  • 1. Data: 2009-05-24 21:53:11
    Temat: Zasilanie TL494 i kit AVT1522
    Od: "roxy" <k...@o...pl>

    Witam.
    Wlasnie wykonuje w/w uklad stabilizatora impulsowego ktorego opis
    zamieszczony zostal w EP 05/2009 str.48 i 49.
    Do zasilenia ukladu zamierzam wykorzystac trafo toroidalne 230 / 2x14V
    (2x6A).
    Po pomiarze bez obciazenia transformator przy napieciu sieci 230V na wtornym
    mial 14,8V co przy polaczeniu szeregowym uzwojeń, wyprostowaniu na mostku i
    odfiltrowaniu da jakies 40VDC. Chcialbym tego napiecia uzyc do zasilenia
    ukladu stabilizatora.
    Mam pytanie dotyczace zasilania ukladu TL494.
    Czy ktos z grupowiczow uzywal tego ukladu zasilanego napieciem 40VDC czyli
    na granicy swoich parametrow maksymalnych?

    A co jezeli uzylbym do zasilenia tl494 napiecia z odczepu trafo 14VAC czyli
    po wyprostowaniu okolo 20VDC
    Jezeli na pin VCC podam napiecie 20VDC to czy na wejscia wzmacniaczy oraz na
    kolektory tranzystorów wyjsciowych tegoz ukladu bede mogl podac wyzsze
    napiecie od napiecia zasilania (np.39V)?
    Prosze o wszelkie praktyczne porady.

    PS. Niestety z trafo nie da sie odwinąć kilka zwoi - srodek rdzenia jest
    zalany jakas masa.

    __________ Informacja programu ESET NOD32 Antivirus, wersja bazy sygnatur wirusów
    4098 (20090522) __________

  • 2. Data: 2009-05-25 13:25:27
    Temat: Re: Zasilanie TL494 i kit AVT1522
    Od: "entroper" <e...@C...spamerom.p0czta.on3t.pll>

    Użytkownik "roxy" <k...@o...pl> napisał w wiadomości

    (...)
> [...]
    wyzsze
    > napiecie od napiecia zasilania (np.39V)?

    Wszystkie układy tego typu zawierają w środku liniowe stabilizatory
    zasilania a więc zasilanie ich wyższym napięciem powoduje ich mocniejsze
    grzanie (i to całkiem konkretne) no i oczywiście cała ta nadmierna moc
    jest stracona, co pogarsza sprawność zasilacza. Zwykle nie da się
    bezpośrednio podłączać żadnych wejść układu poniżej masy i powyżej
    napięcia zasilania (a jeśli się da, prąd musi być ograniczony i układ
    będzie tylko "zerojedynkowo" i często z dużym opóźnieniem reagował na taki
    sygnał). Aby mieć pewność, należy po prostu przeczytać datasheet układu
    (szczególnie sekcję "absolute maximum ratings", która jest na początku),
    czego nie uczyniłeś.

    e.