  • 1. Data: 2019-06-10 14:07:36
    Temat: U416B - p.cz. strojenie demodulatora FM, nietypowy demodulator
    Od: "jedrek" <w...@...on>

    Czy jest w jakiejś książce, w jakimś opracowaniu opisana metodyka strojenie
    dość nietypowego demodulatora FM jaki jest użyty w kostce p.cz. U416B
    wstawianej często do radiomagnetofonów Kasprzaka. Nie chodzi o powierzchowny
    opis z gatunku "uzyskać symetryczną krzywą S"
    Demodulator o tyle nietypowy, że zrobiony na dwóch filtrach 7x7 2xx
    http://www.imagebam.com/image/b104e81247309844
    Czyli co oba pracują z przesunięciem fazy o 45stopni 10,7MHz czy jak?
    Chyba, że w przesuwaniu bierze też udział filtra AM 1xx, który tam w
    układzie rozdziela te dwa filtry 2xx?
    Sama serwisówki temat strojenia traktują bez wgłębiania się w szczegóły, po
    prostu zestroić demodulator. A nie ma opisuL kręcąc cewką X uzyskaj to i to,
    a potem przejdź do cewki Y i skoryguj to i tamto, by uzyskać to i tamto.
    Należy gdybać, że jest to typowy demodulator koincydencyjny jak np w UL1200,
    tylko że w tym drugim przesunięcie fazy 90st realizuje dławik, albo np
    TDA1576 gdzie przesunięcie fazy 10,7MHz realizują dwie małe pojemności przed
    obwodem rezonansowym.
    A w przypadku U416B jak to jest realizowane? Jest gdzieś do tej kostki jakaś
    szersza rozprawka? W necie i od osób życzliwych jest osiągalna tylko 1
    strona skanu papierowego katalogu. Może ktoś ma gdzieś w starych książkach
    jakąś szerszą rozprawkę na temat tej nietypowej kostki U416B i jej
    demodulatora? I mógłby zeskanować.
    Takie rozprawki są np. do kostki UL1200 będącej kopią zachodnich
    pierwowzorów, gdzie rozrysowane są bloki wewnętrzne i jak co jest
    realizowane.

  • 2. Data: 2019-06-11 13:35:47
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "jedrek" napisał w wiadomości grup
> [...]
    >Czyli co oba pracują z przesunięciem fazy o 45stopni 10,7MHz czy jak?
    >Chyba, że w przesuwaniu bierze też udział filtra AM 1xx, który tam w

    Hm, mnie to wyglada na filtr pasmowy, ktory powinien byc we
    wzmacniaczu p.cz.

    Dwa obwody LC slabo sprzezone (przez te 510pF w AM, daja piekny filtr
    pasmowy.

    A przy okazji powinny miec w miare liniowa chke fazową - to moze

    Ale jak to zestroic, to nie wiem.
    Zeby bylo ciekawiej - teoretycznie moga byc ustawione tak samo, kazdy
    na te sama czestotliwosc, a wychodza dwa rozsuniete piki.

    Przydalaby sie serwisowka od tego, lub podobnego radiomagnetofonu.

    J.

  • 3. Data: 2019-06-12 16:50:25
    Od: Cezary Grądys <c...@w...onet.pl>

    W dniu 10.06.2019 o 14:07, jedrek pisze:
> [...]
    > Takie rozprawki są np. do kostki UL1200 będącej kopią zachodnich
    > pierwowzorów, gdzie rozrysowane są bloki wewnętrzne i jak co jest

    Nie chcę skłamać, ale chyba stroiło się to na minimum zniekształceń
    nieliniowych.

    --
    Cezary Grądys
    c...@w...onet.pl

  • 4. Data: 2019-07-11 15:30:50
    Od: "jedrek" <w...@...on>

    "J.F."
    > Przydalaby sie serwisowka od tego, lub podobnego radiomagnetofonu.

    W serwisówkach polskich nic nie piszą twórczego dla tej kostki.
    Przykład RMS-451
    http://www.imagebam.com/image/58c9521273471044
    Gdzie interesujące nas cewki to F3, F4.
    Więc tylko machnęli znany, typowy wykres krzywej S i tyle.

    A co do strojenia na minimu zniekształceń to takie coś było np. w AS952
    (oraz AS642, AS6411) gdzie demodulator był na dwóch sprzeżonych cewkach.
    Pierwszą "główną" najbliżej kostki demodulatora, wystarczyło zestroić na
    środku pasma przepustowego p.cz. (po dostrojeniu do stacji na max sygnału)
    na zero detektora - mierząd napięcie stałe na symetrycznym wyjściu, a potem
    już drugą cewką na mierniku zniekształceń zminimalizować zniekształcenia
    nieliniowe dla zmodulowanego 1kHz, potem najwyżej delikatnie skorygować jak
    druga cewka delikatnie przesunęła zero demodulatora.
    W przypadku U416B pozostaje zrobić kolejne doświadczenie pomiarowo-uczące,
    czym to się je i co się dzieje z sygnałem jak zakręcimy kolejno wskazanymi
    filtrami, skoro nigdzie nie ma dłuższej rozprawki na ten temat i sama kostka
    uboga w dokumentację.
    Chyba, że się okaże, że ten U416 ma zabudowany w swojej strukturze podobny
    muzealny demodulator FM, jak wyniesiony na zewnątrz na diodkach detekcyjnych
    germanowych w UL1211. A tu podobną strukturę demodulująca w krzemie wsadzono
    do kostki.
    Brakuje mi takiej rozprawki dla tej kostki jaką miała np. kostka UL1200 (a
    właściwie jej pierwowzór zachodni) w Radioelektroniku 12/1979 na stronie
    301. Po przeczytaniu takiej rozprawki zaczyna się rozumieć dany układ
    scalony.