  • 11. Data: 2010-02-24 07:36:33
    Temat: Re: Wyświatlacz LCD w roli projektora i żywotnośc matrycy
    Od: Marek Lewandowski <l...@p...onet.pl>

    On Feb 23, 6:27 pm, Adam <a...@p...onet.pl> wrote:

    > Szk o z definicji jest dielektryczne ;)

    Ale to, co z niego robi lustro, już nie.
    Wszystkei "domowe" lustra, takie do przeglądania się, są lustrami
    metalicznymi.
    W zasadzie już po tej Twojej odpowiedzi widać, że o temacie masz
    mgliste i najwyżej "użytkowe" pojęcie.

    > Masz Marku racj . To by o zbytnie uproszczenie.
    >
    > Lustra dichroiczne stosuje si np. w systemie projejcji DLP, gdzie ka de
    > odbija "sw j" zakres fal.

    Nie, w DLP stosuje się filtry dichroiczne, czyli lustra
    pasmoprzepuszczalne.

    > Analogicznie, o ile dobrze pami tam, w systemie Technikolor filtry
    > dichroiczne przepuszczaj "sw j" zakres widma.

    Tak samo, jak dla DLP, czy LCD (w systemie z trzema matrycami mono są
    to osobne flitry dichroiczne)

    > To, co mia em na my li: przepuszcza "sw j" zakres = blokuje "nie sw j",
    > czyli niepo dany.

    To nie jest to samo: blokowanie wąskiego pasma a przepuszczanie
    wąskiego pasma.

    Resztę napisał Filip.
    Marek

  • 12. Data: 2010-02-24 11:05:46
    Od: slawek7 <s...@w...pl>

    Czyli mogę bez obaw wymienic diodę LED na cos mocnego bez obawy o
    krótkie zywota urządzenia? Chciałbym aby obraz z projektorka był
    widzialny na ścianie nawet w dzień (choć słabiej) bo teraz musi byś
    dość ciemno aby było widoczne.

  • 13. Data: 2010-02-24 11:16:44
    Od: "Adam" <a...@p...onet.pl>

    W dniu 2010-02-24 08:36, Marek Lewandowski pisze:

> [...]
    > metalicznymi.
    > W zasadzie już po tej Twojej odpowiedzi widać, że o temacie masz

    Marku, pewnie byłeś równie niewyspany co ja ;)
    Nie zauważyłeś żartu i nie zauważełeś, że pisałem o szkle, nie lustrze.

    Odnośnie "mglistości" pojęcia - ja nie pisałem rozprawy akademickiej. Jak
    naprawiałem amatorsko różne Diapole i inne z DDR, to w podręcznikach
    niewiele było na temat warstw w lustrach. Jako filtr podczerwieni byłą
    "zielona płytka" i tyle.

    Jak byłem na kursach kinotechnicznych i filmowych, też niewiele było na ten
    temat. Zresztą projektory jako źródło światła we Wrocławiu na kursie miały
    jeszcze łuk elektryczny :(

    Poza tym wczoraj "jednym okiem" instalowałem SQL na serwerze klienta,
    "drugim okiem" naprawialem bazę danych, a w międzyczasie zerkalem na posty.
    Więc do tematu watku widocznie zbytnio się nie przyłożylem ;)

    > Nie, w DLP stosuje się filtry dichroiczne, czyli lustra
    > pasmoprzepuszczalne.

    Na upartego można by się upierać ;)
    Lustro (zwierciadło) odbija, a filtr przepuszcza (lub pochłania).

    > Tak samo, jak dla DLP, czy LCD (w systemie z trzema matrycami mono są
    > to osobne flitry dichroiczne)

    Nie wiem. Takich jeszcze nie naprawiałem. Na schematach poglądowych "dla
    blondynek" AFAIK to raczej są lustra, występujące w osi projekcyjnej, zaś
    DLP "strzelają" z boku.
    Filtry jako takie stosowało się w b. starych projektorach trój-obiektywowych
    kineskopowych.

    > To nie jest to samo: blokowanie wąskiego pasma a przepuszczanie
    > wąskiego pasma.

    Analogia w akustyce: filtr dolnozaporowy / górno przepuszczalny ;)

    Ech, przypomniało mi się, jak swego czasu siedziało się gdzieś na scenie i
    godzinę/dwie ustawiało się equalizer tercjowy i bramki pogłosów, a teraz
    odpali się maszynkę, ona plumknie parę razy i mikser dostrojony.

    > Resztę napisał Filip.
    > Marek

    Czytałem :)

    --
    Pozdrawiam.

    Adam.

  • 14. Data: 2010-02-24 11:21:19
    Od: "Adam" <a...@p...onet.pl>

    Użytkownik "slawek7" <s...@w...pl> napisał w wiadomości
    e.googlegroups.com...
> [...]
    >krótkie zywota urządzenia? Chciałbym aby obraz z >projektorka był
    >widzialny na ścianie nawet w dzień (choć słabiej) bo >teraz musi byś

    Zdecydowanie tak.

    Chodzi o możliwość uszkodzenia termicznego matrycy. Nie sądzę, abyś znalazł
    diodę (lub matrycę diód) na tyle mocną, aby uszkodzić wyświetlacz.

    Sprawdź na palcu. Jeśli dioda (lub wyświetlacz) nie są gorące, możesz
    spokojnie montować.

    Chyba, że chcesz zamiast diody/diód zastosować lampę halogenową lub
    wyładowczą, to wtedy inny temat.

    --
    Pozdrawiam.

    Adam.

  • 15. Data: 2010-02-24 11:27:46
    Od: slawek7 <s...@w...pl>

    No właśnie czyli wyswietlacz może uszkodzic się nie na skutek zbyt
    dużej ilości padającego światła tylko dzięki temperaturze, czy tak?
    Ale czy na prawdę nie ma znaczenia wysyłany strumień przez diodę na
    wyświetlacz?

  • 16. Data: 2010-02-24 11:41:01
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    W dniu 2010-02-24 12:27, slawek7 pisze:
> [...]
    > dużej ilości padającego światła tylko dzięki temperaturze, czy tak?
    > Ale czy na prawdę nie ma znaczenia wysyłany strumień przez diodę na

    Widziałem projektory, w których źródło światła miało blisko 2 kW mocy
    (dostarczanej). Są jeszcze dużo mocniejsze - jeszcze nie widziałem
    osobiście. Oczywiście stosuje się filtry atermiczne. Ale całe to światło
    (w sensie fizycznym: część widma elektromagnetycznego) gania przez LCD i
    nic się z nim nie dzieje, przynajmniej przez kilka lat.

    Jeśli to będziesz napędzał diodą - możesz spać spokojnie.

    --
    Pozdrawiam.

    Adam.

  • 17. Data: 2010-02-24 11:46:14
    Od: Marek Lewandowski <l...@p...onet.pl>

    On Feb 24, 12:27 pm, slawek7 <s...@w...pl> wrote:
> [...]
    > dużej ilości padającego światła tylko dzięki temperaturze, czy tak?
    > Ale czy na prawdę nie ma znaczenia wysyłany strumień przez diodę na

    Silne UV niszczy matrycę (przede wszystkim degeneracja tworzyw
    sztucznych w tym polaryzatora, ale również sam ciekły kryształ) samo z
    siebie, ale ani żarówki, ani LED nie wysyłają go na tyle dużo, żeby
    było to dla Ciebie problemem (tzn. termika ograniczy cię wcześniej).
    Natomiat może to mieć znaczenie przy oświetleniu lampą *wyładowczą*
    (np. ksenonową/HID) dużej mocy. Jednak, jak mówię, nie będzie to dla
    Ciebie problemem.

    MArek

  • 18. Data: 2010-02-24 13:03:19
    Od: Marek Lewandowski <l...@p...onet.pl>

    On Feb 24, 12:16 pm, "Adam" <a...@p...onet.pl> wrote:

    > Analogia w akustyce: filtr dolnozaporowy / górno przepuszczalny ;)

    Nie, analogia to filtr pasmowoprzepustowy i pasmowozaporowy.
    Lustra dieelektryczne są w gruncie rzeczy urządzeniami bazującymi na
    rezonansie (interferencji), czyli pracują (odbijają albo
    przepuszczają) jakieś wąskie pasmo, a nie od-x-do-oporu.
    pozdr.

    Marek

  • 19. Data: 2010-02-24 14:15:52
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    W dniu 2010-02-24 14:03, Marek Lewandowski pisze:

> [...]
    > rezonansie (interferencji), czyli pracują (odbijają albo
    > przepuszczają) jakieś wąskie pasmo, a nie od-x-do-oporu.

    Bardzo ciekawe.Nie przypominam sobie, abym spotkał się z terminem l.
    dielektryczne.
    Jak będę w domu (bywam raz na kilka miesięcy), to odszukam na strychu
    pudło z podręcznikami. Gdzieś powinienem mieć akademickie podręczniki
    fizyki.
    Ale wtedy to dopiero chyba wynaleźli kwarki, może tego jeszcze nie było
    (połowa lat 80-tych).

    --
    Pozdrawiam.

    Adam.

  • 20. Data: 2010-02-24 14:55:04
    Od: Marek Lewandowski <l...@p...onet.pl>

    On Feb 24, 3:15 pm, Adam <a...@p...onet.pl> wrote:

    > Bardzo ciekawe.Nie przypominam sobie, abym spotka si z terminem l.
    > dielektryczne.

    http://en.wikipedia.org/wiki/Dielectric_mirror

    Marek