  • 1. Data: 2010-01-09 11:37:45
    Temat: Wspólne zasilanie
    Od: Piotr <p...@g...com>

    Witam serdecznie,

    Problem dotyczy dwóch urządzeń zasilanych z tego samego zasilacza.
    Wzmacniacz zasilany jest zasilaczem impulsowym 15V. Napięcie to zasila
    wszystkie układy wzmacniacza oraz poprzez stabilizator 5V (LM317T)
    doprowadzone jest do płytki mikroprocesorowej. W przypadku takiego
    podłączenie w głośnikach pojawiają się straszne szumy oraz trzaski.
    Problem się rozwiązuje kiedy oba te układy zasilę z różnych zasilaczy:
    15V dla wzmacniacza oraz 5V dla płytki.

    Domyślam się, iż problemem jest wspólna masa tych dwóch układów,
    jednakże nie wiem zbytnio jak sobie z tym poradzić. Niestety nie mogę
    zbytnio ingerować w obwody wzmacniacza i płytki, gdyż są one już
    kompletnymi układami dostarczonymi przez producentów.

    Będę wdzięczny za jakieś wskazówki odnośnie zasilania tych dwóch
    układów z jednego zasilacza.

    Z góry dziękuję za zaangażowanie,

    --
    Piotr Piwko
    http://www.embedded-engineering.pl/

  • 2. Data: 2010-01-09 18:28:55
    Temat: Re: Wspólne zasilanie
    Od: "Jd." <j...@i...pl>

    Użytkownik "Piotr" <p...@g...com> napisał w wiadomości
    .googlegroups.com...
    Witam serdecznie,

> [...]
    > zbytnio ingerować w obwody wzmacniacza i płytki, gdyż są one już
    > kompletnymi układami dostarczonymi przez producentów.

    "Odwspólnić" masę - nie łaczyć mas bezpośrednio a przez dławik.
    "Plus" zasilania płytki z cyfrówką też przez dławik, zablokować
    kondensatorami po obydwu stronach.
    --
    ==========###-###*###-###==============
    Jaroslaw Dubowski, Bytom j...@i...pl

  • 3. Data: 2010-01-09 19:14:33
    Od: Wojciech Bartczak <o...@o...pl>

    Piotr pisze:
> [...]
    > kompletnymi układami dostarczonymi przez producentów.
    >
    > Będę wdzięczny za jakieś wskazówki odnośnie zasilania tych dwóch

    Witam,

    Sprawę można rozwiązać rozgałęziając obwód zasilania przy samym
    zasilaczu, a następnie wstawić kondensatory filtrujące osobno dla
    płytki analogowej i cyfrowej. Dla płytki analogowej można zastosować
    też filtry z indukcyjnością, w przypadku płytki cyfrowej zastosowanie
    filtrów z cewkami może powodować problemy ze startem uC. To powinno
    zapobiec przenoszeniu się zakłóceń przez zasilacz. Daje się to zlutować
    na płytce uniwersalnej jeżeli nie ma możliwości umieszczenia tego na
    płytce układu, natomiast musisz liczyć się z faktem, że im mniejsza
    będzie odległość tego filtra od samych układów tym lepiej będzie on
    działał. Innym sposobem, trochę droższym jest zastosowanie przetwornicy
    scalonej, mniej więcej takiej jak w linku poniżej

    http://www.tme.eu/html/PL/przetworniki-dcdc-do-monta
    zu-smd-serii-dc1l/ramka_1093_PL_pelny.html
    (przykład pierwszy z brzegu, do dostania w tme za rozsądne pieniądze)

    pozwoli to na separacje galwaniczną układów. Należy tylko dobrać
    odpowiedni model.

    Pozdrawiam,
    Wojtek.

  • 4. Data: 2010-01-10 15:18:54
    Od: Piotr <p...@g...com>

    On 9 Sty, 19:28, "Jd." <j...@i...pl> wrote:
    > "Odwspólnić" masę - nie łaczyć mas bezpośrednio a przez dławik.
    > "Plus" zasilania płytki z cyfrówką też przez dławik, zablokować
    > kondensatorami po obydwu stronach.

    Dziękuję za odpowiedź.

    Czy możesz polecić jakieś konkretne wartości tych dławików i
    kondensatorów? Zasilacz dostarcza napięcie 15V, które zasila
    wzmacniacz i jest obniżane przez stabilizator do 5V dla układu
    cyfrowego.

    Rozumiem, iż dławik wstawiamy w szereg do masy oraz do plusa, a
    kondensatory w szeregu z dławikiem:

    15V ----[stabilizator 5V] ---- || ----[dławik] ---- || ----- uC +
    GND -----------------------------------[dławik]---------
    ---- uC GND

    Poprawcie mnie jeśli się mylę.

    Dziękuję za zainteresowanie,

  • 5. Data: 2010-01-10 18:34:00
    Od: "j.r." <j...@g...pl>

    Piotr wrote:

> [...]
    > cyfrowego.
    >
    > Rozumiem, iż dławik wstawiamy w szereg do masy oraz do plusa, a

    Jakim cuden napiecie stale ma sie przedostac przez szeregowe
    kondensatory?
    Raczej tak:
    15V ----[stabilizator 5V] ---,-----[dławik] -------,------ uC +
    == ==
    GND ---------------------------- -'-----[dławik]--------'---- uC GND

    --
    pzdr, j.r.

  • 6. Data: 2010-01-10 18:58:06
    Od: Piotr <p...@g...com>

    On 10 Sty, 19:34, "j.r." <j...@g...pl> wrote:
    > Jakim cuden napiecie stale ma sie przedostac przez szeregowe
    > kondensatory?

    No właśnie tak kilka minut po wysłaniu wpadłem na to, iż jest to bez
    sensu :) Dziękuję za korektę.
    Czy znacie może jakąś zależność na podstawie której mógłbym określić
    wartości tych elementów?

  • 7. Data: 2010-01-10 19:20:50
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Sun, 10 Jan 2010 19:34:00 +0100, j.r. wrote:
    >Jakim cuden napiecie stale ma sie przedostac przez szeregowe
    >kondensatory?

    A przetwornice SEPIC widziales ? :-)

    Zas co do meritum - zacznij od dwoch osobnych zasilaczy i polaczenia
    ich mas. Byc moze sa tam takie zaklocenia co sie po jednym drucie
    rozprzestrzeniaja.

    Jesli to sie uda, to postaraj sie wyprowadzic zasilanie czesci
    cyfrowej mozliwie blisko zasilacza.
    Podstawowy blad to taki uklad gdzie prad [takze po masie] zasilajacy
    cyfrowke przechodzi przez cala czesc analogowa i spadek napiecia na
    sciezkach dodaje sie do malych sygnalow.

    J.

  • 8. Data: 2010-01-10 19:53:47
    Od: "j.r." <j...@g...pl>

    J.F. wrote:

    > A przetwornice SEPIC widziales ? :-)
    napiecie stale to cos innego niz napiecie stale kluczowane czyli zmienne?
    Chyba ze ja juz nie rozrozniam pojec...
    --
    pzdr, j.r.

  • 9. Data: 2010-01-10 20:11:50
    Od: Piotr <p...@g...com>

    On 10 Sty, 20:20, J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:

    > A przetwornice SEPIC widziales ? :-)
    >
    > Zas co do meritum - zacznij od dwoch osobnych zasilaczy i polaczenia
    > ich mas. Byc moze sa tam takie zaklocenia co sie po jednym drucie
    > rozprzestrzeniaja.

    W tym przypadku wszystko jest w porządku. Dwa zasilacze z połączoną
    masą nie wprowadzają żadnych zakłóceń.

    > Jesli to sie uda, to postaraj sie wyprowadzic zasilanie czesci
    > cyfrowej mozliwie blisko zasilacza.

    Zrobiłem tak, iż ominąłem cały układ analogowy, wstawiając
    bezpośrednio na wyjściu zasilacza swój stabilizator 5V i jego
    napięciem wyjściowym zasilam układ cyfrowy. Niestety efekt jest ten
    sam. Szczerze mówiąc liczę na te dławiki, tylko nie mam pojęcia
    jakiego rzędu wartości użyć.

  • 10. Data: 2010-01-10 21:04:00
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Sun, 10 Jan 2010 12:11:50 -0800 (PST), Piotr wrote:

> [...]
    >bezpośrednio na wyjściu zasilacza swój stabilizator 5V i jego
    >napięciem wyjściowym zasilam układ cyfrowy. Niestety efekt jest ten

    A te czesci sa jakos ze soba polaczone, czy poza zasilaniem kompletnie
    niezalezne ?

    >Szczerze mówiąc liczę na te dławiki, tylko nie mam pojęcia
    >jakiego rzędu wartości użyć.

    Jesli przy dwoch zasilaczach mozna masy polaczyc, to powinny
    wystarczyc dlawiki na zasilaniu. A moze nawet wystarczy pare
    kondensatorow wiecej.

    J.