  • 1. Data: 2011-02-10 12:04:01
    Temat: Zadanie z optyki obiektywow.
    Od: "Polon" <P...@o...pl>

    Przekonalem sie, ze na tej grupie kilka osob ma imponujaca wiedze na temat
    optyki.
    Moze beda mogli pomoc?

    Mam takie zadanie do rozwiazania:

    //Dane

    1. Aparat o okreslonej wielkosci matrycy, wyposazony w obiektyw o danej
    dlugosci ogniskowej
    2. Aparat umieszczamy na slupie o okreslonej wysokosci
    3. Aparat jest umieszony pod znanym nam katem wzgledem powierzchni

    //Szukane

    1. Mamy fotke a na niej stoi czlowiek. Jak obliczyc wysokosc naszego
    czlowieka?

    Dziekuje

    Polon

  • 2. Data: 2011-02-10 12:10:35
    Temat: Re: Zadanie z optyki obiektywow.
    Od: "Marcin [3M]" <m...@g...pl>

    Użytkownik "Polon" <P...@o...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    >

    > //Szukane
    >
    > 1. Mamy fotke a na niej stoi czlowiek. Jak obliczyc wysokosc naszego

    Tak na szybko - brakuje odległości człowieka od obiektywu.
    IMO istnieje potrzeba "kalibracji" sytemu, polegającej na określeniu
    odległości od np. punktu kontaktu stóp z podłożem (zakładam, że większość
    ludzi nie będzie lewitowała). Zadanie tym mniej trywialne, im bardziej
    nierówne podłoże.

  • 3. Data: 2011-02-10 12:20:53
    Od: "JD" <j...@g...com>

    Użytkownik "Marcin [3M]" napisał w wiadomości grup

> [...]
    odległości od np. punktu kontaktu stóp z podłożem (zakładam, że większość
    ludzi nie będzie lewitowała). Zadanie tym mniej trywialne, im bardziej
    **************************

    Jest wysokość położenia aparatu i kąt pochylenia osi,
    po rozrysowaniu z profilu dostaniesz odległość obiektu od aparatu.
    Nie jest tu potrzebna wiedza z optyki, a raczej z trygonometrii
    (zakładając, że człowiek stoi pionowo)

    JD

  • 4. Data: 2011-02-10 12:23:42
    Od: "b...@n...pl" <b...@n...pl>

    On 10.02.2011 13:20, JD wrote:

> [...]
    > po rozrysowaniu z profilu dostaniesz odległość obiektu od aparatu.
    > Nie jest tu potrzebna wiedza z optyki, a raczej z trygonometrii

    A nie prościej dać człowiekowi w rękę łatę?

    --
    wer <",,)~~
    http://szumofob.eu

  • 5. Data: 2011-02-10 12:34:27
    Od: "Marcin [3M]" <m...@g...pl>

    Użytkownik "JD" <j...@g...com> napisał w wiadomości

> [...]
    > po rozrysowaniu z profilu dostaniesz odległość obiektu od aparatu.
    > Nie jest tu potrzebna wiedza z optyki, a raczej z trygonometrii

    To sobie wyobraź, że człowiek idzie po linii przechodzącej przez punk
    nodalny obiektywu.
    W każdym przypadku stopy odwzorują się w jeden punkt. To ekstremalny
    przykład, eliminujący możliwość zastosowania pomiaru aparatem w ogóle.
    Jeżeli płaszczyzna będzie odchylona (globalnie lub lokalnie), to pojawią się
    błędy pozycjonowania na powierzchni (płaszczyźnie) ruchu, a zatem błędy
    oceny odległości, czyli w efekcie oceny wzrostu.

  • 6. Data: 2011-02-10 13:16:23
    Od: "Polon" <P...@o...pl>

    > A nie prościej dać człowiekowi w rękę łatę?

    Byloby prosciej jednak nie mamy takiej mozliwosci.

    Polon

  • 7. Data: 2011-02-10 13:17:33
    Od: "Polon" <P...@o...pl>

> [...]
    > po rozrysowaniu z profilu dostaniesz odległość obiektu od aparatu.
    > Nie jest tu potrzebna wiedza z optyki, a raczej z trygonometrii

    Tutaj musimy uwzglednic ogniskowa oraz wielkosc matrycy.

    Tylko jak to zrobic?

    Polon

  • 8. Data: 2011-02-10 13:32:27
    Od: "JD" <j...@g...com>

    Użytkownik "Marcin [3M]" napisał w wiadomości grup

> [...]
    błędy pozycjonowania na powierzchni (płaszczyźnie) ruchu, a zatem błędy
    oceny odległości, czyli w efekcie oceny wzrostu.
    ************************

    Założyłem (może niesłusznie) najprostszy przypadek:
    aparat freefocus o znanej odległości obiektyw - matryca (film).
    Bo jedynie możliwość ostrzenia uniemożliwi dokładne rozwiązanie
    Chyba, że nie zrozumiałem co napisałeś.
    JD

  • 9. Data: 2011-02-10 13:56:33
    Od: "Marcin [3M]" <m...@g...pl>

> [...]
    > aparat freefocus o znanej odległości obiektyw - matryca (film).
    > Bo jedynie możliwość ostrzenia uniemożliwi dokładne rozwiązanie

    Geometria układu rejestrującego jako stała, nie jest istotna dla tego etapu
    rozważań.
    Ja z kolei pominąłem problemy rozmycia dla oceny wielkości samego obrazu.
    Jednak w urządzeniach przemysłowych
    dość szybko uzyskujemy odległość hiperfokalną.
    W najprostszym przypadku (o którym piszesz), można zakładać, iż powierzchnia
    po której porusza się obiekt jest płaszczyzną.
    Zakładając pomijalność dystorsji, możemy ocenić odległość stóp od aparatu w
    prosty sposób, zapewne z niezłą precyzją.
    Znając odległość i parametry układu optycznego bez problemu policzymy
    wielkość.
    Mimo to, nadal mamy dwuetapowy proces pomiaru. Pierwszy etap zakłada
    znajomość położenia podłoża względem kamery.

  • 10. Data: 2011-02-10 13:59:32
    Od: "JD" <j...@g...com>

> [...]

    > (zakładając, że człowiek stoi pionowo)

    To sobie wyobraź, że człowiek idzie po linii przechodzącej przez punk
    Słusznie, założyłem płaski teren.