  • 11. Data: 2018-10-24 12:46:50
    Temat: Re: UI zasilacza warsztatowego
    Od: Paweł Pawłowicz <pawel.pawlowicz13@gmailDOTcom>

    Przeczytaj instrukcję od Siglenta SPD3303, a potem... kup go.
    Albo coś podobnego :-)

    P.P.

  • 12. Data: 2018-10-24 12:57:53
    Od: q...@t...no1 (Queequeg)

    J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:

    > A moze nastawianie z komputera ?
    > Bedzie mozna uzyc w jakis eksperymentach, czy do zdejmowania ch-styk.

    Tak, to też będzie -- jak już chcę raportować pomiar to zrobienie tego
    w drugą stronę to mały dodatek, a może się przydać.

    > enkoder ma zalete - fine mozna obracac bez konca :-)

    To prawda :)

    > W zaleznosc od zachcianek - mozna zrobic na jednym enkoderze, ze jak
    > sie kreci wolno, to przeskakuje co 0.1V, a jak szybko to np co 0.5V.
    > Albo wykorzystac przycisk i zmieniac skok ...

    Też racja... prędkość enkodera jest jakimś wyznacznikiem.

    Lub właśnie przycisk i po ustawieniu na coarse od razu ustawiać fine na 0.

    > A ja bym jeszcze pomyslal nad zaprogramowaniem dwoch wartosci i
    > szybkim przelaczaniem, oraz np ustawieniem kilku typowych wartosci ...
    >
    > I teraz jak to najbardziej ergonomicznie zrobić?

    Hmm, może jak radio samochodowe? Kilka przycisków (4 wydaje się
    optymalnie) do szybkiego recall ustawień (i napięcia i prądu), a
    przytrzymanie przycisku programowałoby bieżące ustawienie w danej
    komórce?

    A może osobno przyciski do recall napięcia i osobno do prądu... czyli
    8 dodatkowych przycisków szybkiego wybierania...

    Pytanie czy po ich wybraniu wyjście ma się automatycznie wyłączyć... czy
    np. ma się wyłączyć, ale włączyć samo po sekundzie, chyba że wcisnę
    wyłączenie wyjścia...

    > Nieglupie ... ale przy wiekszej ilosci trybow az sie prosi wybrac tryb
    > enkoderem :-)

    Niby tak :) Z drugiej strony chyba łatwiej wcisnąć przycisk niż łapać za
    gałkę...

    > Patrz Zenek ... a po co ci taki dokladny zasilacz ?
    > I to nie jest glupie pytanie.

    Ciężko powiedzieć, bo chodzi o zastosowania ogólne. Czasem zasilić
    cyfrówkę (i ustawić sztywno 5.00 V), czasem coś analogowego lub np.
    silnik, czasem naładować akumulator...

    > A ma byc do 0.1V czy do 0.01V ?

    Myślałem o 0,01 V, więcej raczej nie trzeba. Z drugiej strony przy
    najbardziej "fine" ustawieniu możnaby ustawiać nie napięcie, a wartość
    PWM z procesora (chcę sterować napięciem przez PWM + LPF) i przeliczać
    je dopiero na wyświetlane napięcie (tzn. osobno będzie wyświetlone to,
    które jest ustawione, a osobno to, które jest zmierzone).

    Czyli mamy już trzy poziomy:

    - coarse: wolty, ampery
    - fine: 100 mV, 100 mA, a może 10 mV, 10 mA?
    - ultrafine: najmniejszy możliwy krok cyfrowy (liczę, że będzie to 300
    uV, dla prądu jeszcze nie policzyłem)

    > Bo moze jednak klawiatura ...

    Chyba klawiatura tak czy inaczej będzie, ale oprócz tego właśnie
    przyciski lub enkoder do coarse / fine i do recall. Choć jeśli będzie
    recall, to może bez klawiatury...

  • 13. Data: 2018-10-24 14:35:31
    Od: s...@g...com

    W dniu wtorek, 23 października 2018 21:46:00 UTC+2 użytkownik Queequeg napisał:
> [...]
    > plus przyciski wstecz, dalej, cancel, enter.
    >
    > Jak myślicie -- które z tych rozwiązań będzie najbardziej ergonomiczne?
    > A może jeszcze inne?
    >
    > Inna sprawa to to, czemu w ogóle chcę, żeby było cyfrowo. Dwa powody:
    >
    > 1. Możliwość dokładnego ustawienia napięcia (jak chcę 12.00 V, to ustawiam
    > 12.00 V a nie kręcę gałkami żeby było na pewno 12.00 V a nie 12.05 V).
    >
    > 2. Możliwość sterowania z komputera (wtedy ten zasilacz mógłby choćby
    > chodzić jako ładowarka akumulatorów i robić ładny wykres -- skoro
    > i tak chcę zrobić raportowanie wartości do PC to zrobienie sterowania

    ===================

    Koledzy już tutaj zrobili burzę mózgów, ale jeszcze ja coś dorzucę. Jak chcesz mieć
    możliwość elastycznej zmiany interfejsu użytkownika, to polecam Ci odwiedzenie
    strony:

    https://nextion.itead.cc

    Masz tam też do pobrania bardzo przyjazny soft do projektowania GUI (za friko) z masą
    wszelakich komponentów typu pokrętła, slajdery, buttony i tym podobne heble. Jest
    nawet moduł oscyloskopu. Zaprojektujesz sobie panel sterowania jak Ci się podoba. A
    jak coś się znudzi, albo będziesz chciał coś poprawić, to zrobisz to "na czysto" bez
    wiertarek, lutownic i takich tam... Oczywiście masz tam do dyspozycji GPIO do
    sterowania całym zewnętrznym bajzlem.

  • 14. Data: 2018-10-24 14:56:24
    Od: Dariusz Dorochowicz <dadoro@_wp_._com_>

    W dniu 2018-10-24 o 12:32, Queequeg pisze:

    > Tzn. wpisuję z klawiatury 12.00 i mogę wciskać przyciski lub kręcić
    > enkoderem góra / dół, zmieniając z najmniejszym możliwym skokiem?

    Tak, niekoniecznie skok najmniejszy - ja bym go zmieniał. Z tym, że
    możliwość zmiany enkoderem bym raczej włączał.

    > To prawda, choć przy cyfrowym zasilaczu nigdy nie będzie płynna... z
    > drugiej strony jak tak sobie liczę, to TEORETYCZNIE powinienem uzyskać
    > rozdzielczość 300 uV (zakładałem minimalną wymaganą 10 mV).

    No pewnie. Ale jakbyś miał wprowadzać kolejne wartości z klawiatury to
    po 5. zmianie już byś się zaczął co najmniej zastanawiać.

    > Dotknąć przypadkiem można i enkodera. Przez lata nigdy nie zwiększyłem

    Można, ale "normalnie" enkoder nie powinien działać. Powinno się
    najpierw włączyć funkcję którą chcemy zmieniać enkoderem i po skończeniu
    zmian wyłączyć. Poza tym timeout. Nie kręcisz to znaczy że skończyłeś.

    > napięcia przypadkiem (zasilacze mam ustawione w głębi biurka) ale zawsze

    A mi się kiedyś zdarzyło, bo akurat zasilacz trzeba było mieć bardziej
    "pod ręką".

> [...]
    > i trzeszczący potencjometr, może źle dobrany, ale mam jeden zasilacz
    > (zrobiony z 15 lat temu, czyli potencjometr też tyle ma), w którym
    > napięcie po ustawieniu zawsze delikatnie zjeżdża w dół, a że jest jeden
    > potencjometr a nie dwa (do coarse i fine), to to "delikatnie" to i pół
    > wolta potrafi być. Przy ładowaniu akumulatorów przekłada się to na
    > konkretne zmiany prądu.

    > Tak, to zdecydowanie (choć przy potencjometrze i układzie analogowym jest
    > tak z definicji) :) Do tego planuję, żeby po włączeniu ustawienia były

    Tak, ale tylko jedno ustawienie i to pod warunkiem trzymania rąk z dala
    od potencjometrów. A przy cyfrowym możesz mieć więcej nastaw prądu i
    napięcia.

    > takie, jak poprzednio, ale wyjście było wyłączone -- czyli włączam
    > zasilacz, patrzę, czy ustawienia są OK i dopiero wtedy klikam włączenie
    > wyjścia.

    To podstawa.

    Pozdrawiam

    DD

  • 15. Data: 2018-10-24 21:38:10
    Od: b...@g...com

> [...]
    > ustawiena konkretnego napięcia, miłe byłoby też raportowanie napięcia i
    > prądu do komputera po USB) i dorzucić regulację ograniczenia prądowego.

    Albo ergonomia, albo precyzja.
    Klawiatura to raczej dla sprzętu prof.

    Być może sprawdzi się enkoder z przyciskiem, kręcisz masz coarse,
    wciśniesz masz fine, znów wciśniesz przeskakuje na coarse.

    Jak połączysz klawiaturę z enkoderem wyjdzie misz masz.
    OT. Nikt tak nie robi ograniczenia prądowego jak jest w AVT5161,
    ono powinno być liniowe a jest na pwm. Jedyna jego zaleta to niskie szumy.
    OT2. Lepiej mieć 2 zasilacze odseparowane niż jeden.

  • 16. Data: 2018-10-24 22:08:05
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 2018-10-24 o 21:38, b...@g...com pisze:

    > OT. Nikt tak nie robi ograniczenia prądowego jak jest w AVT5161,
    > ono powinno być liniowe a jest na pwm.
    Gdzie Ty tam widzisz pwm? przecież to jest zasilacz liniowy.

    --
    Pozdr
    Janusz

  • 17. Data: 2018-10-24 22:21:50
    Od: "Grzegorz Niemirowski" <g...@p...onet.pl>

    Janusz <j...@o...pl> napisał(a):
    > Gdzie Ty tam widzisz pwm? przecież to jest zasilacz liniowy.

    Komparator sterujący wejściem CL (current limit) jako napięcie odniesienia
    dostaje scałkowane napięcie z PWM. Masz na myśli fakt, że sygnał PWM nie
    jest podawany bezpośrednio na nóżkę LM723?

    --
    Grzegorz Niemirowski
    https://www.grzegorz.net/

  • 18. Data: 2018-10-25 09:03:37
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 2018-10-24 o 22:21, Grzegorz Niemirowski pisze:

    > Komparator sterujący wejściem CL (current limit) jako napięcie
    > odniesienia dostaje scałkowane napięcie z PWM. Masz na myśli fakt, że
    > sygnał PWM nie jest podawany bezpośrednio na nóżkę LM723?
    Zapytaj bytomira co ma na myśli z tym pwm-em, ja widzę że komparator
    dostaje już
    w miarę stałe napięcie z lekkim falowaniem, do pwm-a temu daleko, więc
    nie rozumiem
    zarzutu dla autora avt5161 że " Nikt tak nie robi ograniczenia prądowego".

    --
    Pozdr
    Janusz

  • 19. Data: 2018-10-25 12:18:49
    Od: jacek <j...@w...pl>

> [...]
    > ono powinno być liniowe a jest na pwm. Jedyna jego zaleta to niskie szumy.
    > OT2. Lepiej mieć 2 zasilacze odseparowane niż jeden.

    Jeśli masz enkoder to możesz zrobić tak jak zrobiłem ja w swoim zasilaczu:
    mam zakres 0-40V z rozdzielczością 10mV oraz enkoder 24 impulsy na obrót.
    Gdy kręcę szybciej impulsy z enkoder <50ms zmiana następuje po 0,5V
    na impuls natomiast gdy wolniej kręcę zmiana jest po 0,01V na krok.
    Zmiany następują natychmiast bez zatwierdzania a naciśnięcie przycisku
    w enkoderze przełącza go na zmianę ograniczenia prądowego.
    Wartość aktualnie zmieniana wyświetlana jest w negatywie pozostałe
    normalnie dzięki czemu wiadomo co w danej chwili się reguluje.
    https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic3309974.html

    Mam dwa wyjścia 0-40V 0-4A odseparowane od siebie, które mogę łączyć
    szeregowo lub równolegle przy użyciu dodatkowych przekaźników
    przyciskiem po środku panela i wtedy lewy enkoder reguluje napięcie
    obu kanałów jednocześnie a prawy ograniczenie prądowe.
    Jest to w/g mnie najbardziej ergonomiczne i praktyczne.
    Kiedyś próbowałem z potencjometrami 10-obrotowymi ale to
    było strasznie niewygodne gdy chciałem szybko pomachać napięciem.

    --
    pzdr, j.r.

  • 20. Data: 2018-10-25 13:14:58
    Od: Piotr Dmochowski <i...@p...onet.pl>

    W dniu 2018-10-23 o 21:45, Queequeg pisze:

    > Przejrzałem trochę konstrukcji i bloki analogowe mam już rozrysowane
    > (inspirowałem się głównie AVT5161, choć znalazłem tam kilka błędów),
    > błędów),
    Można liczyć na jakieś wskazówki co jest nie tak z tym zasilaczem,
    ewentualnie na Twoje rozwiązanie (głównie część analogowa, bo jak widać
    co do sterowania to każdy ma własne przekonania).

    Tak na marginesie, coraz częściej się zastanawiam jaki sens ma takie
    czasopismo jeżeli nikt nie pilnuje jakości artykułów. Mogę jeszcze
    zrozumieć głupoty na forach internetowych, ale od płatnej gazety mam
    większe wymagania.

    Piotrek