  • 1. Data: 2018-09-23 08:12:45
    Temat: Praktyczne porównanie rdzeni proszkowych
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    Praca magisterska, dla zainteresowanych:

    http://publications.lib.chalmers.se/records/fulltext
    /183920/183920.pdf

    Co ciekawe, tanie MSS wypadają lepiej niż znacznie droższe MPP,
    nawet w dziedzinie strat w rdzeniu. Jest to spójne z wynikami
    m.in. Arnold Designs, które dotąd uważałem za błąd, bo były
    sprzeczne z reklamą. :-)

    Pozdrawiam, Piotr

  • 2. Data: 2018-09-23 12:10:06
    Temat: Re: Praktyczne porównanie rdzeni proszkowych
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Piotr,

    Sunday, September 23, 2018, 8:12:45 AM, you wrote:

> [...]
    > nawet w dziedzinie strat w rdzeniu. Jest to spójne z wynikami
    > m.in. Arnold Designs, które dotąd uważałem za błąd, bo były

    Rozśmieszyło mnie użycie ferrytu 4C65, który jest materiałem typowo
    w.cz. a nie mocy. Nikt rozsądny go nie użyje w zastosowaniu mocy, bo
    to bez sensu jest. Tu powinien być użyty rdzeń TN23 ze szczeliną, z
    materiału 3C20 - wtedy wyniki miałyby sens.

    Z tym zaprzeczeniem trochę przesadzasz, bo MPP ma rzeczywiście niższe
    straty. Ale ta różnica rzeczywiście ma się nijak do różnicy ceny.
    Szkoda, że nie zostały wzięte pod uwagę nowsze materiały: fluxan i
    optialloy. Fluxan jest bardzo obiecujący.

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 3. Data: 2018-09-23 14:34:41
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    RoMan Mandziejewicz wrote:

> [...]
    > to bez sensu jest. Tu powinien być użyty rdzeń TN23 ze szczeliną, z
    > materiału 3C20 - wtedy wyniki miałyby sens.

    On tam gdzieś na początku pisze, że wziął taki ferryt, jaki akurat miał
    w podobnych rozmiarach. Promotor i recenzenci się nie popisali. Ale
    mniejsza z ferrytem, wyniki proszków ma użyteczne z edukacyjnego punktu
    widzenia, tym bardziej, że niewiele podobnych rzeczy można w sieci znaleźć.

    > Z tym zaprzeczeniem trochę przesadzasz, bo MPP ma rzeczywiście niższe
    > straty.

    Wg datasheeta. Tymczasem i ArnoldDesigns, i ten człowiek dla tego
    samego deltaI_L podają straty minimalnie niższe dla MSS niż dla MPP
    (konkretnie, liczyłem dławik 3uH na 80A, finalnie zrobiłem z HiFluxu).

    > Ale ta różnica rzeczywiście ma się nijak do różnicy ceny.

    MPP jest niesamowicie stabilny.

    > Szkoda, że nie zostały wzięte pod uwagę nowsze materiały: fluxan i
    > optialloy. Fluxan jest bardzo obiecujący.

    Praca jest z 2013, może nie wiedział, a może nikt mu nie chciał
    sprzedać. Z nowoczesnymi materiałami jest ogólnie cienko, ostatnio
    szukałem rdzeni ETD z 3C95 do urządzenia pracującego w niskich
    temperaturach i był problem, m.in. u Was nie mieli. Z ferrytami
    dla f>1MHz też jest słabo, przemysł uparcie siedzi na 200kHz,
    a ja się ostatnio wziąłem za nawijane blachą planary w konfiguracji
    transformatora macierzowego i chciałem na czymś poćwiczyć.

    Pozdrawiam, Piotr