa przebić, a zasilanie będzie 3-fazowe.

    Norma 61558-2-16 przewiduje test 4 kV AC i wystarcza na to poprawnie
    nawinięty transformator z TIW na wtórnym i niesymetrycznym marginesem
    1.5 mm przy uzwojeniu pierwotnym.
    Przewidywać wyższego testu nie ma sensu - INN2904 sam w sobie ma
    izolację testowaną na 4 kV AC.

    > Na ETD29 uzwojenia wejdą bez problemu, ale taki rdzeń już wygląda
    > dziwnie przy 24W.

    Bo masz za szeroki zakres napięć.

    > INN2904.

    Pracuje praktycznie identycznie jak układy TinySwitch-III - tryb z
    gubieniem cykli i logiką ograniczającą prąd przy małym obciążeniu.
    Czyli transformator musi być odporny na prąd szczytowy 1060 mA dla
    kondensatora na nóżce BP 0.1 uF

    > Uważam podobnie, to jest niewiarygodnie mało.

    Ale to są chyba tylko straty w uzwojeniach. Nie sądzę, żeby liczył
    straty w rdzeniu. Jeśli potrzebujesz niskich strat - użyj rdzenia z
    3C94.

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 7. Data: 2019-01-05 01:37:31
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Piotr,

    Saturday, January 5, 2019, 1:07:29 AM, you wrote:

> [...]
    > pierwotne 3xAWG25, choć inne parametry się nie zmieniły. Nawet
    > bias winding nagle chce nawijać bifilarnie, choć będzie z niego

    Ratuje sprzężenie między uzwojeniami.

    > Dla szczeliny 0,32mm i 3F3 (nie umiem tego zmienić, mam 3C94,
    > a 3C95/N95 też jest do zdobycia) wychodzi mu 0,366W przy 284mT.
    > Chyba trochę odleciał, nawet w CCM to sci-fi.

    Niekoniecznie. Ale musiałbym to po swojemu policzyć.

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 8. Data: 2019-01-05 10:28:03
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    RoMan Mandziejewicz wrote:

    > Polecam urealnienie parametrów. Nie widzę sensu liczenia zasilacza
    > uniwersalnego przy zasilaczu trójfazowym.

    Sęk w tym, że on będzie mógł być podłączany różnie,
    w tym jednofazowo i wielofazowo ze zduplikowanymi
    fazami (np. 3xL1), co ma z pewnych powodów duży sens.

    Od góry napięcie więc jest narzucone, z dołu zaś chodzi
    o to, by układ zasilany mógł działać również w warunkach
    ciężkiego spadku napięcia. Układ nie będzie wysyłany do
    dziwnych krajów, więc z 85VAC mogę zrezygnować.

    Skoro sam producent jednak dopuszcza takie warunki pracy
    (rys. 16 w datasheecie INN2904 i zestaw demonstracyjny DER-531),
    to pomyślałem, że w sumie czemu nie. Mój układ nie potrzebuje
    zabezpieczenia nadnapięciowego i wielu napięć wyjściowych,
    poza tym to czysty DER-531 (tylko elementy bierne znacznie lepsze).

> [...]
    > 220-240V w układzie dwufazowym i jedno- oraz trójfazowego w Europie
    > jak również trójfazowego 127/220V w dziwnych krajach.

    OK, przemyślę.

    > Skąd pomysł, że poliimid jest lepszy od poliestru? Poliimid nie
    > przechodzi testów CTI i w zasadzie nie powinien być stosowany jako
    > izolacja.

    Możesz rozwinąć, bo to dla mnie nowość? Wytrzymałość dielektryczna
    kaptonu jest przecież legendarna. NASA i ESA sobie tym izolują kabelki.
    Mam kilka transformatorów planarnych policzonych pod kapton, jeszcze
    można zmienić specyfikację dla tych blaszek.

    > Użyj normalnej taśmy 3M 1350F i 4 warstw izolacji. Zamiast
    > drutów TIW wszędzie zastosuj margines izolacyjny na pierwotnym -
    > zajmie mniej miejsca.

    Zwykłe druty i okolice 1kV wzbudzają we nie stany lękowe. Może
    nieuzasadnione, ale wolę szczerze się przyznać.

    > Norma 61558-2-16 przewiduje test 4 kV AC i wystarcza na to poprawnie
    > nawinięty transformator z TIW na wtórnym i niesymetrycznym marginesem
    > 1.5 mm przy uzwojeniu pierwotnym.

    Niesymetrycznym, tj. 0+1,5mm?

    > Przewidywać wyższego testu nie ma sensu - INN2904 sam w sobie ma
    > izolację testowaną na 4 kV AC.

    Jeśli rozumiem datasheet, to 4kV potrafi znieść w pracy ciągłej,
    testy robią na 4,8kV.

    > Bo masz za szeroki zakres napięć.

    Niemiec dla takiego samego proponuje wręcz EF20, ale to już bym
    bardzo chciał zobaczyć -- nawet DNE mi się tam w wyobraźni nie
    mieści.

> [...]
    > gubieniem cykli i logiką ograniczającą prąd przy małym obciążeniu.
    > Czyli transformator musi być odporny na prąd szczytowy 1060 mA dla

    Ja przyjąłem 1uF i 930mA.

    > Ale to są chyba tylko straty w uzwojeniach. Nie sądzę, żeby liczył
    > straty w rdzeniu. Jeśli potrzebujesz niskich strat - użyj rdzenia z
    > 3C94.

    Hm, jesteś pewien materiału? Jeśli mnie pamięć nie myli, to wg
    dokumentacji straty ma porównywalne z 3C90. Inne parametry też,
    wygląda na drobny lifting w klasie materiałów budżetowych. Dopiero
    3C95 rzeczywiście coś wnosi i w odróżnieniu od 3C92 jest kupowalny.
    Cena Ci się nie spodoba, ale ja i tak nie robię w "budżetówce", więc
    mi te kilka złotych przy cenie kondensatorów 50uF z poliestru giną w szumie.

    Pozdrawiam, Piotr

  • 9. Data: 2019-01-05 10:54:32
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    J.F. wrote:

    > To z uwzglednieniem naskorkowosci, czy bez ?

    Czysta powierzchnia, bez modyfikatorów. Przy tej częstotliwości
    to i tak niemal na jedno wychodzi.

    > Moze nie lubi licy, a moze 2A/mm^2 mu pasuja bardziej niz 4 ?
    > Duzo zwojow na pierwotnym ?

    79, rdzeń EF25/13/7 ze szczeliną 0,5mm.

    > Za duzo, za malo ?

    Właśnie przyzwoicie. Co ciekawe, wtórne w którym płynie
    3,3A RMS proponuje nawijać skrętką 3xDNE0,4mm. Nagle polubił
    7,85A/mm^2?

    Teoria Romana wydaje się mieć potwierdzenie empiryczne,
    automat stara się wypełnić dostępne okno po sam korek.
    Co swoją drogą we flybacku ma sens, mniej energii skończy
    w snubberze.

    > P.S. jesli dobrze widze, to 0.4mm na 100kHz w sam raz.
    > A ta naskorkowosc ciekawa - prad wsteczny ?

    Naskórkowość jest nieco przereklamowana. Przy grubych drutach
    powierzchnia zewnętrznego pierścienia okazuje się być
    zaskakująco wysoka, a w chłodzeniu uczestniczy cała powierzchnia,
    a nie tylko pierścień. Jak ktoś nie musi oszczędzać na miedzi,
    to pojedynczy gruby drut może zapewnić dobre właściwości elektryczne
    i świetne termiczne. M.in. człowiek, który wymyślił transformatory
    macierzowe bardzo się nad tym kultem naskórkowości znęca. Podobny
    mit dot srebrzenia chyba już umarł: wszyscy przez niemal cały wiek
    robili te swoje srebrzanki, aż w końcu ktoś pomierzył, jaką rezystywność
    ma srebro nakładane w ten sposób i doszedł do wniosku, że bez laserowego
    przetopienia tej warstwy mikrokryształków zabawa nic nie wnosi, więc
    niemal z dnia na dzień przestali.

    Z kolei przy nawijaniu blachą świat staje się czarodziejski,
    optymalna grubość blachy jest inna dla każdego zwoju i dokładanie
    miedzi powyżej pewnej grubości *podnosi* R_AC. Może Ci się spodobać:

    https://minds.wisconsin.edu/bitstream/handle/1793/99
    76/file_1.pdf

    Pozdrawiam, Piotr

  • 10. Data: 2019-01-05 20:36:42
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Piotr,

    Saturday, January 5, 2019, 10:54:32 AM, you wrote:

> [...]
    > Właśnie przyzwoicie. Co ciekawe, wtórne w którym płynie
    > 3,3A RMS proponuje nawijać skrętką 3xDNE0,4mm. Nagle polubił

    Normalne. Duża gęstość na kilku zwojach da małe straty mocy. Na
    kilkudziesięciu zwiększenie przekroju jest już opłacalne. Dlatego
    transformatory na 50 Hz, z mnóstwem zwojów liczy się dla gęstości ok.
    2.5 A/mm?, transformatory impulsowe dla 5 A/mm? a jednowarstwowe
    dławiki dla 10+ A/mm?. Chodzi o warunki odprowadzania ciepła i ilość
    tego ciepła.

    > Teoria Romana wydaje się mieć potwierdzenie empiryczne,

    To nie teoria - to stwierdzenie faktu.

    > automat stara się wypełnić dostępne okno po sam korek.

    Człowiek i tak robi to lepiej. Ale algorytm niestety jest również
    iteracyjny :(

    > Co swoją drogą we flybacku ma sens, mniej energii skończy
    > w snubberze.

    I o to właśnie chodzi. Przy okazji mniej energii w zakłóceniach
    promieniowanych.

    [...]

    --
    Best regards,