  • 11. Data: 2019-08-05 13:29:35
    Temat: Re: Utylizacja napuchniętych Li-Ion
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Queequeg" napisał w wiadomości grup
    ust.no1...
    s...@g...com wrote:
    >Czy ja wiem... widziałem, jak wybucha li-po, choć nie samo z siebie
    >(przeładowałem raz w kontrolowanych warunkach -- stalowa rura,
    >podwórko).
    >Taka bateria w ogóle może się zapalić sama, jak jest za bardzo
    >spuchnięta,
    >czy trzeba jej pomóc (zewrzeć albo przeładować)?

    Otwarcie moze wygladac tak:
    https://www.youtube.com/watch?v=BLc74Qpvweg
    https://www.youtube.com/watch?v=WnZuMfq6kec

    a moze tak
    https://www.youtube.com/watch?v=nUg7cDbRBo0

    I trudno powiedziec - winne otwarcie, czy zwarcie.

    A jesli spuchla, to IMO jest ryzyko, ze sie otworzy.

    Pewnie duzo zalezy czy naladowana czy nie.

    J.

  • 12. Data: 2019-08-05 14:00:50
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    s...@g...com wrote:

> [...]
    >spuchnięta,
    >czy trzeba jej pomóc (zewrzeć albo przeładować)?

    A propos

    https://www.youtube.com/watch?v=zqV6zEO7hEQ

    trzeba trafic w czuly punkt, czy odczekac pare sekund ?

    J.

  • 13. Data: 2019-08-05 21:14:20
    Od: "Irek.N." <t...@j...taki.jest.pl>

    > a moze tak
    > https://www.youtube.com/watch?v=nUg7cDbRBo0

    Nienaładowane?

    Miłego.
    Irek.N.

  • 14. Data: 2019-08-05 23:00:41
    Od: PiotRek <b...@g...pl>

    W dniu 2019-08-02 o 12:40, Queequeg pisze:
> [...]
    > Wygląda jakby w każdej chwili mogła wybuchnąć.
    >
    > Chcę się jej pozbyć, ale jak to zrobić? Nie wrzucę jej przecież do
    > elektrośmieci, bo jak wybuchnie, to będzie pożar. Do zwykłych też nie, z
    > tego samego powodu. Mam ją zdetonować ręcznie w kontrolowanych warunkach
    > (np. wrzucić ją do metalowego pudełka i pomóc jej, podpinając 12V)? Może
    > np. przebić (też przy zachowaniu środków bezpieczeństwa)? To bym musiał na
    > balkonie zrobić i będzie pewnie tyle dymu i smrodu, że za chwilę straż
    > pożarna przyjedzie. Może zalać wodą i wtedy zdetonować elektrycznie? Co

    Zanieś do MPSZOK-u. W regulaminie jest napisane, że przyjmują baterie i
    akumulatory.

    --
    P.

  • 15. Data: 2019-08-06 01:18:56
    Od: "HF5BS" <h...@...pl>

    Użytkownik "PiotRek" <b...@g...pl> napisał w wiadomości

    > Zanieś do MPSZOK-u. W regulaminie jest napisane, że przyjmują baterie i
    > akumulatory.

    LOL, już sobie wyobrażam, jechać z dwiema małymi bateriami przez pół miasta,
    by je zutylizować... Pieprznę do fajansu przy porannym/wieczornym spacerze z
    psem i tak rowiążę problem. Ewentualnie grzecznie położę w lokalnym
    spożywczaku do pudełeczka z napisem "tu zbieramy zużyte baterie"...

    --
    Łapy, łapy, cztery łapy,
    A na łapach pies kudłaty.

  • 16. Data: 2019-08-06 09:51:48
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc [kropka] pl>

    W dniu 2019-08-05 o 21:14, Irek.N. pisze:

    > Nienaładowane?

    Pewnie tak :-)
    Ale nienaładowany też może się brzydko zachować, w takich akumulatorkach
    są różne elektrolity, generalnie są to niezbyt sympatyczna substancje.
    Niektóre gwałtownie reagują z wodą, są palne i toksyczne. A ponieważ nie
    wiadomo, co jest w konkretnym przykładzie, to niewiele da się powiedzieć.

    Paweł

  • 17. Data: 2019-08-06 10:39:58
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Mon, 05 Aug 2019 21:14:20 +0200, Irek.N. napisał(a):

    > Nienaładowane?

    Tak sie chwala, jakby byly naladowane.

    Ciekawe co zrobili, zeby nie wybuchaly.

    Swoja droga - co tam tak nadyma te baterie przy przebiciu - na reakcje
    z tlenem z powietrza nie wyglada, zreszta diura mala.
    Reakcje elektrochemiczne ? Chyba nie, bo jakie, skoro nie zachodza w
    normalnej pracy.

    A moze po prostu zwykle podgrzanie powyzej temperatury wrzenia ?

    J.

  • 18. Data: 2019-08-06 11:31:37
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc [kropka] pl>

    W dniu 2019-08-06 o 10:39, J.F. pisze:

> [...]
    > z tlenem z powietrza nie wyglada, zreszta diura mala.
    > Reakcje elektrochemiczne ? Chyba nie, bo jakie, skoro nie zachodza w

    Na jednej elektrodzie jest utleniacz, na drugiej reduktor. Normalnie są
    rozdzielone, ale po uszkodzeniu ogniwa mieszają się. Reakcja wydziela
    mnóstwo ciepła, elektrolit wrze i wyrzuca zawartość na zewnątrz. Tu
    następuje reakcja z tlenem i wodą, powstaje fluorowodór który łapie wodę
    z powietrza, do tego tlenki i tlenofluorek fosforu, stąd dym.

    P.P.

  • 19. Data: 2019-08-06 12:00:15
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Tue, 6 Aug 2019 11:31:37 +0200, Paweł Pawłowicz napisał(a):

    > Na jednej elektrodzie jest utleniacz, na drugiej reduktor. Normalnie są
    > rozdzielone, ale po uszkodzeniu ogniwa mieszają się.

    Hm, no wlasnie w li-ion nie bardzo z tym utleniaczem.
    Po jednej stronie jest "matryca", ktora owszem, lit lubi wchłonąć,
    a moze tylko jony litu.
    Po drugiej - lit i wegiel.

    No dobra - to wchłonięcie widac wyzwala energie.

    Ale przeciez takie przebicie gwozdziem spowoduje tylko miejscowe
    zmieszanie obu skladnikow.

> [...]
    > następuje reakcja z tlenem i wodą, powstaje fluorowodór który łapie wodę
    > z powietrza, do tego tlenki i tlenofluorek fosforu, stąd dym.

    Tak swoja droga to kiedys liczylem aku olowiowy, i mi wyszlo, ze nie
    bardzo da sie rade zagotowac. Za malo energii, za duze cieplo
    wlasciwe. Moze li-ion sa lepsze ...

    https://www.youtube.com/watch?v=AUMiSk1D4Xg

    rzadko wybucha.

    J.

  • 20. Data: 2019-08-06 23:29:11
    Od: Paweł Pawłowicz <pawel.pawlowicz13@gmailDOTcom>

    W dniu 06.08.2019 o 12:00, J.F. pisze:

    > Hm, no wlasnie w li-ion nie bardzo z tym utleniaczem.
    > Po jednej stronie jest "matryca", ktora owszem, lit lubi wchłonąć,
    > a moze tylko jony litu.
    > Po drugiej - lit i wegiel.

    W sieci jest mnóstwo niedomówień w kwestii akumulatorów litowych.
    Niestety, wiedza sieciowa to wiedza śmieciowa. Ale daje się znaleźć też
    coś do sensu:

    https://www.science.org.au/curious/technology-future
    /lithium-ion-batteries

    Rozwiń: see the reaction