eGospodarka.plGrupypl.misc.elektronika › Transformator TS90/16, uzwojenia połączone szeregowo na stałe, z asymetrycznym odczepem, napięcia 16V i 39V a prostowanie pełnookresowe

  • 1. Data: 2024-04-12 16:14:11
    Temat: Transformator TS90/16, uzwojenia połączone szeregowo na stałe, z asymetrycznym odczepem, napięcia 16V i 39V a prostowanie pełnookresowe
    Od: "jedrek" <...@...j>

    Jest sobie transformator Zatra TS90/16, gdzie m.in. ma on dwa uzwojenia
    wtórne:
    16V i 39V.
    Uzwojenia te są na stałe w procesie produkcji połączone szeregowo (ładny
    odczep ze skręconych drucików obu uzwojeń, prowadzony pod folią izolacyjną
    uzwojenia) więc trudno to ciąć i paskudzić estetycznie, masakrować
    transformator by rozłączyć uzwojenia i uczynić je od siebie niezależne
    Z punktu połączenia uzwojeń wyprowadzony asymetryczny "odczep", który to
    odczep finalnie biegnie do masy odbiornika (analogia do amplitunera Diora
    Tosca AWS-303, AWS306, AWS306 gdzie m.in. użyto ten transformator), a te dwa
    napięcia 16V i 39V są prostowane jednopołówkowo.
    Czyli na skrajnych końcówkach uzwojeń po jednej diodze prostowniczej.

    Czy da się z takiego fabrycznego połączenia tych uzwojeń 16V i 39V (bez
    rozcinania tego połączenia asymetrycznego odczepu), podpiąć kombinację dwóch
    mostków prostowniczych, żeby uzyskać z prostowaniem pełnookresowym (czyli
    100Hz tętnienia za prostownikiem) oba te napięcia, jak dwa kanały wyjściowe
    ze wspólną masą.
    Kombinowałem z dwoma mostkami (minusy wyjściowe mostków połączone i
    zasilanie z tej 3 żyłowej linii uzwojenia z odczepem, linia odczepu karmi
    oba mostki) i poległem, bo na linii 39V po wyprostowaniu przez drugi mostek
    diodami "minusowymi" podbija po wyprostowaniu z końca drugiego uzwojenia do
    45V, robi się jakby suma napięć z dwóch uzwojeń, jedno uzwojenie karmi
    drugie zamiast być niezależne od siebie.. Poległem.
    Czyżby bez rozcinania odczepu nie dało się uzyskać z tego transformatora
    dwóch napięć wyprostowanych pełnookresowo?
    Czyli dwa niezależne napięcia 16V i 39V mające wspólną masę po
    wyprostowaniu.

  • 2. Data: 2024-04-12 18:36:00
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Fri, 12 Apr 2024 16:14:11 +0200, jedrek wrote:
> [...]
    > 100Hz tętnienia za prostownikiem) oba te napięcia, jak dwa kanały wyjściowe

    Nie.

> [...]
    > dwóch napięć wyprostowanych pełnookresowo?
    > Czyli dwa niezależne napięcia 16V i 39V mające wspólną masę po

    Tak się nie uda.

    Ale ... to jest 90VA, prostowania jednopołówkowego się raczej nie
    stosuje przy takich mocach.

    https://allegro.pl/oferta/transformator-ts-90-16-do-
    unitra-diora-radmor-fonica-eltra-zrk-15281188144
    https://issuu.com/arkes123/docs/trafa_katalog

    on ma dwa uzwojenia 19.8V po 2A, a te 16 i 39V to jakies smieszne
    prądy - do warikapów?

    Uzyj tych 19.8V, a o reszcie zapomnij.

    Chyba, ze potrzebujesz bardzo 39V 0.02A ... podejrzewam,
    ze te dwa głowne uzwojenia są niepołaczone z tym 39V,
    to uda sie napięcie ~ 20V z tych głównych miec, i jeszcze te ~39
    prostowane dwupołówkowo ... tylko o śmiesznym prądzie ...

    J.

  • 3. Data: 2024-04-12 20:29:39
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

> [...]
    > odczep ze skręconych drucików obu uzwojeń, prowadzony pod folią izolacyjną
    [...]

    P.S. niedawno dyskutowalismy ... podobny problem był/jest w Commodore
    C64.
    Projektand dał transormator 9V AC, wyprowadził to na złącze/port
    użytkownika, zeby ktos/inne peryferia korzystały, jak maja ochotę i
    potrzebują ... a jednoczesnie wyprostował i uzył do zasilania.

    Znakomicie utrudnia korzystanie w tych innych peryferiach.

    J.