  • 1. Data: 2010-06-21 23:34:55
    Temat: Woda w benzynie - jak wykryć?
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

    Powszechnie dziś używane paliwa na stacjach mają domieszkę alkoholu.

    W związku z występowaniem tej domieszki alkoholu odrobina wody
    jaka dostanie się do zbiornika jest w stanie rozpuścić się w paliwie
    i nie wyrządzić szkód w pojazdach napędzanych silnikiem spalinowym.
    Nadmiar wody powoduje jednak nagłe rozwarstwienie się paliwa
    i wytrącenie frakcji rozcieńczonego w wodzie alkoholu z benzyny,
    zwłaszcza przy dużym spadku temperatury...

    Czy zna ktoś czujnik, który efektywnie mógł wykryć domieszkę
    0.1-0.5% wody w 10% mieszaninie etanolu i benzyny?

    Przewodność el. dla alkoholu technicznego jakiego używa się w takich
    paliwach sięgać może aż 5 uS/cm (500uS/m). Woda deszczowa czy
    też gruntowa będzie mieć od 15 do ok 500uS/cm, czyli jej wtrącenie
    rzędu 0.1% nie będzie powodować istotnych różnić przewodności jeśli
    weźmiemy pod uwagę że stopień czystości etanolu wmieszanego
    w aktualną dostawę paliwa może się zmieniać w dużych granicach.
    Czyli dalej nie wiemy czy to co zatankowaliśmy ma blisko 0.5% wody
    bo komuś zbiornik na stacji przecieka, czy po prostu mamy nieco
    brudniejszy etanol w paliwie i stąd większa przewodność paliwa...

    Ktoś słyszał o czujniku działającym na innej zasadzie niż przewodnictwo?

    A może ktoś zaproponowałby inną cechę wody która wyróżnia ją
    bardziej od alkoholu niż przewodnictwo elektryczne?

  • 2. Data: 2010-06-22 00:05:14
    Temat: Re: Woda w benzynie - jak wykryć?
    Od: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam>

    Pszemol pisze:

    > A może ktoś zaproponowałby inną cechę wody która wyróżnia ją
    > bardziej od alkoholu niż przewodnictwo elektryczne?

    Może temperatura wrzenia?

    Tylko należy pamiętać o wybuchowych własnościach par takiej cieczy.

  • 3. Data: 2010-06-22 00:13:02
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

    "Tomasz Pyra" <h...@s...spam.spam> wrote in message

    > Może temperatura wrzenia?
    >
    > Tylko należy pamiętać o wybuchowych własnościach par takiej cieczy.

    Sugerujesz że dodatek 0,1% wody wydatnie zmieni temperaturę wrzenia
    mieszaniny 90% benzyny i 9,9% etanolu?

  • 4. Data: 2010-06-22 01:11:41
    Od: Pawel O'Pajak <o...@g...pl>

    Powitanko,

    > i wytrącenie frakcji rozcieńczonego w wodzie alkoholu z benzyny,
    > zwłaszcza przy dużym spadku temperatury...

    No to odpowiedziales sobie na zadane nizej pytanie;-)

    > A może ktoś zaproponowałby inną cechę wody która wyróżnia ją
    > bardziej od alkoholu niż przewodnictwo elektryczne?

    Pierwsze co mi przychodzi do glowy, to bezwodne zwiazki Cu lub Co. Taki
    CuSO4 bialy przechodzi w obecnosci wody w uwodniony siarczan wyraznie
    niebieski. Tyle, ze to malo elektroniczne rozwiazanie.

    Pozdroofka,
    Pawel Chorzempa

  • 5. Data: 2010-06-22 02:21:38
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

    "Pawel O'Pajak" <o...@g...pl> wrote in message
    > Powitanko,

    Ano witanko.

    > No to odpowiedziales sobie na zadane nizej pytanie;-)

    Nie widzę tej odpowiedzi, szczerze mówiąc...

    > Pierwsze co mi przychodzi do glowy, to bezwodne zwiazki Cu lub Co. Taki
    > CuSO4 bialy przechodzi w obecnosci wody w uwodniony siarczan wyraznie
    > niebieski. Tyle, ze to malo elektroniczne rozwiazanie.

    Nie za bardzo rozumiem metodę...
    Nie chodzi mi o analizę jakościową, bo ileś tam wody w benzynie ZAWSZE
    jest bo etanol jest silnie higroskopijny. Mi chodzi o analizę ilościową...
    Chciałbym ustalić czy w paliwie jest mniej niż 0.1% wody czy więcej niż
    0,3%.
    Musiałbym dozować odczynniki aby ustalić kiedy proszek przestanie robić
    się niebieski?

    Brzmi to trochę kłopotliwie, choć nie aż tak jak wyznaczanie temperatury
    wrzenia :-)) Idealnie byłoby włożyć jakieś elektrody i odczytać na ekraniku
    :-)))

  • 6. Data: 2010-06-22 03:44:03
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Mon, 21 Jun 2010 18:34:55 -0500, Pszemol wrote:
    >A może ktoś zaproponowałby inną cechę wody która wyróżnia ją
    >bardziej od alkoholu niż przewodnictwo elektryczne?

    Pojemnosc. Poczytaj jak sie wykrywa metanol w benzynie.

    Ale czy bardziej niz przewodnictwo .. watpie przy tym stezeniu - bo
    jaka jest stala dielektryczna paliwa ?

    J.

  • 7. Data: 2010-06-22 05:09:28
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

    > Pojemnosc. Poczytaj jak sie wykrywa metanol w benzynie.

    Gdzie mam poczytać? :)

    > Ale czy bardziej niz przewodnictwo .. watpie przy tym stezeniu - bo
    > jaka jest stala dielektryczna paliwa ?

    Stałą dielektryczną dla benzyny, czystego etanolu, czystej wody
    łatwo wyszukać w tablicach fizycznych. Pytanie raczej jednak
    dotyczy realnego scenariusza w którym nie mamy do czynienia
    z czystą wodą ani czystym alkoholem...
    Czy ta stała dielektryczna dla cieczy nieco przewodzącej będzie
    się zmieniać wraz z dodatkiem zanieczyszczeń? A jeśli tak, to jak?

  • 8. Data: 2010-06-22 05:45:11
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Tue, 22 Jun 2010 00:09:28 -0500, Pszemol wrote:

    >Gdzie mam poczytać? :)

    W googlu oczywiscie :-)

> [...]
    >Czy ta stała dielektryczna dla cieczy nieco przewodzącej będzie
    >się zmieniać wraz z dodatkiem zanieczyszczeń? A jeśli tak, to jak?

    O, przy tym stosunku stalej skladnikow zmienia sie istotnie.
    Tylko czy dysponujesz bezwodna probka odniesienia zeby ustalic punkt
    wyjscia dla tak malych stezen.

    Sobie przypomnialem. Mikrofalowe czujki sie uzywalo do mierzenia
    wilgotnosci.

    J.

  • 9. Data: 2010-06-22 06:27:23
    Od: mirek <m...@v...pl>

    Witam.
    Może metoda miareczkowa Karla Fischera? Jest to powszechnie stosowana
    metoda analizy śladów wilgoci

  • 10. Data: 2010-06-22 06:37:13
    Od: Zbych <a...@o...pl>

    J.F. pisze:

    > Sobie przypomnialem. Mikrofalowe czujki sie uzywalo do mierzenia
    > wilgotnosci.

    Ale raczej w ciałach stałych (granulatach, proszkach itp.) a nie w innej
    cieczy.