  • 21. Data: 2018-11-14 09:08:22
    Temat: Re: Zagłuszarki Chrzanowskiego
    Od: Cezary Grądys <c...@w...onet.pl>

    W dniu 13.11.2018 o 22:22, Zbych pisze:
    > Nie chodziło mi o solidność (stromość) filtrów tylko mniejsze pasmo
    > dyktafonu analogowego. W końcu to ma nagrywać mowę a nie koncert w
    > filharmonii a taśmy jest mało i ma jej wystarczyć na jak najdłuższe
    > nagranie.

    Cyfrowy też koncertu nie ma nagrywać, poza tym ograniczenie pasma
    zwiększa zrozumiałość mowy.

    --
    Cezary Grądys
    c...@w...onet.pl

  • 22. Data: 2018-11-14 09:52:25
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    On 14.11.2018 09:08, Cezary Grądys wrote:

    > Cyfrowy też koncertu nie ma nagrywać, poza tym ograniczenie pasma
    > zwiększa zrozumiałość mowy.

    Tyle tylko, że cyfrowy dyktafon ma do swojej dyspozycji sporą ilość
    taniej przestrzeni do zapisu danych oraz wydajne algorytmy kompresji.
    Projektanci urządzenia mogli więc wyjść z założenia, że mogą sobie
    pozwolić na nieco szersze pasmo przenoszenia.

  • 23. Data: 2018-11-14 09:55:41
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    On 14.11.2018 07:48, rry wrote:

    > OK, ale przestała działać też kamera. Jej tor audio mógł się
    > przesterować, ale co z wideo?

    Strzelam i zapewne nie mam racji, ale może coś podobnego - to znaczy
    jasne źródło podczerwieni, z którym nie jest sobie w stanie poradzić
    filtr i matryca?

  • 24. Data: 2018-11-14 10:03:30
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    W dniu 2018-11-14 o 01:10, Mario pisze:

    > Elektrostymulator serca też? A zresztą po co Czarneckiemu stymulator. On
    > nie ma serca.
    Ma ale z kamienia. No... miał, bo widać, że te promieniowanie EM
    zagłuszarek je zmiękczyło i jednak zachował się po obywatelsku. Zgłosił
    sprawę organom. :-)

    Robert

  • 25. Data: 2018-11-14 11:57:34
    Od: DaNsOuNd <d...@t...pl>

    W dniu 2018-11-13 o 20:52, s...@g...com pisze:

    > Mysle ze to jak z tym Szwedzkim filmem pornograficznym.
    >
    > Po koj mu zagluszarki jak nie potrafia przetrzepac z dyktafonow ludzi ktorzy tam
    wchodza?
    > Jak maja zasade ze nie wolno nagrywac to czemu jej nie egzekwuja?
    > Jak takiej zasady nie ma to po koj zagluszarka?
    >
    > Ten nius to moim zdaniem jakas sciema pomieszana z gluchym telefonem.

    coś mi się po moim RAM-ie telepie, że zagłuszanie to tylko od podsłuchów
    zdalnych (z zewnątrz), wewnątrz obowiązują inne reguły.

  • 26. Data: 2018-11-14 12:08:41
    Od: q...@t...no1 (Queequeg)

    J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:

    > Jesli to prawda, to chyba zaklocali na ultra lub infradzwiekach i
    > cyfrowka byla za dobra.

    Też tak myślę. Obstawiam ultradźwięki.

    > Otoz to.
    > Albo pompą insulinową, czy nawet zwyklą komórka ...

    Komórki mają wszystko w środku poekranowane. Rozrusznika ani pompy
    insulinowej nigdy nie miałem w swoich destrukcyjnych łapach ale zakładam,
    że jednak ktoś projektując takie urządzenia wziął pod uwagę odporność na
    EMI :) W końcu ludzie z rozrusznikami i pompami przechodzą chociażby przez
    bramki antykradzieżowe.

    Kiedyś, w czasach walkmanów, przeszedłem przez taką bramkę z walkmanem
    ustawionym na radio. W słuchawkach dramatycznie zapiszczało.

  • 27. Data: 2018-11-14 12:17:36
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Atlantis,

    Wednesday, November 14, 2018, 9:52:25 AM, you wrote:

> [...]
    > Projektanci urządzenia mogli więc wyjść z założenia, że mogą sobie
    > pozwolić na nieco szersze pasmo przenoszenia.

    Przyjęcie z góry, że mowa nie wymaga szerokiego pasma jest błędem. Ten
    błąd popełniono po katastrofie smoleńskiej, gdy pierwsze kopie nagrań
    z kokpitu wykonywano przy użyciu bardzo niskiego próbkowania - bodaj 8
    kHz - i bardzo mają ilością bitów w próbce. W efekcie bardzo wiele
    słów w nagraniach nie zostało rozpoznane. Dopiero wykonanie drugiej
    kopii, tym razem w pełnym paśmie i dużym zakresem dynamiki, pozwoliło
    na zrozumienie prawie wszystkich słów, jakie padły w kokpicie. Różnica
    zrozumiałości jest szokująca.

    Wracając jeszcze do zrozumiałości i szerokości pasma - przyjecie pasma
    telefonicznego 300 Hz do 3.4 kHz lub cyfrowo próbkowania 8-bitowego z
    częstotliwością 8 kHz (64 kbps bez kompresji) daje zrozumiałość na
    poziomie 80%. To, że rozumiemy więcej, wynika tylko i wyłącznie z
    możliwości naszego mózgu i wyłapywania słów niezrozumiałych na
    podstawie kontekstu. W testach zrozumiałości dobór słów jest losowy i
    nie da się zgadywać.

    W czasach, gdy telefonia bazowała na łączach naturalnych, odtłumiano
    linie telefoniczne za pomocą techniki pupinizacji, stosując tzw. cewki
    pupinizacyjne. Zmniejszano tłumienność linii kosztem pasma i
    prowadzono badania z ograniczaniem pasma nawet do 2 kHz ale
    zrozumiałość spadała poniżej sensownych wartości. Za dopuszczalne
    uważano spadek pasma do 2.7 kHz.

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 28. Data: 2018-11-14 13:10:32
    Od: Paweł Pawłowicz <pawel.pawlowicz13@gmailDOTcom>

    [...]
> [...]
    > możliwości naszego mózgu i wyłapywania słów niezrozumiałych na
    > podstawie kontekstu. W testach zrozumiałości dobór słów jest losowy i

    Gorzej. Używa się wymyślonych słów które nic nie znaczą. Czyta
    profesjonalny lektor, a słuchacze je zapisują. To ma nawet nazwę, ale...
    Zaraz, zaraz, jak się nazywał ten niemiecki doktor?

    P.P.

  • 29. Data: 2018-11-14 13:20:11
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Paweł,

    Wednesday, November 14, 2018, 1:10:32 PM, you wrote:

> [...]

    > profesjonalny lektor, a słuchacze je zapisują. To ma nawet nazwę, ale...
    > Zaraz, zaraz, jak się nazywał ten niemiecki doktor?

    Ten od Instytutu? ;)

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 30. Data: 2018-11-14 13:50:57
    Od: q...@t...no1 (Queequeg)

    RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid> wrote:

> [...]
    > z kokpitu wykonywano przy użyciu bardzo niskiego próbkowania - bodaj 8
    > kHz - i bardzo mają ilością bitów w próbce.

    Zadziwiające. Przecież w 2010 r. pamięć już była wystarczająco tania a
    technologia tak rozwinięta, żeby i amator z laptopem zrobił 96 kHz i 24
    bity (a przynajmniej 44.1 kHz i 16 bitów).

    > To, że rozumiemy więcej, wynika tylko i wyłącznie z możliwości naszego
    > mózgu

    W jakiejś książce na temat kart dźwiękowych, którą kiedyś czytałem, był
    opisany prosty "kompresor PPZ" (PPZ -- przejście przez zero). Algorytm
    zapisywał wszystkie próbki powyżej zera sygnału jako maksymalną wartość a
    poniżej jako minimalną. Mowa po przejściu przez to była bardzo
    zniekształcona, ale zrozumiała.

    Nie pamiętam tylko, co autor chciał przy pomocy tego zilustrować.

    > i wyłapywania słów niezrozumiałych na podstawie kontekstu.

    Ciekawostka: Yanny czy Laurel?

    https://en.wikipedia.org/wiki/Yanny_or_Laurel

    Druga ciekawostka:

    https://en.wikipedia.org/wiki/McGurk_effect