  • 1. Data: 2010-02-19 20:31:49
    Temat: Uszkodzenia wejść.
    Od: "mariusz" <m...@l...com>

    Mam urządzenie samorobne, procesorek, wejścia do których podłączone są
    czujniki temperatury w domu. Czasami uszkadzają się wejścia. Widocznie z
    powodu przepięć, wyładowań.

    Mam pytanie.

    Jeżeli dam warystory na wejścia, gasiki gazowe lub transile. Wejścia są
    dzielnikami zasilanymi przez rezystor.
    Czy lepiej jak te elementy zabezpieczające podłączę między wejście a GND
    urządzenia czy między wejście a PE instalacji elektrycznej?
    Urządzenie siedzi w skrzynce z bezpiecznikami.

  • 2. Data: 2010-02-19 22:37:27
    Temat: Re: Uszkodzenia wejść.
    Od: Konop <k...@g...pl>

    mariusz pisze:
> [...]
    > urządzenia czy między wejście a PE instalacji elektrycznej?
    > Urządzenie siedzi w skrzynce z bezpiecznikami.

    Nie wiem, czy nie idziesz z armatą na wróbla, ale napisz trochę
    jaśniej... co to są "dzielniki zasilane przez rezystor"? Tzn. 3
    rezystory w szeregu, tak (2 to dzielnik i 1 dodatkowy)? Bo tak by
    wychodziło...
    Najlepiej zamieść jakiś schemat przykładowego wejścia... tematyka
    ochrony przeciw przepięciom jest trochę złożona i trzeba wiedzieć CO
    JEST, żeby zaproponować rozwiązanie lepsze ;)...
    A niestety, gasiki gazowe oraz transile to są 2 zupełnie różne rzeczy i
    stosowanie ich "zamiennie" (słowo LUB w Twoim poście) to nie jest dobry
    pomysł ;)... Więc zaczniemy od tego, czy odpowiednio wykorzystujesz
    zabezpieczenia wbudowane w uC ;)...

    Konop

  • 3. Data: 2010-02-20 04:14:07
    Od: "mariusz" <m...@l...com>

    "Konop" <k...@g...pl> wrote in message

    > Nie wiem, czy nie idziesz z armatą na wróbla, ale napisz trochę jaśniej...
    > co to są "dzielniki zasilane przez rezystor"? Tzn. 3 rezystory w szeregu,
    > tak (2 to dzielnik i 1 dodatkowy)? Bo tak by wychodziło...

    Przetwornik ADC w procku Atmega dostaje napięcie tak. Jest rezystor 2k do
    plusa i od niego dzielnik napięcia zmniejszający napięcie +5V(to z
    rezystora) do poziomu 0..2.5V bo ADC używa wewnętrznego źródła w procku i
    ono jest 2.5V. Razem 3 rezystory. Za tym dałem 100n i dwie diody do masy i
    vcc.

    Pytam więc czy danie dodatkowego warystora do masy wystarczy czy może
    powinienem dać go do PE żeby odprowadzić ładunek? A może transila
    2-stronnego ale czy do PE czy do GND ? Mam PE w zasięgu ręki ale nie wiem
    czy to jest skuteczniejsze?
    Protect nety APC mają drut do PE. Nie wiem jak to jest w urządzeniach
    zasilanych z sieci. Czy do PE są łączone tylko filtry EMC czy też surge ?

  • 4. Data: 2010-02-20 08:30:56
    Od: "Jd." <j...@i...pl>

    Użytkownik "Konop" <k...@g...pl> napisał w wiadomości
> [...]

    A zwykłe diody zwrotne między wejście a linie zasilania nie wystarczą?

    GND ustrojstwa połączyć z PE, problemu nie będzie ;)

    Dokładnie tak....

    --
    ==========###-###*###-###==============
    Jaroslaw Dubowski, Bytom j...@i...pl

  • 5. Data: 2010-02-20 08:44:59
    Od: "Irokez" <n...@e...pl>

    Użytkownik "mariusz" <m...@l...com> napisał w wiadomości
> [...]
    > urządzenia czy między wejście a PE instalacji elektrycznej?
    > Urządzenie siedzi w skrzynce z bezpiecznikami.

    Mam czujnik temperatury Dallasa na przewodzie jakieś 15 metrów, ciągnącym
    sie z 3 pietra do piwnicy. Równolegle idzie w peszlu kabel zasilający pompę
    itp do pieca na którym jest ten czujnik. Na wejściu procka 1N4148 zaporowo
    do masy i zasilania, zasilanie Dallasa przez bezpiecznik polimerowy. Chodzi
    to już kilka lat i działa... Procek AT89C2051

    --
    Irokez

  • 6. Data: 2010-02-20 14:30:44
    Od: Konop <k...@g...pl>

> [...]
    > ono jest 2.5V. Razem 3 rezystory. Za tym dałem 100n i dwie diody do masy i

    Rozumiem, że masz tak:
    VCC ---[R1]---(a)---[R2]---(b)---[R3]--- GND

    Do punktu (a) dochodzi napięcie z zewnątrz, z punktu (b) idzie sygnał na
    ADC?? A jakie wartości tych rezystorów?? Jakie diody?? Schottky, czy coś
    wolniejszego??

> [...]
    > Protect nety APC mają drut do PE. Nie wiem jak to jest w urządzeniach
    > zasilanych z sieci. Czy do PE są łączone tylko filtry EMC czy też surge ?

    A czemu nie chcesz łączyć "na krótko" GND i PE?? Dodanie warystora
    między wejście ADC a masę nic nie da - one są za wolne, żeby w tym
    miejscu działać skutecznie... możesz dać transila od (a) do masy, ale
    pytanie jest takie - czy możesz mieć przepięcie względem PE??

    Konop

  • 7. Data: 2010-02-20 15:13:14
    Od: Paweł <p...@n...pl>

    >Dodanie warystora
    > między wejście ADC a masę nic nie da - one są za wolne, żeby w tym
    > miejscu działać skutecznie... możesz dać transila

    Chyba odwrotnie. Warystory szczególnie te małe działają już po 0.3nS.

    Paweł

  • 8. Data: 2010-02-20 15:31:17
    Od: "Irokez" <n...@e...pl>

    Użytkownik "Paweł" <p...@n...pl> napisał w wiadomości

    > Chyba odwrotnie. Warystory szczególnie te małe działają już po 0.3nS.

    Chyba nie...

    --
    Irokez

  • 9. Data: 2010-02-20 15:33:12
    Od: "mariusz" <m...@l...com>

    "Konop" <k...@g...pl> wrote in message

> [...]
    >
    > Do punktu (a) dochodzi napięcie z zewnątrz, z punktu (b) idzie sygnał na
    > ADC?? A jakie wartości tych rezystorów?? Jakie diody?? Schottky, czy coś

    BAV70 podwójna. (a) przez rezystor lub termistor do masy, a z (b) do ADC

> [...]
    > działać skutecznie... możesz dać transila od (a) do masy, ale pytanie jest
    > takie - czy możesz mieć przepięcie względem PE??

    A uważasz, że tak wolno łączyć PE z GND urządzenia ?

  • 10. Data: 2010-02-20 15:34:43
    Od: "mariusz" <m...@l...com>

    "Jd." <j...@i...pl> wrote in message

    > GND ustrojstwa połączyć z PE, problemu nie będzie ;)

    A tak można ?