  • 1. Data: 2014-04-12 05:14:53
    Temat: takie pytano o sterowanie silnikiem DC...
    Od: sundayman <s...@p...onet.pl>

    Jest sobie taki układ - uC za pośrednictwem mosfeta reguluje prędkość
    silnika szczotkowego DC.

    W układzie mosfeta jest jeszcze rezystor pozwalający na pomiar prądu
    pobieranego przez silnik - żeby wyłączyć przy przeciążeniu silnika.
    Znaczy banał.

    I teraz - silnik zasilany jest napięciem w zakresie 20-30v (no takie
    nietypowe źródło zasilania) - nie ma dokładnej stabilizacji.
    Ale - ponieważ chcemy zachować jaką-taką stałą prędkość obrotową, to MCU
    mierzy to napięcie zasilające, i odpowiednio reguluje via PWM prędkość
    silnika.

    Przy czym robi to "na ślepo" w oparciu o pomiary i wyliczoną tablicę
    napięcie/PWM. I generalnie toto działa.

    Niemniej fajnie by było, gdyby można zrobić to porządnie - czyli mierząc
    faktyczną prędkość silnika.
    Sam silnik pobiera około 1A - i z oscylogramu prądu wynika, że prąd ten
    delikatnie oscyluje z częstotliwością ok. 400Hz - zapewne z taką
    szybkością obraca się wał silnika - tego nie wiadomo zresztą, ponieważ
    silnik zamknięty jest w obudowie z przekładnią zmniejszającą obroty do
    ok. 1 / sek.
    Delikatnie oscyluje - znaczy jak pamiętam - to przy 1A są to oscylacje
    na może 20 mA - coś koło tego. Sinusoida zresztą.

    No i teraz - żeby wykryć rzeczywistą prędkość silnika, należałoby
    odczytać te wahania prądu. Przychodzą mi tu do głowy jakieś rozwiązania
    "normalne" - czyli odseparować składową stałą, wzmocnić itp.

    Ale może - i tu docieram do clue - jest jakiś wynalazek (driver
    silnika), który takie cudo ma zaimplementowane ?

  • 2. Data: 2014-04-12 05:17:06
    Temat: Re: takie pytano o sterowanie silnikiem DC...
    Od: sundayman <s...@p...onet.pl>

    Od razu wyjaśniam, że żadne pomiary "mechaniczne" na silniku nie wchodzą
    w grę. Zakładamy, że on jest fizycznie niedostępny - są tylko przewody
    do niego.

  • 3. Data: 2014-04-12 10:41:41
    Od: Zachariasz Dorożyński <k...@g...com>

    W dniu sobota, 12 kwietnia 2014 05:14:53 UTC+2 użytkownik sundayman napisał:
> [...]
    >

    > Ale może - i tu docieram do clue - jest jakiś wynalazek (driver
    >
    > silnika), który takie cudo ma zaimplementowane ?

    Scalaki od zasilania silników w magnetofonach kasetowych potrafiły robić to co Ci
    potrzebne z zadziwiającą precyzją. Do większego silnika niż był w magnetofonie
    wystarczyło zewnętrzny tranzystor dołożyć.

  • 4. Data: 2014-04-12 11:07:19
    Od: Sylwester Łazar <i...@a...pl>

    > Scalaki od zasilania silników w magnetofonach kasetowych potrafiły robić
    to co Ci potrzebne z zadziwiającą precyzją. Do większego
    > silnika niż był w magnetofonie wystarczyło zewnętrzny tranzystor dołożyć.
    a tam scalaki...
    w roku 1974 w MK125 była zdaje się taka mała płyteczka z potecjometrem.
    http://oldradio.pl/karta_odb.php?nrmod=307
    Prędkość przesuwu taśmy: 4,75 cm/sek.
    Nierównomierność przesuwu taśmy ~ 0,3 %.

    Od razu wyjaśniam, że nie jestem zwolennikiem rozwiązań na tranzystorach
    BC211, nie zamierzam robić tego w assemblerze,
    ani na procesorze 8- bitowym :-).
    S.

  • 5. Data: 2014-04-12 11:17:06
    Od: "Dariusz K. Ładziak" <d...@n...pl>

    Użytkownik sundayman napisał:
    > W układzie mosfeta jest jeszcze rezystor pozwalający na pomiar prądu
    > pobieranego przez silnik - żeby wyłączyć przy przeciążeniu silnika.
    > Znaczy banał.

    Nie banał a chińszczyzna. W prawidłowo zaprojektowanym układzie powinien
    być mosfet z sensorem prądowym - zwłaszcza w układach bardzo niskich
    napięć ma to sens.

    --
    Darek

  • 6. Data: 2014-04-12 11:39:12
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Dariusz,

    Saturday, April 12, 2014, 11:17:06 AM, you wrote:

    > Nie banał a chińszczyzna. W prawidłowo zaprojektowanym układzie powinien
    > być mosfet z sensorem prądowym - zwłaszcza w układach bardzo niskich
    > napięć ma to sens.

    Nie bardzo - łatwiej badać spadek napięcia Uds. Wyjście prądowe jest
    wskazane przy większych napięciach raczej. Ewentualnie jak dysponujesz
    ujemnym napięciem, żeby spolaryzować nóżkę CS MOSFETa...

    W TME jedynym obecnie dostępnym tranzystorem serii IRC jest IRC840 -
    na 500V - trudno to nazwać niskim napięciem.

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 7. Data: 2014-04-12 11:50:21
    Od: Sylwester Łazar <i...@a...pl>

    > Nie bardzo - łatwiej badać spadek napięcia Uds.
    A przy otwartym kluczu?
    S.

  • 8. Data: 2014-04-12 11:52:14
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Sylwester,

    Saturday, April 12, 2014, 11:50:21 AM, you wrote:

    > A przy otwartym kluczu?

    Albo mamy jakiś problem definicyjny albo nie zrozumiałeś. Spójrz do
    PDFa układów IR2127/28 - tam akurat badają spadek napięcia na IGBT -
    jest wyższy więc łatwiej.

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 9. Data: 2014-04-12 12:06:55
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sat, 12 Apr 2014 11:07:19 +0200, Sylwester Łazar napisał(a):

    > a tam scalaki...
    > w roku 1974 w MK125 była zdaje się taka mała płyteczka z potecjometrem.
    > http://oldradio.pl/karta_odb.php?nrmod=307

    Uklad byl w miare typowy, na dwoch tranzystorach.

    > Prędkość przesuwu taśmy: 4,75 cm/sek.
    > Nierównomierność przesuwu taśmy ~ 0,3 %.

    Ale czy az taki dobry ..

    > Od razu wyjaśniam, że nie jestem zwolennikiem rozwiązań na tranzystorach
    > BC211,

    I slusznie, bo to bardzo zly tranzystor byl :-)

    > nie zamierzam robić tego w assemblerze,
    > ani na procesorze 8- bitowym :-).

    No, w dzisiejszych czasach ... ja bym przemyslal.

    J.

  • 10. Data: 2014-04-12 12:13:44
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sat, 12 Apr 2014 05:14:53 +0200, sundayman napisał(a):
    > Jest sobie taki układ - uC za pośrednictwem mosfeta reguluje prędkość
    > silnika szczotkowego DC.
    > Niemniej fajnie by było, gdyby można zrobić to porządnie - czyli mierząc
    > faktyczną prędkość silnika.

    Te wspomniane magnetofony mierzyly troche inaczej
    Napiecie na silniku U=I*R+E, gdzie E - napiecie samoindukcji.
    E=k*n, gdzie n - predkosc obrotowa, k - stala silnika.

    Wystarczy wiec policzyc E=U-I*R i stabilizowac to E.

    Niestety - metoda nie jest zbyt dokladna, a w obecnosci PWM wszystko
    sie komplikuje.

    > No i teraz - żeby wykryć rzeczywistą prędkość silnika, należałoby
    > odczytać te wahania prądu. Przychodzą mi tu do głowy jakieś rozwiązania
    > "normalne" - czyli odseparować składową stałą, wzmocnić itp.

    A nie da sie dolozyc jakiegos enkodera ?

    J.