  • 81. Data: 2018-09-27 17:08:09
    Temat: Re: Wypisywanie tekstu na wyjściu kompozytowym
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    dyskusyjnych:s...@f...lasek.waw.p
    l...
    Pan J.F. napisał:

    >http://minuszerodegrees.net/manuals/Hantarex/Hantar
    ex%20MDU%201231%20-%20Service%20Manual.pdf

    >Tu widać klasyczny wzmacniacz na wejściu. Monitory były domeną
    >analogowców, a ci brzydzili się cyfrowych naleciałości w postaci
    >bramek TTL. Kilka innych schematów znalezionych w sieci to
    >potwierdza.

    No i dlatego mozesz dac jedna bramke, a reszte robic analogowo,
    uwalniajac sie od cudow techniki cyfrowej z drugiej strony kabla, na
    ktore nie masz wplywu.

    A to powyzej, to monitor VGA sadzac po czestotliwosciach (poziome
    31kHz), wiec wejscia musial miec analogowe.
    Znajdz monitor od Herculesa.

    P.S. Na stronie 1-38 sa bramki, i to gdzie - w odchylaniu.

    >Wykluczone. Taki hi-tech, jak szybki PWM w obrębie piksela był
    >całkiem niedostępny.

    No nie tak bardzo - zegar pikselowy byl 16MHz, biorac pod uwage ze to
    byly juz raczej lata 90-te, gdzie procesor mial juz ponad 20MHz, to
    moze bylo to wykonalne.

    > A zmiana treści kolejnych obrazów widziana
    >jest jako zmiana treści kolejnych obrazów, a nie jako PWM
    >(robiłem tak na herkulesie, to było bardzo łatwe).

    Ale tu jest tez proste rozwiazanie ukladowe - zmieniac niektore bity
    wyjsciowe w co drugim obrazie.
    Pare bramek.

    Pamietaj ze to specjalna karta - udaje EGA, a monitor Hercules.

    J.

  • 82. Data: 2018-09-27 17:15:13
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Queequeg" napisał w wiadomości grup
    ust.no1...
    J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:

    >Niby dwa, ale tak naprawdę tylko trzy poziomy jasności: wyłączony,
    >jasność
    >normalna, jasność jasna (high intensity). Nie wiem czy ustawienie
    >sygnału
    >I (intensity) gdy sygnał M (mono video) był nieustawiony coś
    >robiło...

    Tak to jakos pamietam, ale nie sprawdzalem co bedzie przy czarnym High
    Intensity :-)

    >Może coś typu PWM. Tylko czy by to wtedy nie mrygało?

    Biorac pod uwage ze tylko czesciowo zmieniamy jasnosc, to moze
    znosnie.

    Albo tym sie nie przejmujemy - jak klient bedzie narzekal, to mu sie
    powie, zeby nie dziadowal i kupil monitor EGA, skoro chce miec w
    kolorze :-)

    Ewentualnie jakos sprytnie to zrobic - np w jednym obrazie przyciemnic
    tylko co druga linie, a pozostale w drugim.
    I juz bedzie mniej zauwazalne.

    Niestety - nie mam monitora hercules, to sie nie pobawie :-)

    Chyba, zeby tak na wspolczesnym LCD zasymulowac ?

    J.

  • 83. Data: 2018-09-27 17:16:27
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Queequeg" napisał w wiadomości grup
    ust.no1...

    >Mam chyba jeszcze gdzieś książkę o programowaniu kart graficznych,
    >mogę
    >zerknąć.

    >W VGA można było przestawić tryb przez przerwanie BIOSu (ah=0,
    >al=tryb,
    >int 10h), ale jak to było z MDA...

    MDA o ile dobrze pamietam, to trybow graficznych nie miala.

    J.

  • 84. Data: 2018-09-27 18:51:03
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F. napisał:

    > Ale tu jest tez proste rozwiazanie ukladowe - zmieniac niektore bity
    > wyjsciowe w co drugim obrazie. Pare bramek.

    Bez paru bramek dało się to zrobić programowo, przełączając się między
    dwiema stronami pamięci obrazu karty Hercules. Z częstotliwością
    odchylania pionowego. Nie, nie wyglądało to jak przyciemnienie zrobione
    przez PWM. Wyglądało jak migotanie piksela (czym też było).

    --
    Jarek

  • 85. Data: 2018-09-27 19:52:30
    Od: Mateusz Viste <m...@n...pamietam>

    On Thu, 27 Sep 2018 14:17:53 +0000, Queequeg wrote:
    > W VGA można było przestawić tryb przez przerwanie BIOSu (ah=0, al=tryb,
    > int 10h), ale jak to było z MDA...

    MDA znało tylko ten jeden słuszny tryb (później nazwany "trybem 07h"),
    więc o żadnym przełączaniu nie było mowy. MDA po prostu wyświetlało na
    bieżąco cokolwiek znajdowało się pod B000:0000, żadnej innej logiki tam
    nie było. Bo i po co.

    > Znalazłem na dysku. css.com, 559 bajtów. Wtedy DOS działał w trybie
    > graficznym.

    i zwykły dir trwał wieki :)

    Mateusz

  • 86. Data: 2018-09-27 19:55:45
    Od: Mateusz Viste <m...@n...pamietam>

    On Thu, 27 Sep 2018 14:09:00 +0000, Queequeg wrote:

    > Tak... sam Hercules startował w graficznym (lub podobnym do
    > graficznego). Pamiętam że zrobiłem eksperymentalnie interfejs do ISA,
    > podpiąłem do 8051 i cośtam na tym Herculesie wyświetlałem

    Coś mi się to nie zgadza - Hercules jest w 100% kompatybilny z MDA, więc
    musi podczas boot zachowywać się tak samo, tj. startować w trybie MDA,
    czyli wyłącznie tekstowym.

    Mateusz

  • 87. Data: 2018-09-28 10:27:42
    Od: q...@t...no1 (Queequeg)

    J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:

    > MDA o ile dobrze pamietam, to trybow graficznych nie miala.

    Fakt, z Herculesem pomyliłem :)

  • 88. Data: 2018-09-28 10:34:29
    Od: q...@t...no1 (Queequeg)

    Mateusz Viste <m...@n...pamietam> wrote:

> [...]
    > więc o żadnym przełączaniu nie było mowy. MDA po prostu wyświetlało na
    > bieżąco cokolwiek znajdowało się pod B000:0000, żadnej innej logiki tam

    Fakt, pomyliłem z Herculesem. Ja miałem właśnie Herculesa, do tego z
    EPROMem z polskimi znakami.

    Kojarzę też, że robiłem (programowo) jakieś wykrywanie karty i zależnie od
    typu pisałem tekst (tzn. tekst + atrybuty, bo tam były dwa bajty na znak)
    albo do segmentu B000h (Hercules) albo B800h (inne, ale testowane tylko na
    VGA)...

    > i zwykły dir trwał wieki :)

    W sumie nie pamiętam czy trwał wieki (czy wyjście programu było
    spowalniane), czy po prostu pojawiał się mniej płynnie :) Tego css
    używałem tylko do jakiejś gry (nie pamiętam teraz jakiej), która
    obsługiwała CGA ale nie Herculesa.

  • 89. Data: 2018-09-28 10:41:15
    Od: q...@t...no1 (Queequeg)

    > Coś mi się to nie zgadza - Hercules jest w 100% kompatybilny z MDA, więc
    > musi podczas boot zachowywać się tak samo, tj. startować w trybie MDA,
    > czyli wyłącznie tekstowym.

    Ma sens... to widocznie mi się pomyliło, choć kojarzę że np. na starcie
    nie było kursora (nie udało mi się wypisać tekstu na tym 8051).

    W tym okresie próbowałem też programować Herculesa na PC (w trybie
    graficznym) i pamiętam, że layout pamięci był nietypowy (musiałem
    poświęcić trochę czasu na odgadnięcie, które offsety i bity odpowiadają
    którym pikselom, bo nie było to liniowe), więc może skojarzyłem z tym...

  • 90. Data: 2018-09-29 09:23:55
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Fri, 28 Sep 2018 08:41:15 +0000 (UTC), Queequeg napisał(a):

    > Ma sens... to widocznie mi się pomyliło, choć kojarzę że np. na starcie
    > nie było kursora (nie udało mi się wypisać tekstu na tym 8051).

    Jesli nie bylo peceta, to i do trybu tekstowego musiales go
    zaprogramowac odpowiednio.
    Wychodzi na to, ze w pececie robil to BIOS, myslac, ze to MDA.

> [...]
    > poświęcić trochę czasu na odgadnięcie, które offsety i bity odpowiadają
    > którym pikselom, bo nie było to liniowe), więc może skojarzyłem z tym...

    Uroki 6845.
    To jest sterownik tekstowy, wiec po odczycie np 80 bajtow z pamieci,
    odczytuje je jeszcze raz, zeby wyswietlic druga linie pikseli w
    znakach, i trzeci raz ... i tak ustawialna ilosc razy - do 16.
    Po czym przechodzi do drugiej linii tekstu.

    te bity wybierajace nr linii w ROM znakow byly w trybach graficznych
    kierowane jako wyzsze bity pamieci ram, wiec pierwsza linia byla pod
    adresem 0-89, druga 8192-8291, trzecia 16384-...
    piata dopiero 90-179..

    O ile pamietak, to niektore liczniki byly w 6845 zbyt krotkie, i nie
    mozna bylo tego zrobic inaczej.

    J.