  • 51. Data: 2009-04-02 23:47:51
    Temat: Re: Trwałe przechowywanie danych
    Od: Konrad Kosmowski <k...@k...net>

    ** Piotr Ciążyński <p...@g...pl> wrote:

    > Witam uprzejmie. Jakie są sposoby trwałego ale amatorskiego przechowywania
    > danych?

    Albo trwałe albo amatorskie. "Amatorskie trwałe" przechowywanie danych to dla
    mnie oznacza, że staramy się trwale, ale po amatorsku, więc de facto nietrwale
    (czyli nie spełniamy pierwszego warunku bo ma być trwale)...

    > Jeżeli chcę np. skutecznie archiwizować zdjęcia? Jak to najlepiej zrobić? Czy
    > są jakieś nośniki danych, które gwarantują w miarę długi okres przechowywania
    > danych?

    A jaki to jest w miarę długi? Jakie masz wymagania? Bo to chyba jest kluczowa
    kwestia aby w ogóle dało się odpowiedzieć.

    Ogólnie rzecz biorąc to mogę powiedzieć tak, że im więcej kopii danych tym
    większa szansa, że jakaś się uchowa. :)

    Amatorsko (w moim rozumieniu dysponując małymi kwotami pieniędzy na to
    przeznaczonymi i bez kontroli czy faktycznie dobrze to robimy) to masz takie
    opcje (im więcej z nich wdrożysz, tym więcej kopii i większe szanse na
    przetrwanie danych):

    - fizyczne odbitki/wydruki - odpowiednio składowane przeżyją wszystko - koszt
    nie jest duży, zobacz w pobliskim markecie z mediami za ile drukują na
    drukarkach termosublimacyjnych odbitki - samodzielnie kupować taką drukarkę
    raczej się nie opłaca

    - połączenie nośników optycznych i twardych dysków - tzn. to nie jest tak, że
    raz nagrasz płytę i masz pewność - musisz nagrać płytę i zostawić kopię na
    dysku, po czym po N miesiącach sprawdzić czy kopia na płycie jest zgodna z
    tym co jest na dysku i jeżeli nie to sprawdzić, która kopia jest prawidłowa,
    poprawić i nagrać nowy nośnik - *procedurę* powtarzać tyle razy ile chcesz to
    składować - najlepiej to sobie zautomatyzować skryptami, postawić domowy
    serwer plików na czymś na czym można polegać (na pewno macierz z mirrorem),
    ewentualnie wyjściowe nośniki możesz multiplikować i umieszczać je w
    miejscach, które są bezpieczne (pożar, kradzież, zalanie - inne takie, np.
    skrytka bankowa nie jest złym pomysłem)

    - storage webowe - jeżeli dane nie są z tych, co muszą być zabezpieczone przed
    dostępem to możesz się pokusić aby wysyłać je np. na konta mailowe typu
    Gmail, Hotmail itd. - dają całkiem sporo miejsca, dodatkowo on-line systemy
    storage, które w darmowych wersjach dają kilka GiB pojemności - ważne aby
    multiplikować tzn. te same dane do zabezpieczenia wysłać do kilku różnych
    dostawców

    Z powyższego im więcej opcji Ci się uda zrealizować tym będzie lepiej z tymi
    danymi, oczywiście to są sugestie - sam musisz ocenić co dla Ciebie jest
    dostępne i sensowne. Moim zdaniem największy myk polega na tym aby to wszystko
    zautomatyzować aby robiło i weryfikowało się samo (możliwie bez manualnej
    ingerencji), a do manualnych czynności pozostawić jedynie monitorowanie czy te
    procesy się poprawnie wykonują...

    --
    + ' .-. .
    , * ) )

  • 52. Data: 2009-04-04 15:12:40
    Od: Shooter <s...@w...op.pl>

    Czarny Kot pisze:

    > Dołącze się do pytania i zapytam czy wystarczy nagranie danych na
    > "zwykłym" markowym nośniku (kupuję TDK lub Verbatim - są wystarczająco
    > dobre?) czy trzeba rozglądać się za jakimiś specjalnymi seriami nośników
    > np. z mniejszą podatnością na zarysowania (TDK kiedyś takie wprowadziła
    > do oferty) czy z gwarancją przechowania danych przez okres
    > kilkudziesięciu lat (coś takiego jeszcze wcześniej oferował Verbatim -
    > niestety nie pamiętam nazwy produktu - może ktoś przypomni?) ?

    "zwykłe" płyty są imho niewystarczające, sam mam kilka płytek TDK DVD-R,
    których w ogóle nie mogę odczytać po jakichś 3 latach od nagrania.

    --
    Shooter

  • 53. Data: 2009-04-04 15:20:37
    Od: Shooter <s...@w...op.pl>

    Michal Bien pisze:
    > Dlatego pisałem o przechowywaniu najważniejszych danych w kilku
    > egzemplarzach. Skutecznie minimalizuje to taką ewentualność, choć przez
    > kilkanaście lat używania różnych nośników optycznych jeszcze się nie
    > spotkałem z sytuacją nieczytelnego TOC - niemożliwości rozpoznania
    > płyty.

    Ja mam kilka płytek TDK DVD-R które są nie do odczytania, nagrywarka
    "mieli" długo i nic (nie da się oczytać listy plików i katalogów).
    Płytki były nagrywane ok. 3 lata temu.
    Czy to wskazuje na uszkodzenie TOC ?

    --
    Shooter

  • 54. Data: 2009-04-05 13:55:08
    Od: "gargamel" <s...@d...eu>

    Órzytkownik "Shooter" napisał:
    > "zwykłe" płyty są imho niewystarczające, sam mam kilka płytek TDK DVD-R,
    > których w ogóle nie mogę odczytać po jakichś 3 latach od nagrania.

    to się kupuje te lepsze markowe a nie zwykłe:O) wytrzymują spokojnie 10 lat
    i moze wiecej, ale nie ao mi okazji sprawdzć,
    ourca dla DVD są ytki blu-ray 50GB poemności, ale nośniki są 10 razy droższe
    od dvd

  • 55. Data: 2009-04-05 13:57:52
    Od: "gargamel" <s...@d...eu>

> [...]
    > Ja mam kilka płytek TDK DVD-R które są nie do odczytania, nagrywarka
    > "mieli" długo i nic (nie da się oczytać listy plików i katalogów).

    bo tak jest jak się kupuje tanie płytki (oszczędza się na warstwach
    ochronnych i jakosci materiału)
    ja mam stare werbatimy i po 10 latach chodzą jak nowe:O)

  • 56. Data: 2009-04-05 15:44:57
    Od: Michal Bien <m...@u...edu.pl.invalid>

    Shooter <s...@w...op.pl> wrote:

    > Ja mam kilka płytek TDK DVD-R które są nie do odczytania, nagrywarka
    > "mieli" długo i nic (nie da się oczytać listy plików i katalogów).
    > Płytki były nagrywane ok. 3 lata temu.
    > Czy to wskazuje na uszkodzenie TOC ?

    Wskazuje albo na powolne "konczenie sie" nagrywarki (sprawdz na
    nowej, bo teraz maja one cykl zycia ~2 lata i problemy zaczynaja sie od
    nie widzenia gorzej nagranych plyt albo dwuwarstwowych (mi jako pierwsze
    przestala widzec DVD9 dostarczane co miesiac jako aktualizacja Lexa)
    albo rzeczywisce plyta zostala tak zle nagrana/ na tak zly nosnik, ze nie
    jest odczytywane nic, z TOC wlacznie.

    BTW:
    Co do TDK. Tak samo jak Verbatim to juz nie jest zaden wyznacznik jakosci
    nosnikow. Verb np: juz nie sa tylko na swietnych Mitsubishi Chemicals - na
    czym to loteria. Tak samo TDK sa na niezlych nosnikach TDK i calkowicie
    szajsowatych MoserBearach, ktore mam problemy z odczytem (dziala korekcja
    czytnika i zwolniony odczyt) juz zaraz po nagraniu i to raczej nagrywarka
    uchadzaca za jedna z lepszych - slynny BenQ/Pioneer DW1640.
    Dobra praktyka jest kupowanie w zaprzyjaznionym sklepie komputerowym jak im
    przyjdzie nowy szpindel/pudelko 1 sztuki i sprawdzanie DVDIdentifierem jaki
    jest to nosnuk oraz testowy zapis z kontrola ilosci PI/PIF. Dopiero jak oba
    czynniki wypadna poprawnie warto brac wiecej plyt z danej serii do
    archiwizacji (u mnie glownie malo instotne nagrania z tunera PVR), ajk ktos
    backupuje wazne dane to jak wspomniano - im wiecej kopii wykonanych roznymi
    technikami (onine/nosniki magnetyczne i optyczne + dane tekstowe wydruk)
    tym wieksze prawdopodobienstwo przetrwania proby czasu.

    --
    Pozdrawiam, Michal Bien
    #GG: 351722 #ICQ: 101413938

  • 57. Data: 2009-04-06 17:01:03
    Od: Shooter <s...@w...op.pl>

    gargamel pisze:

    > bo tak jest jak się kupuje tanie płytki (oszczędza się na warstwach
    > ochronnych i jakosci materiału)
    > ja mam stare werbatimy i po 10 latach chodzą jak nowe:O)

    Też mam takie i co z tego.
    Jakie wg ciebie są więc te nie tanie i dobre płytki DVD ?

    --
    Shooter

  • 58. Data: 2009-04-06 20:55:34
    Od: "Leszek K." <l...@n...pl>

    Dnia Mon, 06 Apr 2009 19:01:03 +0200, Shooter napisał(a):

    > Też mam takie i co z tego.
    > Jakie wg ciebie są więc te nie tanie i dobre płytki DVD ?

    verbatim miał jakieś 4 lata temu mocne wachnięcie w dół ale wrócił do
    formy. TDK jakieś 2-3 lata remu zaczęło robić takie badziewie, że lepiej w
    testach wychodziły jakieś hawki i inne groszowe płyty. Teraz kupuję tylko
    Verbatimy i trzyletnie płyty nie wykazują wzrostu błędów. Dla sprawdzenia
    kupiłem 10 szt. TDK DL. 8 było z miejsca do wyrzucenia. Dwie udało się
    nagrać (z szybkością x2,4 (przy nominalnej x4)). Verbatimy DL o nominalnej
    x8 nagrywa całkiem poprawnie x10.

  • 59. Data: 2009-04-12 16:03:00
    Od: Radosław Sokół <r...@m...com.pl>

    W dniu 28.03.2009 22:44, Grzegorz Krukowski pisze:
    > IDE. Z drugiej strony teraz się doczytałem, że IDE na początku miało
    > być jakoś-tam programowo kompatybilne z ESDI. Może (bo nie wiem, za

    Bo IDE to ESDI z kontrolerem wsadzonym w obudowę dysku.

    Tym się właśnie różni ESDI od IDE, że w ESDI kupowało się drogą,
    uniwersalną kartę kontrolera i potem dokupowało proste, tańsze
    dyski twarde, a w IDE zdecydowano się zrobić proste odejście z
    ISA do dysku twardego i podłączać dysk z tanim, specjalizowanym
    kontrolerem "ESDI" do ISA za pomocą kabelka. Tak powstało IDE.

    Dlatego tak uparcie powtarzam, że w IDE kontroler jest w
    *dysku*, a nie na płycie głównej.

    """""""|
    | | Politechnika Śląska |