  • 11. Data: 2010-06-22 08:35:28
    Temat: Re: Woda w benzynie - jak wykryć?
    Od: "slawek" <s...@h...pl>

    Użytkownik "Pszemol" <P...@P...com> napisał w wiadomości grup
    dyskusyjnych:h...@p...onet.pl...
    > Czy zna ktoś czujnik, który efektywnie mógł wykryć domieszkę
    > 0.1-0.5% wody w 10% mieszaninie etanolu i benzyny?

    Spektralnie, absorbcja promieniowania, być może w podczerwieni. Jeżeli to
    mały czujnik ma być, to być może jakieś laserki (tanie, małe,
    półprzewodnikowe) zestawione z detektorkami - pomiar dla kilku długości fal
    i mikroprocesorek, który to wyliczy. Wady? Paliwo to niezbyt ściśle
    określona mieszanina rozmaitych "syfów" - nawet porządna spektroskopia w
    podczerwieni mogłaby mieć trudności (automatyczne rozpoznawanie widm nie
    zawsze itd.)

    Rezonans paramagnetyczny. Proste, skuteczne. Raczej nie do
    zminiaturyzowania.

    Membrama przepuszczająca tylko wodę (nano? może jest już coś gotowego i
    prostego) - co się przesączy, to woda.

    Z najprostszych rzeczy - współczynnik załamania, gęstość, lepkość, napięcie
    powierzchniowe, podatność elektryczna i przenikalność magnetyczna,
    rezystancja itd. - niekoniecznie pozwolą wykryć wodę, ale zawsze można
    sprawdzić, czy nie odbiegają od normy (jeżeli norma jest).

    Z tego co pisałeś - skoro problem jest rozwarstwianie przy niskich
    temperaturach - to po prostu zamrozić próbkę (jakiś zestaw komórki Peltiera
    plus termometr plus coś) - i zobaczyć co się dzieje.

  • 12. Data: 2010-06-22 08:47:18
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello slawek,

    Tuesday, June 22, 2010, 10:35:28 AM, you wrote:

    > Spektralnie, absorbcja promieniowania, być może w podczerwieni.

    Ale po co to robić? Ta woda na pewno tam jest i to raczej nawet jest
    jej więcej.

    [...]

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl

  • 13. Data: 2010-06-22 12:35:24
    Od: Wieslaw Bicz <o...@o...pl>

    Pszemol pisze:
> [...]
    > rzędu 0.1% nie będzie powodować istotnych różnić przewodności jeśli
    > weźmiemy pod uwagę że stopień czystości etanolu wmieszanego
    > w aktualną dostawę paliwa może się zmieniać w dużych granicach.
    > Czyli dalej nie wiemy czy to co zatankowaliśmy ma blisko 0.5% wody
    > bo komuś zbiornik na stacji przecieka, czy po prostu mamy nieco
    > brudniejszy etanol w paliwie i stąd większa przewodność paliwa...
    >
    > Ktoś słyszał o czujniku działającym na innej zasadzie niż przewodnictwo?
    >
    > A może ktoś zaproponowałby inną cechę wody która wyróżnia ją
    > bardziej od alkoholu niż przewodnictwo elektryczne?
    Na pewno możliwa jest taka analiza przy pomocy pomiaru szybkości dźwięku
    w cieczy.

    W ten sposób można wykryć znikome zmiany stężenia pojedynczych
    składników roztworu lub mieszanki, na pewno mniejsze niż 0,1%. Robimy
    takie systemy od lat dla chemików.

    Problemem może być to, że mamy tu do czynienia z kilkoma składnikami, bo
    także benzyna nie jest czystym chemicznie związkiem, co wymaga nieco
    bardziej skomplikowanych algorytmów. Widziałbym jednak dużą szansę, że
    taki czujnik mógłby być mały sprawny i szybko działający i posiadać
    wymaganą dokładność.

    W. Bicz

    www.optel.pl

  • 14. Data: 2010-06-22 12:35:42
    Od: "m" <...@n...pq>

    > Ale po co to robić? Ta woda na pewno tam jest i to raczej nawet jest
    > jej więcej.

    czasami nawet są tylko śladowe ilości paliwa :-(

    TVN turbo kamera kiedyś pokazywał faceta: wyjechał z salonu i przejechał
    tylko kilka km - woda zabrudzona paliwem.

    http://www.uokik.gov.pl/kontrola_stacji_paliw_pb_95,
    _pb_98_i_on.php

    http://www.auto-swiat.pl/wydania,Uwaga-Woda-w-paliwi
    e-Radzimy-jak-z-nia-walczyc,23094,1.html

  • 15. Data: 2010-06-22 12:39:24
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello m,

    Tuesday, June 22, 2010, 2:35:42 PM, you wrote:

    > czasami nawet są tylko śladowe ilości paliwa :-(

    Ja nie o tym. Poprostu używanie jako dodatku do paliw bezwodnego
    alkoholu etylowego jest pozbawione jakiegokolwiek sensu ekonomicznego.
    Używa się alkoholu 92%, czyli przy domieszce 10% alkoholu do paliwa
    wody będzie prawie 1% i to nie licząc tego, co jeszcze alkohol zdoła
    wyłapać z powietrza.

    [...]

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl

  • 16. Data: 2010-06-22 13:29:16
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

    "Wieslaw Bicz" <o...@o...pl> wrote in message
> [...]
    > bardziej skomplikowanych algorytmów. Widziałbym jednak dużą szansę, że
    > taki czujnik mógłby być mały sprawny i szybko działający i posiadać

    Cześć Wiesławie... ciekawa propozycja. Pomówmy o tym... :-)

    Wygooglałem potrzebne współczynniki dla interesujących mnie cieczy
    i mam co następuje:

    Bulk Modulus - E (109 Pa, N/m2)
    Ethyl Alcohol 1.06
    Gasoline 1.3
    Water 2.15
    dla porównania jak wpływają duże ilości "nieczystości" na wodę:
    Seawater 2.34

    Z tego widać, że mieszanina benzyny i etanolu będzie mieć gdzieś pomiędzy
    1.1 a 1.3. Mikroskopijny dodatek wody (2.1-2.3) zmieni prędkość bardzo
    nieznacznie skoro ten współczynnik wchodzi do wzoru na prędkość
    w pierwiastku i to już po podzieleniu przez gęstość, która dla wody też jest
    ciut większa od etanolu i benzyny.

    Naprawdę sądzisz że wykryłbyś 0,1% wody w mieszaninie taką metodą?

  • 17. Data: 2010-06-22 13:49:31
    Od: "kk" <...@...pl>

    > Chciałbym ustalić czy w paliwie jest mniej niż 0.1% wody czy więcej niż
    > 0,3%.

    Trudno to będzie ustalić gdy obiekt badany jest rozwarstwiony.
    W jednej warstwie będzie więcej wody, w drugiej więcej benzyny ...

  • 18. Data: 2010-06-22 14:13:08
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

    "mirek" <m...@v...pl> wrote in message
    a.googlegroups.com...
    > Witam.
    > Może metoda miareczkowa Karla Fischera? Jest to powszechnie stosowana
    > metoda analizy śladów wilgoci

    Brzmi bardzo skomplikowanie, ale dzięki że wspomniałeś o tym - czegoś
    się nowego dowiedziałem. :-)

  • 19. Data: 2010-06-22 14:27:41
    Od: "PC" <p...@p...onet.pl>

    A jakoś z relacji wagi do objętości?

    PC

  • 20. Data: 2010-06-22 15:14:35
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

    "RoMan Mandziejewicz" <r...@p...pl> wrote in message

> [...]
    > Używa się alkoholu 92%, czyli przy domieszce 10% alkoholu do paliwa
    > wody będzie prawie 1% i to nie licząc tego, co jeszcze alkohol zdoła

    Skąd masz te dane o 92%, Romanie?
    Czy to wykoncypowałeś samodzielnie czy gdzieś przeczytałeś?
    I ten alkohol 92% to twierdzisz że tam ma 8% wody czy coś innego?