  • 1. Data: 2019-07-31 00:45:57
    Temat: Lampa owadobójcza UV-A ze świetlówką BL, napięcie na siatce stałe v zmienne, sprawność unieszkodliwiania
    Od: "jedrek" <w...@...on>

    Czy ktoś robił jakieś badania na temat sprawności unieszkodliwiania owadów w
    lampie owadobójczej gdzie świetlówka UV-A BL zwabia owady a potem na siatce
    dostają one strzała i koniec żywota.
    Większość tańszych lamp ma prąd stały (i gówniany układ zasilania świetlówki
    prądem stałym aby szybciej zdechła i była cała osmolona) na drutach siatki,
    uzyskiwany z typowych powielaczy kaskad diodowych.
    Niektóre mają wstawiony transformator WN i wynika z opisu i jakichś tam
    szczątkowych schematów typu
    Bartscher IV-22, IV-36, IV-65, artikel-nr 300.306, 300.3014 300.317
    https://www.bartscher.com/medias/?context=bWFzdGVyfH
    Jvb3R8OTIxMjAyfGFwcGxpY2F0aW9uL3BkZnxoYjQvaGJjLzg4Nz
    gzMTk4MjkwMjIucGRmfDY0MTAxZGNjODkzZmM1ZDdmYzcyMjg2Ym
    NkMzcxZWJhYmFjYjg0Y2Y3Y2MxMzk4ZmJmNzIzMmQ2N2JmMmQyYT
    Skopany link, plik PDF bez rozszerzenia, trzeba sobie dodać potem
    rozszerzenie po pobraniu. Widać, że siatka zasilana prosto z trafo WN.
    Wskazane transformatory mają na allegro
    https://allegro.pl/oferta/transformator-do-lamp-owad
    obojczych-40w-60w-3000v-7621016124
    Wykonanie chińszczyzna rasowa (a cena zachodnia), dlatego pewnie często
    nawala skoro je oferują jako część zamienną - typowe dla chińszczyzny.
    Wykonane przez ś.p. ZATRA zapewne by człowieka przyżyły trwałością.
    Może indel takie jakieś WN produkuje?
    A potem opisy kosmos "...zamontowano najskuteczniejsze magnetyczne
    transformatory, zamiast tańszych, elektrycznych..."
    https://allegro.pl/oferta/lampa-owadobojcza-na-owady
    -100m2-16w-3000volt-7972279716

    I teraz gdybanie co jest lepsze stały czy zmienny na siatce? Patrząc na
    filmy obrazujące działanie tych lamp podejrzewam, że jednak zmienny będzie
    lepszy.
    Na typowym stałym napięciu smaży owady i siatka potem oblepiona i trzeba
    zmiatać.
    Czyżby kwestia dłuższego podtrzymania łuku przy stałym napięciu niż dla
    zmiennego?
    A chodzi o to żeby dostał strzała i spadł a nie kleił się jak do lepu.
    Jest jakieś optymalne napięcie i prąd unieszkodliwiania dający najlepszą
    sprawność niszczenie intruzów i jak najmniejszy śmietnik na drutach?
    Tu w wątku
    https://www.elektroda.pl/rtvforum/viewtopic.php?p=18
    083211#18083211
    Autor ma całą siatkę oblebioną, w dodatku jak taka lampa ma pracować w
    zamkniętym pomieszczeniu to spalanie owadów niezbyt dobre, bo smród będzie w
    pomieszczeniu.

    Temu jakoś lepiej to kasuje
    https://www.youtube.com/watch?v=IARy3mXmqe8
    Nie widzę aby miał druty obklejone, tylko spada na dół towarzystwo po
    uderzeniu pioruna

    Chodzi o skuteczny strzał i koniec, a nie spalarnię i wędzarnię. Jak słabo
    zaprojetkowane lampy to strzał jest za słaby i np. większe muchy
    zmartwychwstają po kilku minutach i odlatują, na co wskazują piszący o
    lampkach w innych wątkach.
    Jaki tu ma być kompromis? Napięcie zmienne, stałe, jak duży potencjał, prąd
    rażenia aby maszyna śmierci miała największą sprawność kasowania owadów?
    Czy lampki z potencjałem 1kV są gorsze skutecznością niż te 3kV?
    Rozważamy, że np. jakiś komar-elektryk z dużą rezystancją "naskórka" ;-) i
    go prąd o "niskim" napięciu 1kV nie tyknie, ale 3kV już go szarpnie ostro.
    Czy jest jakaś granica (pomijając odległość miedzy drutami, która powoduje,
    że powyżej napięcia X zaczynają iskry same przeskakiwać bez owadów) górna
    napięcia, powyżej której już nic lepiej to nie działa?

  • 2. Data: 2019-07-31 03:34:28
    Od: JaNus <p...@b...pl>

    W dniu 31.07.2019 o 00:45, jedrek pisze:
    > I teraz gdybanie co jest lepsze [etc. etc. ]

    Pytasz o rzeczy, jak mi się wydaje, nie będące związanymi z jakąś wiedzą
    powszechną z krematologii owadobójczej (?), bo raczej na popularnych
    kierunkach tego nie wykładają. A trzeba by na to doktoratu, może nawet z
    habilitacją!
    Ergo: nie sądzę, abyś znalazł tu odpowiedzi na dręczące Cię kwestie, no,
    ale może się mylę.

  • 3. Data: 2019-07-31 09:53:13
    Od: ToMasz <N...@o...pl>

    W dniu 31.07.2019 o 00:45, jedrek pisze:

    Ja mogę tylko potwierdzić to zdanie:

    > Jak słabo zaprojetkowane lampy to strzał jest za słaby i np. większe
    > muchy zmartwychwstają po kilku minutach i odlatują, na co wskazują
    > piszący o lampkach w innych wątkach.

    i to dotyczy takiej mocniejszej lampy, wiekości wiaderka. taka wielkośći
    (średnicy) butelki to wogóle nie zabija. no i temat drugi - świetlówki.
    nie wiem czy one mają siłę wabiącą. być może to że emitują ciepło
    przyciąga muchy. świeży lep na muchy wabi lepiej niż lampa. już myślałem
    zeby lep zamontować zamiast świetlówki - ale dobrze działa jak jest
    świeży.

    ToMasz

    PS. w zimnej piwnicy, jak jest wylęg much(żywią się truchłem otrutego
    szczura), to mam wszystkie lampy (ciepło) atakowane przez muchy.

  • 4. Data: 2019-07-31 10:01:29
    Od: Dariusz Dorochowicz <dadoro@_wp_._com_>

    W dniu 2019-07-31 o 09:53, ToMasz pisze:
> [...]
    > przyciąga muchy. świeży lep na muchy wabi lepiej niż lampa. już myślałem
    > zeby lep zamontować zamiast świetlówki  - ale dobrze działa jak jest

    Kiedyś miałem lampę ze świetlówką Philipsa - działała bardzo dobrze,
    dopóki lampa nie padła. Potem jakąś chińską świecącą podobnie - również
    działała i to było widać. Po jakimś czasie rura padła. Potem kupiłem
    jakąś nowszą - trochę inaczej świeciła, druty miała rzadziej rozstawione
    i w ogóle nie działała. Kupiłem kilka innych żeby zobaczyć co i jak - to
    samo. Druty rozstawione rzadko i owady ani nie chcą tam lecieć, ani nie
    widać żeby coś upolowała. Chyba rury są do bani, a konstrukcja jest
    bezpieczna, również dla owadów. Chociaż nie, kabel zasilający jest taki
    cienki że strach do gniazdka włożyć.

    Pozdrawiam

    DD

  • 5. Data: 2019-07-31 19:24:38
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    a.pl...
    W dniu 31.07.2019 o 00:45, jedrek pisze:
    >Ja mogę tylko potwierdzić to zdanie:

    >i to dotyczy takiej mocniejszej lampy, wiekości wiaderka. taka
    >wielkośći (średnicy) butelki to wogóle nie zabija.

    Zabija. Chyba, ze przetwornica juz wysiadla.

> [...]
    > wabi lepiej niż lampa. już myślałem zeby lep zamontować zamiast
    > świetlówki - ale dobrze działa jak jest świeży.

    A wabi komary ?

    Teraz modne gazowe. Ponoc komary czułe na CO2 i cieplo/podczerwien

    https://insectcop.net/5-best-propane-mosquito-traps-
    tested/
    https://www.peststrategies.com/reviews/mosquito-prod
    ucts/best-mosquito-trap-reviews/

    J.

  • 6. Data: 2019-07-31 23:14:44
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    Wychodzi ze najskuteczniejsze na komary sa najzwyklejsze swieczki. Ale nie ustawione
    przy stoliku przy ktorym sie siedzi a w pewnej odleglosci od nas. Swieczki robia
    cieplo i dwutlenek wegla. Od dawna stosuje swieczki do podgrzewaczy na komary. Kilka
    godzin pali sie taka swieczka. Jest mala i w hurcie kosztuje ok 10 groszy za sztuke.
    Ma metalowy zbiorniczek na parafine. Oczywiscie bariera ze swieczek w stu procentach
    nie zabezpiecza a redukuje ilosc dolatujacych do ludzi z chmary do pojedynczych
    sztuk. Za to na mole ubraniowe praktycznie ze stu procentowa skutecznoscia dzialaja
    feromonowe pulapki BROS.

  • 7. Data: 2019-08-01 08:41:28
    Od: q...@t...no1 (Queequeg)

    Zenek Kapelinder <4...@g...com> wrote:

> [...]
    > pojedynczych sztuk. Za to na mole ubraniowe praktycznie ze stu
    > procentowa skutecznoscia dzialaja feromonowe pulapki BROS.

    A gdyby tak otoczyć świeczkę siatką pod wysokim napięciem...

  • 8. Data: 2019-08-01 12:13:55
    Od: JaNus <p...@b...pl>

    W dniu 01.08.2019 o 08:41, Queequeg pisze:
    > A gdyby tak otoczyć świeczkę siatką pod wysokim napięciem...

    Pano-elektronikowe zboczenie :)
    -- wszak żadnej Hi-Volt siatki nie potrzeba, płomień utrupia owady
    wystarczająco skutecznie.

  • 9. Data: 2019-08-01 14:28:35
    Od: q...@t...no1 (Queequeg)

    JaNus <p...@b...pl> wrote:

    > Pano-elektronikowe zboczenie :)
    > -- wszak żadnej Hi-Volt siatki nie potrzeba, płomień utrupia owady
    > wystarczająco skutecznie.

    Pytanie czy są na tyle głupie, żeby pchać się w ogień :) Niektóre może
    są, pytanie czy akurat komary (bo te mi przeszkadzają, inne niech sobie
    żyją)...

  • 10. Data: 2019-08-01 14:45:56
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    Zamiast kupic 10 swieczek za zlotowke tutaj bedziesz trul dupe czy rozwiazanie ze
    swieczkami u Ciebie sie nada? Sadzisz ze ktos tutaj kiedykolwiek robil badania jakie
    i ile robakow daje sie na swieczke w chuja zrobic? Nie jest to pytyanie na jakie
    czekam. To o mozliwosc prania papieru toaletowego. Ale jest bardzo blisko takiego
    pytania.