  • 1. Data: 2010-12-03 00:28:01
    Temat: X-ray Ciekawostka- Pytanie [długie]
    Od: Bassteq <b...@o...pl>

    Witam

    Ciekawa sytuacja zaistniała w mojej (mojego szefa) firmie gdzie na
    wjeździe w bramie na wadze samochodowej stoi monitor promieniowania gamma.
    Specyfika branży transportu wymaga zgodnie z przepisami takiego
    ustrojstwa więc stoi i straszy tak w razie "W". Skup złomu i metali
    kolorowych w ilościech bardzo hurtowych z odprawą skupionego surowca via
    PKP-cargo w ilościach pełny pociąg tygodniowo.
    2.12.2010 (wczoraj) nawaliło śniegu wystaczająco by unieruchomić sporą
    firmę. Na wagach leżało po 980kg śniegu (po kolana) Z pomocą ciężkiego
    sprzętu(Liebherr 912 + Fadroma) odśnieżamy firmę i przerwa na papierosa
    wypadła akurat w bramce z monitorem promieniowania gamma. Jeden człowiek
    średnio zgrzany machaniem łopatą do śniegu palący papierosa stojąc
    dokładnie w bramce wywołał alarm promieniowania X. Skala pomiaru jest 3
    stopniowa (Bezpiecznie, Uwaga, Uciekać!) Co mogło być przyczyną takiej
    reakcji czujnika ? Papieros? Telefon Nokia E51 w kieszeni? Czy zgrzany
    ludzki organizm? Bramki są nowe, instalowane latem tego roku przez
    poważną firmę.

    Zdębiałem po prostu bo to ja wywołałem ten alarm a jestem sprawdzany tą
    bramką kilkanaście razy dziennie wożąc ciężarówką "rozmaitości" i to był
    pierwszy raz gdy alarm się właczył. Coś tu jednak wydaje się szkodliwe
    ... papierosy czy telefony komórkowe ? a może to że mieszkam w domu z
    pustaka z "żużlobetonu" budowanego "za Gierka". Kolega niepalący jakis
    czas później też wywołał alarm ale tylko na chwilę i tylko ostrzegawczy
    a nie ewakuacyjny jak ja.

    Co właściwie monitorują takie skanery gamma instalowane na bramach firm
    z branży specyficznej oraz na przejściach granicznych ????

    Pozdrawiam

  • 2. Data: 2010-12-03 11:21:10
    Temat: Re: X-ray Ciekawostka- Pytanie [długie]
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Bassteq" <b...@o...pl> napisał w
    > (Bezpiecznie, Uwaga, Uciekać!) Co mogło być przyczyną takiej
    > reakcji czujnika ? Papieros? Telefon Nokia E51 w kieszeni?

    Telefon. Telefon co pewien czas emituje 2W mocy i delikatna
    elektronika w okolicy glupieje.

    Poloz telefon przy glosnikach komputerowych, monitorze lub TV
    kineskopowym i zadzwon do niego.

    A dalsza nauczka - wylaczac telefon w samolocie, wchodzac na OIOM,
    a nawet przy dluzszych badaniach medycznych.

    J.

  • 3. Data: 2011-01-02 02:05:22
    Od: "p 47" <k...@w...pl>

> [...]
    > i zadzwon do niego.
    >
    > A dalsza nauczka - wylaczac telefon w samolocie, wchodzac na OIOM, a nawet

    Zapewne powyższa odpowiedź jest prawidłowa, ale.....

    A więc, jako ciekawostkę (a także pewne ostrzeżenie) przypomnę fragment
    mojego niedawnego postu z innej grupy. Otóz w Głównym Instytucie Górnictwa
    przebadano popioły powstałe w wyniku spalenia węgla różnych gatunków,
    granulacji i z różnych kopalni. Okazało się, ze zaledwie 27% z tych kilkuset
    badanych próbek spełniało normy promieniowania pozwalające użyć je do
    produkcji elementów budowlanych,- pozostała znaczna większość badanych
    popiołów, bo nieomal 3/4 a dokładnie 73% były tak promieniotwórcze, że z
    tego tylko powodu niedopuszczalne było ich użycie do tego celu, a ponad 4%
    wykazywało tak wysoki poziom radiacji, ze nie nadawały się nawet m.in. do
    niwelacji terenów odkrytych!! Podobnie jest z żuzlami.
    Oczywiście przyzwoite wytwórnie (a powinny wszystkie) produkują beton
    komórkowy z żużli i popiołów spełniających normy, także na poziom
    promieniowania. Tyle, ze w realnym swiecie różnie z tym bywało...

  • 4. Data: 2011-01-02 10:17:34
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    Jak myslisz, ile tego betonu on mial ze soba po kieszeniach?

  • 5. Data: 2011-01-02 12:48:43
    Od: "Krzysztof Tabaczyński" <k...@w...pl>

    Użytkownik "p 47" <k...@w...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > komórkowy z żużli i popiołów spełniających normy, także na poziom
    > promieniowania. Tyle, ze w realnym swiecie różnie z tym bywało...

    Ten fakt jest znany od początku lat 70-tych.
    Tyle, że wtedy utajniono wyniki tych badań.
    I tylko po cichu mówiło się wśród specjalistów.

    Pozdrowienia. Krzysztof z Tychów.

  • 6. Data: 2011-01-02 16:19:09
    Temat: Re: X-ray Ciekawostka- Pytanie [dlugie]
    Od: "p 47" <k...@w...pl>

    Uzytkownik "Konrad Anikiel" <a...@g...com> napisal w wiadomosci
    j.googlegroups.com...
    > Jak myslisz, ile tego betonu on mial ze soba po kieszeniach?

    Proponuje, abys poprosil kogos madrzejszego, zeby ci wytlumaczyl znaczenie
    slowa: "ciekawostka"...

    Poza tym, (dla porzadku i w celach edukacyjnych;-) informuje cie, ze w
    przyszlosci, w starszych klasach gimnazjalnych dowiesz sie, ze materialy
    poddawana dzialaniu promieniowania jonizujacemu potem równiez staja sie (w
    róznym stopniu) promieniotwórcze...
    ;-)

  • 7. Data: 2011-01-02 16:36:31
    Od: "p 47" <k...@w...pl>

    Użytkownik "Krzysztof Tabaczyński" <k...@w...pl> napisał w wiadomości

    > Użytkownik "p 47" <k...@w...pl> napisał w wiadomo?ci

    > Ten fakt jest znany od pocz?tku lat 70-tych.
    > Tyle, że wtedy utajniono wyniki tych badań.
    > I tylko po cichu mówiło się w?ród specjalistów.

    Istotnie tak było! Sądzę, że i teraz wiedza na ten temat jest stosunkowo
    mało powszechna i dlatego zdecydowałem się te dane przypomnieć,- wciąż
    bowiem zdarza się, że ludzie utylizują popioły i zużle na własną rękę nie
    zdając sobie sprawy iż w ten sposób mogą narażać się na zagrożenie zdrowia.
    Przy okazji przypmne tez, ze zagrożenia radiacyjne w budownictwie nie
    ograniczają się do mozliwości radiacji uzytych do budowy materiałow,- patrz
    np. wycieki radioaktywnego radonu do wnętrz budynków .

  • 8. Data: 2011-01-02 23:46:20
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    On Jan 2, 4:19 pm, "p 47" <k...@w...pl> wrote:
> [...]
    t35g2000yqj.googlegroups.com...

    > Proponuje, abys poprosil kogos madrzejszego, zeby ci wytlumaczyl znaczenie

    Brednie nie na temat?

> [...]
    > poddawana dzialaniu promieniowania jonizujacemu potem równiez staja sie (w

    Siedzę w betonowym bloku. Ślady uranu z betonu wytwarzają radon, który
    jakąś tam dawką promieniowania alfa na mnie działa (załóżmy że nigdy
    nie wietrzę pokoju). No to powymądrzaj się teraz geniuszu, napisz czym
    ja zacząłem promieniować i skąd u mnie promieniowanie gamma zdolne do
    włączenia czegokolwiek.

    Konrad

  • 9. Data: 2011-01-04 04:46:44
    Od: "p 47" <k...@w...pl>

    Użytkownik "Konrad Anikiel" <a...@g...com> napisał w wiadomości
    .googlegroups.com...
    On Jan 2, 4:19 pm, "p 47" <k...@w...pl> wrote:
> [...]
    t35g2000yqj.googlegroups.com...

    > Proponuje, abys poprosil kogos madrzejszego, zeby ci wytlumaczyl znaczenie

    Brednie nie na temat?

    Czyli jednak nikogo mądrzejszego o wytłumaczenie słowa "ciekawostka" nie
    poprosiłeś;- a przeciez to takie łatwe, takich jest większość..

> [...]

    nie wietrzę pokoju). No to powymądrzaj się teraz geniuszu, napisz czym
    ja zacząłem promieniować i skąd u mnie promieniowanie gamma zdolne do

    __________________________

    Nic ci nie będę tłumaczyc, bo nie ma sensu wdawać się w jakąkolwiek dyskusję
    z osobnikiem jak widac pozbawionym zdolności zrozumienia całkiem prostego
    tekstu (mój pierwszy post), nie mającego chyba kontaktu z rzeczywistościa i
    obracającego się w swoich urojeniach.A dlaczego sobie uroiłeś, że:
    1. w betonie mają byc slady koniecznie uranu?
    2. dlaczego beton (w tym rzekomo znajdujący się tam wyłącznie uran) wydziela
    akurat radon?
    3. dlaczego tenże beton ma znów wyłącznie emitować cząsteczki alfa?
    4. dlaczego sugerujesz, ze ja uważam, ze powinienes wysyłac promienie gamma?
    5.i do tego coś jeszcze w ten sposób wyłaczać ?
    -to odpowiedziec na to nie potrafię, bo trzebaby znać zarówno prawa fizyki
    obowiązujące w twoim urojonym świecie różniące się od tych z rzeczywistości,
    jak i powody, dla których twoja psyche wymyśla tak dziwne rzeczy.

    W kazdym razie, w ramach wspomagania niepełnosprawnych (niekoniecznie
    fizycznie) powtarzam , (przepraszając pozostałych czytelników, ze pisze tu
    ponownie rzeczy oczywiste):
    1.tak jak stwierdziłem w moim 1-szym poście sądzę, że wytłumaczenie Kol. J.F
    (tj. działanie tel. kom) najprawdopodobniej jest prawidłowe. Teraz jeszcze
    dodam, że najprościej sprawdzic to przekraczając te bramkę kontrolną z i bez
    działającego telefonu w kieszeni,- jesli bez telefonu alarm nie działa a z
    telefonem tak to prawdopodobieństwo bedzie bliskie pewności. MZ warto to
    zrobic, bo w składzie złomu mogą znaleźć się rozmaite dziwne rzeczy z
    czujnikami izotopowymi włącznie,- były takie przypadki!
    2.informację o często spotykanym wysokim poziomie radioaktywności materiałów
    które mogą miec zastosowanie do produkcji betonów komórkowych podałem jako
    ciekawostkę, z powodów wyłuszczonych w moim poście do Kol. Tabaczyńskiego
    3.Informacje o tym, co dzieje się (i dlaczego) z materiałami poddawanymi
    promieniowaniu znajdziesz w podręczniku fizyki z gimnazjum.
    Znów dla porządku i aby ten post nie był dla innych bez wartości poznawczych
    dodam, iż wspominany promieniujacy radon istotnie nadspodziewanie często
    trafia sie wewnątrz budynków i przy niedostatecznym wietrzeniu może
    spowodowac przekroczenie tam dopuszczalnych norm promieniowania, ale akurat
    jego źródłem zazwyczaj wcale nie są używane materiały budowlane!

  • 10. Data: 2011-01-04 07:28:02
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    Zawsze się znajdzie głąb który swój zachwyt nad największym
    osiągnięciem życiowym, czyli zapoznaniem się z programem gimnazjum
    będzie w każdy możliwy sposób światu oznajmiać. Nawet jeśli przyjdzie
    w końcu przyznać że to nie na temat było, ot taki radosny wybuch
    bełkotu w celu zaimponowania samemu sobie szkolną wiedzą wbrew
    postępującemu delirium. Szczęśliwego nowego roku życzę...
    Konrad