  • 1. Data: 2011-01-28 06:33:38
    Temat: Zasada pracy TV LCD
    Od: slawek7 <s...@w...pl>

    Cześc.
    Wiem, że kiedys się to juz pojawiło ale odpowiedz poszła w innym
    kierunku i tak jak by jej nie było wię przepraszam że do tego wracam,
    ale interesuje mnie to, a wiec...

    Jak działają teraz telewizory LCD.
    Pisaliście że do matrycy przesyłane są sygnały cyfrowe LVDS, ale.
    1. Czy sterowanie taka matrycą jest podobne do tego jak w
    wyswietlaczach od telefonow kolorowych np N6100? Inaczej co przesyłane
    jest do matrycy? Wspolrzedne punktu (piksela) i jego wartość? Chcoc w
    telefonach jest jednak pamiec obrazu.
    2. W takim razie dlaczego nie widac migotania matrycy pomimo ze
    odswiezanie jest z czestotliwoscia 50Hz?

    Prosze nie odsylajcie mnie do karty katalogowej układów.

  • 2. Data: 2011-01-28 13:13:28
    Temat: Re: Zasada pracy TV LCD
    Od: Andgro <b...@a...com>

    W dniu 2011-01-28 07:33, slawek7 pisze:
> [...]
    > odswiezanie jest z czestotliwoscia 50Hz?
    >

    > Prosze nie odsylajcie mnie do karty katalogowej układów.

    A co rozumiesz przez "matrycę? Samo szkło z wyprowadzonymi liniami
    poziomymi i pionowymi, czy układ zwany "matrycą".
    Każdy LCD działa dokładnie tak samo, od tego zegarkowego do HDTV. Ciekły
    kryształ w polu elektrycznym zmienia swoją polaryzację i dzięki
    polaryzatorom światła przyklejonym od spodu i od frontu (operujemy już
    na świetle spolaryzowanym) następuje częściowe regulowane tłumienie
    światła. Niemal od idealnej transmisji do niemal idealnego zaczernienia
    - kwestia konstrukcji.
    Piksele kryształu są pobudzane w sposób impulsowy w określonym reżimie
    czasowym, szybko lub bardzo szybko. Nie ma to nic wspólnego z
    częstotliwością obrazu telewizyjnego. Pobudzaniem opikseli z odpowiednim
    wypełnieniem zajmuje się kontroler lub zespół kontrolerów matrycy
    (zależy od wielkości, szybkości i budowy). ten kontroler dostaje z
    zewnątrz (np z elektroniki części telewizyjnej) informacje który piksel
    w jakim stopniu ma świecić (jeśli są poziomy jasności) i w jakim kolorze
    (jeśli LCD kolorowy) i realizuje to autonomicznie.

    --

    Pozdrawiam,

    A. Grodecki

    "Wszystkie zwierzęta są równe.
    Ale te, które mają futerko w trójkolorowe pasy, są równiejsze."

  • 3. Data: 2011-01-28 13:29:08
    Od: slawek7 <s...@w...pl>

    Mailem na mysli cala matryce, lacznie ze sterownikiem który sie tam
    znajduje. Z tego co wiem to ten sterownik przyjmuje sygnalu LVDS.
    Pewnie cos nieprecyzyjne napisalem, ale wlasnie chcialem to zrozumiec
    i stad to pytanie.

  • 4. Data: 2011-01-28 13:32:45
    Od: "Dariusz K. Ładziak" <d...@n...pl>

    Użytkownik slawek7 napisał:

    > 2. W takim razie dlaczego nie widac migotania matrycy pomimo ze
    > odswiezanie jest z czestotliwoscia 50Hz?

    Bo matryca nie świeci w odróżnieniu od luminoforu w kineskopie. Świecą
    świetlówki lub diody podświetlające matrycę. W przypadku kineskopu przy
    częstotliwości półramki 50Hz efektywnie świeci pasek o szerokości mniej
    więcej 1/3 ekranu - i tak świecący (najbardziej na dole, ku górze
    jasność malała) pasek zasuwa w kółko z góry na dół. Stąd wyraźne
    wrażenie migotania.
    W matrycy LCD świeci (jest podświetlana przez świetlówki/diody) cała
    powierzchnia - częstotliwość odświeżania jest dokładnie tym na co nazwa
    wskazuje - częstotliwością odświeżania. Czyli linia pikseli jest
    przepisywana nową treścią, linia bezpośrednio pod nią wyświetla treść
    poprzedniej ramki - ale obie podświetlone są dokładnie tak samo (a w
    kineskopie linia "następna" w momencie przemiatania wiązki przez linię
    aktualną jest po prostu ciemna).
    W efekcie obniżanie częstotliwości odświeżania w ekranach LCD może dać
    wrażenie nieciągłości ruchu, w krańcowym przypadku wręcz pokazać
    sekwencyjność odświeżania (obraz powoli zmienia się od góry do dołu) ale
    nie da migotania jak w kineskopie.

    --
    Darek

  • 5. Data: 2011-01-28 14:20:27
    Od: Andgro <b...@a...com>

    W dniu 2011-01-28 14:29, slawek7 pisze:
> [...]
    > znajduje. Z tego co wiem to ten sterownik przyjmuje sygnalu LVDS.
    > Pewnie cos nieprecyzyjne napisalem, ale wlasnie chcialem to zrozumiec

    Akurat jak jest w TV to nie wiem. Rodzajów sterowników jest sporo. W
    przypadku bardzo szybkozmiennego obrazu w TV raczej nie można mówić o
    wydzielonym sterowniku. Cala elektronika musi ze sobą współpracować żeby
    osiągnąć zamierzony efekt na należytym poziomie. Szcególnie kiedy
    wchodza 3D TV i co najmniej 24 razy na sekundę telewizor musi być w
    stanie podmienić caluteńki obraz na ekranie jednocześnie zapewniając
    bardzo dobra dynamikę koloru bez utraty jakości.

  • 6. Data: 2011-01-28 14:21:55
    Od: Andgro <b...@a...com>

    W dniu 2011-01-28 15:20, Andgro pisze:

> [...]
    > stanie podmienić caluteńki obraz na ekranie jednocześnie zapewniając
    > bardzo dobra dynamikę koloru bez utraty jakości.

    Oczywiście chodziło mi o 24 pełne obrazy 3D, czyli 48 zmian na sekundę.

  • 7. Data: 2011-01-28 17:49:22
    Od: slawek7 <s...@w...pl>

    Ok, ale ja dalej nie wiem co sie dzieje z sygnalem wideo, ktory podaje
    na wejscie SCART w TV (sygnał analogowy) ze w koncu cos mamy na
    ekranie.
    W CRT było to dość jasne, sygnał wejscowy po synchronizacji sterował
    planką, a w LCD?

  • 8. Data: 2011-01-28 18:36:50
    Od: Rysio <o...@p...pl>

    W dniu 2011-01-28 18:49, slawek7 pisze:
> [...]
    > ekranie.
    > W CRT było to dość jasne, sygnał wejscowy po synchronizacji sterował

    Identycznie, procesor rysuje ten obraz w pamieci RAM i wyswietla ten
    obraz po przetworzeniu i przeskalowaniu.

  • 9. Data: 2011-01-28 23:22:26
    Od: Tomasz Wójtowicz <S...@S...COM>

    W dniu 2011-01-28 14:13, Andgro pisze:
> [...]
    > w jakim stopniu ma świecić (jeśli są poziomy jasności) i w jakim kolorze
    > (jeśli LCD kolorowy) i realizuje to autonomicznie.

    Nie do końca autonomicznie. W moim laptopie zwisy systemu powodują, że
    obraz zamarza, potem robi się różnokolorowy, aż w końcu staje się biały,
    kiedy cały ciekły kryształ się zdepolaryzuje. Zatem kontroler ekranu
    jest zależny od tego, czy główny procesor komputera działa czy nie.
    Gdyby rzeczywiście był autonomiczny, to wyświetlałby non-stop ostatni
    obraz przed zwisem systemu.

  • 10. Data: 2011-01-28 23:42:22
    Od: Michoo <m...@v...pl>

    W dniu 28.01.2011 15:20, Andgro pisze:

    > Akurat jak jest w TV to nie wiem. Rodzajów sterowników jest sporo. W
    > przypadku bardzo szybkozmiennego obrazu w TV raczej nie można mówić o
    > wydzielonym sterowniku.
    Ciekawa, błędna teoria. ;)

    Sterownik LCD to takie coś siedzące w "matrycy". Na wejściu ma sygnał
    cyfrowy i zegar. Zajmuje się przetwarzaniem cyfrowym tego sygnału a
    następnie podaje go na przetwornik cyfra->analog.

    Następny "sterownik" to układ zajmujący się wysyłaniem danych z bufora
    do wyświetlacza. Często zintegrowany z procesorem

    > Cala elektronika musi ze sobą współpracować żeby
    > osiągnąć zamierzony efekt na należytym poziomie.
    Cały obraz jest przerysowywany 50..60 razy na sekundę.

    P.S.
    Obraz HD to tylko ~300..370MB/s.

    Michoo