  • 11. Data: 2010-02-09 09:07:59
    Temat: Re: Układ zasilania ?wietlówki 4W - praca bez składowej stałej
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Tue, 9 Feb 2010 08:43:57 +0100, Andrzej Litewka wrote:
    >"J.F." news:o0e0n55lbo9h3anrf938vlpsoetkgcvoc7@4ax.com
    >
    >Rozważanie z kompaktem odpuściłem. Chyba, że polecisz tanie źródło płytek
    >przetwornicy z kompaktów do rury 4W.
    >Jakieś pudełka marketowe ze zużytymi kompaktami odpadają ;) tam głównie
    >mocniejsze lampy są składowane a takich płytek potrzeba koło 100 sztuk i to
    >do rury 4W. Podłączysz taką płytkę z kompakta 20W i rurka 5W padnie po
    >kilkunastu godzinach z przeciążenia.

    A zasilacz 6W moze byc ?

    Carefur, Tesco, Geant - gdzies sie znajdzie po 6.99 :-)

    J.

  • 12. Data: 2010-02-09 15:19:13
    Temat: Re: Układ zasilania świetlówki 4W - praca bez składowej stałej
    Od: "entroper" <e...@C...spamerom.p0czta.on3t.pll>

    Użytkownik "Andrzej Litewka" <w...@p...onet.pl> napisał w
    wiadomości news:hkr3a0$ecv$1@atlantis.news.neostrada.pl...

    > Świetlówkę odpala napięcie a nie prąd. Sam duży szeregowy kondensator
    > wygeneruje tylko w impulsie duży prąd ale skąd to wysokie napięcie
    chcesz
    > wziąć do rozruchu?

    W momencie startu kondensator w szereg ze świetlówką (nazwijmy go C6)
    będzie nienaładowany i wysokie napięcie z powielacza będzie widoczne na
    zaciskach świetlówki*. Naładuje się drugi kondensator, ten oddzielający
    wyjście powielacza od sieci (obecnie tę rolę pełni C5).

    Pytanie brzmi, jak duży musi być C6, by napięcie z powielacza pewnie
    odpaliło świetlówkę zanim się ten kondensator naładuje.
    *) jeśli dobrze widzę, na wyjściu powielacza jest rezystor 560k a więc
    nieodpalona świetlówka nie pobiera znaczącego prądu. A jeśli nawet
    pobiera, przy założeniu C5=C6=2u, efektywna stała czasowa ładowania C6
    będzie rzędu sekund, co chyba wystarczy? Czy nie wystarczy? Może warto
    sprawdzić?

    e.

  • 13. Data: 2010-03-02 14:14:03
    Od: "Andrzej Litewka" <w...@p...onet.pl>

    "RoMan Mandziejewicz" news:845531614.20100209093809@pik-net.pl

    > Wystarczy dławik wymienić.

    Rozważyłem jeszcze raz układ ze świetlówki kompaktowej. W praktyce
    faktycznie sama przetwornica jest typowa dla większości świetlówek.
    Teraz pytanie czy są do nabycia gotowe wyjściowe dławiki do podmiany? Jakie
    parametry graniczne co do prądu nasycenia takiego dławika? Przyjąć prąd max
    = 2 x prąd pracy rury? W praktyce rdzeń ferrytowy składany z dwóch E ze
    szczeliną powietrzną. Szczelina żeby się nie nasycał za szybko? Ile one mają
    w praktyce? kilka mH? Jest jakieś zestawienie jaka indukcyjność do jakiej
    rury? Rozumiem, że im mniejszej mocy rura tym indukcyjność ma być większa?
    Zrobiłem próbę na elektronice wydłubanej z jakieś świetlówki kompaktowej coś
    koło 8W.
    Niestety kwestia dławika wchodzi w grę i trzeba go podmienić.
    Typowy prąd pracy po zapłonie dla świetlówki T5 4W to 170mA.
    W podłączonym układzie z kompaktowej po zapłonie jest coś w okolicy 200mA.
    co będzie się odbijać na trwałości rury - za duża moc doprowadzona do rury.

  • 14. Data: 2010-03-02 14:25:29
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello Andrzej,

    > Rozważyłem jeszcze raz układ ze świetlówki kompaktowej. W praktyce
    > faktycznie sama przetwornica jest typowa dla większości świetlówek.
    > Teraz pytanie czy są do nabycia gotowe wyjściowe dławiki do podmiany?

    Jasne. http://www.feryster.pl/polski/chokes_coils.php?lang=
    pl

    > Jakie parametry graniczne co do prądu nasycenia takiego dławika?
    > Przyjąć prąd max = 2 x prąd pracy rury?

    Dobre założenie.

    > W praktyce rdzeń ferrytowy składany z dwóch E ze szczeliną
    > powietrzną.

    Zazwyczaj tak sie robi w warunkach amatorskich. Ale może to też być
    rdzeń kubkowy ze szczeliną albo rdzeń toroidalny z materiału
    Sendust/SuperMSS (są tanie) lub wręcz rdzeń proszkowy.

    > Szczelina żeby się nie nasycał za szybko?

    Dokładnie.

    > Ile one mają w praktyce? kilka mH? Jest jakieś
    > zestawienie jaka indukcyjność do jakiej rury?

    To zależy od częstotliwości pracy. Najlepiej po prostu zmierzyć ile ma
    aktualny dławik. Dobrym przybliżeniem jest użycie dławika o
    indukcyjności odwrotnie proporcjonalnej do mocy. Czyli jeśli mieliśmy
    2mH przy 20W, to dla 4W użyłbym 10mH. Trzeba tez pamiętać o wymianie
    kondensatora "zwierającego" grzałki - iloczyn indukcyjności dławika i
    pojemności tego kondensatora jest stały dla danego rozwiązania
    (częstotliwości).

    [...]

    --
    Best regards,