  • 11. Data: 2019-06-12 23:51:56
    Temat: Re: Z czym ja tu mam problem? ;) Znikająca pamięć RAM
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2019-06-12, Tomaszek <t...@t...org> wrote:
    > W dniu 2019-06-12 o 18:32, Jacek Maciejewski pisze:
    > Z tego samego slotu. Który moduł włożę w tym slocie to nie ma znaczenia.
    > Zawsze w tym samym, tak jakby problem leżał w slocie.
    > Testy Memtest potwierdzają, że obydwa moduły są sprawne

    Weź dobrą lupę i przejrzyj uważnie czy nie ma tam czegoś podejrzanego,
    jakiś przyklejony paproch, przygiety drucik... Zobacz też w miarę
    możliwości, jak ten slot siedzi na płycie, jakies mikropęknięcia,
    podejrzanie wyglądający lut, te sprawy.

    --
    Marcin

  • 12. Data: 2019-06-13 02:08:45
    Od: Tomaszek <t...@t...org>

    W dniu 2019-06-12 o 23:51, Marcin Debowski pisze:

> [...]
    > jakiś przyklejony paproch, przygiety drucik... Zobacz też w miarę
    > możliwości, jak ten slot siedzi na płycie, jakies mikropęknięcia,

    Dziękuję za sugestie.

    --
    t0maszek

  • 13. Data: 2019-06-13 02:25:31
    Od: Tomaszek <t...@t...org>

    W dniu 2019-06-12 o 23:03, Andrzej P. Wozniak pisze:
    > A porównywałeś zużycie prądu przez HDD i SSD? Mogło się też zmienić
    > obciążenie zasilacza i któraś linia nie wyrabia.

    Chyba za daleko pojechaliśmy z tym;) Zasilacz stary nie jest (ma 2 lata)
    ma ogromny zapas jak na tę konfigurację, zero problemów ze stabilnością
    (jak już ruszy oczywiście widząc cały RAM, zresztą z połową RAMu też
    chodził ładnie, nie zorientowałem się dopóki nie wysypała się gra
    monitując o braku pamięci RAM i wtedy dopiero zajrzałem do menadżera
    zadań i zobaczyłem że mam 4GB) Dysk SSD to jedyne urządzenie poza
    nagrywarką DVD już praktycznie nie używaną podłączone do molexa +12V...
    Poza tym jak robiłem operację na RAMach (przekładałem moduły, wyciągałem
    baterię) to SSD był odpięty, a RAM nadal był niewidoczny. Dopiero po
    którymś tam dociśnięciu pojawił się cały i tak już został póki co.
    Tu naprawdę wszystko wskazuje na mechaniczny problem. Póki nie wykluczę
    tego całkowicie, branie innych ewentualności pod uwagę wydaje się być
    drogą na około. Ale dzięki za kolejną sugestię. To też jest możliwe co
    napisałeś.

    --
    t0maszek

  • 14. Data: 2019-06-13 17:32:44
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "Tomaszek" qdrh78$thj$...@n...news.atman.pl

    > A możesz rozwinąć myśl? Spłyną pływające bramki NAND? ;))

    Dysk SSD też waży/ciąży a chyba wyginamy płytę główną.

    --
    _._ _,-'""`-._ .`'.-. ._. .-.
    )\._.,--....,'``.

  • 15. Data: 2019-06-13 17:35:37
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "Andrzej P. Wozniak" 5d014c5e$0$501$6...@n...neostrada.pl

    > Wbrew pozorom dociskanie może źle służyć, skoro okazuje się, że moduł wpasowuje się
    w gniazdo dopiero po wygrzaniu. Nie chodzi o
    > samo dociskanie, ale o zamocowanie we właściwej pozycji. Dotyczy to też dysków SSD.

    > Jeśli nie chcesz zmieniać obudowy, to może coś powinieneś z tego kadłubka wyrzucić
    lub zamienić miejscami. Nawet przesunięcie
    > jednego kabelka może spowodować inny przepływ powietrza, a w ślad za tym inny
    rozkład temperatur i naprężeń.
    > Mało tego, nawet przesunięcie obudowy na podłożu może zmienić rozkład naprężeń i
    drgań - aż do rezonansu. Nic się czasem nie stało
    > z żadną nóżką obudowy?

    Jeśli ten komp jest aż tak stabilny -- chyba nie warto go reanimować.

    --
    _._ _,-'""`-._ .`'.-. ._. .-.
    )\._.,--....,'``.

  • 16. Data: 2019-06-13 17:41:23
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "Tomaszek" qds574$gel$...@n...news.atman.pl

    > Chyba za daleko pojechaliśmy z tym;) Zasilacz stary nie jest (ma 2 lata) ma ogromny
    zapas jak na tę konfigurację, zero problemów
    > ze stabilnością (jak już ruszy oczywiście

    Ruszenie nierzadko bierze znacznie więcej watów niż późniejsza praca.

    > Tu naprawdę wszystko wskazuje na mechaniczny problem.

    IMO tak jest. U mnie memtesty chadzały bezbłędnie a Win potrafił padać.
    W końcu wywaliłem jeden z DIMMów. (bez względu na to, co włożyłem
    w jeden z 3 slotów -- pojawiały się problemy)

    --
    _._ _,-'""`-._ .`'.-. ._. .-.
    )\._.,--....,'``.

  • 17. Data: 2019-06-13 20:28:16
    Od: "Leszek K." <l...@g...com>

    Dnia Wed, 12 Jun 2019 17:34:29 +0200, Tomaszek napisał(a):

    > Dodatkowe pytanie: komputer jest wyłączany z listwy zasilającej, gdy nie
    > jest używany. To wpływa pozytywnie czy negatywnie na żywotność
    > kondensatorów? (zwykłe elektrolity)

    Wpływa zdecydowanie negatywnie. Kondensatory elektrolityczne szybko tracą
    pojemność jak nie ma na nich napięcia. No i zużywa się bateria od BIOS-u.

    --
    Ceterum censeo Unionem Europaeam delendam esse.

  • 18. Data: 2019-06-28 13:25:57
    Od: Tomaszek <t...@t...org>

    Tak więc po zabiegu, a raczej po wszystkich zabiegach opisanych przez
    Was. Komputer stał wyłączony kilkanaście dni. Zrobiłem wszystko na raz
    (minus tego taki, że nie wiem co było przyczyną i czy na pewno ją
    usunąłem, plus to taki, że mniej czasu to zajęło)

    Nie włączając komputera po takim czasie wykonałem:

    1. Wymieniłem baterię CMOS na nową (napięcie poprzedniej 2.75V, napięcie
    nowej 3.35V)
    2. Utopiłem złącza pamięci w izopropanolu;)
    3. Przeczyściłem styki na modułach pamięci j/w
    4. Przeczyściłem złącze baterii CMOS j/w
    5. Zmieniłem położenie napędu DVD na inną zatokę
    6. Wyjąłem płytę na zewnątrz obudowy i zamontowałem ponownie. Płyta jest
    dość sporo wygięta w okolicy procesora, ale to chyba normalne po takim
    czasie i fakcie dociskania chłodzenia do procesora. Przypominam: płyta
    ma 5 lat. Nie stwierdziłem pęknięć, zimnych lutów widocznych gołym okiem
    ani spuchniętych kondensatorów.
    Jedno ze złącz pamięci, to które sprawia/sprawiało problemy (nie wiem
    czy problem jest rozwiązany) jest minimalnie luźniejsze i nie zmieniło
    się to po zamontowaniu ponownie płyty w obudowie, jak było tak jest.

    Po złożeniu wszystkiego komputer wystartował od razu widząc całą pamięć
    i wszystkie inne komponenty (co jest miłym zaskoczeniem, bo ostatnio tak
    nie było zawsze) i oczywiście monitując CMOS checksum error:) I to jest
    zmiana sugerująca, że to mogła być przyczyna problemów (słaba bateria
    CMOS) Zawsze trzeba było kombinować. Najpierw jeden moduł i włączenie,
    potem drugi moduł i włączenie. Tu od razu całość.

    Taka ciekawostka: pierwszy raz po operacji komputer uruchomił się widząc
    całą pamięć w trybie jednokanałowym, po zapisaniu zmian w biosie (bios
    nie pozwala wybrać trybu pracy: jednokanałowa, dwukanałowa) ponownie
    uruchomił się w trybie dwukanałowym i tak już został aż do teraz.

    Wykonałem kilka zimnych rozruchów (odciąłem całkowicie prąd i
    rozładowałem kondensatory wciskając kilkukrotnie PWR) i za każdym razem
    od tej pory jest wszystko OK. Komputer startuje widząc wszystko tak jak
    powinien.

    Ale niepewność pozostała, jeśli wiecie co mam na myśli:)

    Dziękuję wszystkim za pomoc i sugestie.

    --
    t0maszek

  • 19. Data: 2019-06-29 00:14:39
    Od: the_foe <t...@c...pl>

    W dniu 2019-06-12 o 17:34, Tomaszek pisze:
    > Co już zrobiłem:
    > - czyszczenie slotów izopropanolem
    > - obejrzenie kondensatorów przy slotach DDR3 (nic nie widać niepokojącego)
    > - Memtest dwa przebiegi, zero problemów
    > - sprawdzenie, czy bateria CMOS nie jest pusta - nie jest. Ma 2.7V więc
    > powinno wystarczyć. Nie takie baterie trzymały już poprawnie
    > ustawienia;) Zresztą bios nie gubi ustawień, chyba, że wyciągnę baterię

    pierwsze co robisz w takich przypadkach to zmniejszasz taktowanie
    pamięci do minimum.

    --
    @foe_pl

  • 20. Data: 2019-06-30 17:36:56
    Od: Tomaszek <t...@t...org>

    W dniu 2019-06-29 o 00:14, the_foe pisze:
    > pierwsze co robisz w takich przypadkach to zmniejszasz taktowanie
    > pamięci do minimum.

    Chodziło cały czas na domyślnych ustawieniach nawet poniżej nominalnych
    parametrów. Nawet tego nie zmieniałem.

    --
    t0maszek