  • 1. Data: 2009-05-06 17:39:39
    Temat: Wymiana dysku w notebooku
    Od: macu <m...@p...pl>

    Witam,
    mam dwuletniego notebooka Asus F2JE-5D018E, na pokładzie ma oryginalny
    dysk Hitachi 120GB. Przymierzam się do zakupu dysku 500GB też Hitachi
    (sprawdziłem specyfikacje producenta, oba dyski mają te same wymiary,
    pobór mocy itp., różnią się oczywiście pojemnością i interfejsem -
    oryginalny to S-ATA a nowy to S-ATA II). Pytałem w serwisach i ponoć
    interfejs S-ATA jest kompatybilny wstecz, tyle że nie wykorzystam
    szybkości nowego dysku, ale mniejsza z tym. Kolega zaś zwrócił mi
    dziś uwagę, że BIOS mojego notebooka może nie obsługiwać dysków
    większych niż 120GB bądź 160GB. No i znów mam pytanie do Was,
    czy to faktycznie może mieć miejsce, czy bios tak dokładnie musi
    wiedzieć jaki dysk obsługuje??

    Mariusz

  • 2. Data: 2009-05-06 19:24:42
    Temat: Re: Wymiana dysku w notebooku
    Od: Michal Kawecki <k...@o...px>

    Dnia Wed, 06 May 2009 19:39:39 +0200, macu napisał(a):

> [...]
    > interfejs S-ATA jest kompatybilny wstecz, tyle że nie wykorzystam
    > szybkości nowego dysku, ale mniejsza z tym.

    O jakim wzroście szybkości ten serwis prawił? Na dziś różnice w osiągach
    dysków SATA a SATA II praktycznie nie istnieją.

> [...]
    > większych niż 120GB bądź 160GB. No i znów mam pytanie do Was,
    > czy to faktycznie może mieć miejsce, czy bios tak dokładnie musi

    Ograniczenie do 128 GB występowało w przypadku starszych kontrolerów
    IDE. Przy SATA granica obsługiwanej pojemności oscyluje według
    specyfikacji gdzieś w okolicach terabajtów, ale w poszczególnych
    implementacjach mogą wystąpić niespodzianki. Ot, jak na przykład opisana
    w tym wątku:
    http://www.techsupportforum.com/hardware-support/mot
    herboards-bios-cpu/240631-intel-945g-chipset.html
    --
    M. [Windows Desktop Experience MVP]
    /odpowiadając na priv zmień px na pl/