  • 1. Data: 2014-03-25 22:31:07
    Temat: Usuwanie śniedzi z płytki
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    Mam kilka płytek wykonanych w czasach, kiedy jeszcze nie praktykowałem
    cynowania całości ścieżek, a zabezpieczenie ich kalafonią najwyraźniej
    nie spełniło swojej funkcji. Pewnie roztwór był za słaby albo za mało
    starannie go naniosłem. Spora część miedzy na PCB jest teraz ciemna od
    śniedzi.
    Mam w związku z tym dwa pytania:

    1) Czy to może być źródłem jakichś problemów? Płytka będzie niszczała
    dalej, albo też mogę się liczyć z jakimiś problemami elektrycznymi? Te
    układy to konstrukcje radiowe na niski KF.
    2) Istnieje jakiś prosty sposób na pozbycie się tej śniedzi, bez
    uszkodzenia wszystkiego innego? Może są do tego jakieś preparaty, które
    mógłbym zastosować przed napyleniem Plastiku 70?

  • 2. Data: 2014-03-25 22:36:07
    Temat: Re: Usuwanie śniedzi z płytki
    Od: sundayman <s...@p...onet.pl>

    W dniu 2014-03-25 22:31, Atlantis pisze:
> [...]
    > nie spełniło swojej funkcji. Pewnie roztwór był za słaby albo za mało
    > starannie go naniosłem. Spora część miedzy na PCB jest teraz ciemna od

    Kiedyś, jak się robiło miedziane dachy, to ta śniedź była zaletą :)
    Chroni przed dalszą korozją chyba.

    Ala na PCB...hm. Dla dużych częstotliwości, to pewnie ma znaczenie, bo
    tam ma wszystko znaczenie...

    Ale tak, to chyba niespecjalnie. Na gotowej płytce usunąć to będzie
    ciężko. Pewnie trzeba zostawić jak jest. A potem urządzenie i tak pewnie
    przejdzie do kategorii "zabytek" i tam ta śniedź będzie jak znalazł :)

  • 3. Data: 2014-03-25 22:39:00
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc[kropka]pl>

> [...]
    > uszkodzenia wszystkiego innego? Może są do tego jakieś preparaty, które
    > mógłbym zastosować przed napyleniem Plastiku 70?

    Woda amoniakalna. Ale przedtem zmyj resztki kalafonii.

    Paweł

  • 4. Data: 2014-03-25 22:43:57
    Od: sundayman <s...@p...onet.pl>

    znalazłem też takie coś ;

    "ZIELONKAWY NALOT, popularnie nazywany grynszpanem, nie jest ani ozdobą,
    ani świadectwem patyny. Jest natomiast szkodliwy dla miedzi i należy go
    jak najszybciej zlikwidować, przecierając przedmiot gorącym octem
    spirytusowym z solą. Po wyczyszczeniu opłukać, wysuszyć i wypolerować."

    Tak czy owak - jak wypróbujesz jakiś sposób, to napisz jaki efekt, i czy
    nadal działa :)

  • 5. Data: 2014-03-25 22:45:09
    Od: pilocik <p...@n...pl>

    > 2) Istnieje jakiś prosty sposób na pozbycie się tej śniedzi, bez
    > uszkodzenia wszystkiego innego? Może są do tego jakieś preparaty, które
    > mógłbym zastosować przed napyleniem Plastiku 70?

    możesz też ręcznie tzw. czyścikiem z włókna szklanego, lecz to wszystko
    zależy od konkretnej płytki.
    trzeba też wziąć pod uwagę to, że jeśli masz cieniutką warstwę miedzi to
    możesz ją jeszcze zmniejszyć

  • 6. Data: 2014-03-25 22:50:03
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    W dniu 2014-03-25 22:43, sundayman pisze:

> [...]
    > jak najszybciej zlikwidować, przecierając przedmiot gorącym octem
    > spirytusowym z solą. Po wyczyszczeniu opłukać, wysuszyć i wypolerować."

    Nalot nie jest zielonkawy - typowa ciemna warstewka na ścieżkach i polu
    masy.

  • 7. Data: 2014-03-26 00:52:33
    Od: Mario <m...@p...onet.pl>

    W dniu 2014-03-25 22:50, Atlantis pisze:

    > Nalot nie jest zielonkawy - typowa ciemna warstewka na ścieżkach i polu
    > masy.

    ZTCP kwas ortofosforowy ładnie czyści miedź.

    --
    Mario