  • 81. Data: 2020-04-04 21:03:14
    Temat: Re: (W-wa) numeracja 5-cio cyfrowa
    Od: PiotRek <b...@g...pl>

    W dniu 2020-04-03 o 22:36, Michal Jankowski pisze:

    > Gdybyśmy mieli cienką blachę, to zarzucilibyśmy rynek konserwami
    > mięsnymi. Ale nie mamy mięsa.
    >
    > Znaczy - doskonale potrafię sobie wyobrazić sytuację, że dopiero na
    > Mokotowie był wolny numer.

    Ale, jak widać, wolnych par było zdecydowanie zbyt mało.

    --
    P.

  • 82. Data: 2020-04-04 22:01:54
    Od: Grzexs <g...@w...pl>

    > Hm, wydaje mi sie, ze nie.
    > Nieautomatyczny, to zamawiany przez 900 ..

    Pamiętam broszurkę na paskudnym gazetowym papierze ze spisem ówczesnych
    numerów kierunkowych z Wrocławia. To było właśnie tuż po wprowadzeniu
    pierwszych numerów na 0-. I taka terminologia (,,ACMM", ,,miasto -
    miasto") tam była na 100%. Długo ją miałem, była pełna uzupełnień i
    poprawek, w końcu wyprowadziłem się z Wrocławia i przepadła gdzieś...

    > mam na mysli koncowke lat 70-tych.
    > Wydaje mi sie, ze 0-xx tez juz bylo.
    > Na okladce ksiazki tel byla taka mapka kierunkowych, i byly tam
    > okoliczne miasteczka,
    > dalsze duze miasta, i jesli mnie skleroza nie myli, to wlasnie BB gdzies
    > pod 8...
    >
    > takiej ksiazki juz sie chyba nie znajdzie ?

    Na Chiny ludowe nie pamiętam Bielska-Białej. Nawet obstawiałbym brak
    takiego kierunkowego w tamtym okresie, ale pamięć jest zawodna.

    A propos mapek, to sam takie malowałem - grafionem i tuszem, podobała mi
    się ta zabawa. Pamiętam, że tą techniką zrobiłem Dolny Śląsk i okolice
    Bydgoszczy. Też już dawno zaginęły w mrokach przeszłości...

    > Byloby to jakies uzasadnienie. ale 1985 ... nie bylo to juz bardziej
    > ujednolicone ?

    Wtedy w tamtym regionie, poza może Kłodzkiem, to telefonu można było ze
    świeczką szukać.

    --
    Grzexs

  • 83. Data: 2020-04-04 23:09:35
    Od: PiotRek <b...@g...pl>

    W dniu 2020-04-04 o 22:01, Grzexs pisze:

> [...]
    > miasto") tam była na 100%. Długo ją miałem, była pełna uzupełnień i
    > poprawek, w końcu wyprowadziłem się z Wrocławia i przepadła gdzieś...

    W pełni się zgadza - kierunki 8xx(x)~ to "miasto-miasto", natomiast
    0~xx(x) to "ACMM".

    --
    P.

  • 84. Data: 2020-04-05 21:37:37
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sat, 4 Apr 2020 23:09:35 +0200, PiotRek napisał(a):

    > W pełni się zgadza - kierunki 8xx(x)~ to "miasto-miasto", natomiast
    > 0~xx(x) to "ACMM".

    Ciekawa publikacja
    http://snauka.pl/postp-techniczny-w-historii-telekom
    unikacji-polskiej.html

    Niestety - czesci nie dzialaja, trzeba sciagnal plik Worda.
    Autor tam faktycznie pisze o miasto-miasto oraz o ACMM,
    przy czym ten m-m zalicza do "ruchu automatycznego".

    O co chodzi z tym ACMM - czemu to inne niz m-m ?
    Zargonowe okreslenie technologii - bo m-m to jakas doklejka do
    Strowgera ?

    Tamze informacja, ze ACMM zaczeto wdrazac od 1977.

    J.

  • 85. Data: 2020-04-07 18:25:20
    Od: Krystek <s...@k...art.pl>

    > W końcówce lat siedemdziesiątych dało się za darmo dzwonic na
    > zagraniczne numery, za które tamtejszy operator nie pobierał
    > opłat. W tym na katarynki gadające w kółko "nie ma takiego
    > numeru" (u nas ich jeszcze nie było).

    W końcówce lat 90-tych i na początku lat 2000 z Urmetów na kartę wbijało
    się przypadkowe numery np. w Japonii i słuchało komunikatów z ich
    automatów :)

    K.

    --
    http://www.krystek.art.pl/

  • 86. Data: 2020-04-07 18:40:49
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Krystek napisał:

    > W końcówce lat 90-tych i na początku lat 2000 z Urmetów na
    > kartę wbijało się przypadkowe numery np. w Japonii i słuchało
    > komunikatów z ich automatów :)

    Co nie musiał oznaczać, że nikt za to połączenie nie brał kasy
    dawanej przez kogo innego. Tyle że urmet nie miał instrukcji,
    by za to ściągnąć z karty. W latach siedemdziesiątych cała
    informacja o rozpoczęciu i zakończeniu taryfikacji szła przez
    odwrócenie pętli. Ja tak dzwoniłem z domu, kierunek prądu się
    nie zmieniał, żadne rachunki za to nie przychodziły.

    --
    Jarek

  • 87. Data: 2020-04-07 22:33:55
    Od: Grzexs <g...@w...pl>

> [...]
    >
    > O co chodzi z tym ACMM - czemu to inne niz m-m ?
    > Zargonowe okreslenie technologii - bo m-m to jakas doklejka do

    Raczej sposób działania. ,,Miasto - miasto" to najpierw wybierało się
    numer kierunkowy i otrzymywało się (albo nie) numer odległej centrali, a
    potem już wybierało lokalny numer. Niewątpliwie odbywało się to po
    ,,strowgerowsku", czyli impulsy z tarczy bezpośrednio sterowały
    wybierakami. Ale pamiętam, że we Wrocławiu oddano do użytku centralę
    Pentaconta, 55xxxx i system ,,miasto - miasto" z nią współpracował, choć
    dość opornie - po wybraniu kierunkowego była bardzo długa marszruta i
    dopiero potem otrzymywało się sygnał odległej centrali. Potem kręcąc
    miałem wrażenie, że impulsy przechodzą z dużym opóźnieniem. Jeszcze
    ciekawiej było z wybieraniem tonowym. Tony były zamieniane na impulsy,
    co dla kogoś niezorientowanego dawało wrażenie zwiechy.

    Natomiast ,,ACMM" działało po ,,rejestrowemu" - wybierało się 0, prawie
    natychmiast otrzymywało się sygnał (o innym tonie) i kręciło resztę,
    potem była marszruta i sygnał wołania.

    Co ciekawe - kiedyś dzwoniłem z Trzebnicy do Wawy. Zaskoczyło mnie, że
    już po zerze otrzymywało się długą marszrutę, a dalej już normalnie.

    > Tamze informacja, ze ACMM zaczeto wdrazac od 1977.

    To możliwe.

    --
    Grzexs

  • 88. Data: 2020-04-07 23:18:20
    Od: PiotRek <b...@g...pl>

    W dniu 2020-04-07 o 22:33, Grzexs pisze:
    > Raczej sposób działania. ,,Miasto - miasto" to najpierw wybierało się
    > numer kierunkowy i otrzymywało się (albo nie) numer odległej centrali, a
    > potem już wybierało lokalny numer. [...]

    Lokalny albo i kolejny kierunkowy (oficjalnie istniały takie złożone
    kierunkowe).

    Kiedyś tak się bawiłem, że dzwoniąc z Warszawy wybierałem np.
    889~822~887~822~889~822~PQMCDU (Olsztyn - Warszawa - Suwałki - Warszawa
    - Olsztyn - Warszawa i tutaj jakiś warszawski numer lokalny). Nawet dało
    się pogadać. :-)))
    Ale nie każde miasto pozwalało na takie zabawy.

    > Natomiast ,,ACMM" działało po ,,rejestrowemu" - wybierało się 0, prawie
    > natychmiast otrzymywało się sygnał (o innym tonie) i kręciło resztę,
    > potem była marszruta i sygnał wołania.

    Ów inny ton wprowadzono później (tak naprawdę to było złożenie dwóch
    tonów). Początkowo, gdy wprowadzono ACMM, po wybraniu zera było
    standardowe 425 Hz.

    --
    P.

  • 89. Data: 2020-04-10 20:50:41
    Od: Grzexs <g...@w...pl>

> [...]
    > się pogadać. :-)))
    > Ale nie każde miasto pozwalało na takie zabawy.

    O tym pisałem wcześniej. Warszawa była ,,tranzytowa", ale jakość
    połączenia z tym tranzytem była na ogół fatalna.

    > Ów inny ton wprowadzono później (tak naprawdę to było złożenie dwóch
    > tonów). Początkowo, gdy wprowadzono ACMM, po wybraniu zera było
    > standardowe 425 Hz.

    We Wrocławiu od początku był ,,inny ton", czyli - jak piszesz - mieszanka
    dwóch tonów.

    --
    Grzexs

  • 90. Data: 2020-04-11 08:30:26
    Od: "Piotr C." <k...@g...com>

    On Friday, April 10, 2020 at 11:50:43 AM UTC-7, Grzexs wrote:
    > O tym pisałem wcześniej. Warszawa była ,,tranzytowa", ale jakość
    > połączenia z tym tranzytem była na ogół fatalna.

    A tu coś z Poznania (cytat):
    W 1977 roku nastąpił dalszy rozwój połączeń międzymiastowych automatycznych, dzięki
    uruchomieniu (...) systemu Pentaconta (ACMM) (...) Równocześnie bowiem uruchomiono
    ACMM w Warszawie, Gdańsku, Krakowie. (...)
    W sumie na dzień 31.01.1985 podłączono do tej centrali 35 miast z różnych stron
    kraju (w tym m.in. Lublin i Łódź).

    Istniejący dotąd system miasto-miasto będzie od tej pory stopniowo likwidowany, z
    wyjątkiem niektórych relacji.

    - wynika z tego, że miasto-miasto było wcześniejszym, tymczasowym rozwiązaniem.
    Czemu zdecydowano budować ACMM na pentakoncie a nie E-10? Czemu w ogóle zakupiono
    licencję PC1000? Ogromny stopień komplikacji przy nadal technice analogowej, ogólnie
    technologii przedwojennej... Nie wiem. Podziwiam ludzi którzy biegle rozumieli
    wszystkie aspekty jej działania. Ja kiedyś przeczytałem książke o tej centrali i to
    była czarna magia, a był to czas kiedy sam budowałem jakieś tam centralki z czego
    popadło, rozwiązywałem układy równań różniczkowych, programowałem w asemblerze, więc
    głupi nie byłem. Ci ludzie często albo potem nie potrafili zrozumieć prostych bądź co
    bądź założeń central cyfrowych (i wszystko odnosili per analogia do PC - tak
    słyszałem od ludzi z TP) albo wręcz popadali w schozofrenie.

    P.