  • 1. Data: 2014-04-12 09:10:29
    Temat: Wylutowanie gniazdka USB w RasPi
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    Od jakiegoś czas przymierzam się do zrobienia radia
    internetowego/odtwarzacza sieciowego na Raspberry Pi. Wszystko rzecz
    jasna w oparciu o MPD, do tego jakiś klient webowy oraz własny programik
    w C, który będzie obsługiwał sprzętowy wyświetlacz, przyciski i
    zasilanie zintegrowanego wzmacniacza, komunikując się daemonem przez
    localhost.

    Całość planuję zamknąć w jednej obudowie, razem z blokiem wzmacniacza
    audio i zasilacza.

    Jedna rzecz psuje mi koncepcję eleganckiej obudowy - gniazdko USB
    zastosowane w Raspberry Pi. Po pierwsze jest ono umieszczone po tej
    samej tronie płytki co RJ45. Ja tymczasem Ethernet chciałbym mieć z
    tyłu, a USB z przodu (do podłączenia PenDrive'a). Po drugie wystaje poza
    obrys płytki i nawet, gdybym zrezygnował z poprzedniego punktu, to i tak
    USB będzie brzydko wystawało poza obrys obudowy.

    Widzę tutaj dwa rozwiązania:

    1) Obsunięcie całej płytki od ścianek i podciągnięcie kabelków
    zakończonych normalnymi złączami USB i RJ45 do gniazdek na obudowie.
    2) Wylutowanie gniazda USB, zastąpienie go goldpinami i podprowadzenie
    kabelka do "śledzia" na przedniej ściance obudowy.

    Drugie rozwiązanie z całą pewnością będzie wyglądało bardziej
    profesjonalnie, jednak zastanawiam się na ile możliwe jest
    przeprowadzenie takiej operacji bez uszkodzenia gniazda.

    Dysponuję stacją lutowniczą z HotAirem (700W) i kolbą grzałkową z
    regulacją temperatury. Jest też rzecz jasna odsysacz cyny. Jest to do
    zrobienia, czy raczej powinienem sobie odpuścić? ;)

  • 2. Data: 2014-04-12 14:15:53
    Temat: Re: Wylutowanie gniazdka USB w RasPi
    Od: Paweł Hadam <h...@g...invalid>

    W dniu 2014-04-12 09:10, Atlantis pisze:
    > Dysponuję stacją lutowniczą z HotAirem (700W) i kolbą grzałkową z
    > regulacją temperatury. Jest też rzecz jasna odsysacz cyny. Jest to do
    > zrobienia, czy raczej powinienem sobie odpuścić? ;)

    Ja darłem takie podwójne USB z uszkodzonej płyty głównej. Ciężko szło
    nawet na 2 lutownice 60W z grubym grotem i dodatkową porcją cyny
    ołowiowej. Odpuściłem jak plastikowe części gniazda zaczęły się topić a
    ono samo dalej nie było do ruszenia - a na płycie mi nie zależało i
    delikatny nie byłem. Pi jest dużo mniejsze, mniej warstw miedzi to może
    się uda. Na dwie ręce będzie ciężko i ryzyko uszkodzenia płytki jednak
    jest. Nie wiem czy nie lepiej byłoby wykanibalizować gniazdo
    mechanicznie (zniszczyć) i pojedyncze piny z płytki potem sobie
    wylutować. W końcu zależy ci na płytce, gniazdo zawsze można dokupić.

    Pozdrawiam,
    Paweł

  • 3. Data: 2014-04-12 15:05:53
    Od: Bo t manager <b...@W...poczta.wp.pl>

    Atlantis wrote:

    [ciach]
> [...]
    > 2) Wylutowanie gniazda USB, zastąpienie go goldpinami i podprowadzenie
    > kabelka do "śledzia" na przedniej ściance obudowy.

    I to jest właściwe rozwiązanie, gniazdo usb możesz dać gdzie chcesz, możesz
    użyć huba(nawet aktywnego), no i nie ma szans na skopanie płytki przy
    lutowaniu. W każdym razie ja bym tak zrobił.

    Bo(o)t manager

  • 4. Data: 2014-04-12 15:24:54
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    W dniu 2014-04-12 14:15, Paweł Hadam pisze:

> [...]
    > mechanicznie (zniszczyć) i pojedyncze piny z płytki potem sobie
    > wylutować. W końcu zależy ci na płytce, gniazdo zawsze można dokupić.

    Hot air w niczym mi tu nie pomoże?
    Mam też w domu trochę stopu niskotopliwego do cynowania płytek.
    Pomyślałem o takiej metodzie:

    1) Usuwam co się da za pomocą lutownicy grzałkowej i odsysacza/plecionki.
    2) Częściowo oczyszczone z cyny punkty lutownicze wypełniam stopem
    niskotopliwym.
    3) Okolicę płytki zabezpieczam folią kaptonową, a potem zaczynam grzać
    hot airem - minimalna temperatura potrzebna do roztopienia stopu
    niskotopliwego zmieszanego z resztkami starej cyny.
    4) Delikatnie wyjmuję gniazdko, chwytając je kombinerkami lub przez
    grubsze rękawice.
    5) Usuwam stop z otworów za pomocą odsysacza.

    Jest szansa, że się uda czy mam tutaj do czynienia z jakimiś błędnymi
    założeniami?

  • 5. Data: 2014-04-12 15:38:23
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

    "Atlantis" <m...@w...pl> wrote in message

    > Hot air w niczym mi tu nie pomoże?
    > Mam też w domu trochę stopu niskotopliwego do cynowania płytek.

    Do cynowania płytek? Czy do demontażu elementów?

    > Jest szansa, że się uda czy mam tutaj do czynienia z jakimiś błędnymi
    > założeniami?

    Z odpowiednim niskotemperaturowym stopem jak najbardziej się uda.
    I nie odsysałbym za dużo oryginalnego, tylko położył niskotopliwy na
    resztki oryginalnego aby się łatwiej stykał termicznie i ułatwił mieszanie.
    Trudność będzie w tym, aby być cierpliwym i grzać długo i nie za mocno
    aby pozwolić na to, aby stop się powoli wymieszał nawet w przelotkach
    płytki - innymi słowy z takim stopem pracuje się czasem nie temperaturą.

  • 6. Data: 2014-04-12 15:38:51
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

    "Bo t manager" <b...@W...poczta.wp.pl> wrote in message
> [...]
    > użyć huba(nawet aktywnego), no i nie ma szans na skopanie płytki przy
    > lutowaniu. W każdym razie ja bym tak zrobił.

    Chicken ;-)

  • 7. Data: 2014-04-12 20:09:54
    Od: AlexY <a...@i...pl>

    Użytkownik Atlantis napisał:
    [..]
    > Dysponuję stacją lutowniczą z HotAirem (700W) i kolbą grzałkową z
    > regulacją temperatury. Jest też rzecz jasna odsysacz cyny. Jest to do
    > zrobienia, czy raczej powinienem sobie odpuścić? ;)

    Z telefonów gniazda USB ściągamy zwykłym hot airem, nie ma z tym żadnych
    problemów. tylko zabezpiecz elementy które mogą się stopić.

    --
    AlexY
    http://www.pg.gda.pl/~agatek/netq.html

  • 8. Data: 2014-04-12 20:36:20
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

    "AlexY" <a...@i...pl> wrote in message
    > Użytkownik Atlantis napisał:
    > [..]
    >
    > Z telefonów gniazda USB ściągamy zwykłym hot airem, nie ma z tym
    > żadnych problemów. tylko zabezpiecz elementy które mogą się stopić.

    A to w telefonach masz przewlekane gniazdka typu USB-A?

  • 9. Data: 2014-04-12 23:06:58
    Od: badworm <n...@p...pl>

    Dnia Sat, 12 Apr 2014 14:15:53 +0200, Paweł Hadam napisał(a):

> [...]
    > mechanicznie (zniszczyć) i pojedyncze piny z płytki potem sobie
    > wylutować. W końcu zależy ci na płytce, gniazdo zawsze można dokupić.

    To musiała to być jakaś strasznie oporna płyta główna. W jakimś leciwym
    Asusie (Pentium MMX czy coś w ten deseń) w miejsce gniazda USB 2xA
    zamontowałem 1xA by mieć jeden port jako wewnętrzny - udało się bez
    większych problemów. W użyciu był Elwik 60W i może transformatorówka do
    pomocy.
    GG#2400455 ICQ#320399066

  • 10. Data: 2014-04-13 00:29:16
    Od: AlexY <a...@i...pl>

    Użytkownik Pszemol napisał:
    > "AlexY" <a...@i...pl> wrote in message

    > A to w telefonach masz przewlekane gniazdka typu USB-A?

    Fakt, nie sprawdziłem które gniazdo jest po tej samej stronie co LAN.
    Ale to niewiele zmienia, trzeba grzać od strony lutowania.