  • 1. Data: 2024-04-12 03:24:34
    Temat: regulacja prądu ?
    Od: sundayman <s...@p...onet.pl>

    Pytanie z cyklu "3 w nocy nie mogę myśleć" :

    potrzebny analogowy, regulowany potencjometrem regulator prądu 0-2A (
    albo coś w okolicy ) do 24V.
    Ma toto dostarczać prąd do elektromagnesu, który jest częścią hamulca
    magnetycznego - cewka przyciąga magnes. Więc PWM nie raczej.

    Prosta analogowa regulacja. Pewnie niby tranzystor jakiś załatwi sprawę.
    Ale to pewnie będzie ciężko ustawić, żeby się liniowo w miarę
    regulowało. Może coś jest gotowego - jakiś moduł z allegro czy chuj wie
    co... Żeby się dało kupić albo zmontować w 20 minut :)

  • 2. Data: 2024-04-12 07:02:49
    Temat: Re: regulacja prądu ?
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 12/04/2024 03:24, sundayman wrote:
    > Ma toto dostarczać prąd do elektromagnesu, który jest częścią hamulca
    > magnetycznego - cewka przyciąga magnes. Więc PWM nie raczej.

    Czemu nie? Jak dodasz diodę gaszącą przepięcia, to nie powinno być
    problemu ze sterowaniem on/off.

    > Prosta analogowa regulacja. Pewnie niby tranzystor jakiś załatwi sprawę.

    Musiałby być naprawdę spory, mówisz o stratnej regulacji odbiornika 50W.

    Ponadto bez sprzężenia zwrotnego cieżko będzi uzyskać szybkie czasy
    reakcji, tam jest spora indycyjność i aby ją "włączyć" trzeba
    napierniczać max. napięciem, aż do osiągniącia prądu zadanego.

  • 3. Data: 2024-04-12 11:10:10
    Od: Cezar <c...@t...pl.invalid>

    On 12/04/2024 02:24, sundayman wrote:
> [...]
    > regulowało. Może coś jest gotowego - jakiś moduł z allegro czy chuj wie
    > co... Żeby się dało kupić albo zmontować w 20 minut :)

    Raczej poszedłbym w step-down
    https://allegro.pl/oferta/przetwornica-pradu-lm2596-
    s-step-down-2-30v-2a-11541517009

  • 4. Data: 2024-04-12 12:27:39
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 2024-04-12 o 03:24, sundayman pisze:
> [...]
    > Ma toto dostarczać prąd do elektromagnesu, który jest częścią hamulca
    > magnetycznego - cewka przyciąga magnes. Więc PWM nie raczej.

    Jeśli przez PWM rozumiesz przełączanie na poziomie Hertzów to faktycznie
    raczej nie. Ale jakiś DCDC pracujący na setkach kHz to nawet można to
    obciążenie wykorzystać zamiast indukcyjności w przetwornicy do
    uśrednienia prądu.
    Ale jakby chcieć uniknąć siania zakłóceniami to normalny DCDC
    (regulujący prąd, nie napięcie) z LC na pokładzie zasili to tak, że
    elektromagnes się nawet nie zorientuje, że prąd pochodzi z PWM.
    A jeśli elektromagnes ma duże R to może nie trzeba regulować prądu a
    wystarczy regulować napięcie.
    P.G.

  • 5. Data: 2024-04-12 12:45:08
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Fri, 12 Apr 2024 07:02:49 +0200, heby napisał(a):

    > Musiałby być naprawdę spory, mówisz o stratnej regulacji odbiornika 50W.

    Tak, ale max. moc tracona w elemencie regulacyjnym to połowa tego. Da
    się wytrzymać :)
    --
    Jacek
    I hate haters.

  • 6. Data: 2024-04-12 13:05:58
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Fri, 12 Apr 2024 12:45:08 +0200, Jacek Maciejewski napisał(a):

    > Tak, ale max. moc tracona w elemencie regulacyjnym to połowa tego. Da
    > się wytrzymać :)

    Ojjjjj, 1/4 :) czyli jakieś 12 W.
    --
    Jacek
    I hate haters.

  • 7. Data: 2024-04-12 14:22:39
    Temat: Re: Re:regulacja prądu ?
    Od: a...@h...invalid (Arnold Ziffel)

    titanus <t...@g...kom> wrote:

    > https://allegro.pl/oferta/zasilacz-regulowany-0-30v-
    modul-do-montazu-kit-diy-9560988206

    Fajne to jest, chyba sobie kupię do ładowania akumulatorów na działce, bo
    te mikroprocesorowe ładowarki się nadają... nie powiem do czego.

    --
    Po 12-godzinej operacji ginekolog wychodzi ze szpitala i mówi:
    - Nareszcie jakieś twarze!

  • 8. Data: 2024-04-12 14:52:18
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 2024-04-12 o 14:22, Arnold Ziffel pisze:

    modul-do-montazu-kit-diy-9560988206

    > Fajne to jest, chyba sobie kupię do ładowania akumulatorów na
    > działce, bo te mikroprocesorowe ładowarki się nadają... nie powiem do
    > czego.

    Do podanych parametrów tego stabilizatora też trzeba podchodzić z rezerwą.
    Jak do każdego z parametrów dodać słówko 'do' to wtedy może je ma.
    Aby mieć 30V/3A to minimum tętnień musi być pewnie co najmniej 33V.
    Tętnienia na 3300uF będą 10V. Czyli średnie napięcie na wejściu (za
    mostkiem) musi być 33+5=38V.
    Teraz załóżmy, że ustawimy na wyjściu 1V i 3A.
    W tranzystorze trzeba wydzielić (38-1)*3 = 111W.
    Główny tranzystor ma napisane D1047.
    Zakładm, że to jest ST:2SD1047.
    On ma Rthjc=1,25°C/W. Czyli aby temperatura krzemu nie przekroczyła
    150°C to radiator musi zapewnić obudowie tranzystora temperaturę
    150-111*1,25=11°C.
    Raczej będzie trudne.
    P.G.

  • 9. Data: 2024-04-12 15:43:44
    Od: a...@h...invalid (Arnold Ziffel)

    Piotr Gałka <p...@c...pl> wrote:

    > Teraz załóżmy, że ustawimy na wyjściu 1V i 3A.

    Tak, wiem o co chodzi. Nie będę ustawiał takiego ekstremum :)

    Załóżmy, że na wejście podaję 20 V (nie potrzebuję tam aż 30 V na
    wyjściu, maksymalnie ile zużyję to z 15 V). Ustawiam go na 14,5 V,
    ograniczenie do 1 A (więcej też raczej nie potrzebuję).

    Wydzielamy wtedy (20V - 14,5 V) * 1 A = 5.5 W, spokojnie wystarczy mały
    radiator.

    --
    Trzy lwy spotkały się na pustyni. Pierwszy jęcząc mówi:
    - Zjadłem Amerykanina z wrzodem żołądka i od wczoraj jestem chory.

  • 10. Data: 2024-04-13 18:44:41
    Od: sundayman <s...@p...onet.pl>

    > https://allegro.pl/oferta/zasilacz-regulowany-0-30v-
    modul-do-monta
    > zu-kit-diy-9560988206
    >
    > Wydaje się spełniać przedstawione warunki pracy.

    No i gitara. Będzie OK. Dzięki.