  • 11. Data: 2010-07-19 08:05:08
    Temat: Re: Zasilanie-czy tak mozna?
    Od: "JR" <l...@p...onet.pl>

    > Idź stąd, dziecko i ludzi nie obrażaj!
    >
    > --
    > Best regards,
    > RoMan mailto:r...@p...pl
    > Nowa strona: http://www.elektronika.squadack.com (w budowie!)

    Skąd w tobie tyle złości (nie tylko w tym wątku) ?
    Jeśli uważasz, że piszę głupoty, to podaj jakieś argumenty, pokaż gdzie jest
    błąd w moim rozumowaniu.

  • 12. Data: 2010-07-19 08:11:08
    Od: Jacek Maciejewski <j...@o...pl>

    Dnia Mon, 19 Jul 2010 08:13:27 +0200, R napisał(a):

    > Być może wystarczy, ale interesuje mnie możliwość łączenia zasilaczy jak na
    > schemacie "B" i czy to zadziała,

    Zasilaczy o charakterystyce zbliżonej do napięciowej nie łączy się
    równolegle ponieważ trudno ustawić równy pobór mocy. W razie konieczności
    podziel obwód na dwa.
    --
    Jacek

  • 13. Data: 2010-07-19 08:43:36
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello JR,

    Monday, July 19, 2010, 10:05:08 AM, you wrote:

    Przywrócony, niewygodny kontekst:
    ===8<===
    ===8<===
    > Skąd w tobie tyle złości (nie tylko w tym wątku) ?
    > Jeśli uważasz, że piszę głupoty, to podaj jakieś argumenty, pokaż gdzie jest
    > błąd w moim rozumowaniu.

    Chcesz korepetycji z _podstaw_ elektroniki - znajdź nauczyciela i zapłać
    mu. Ale dopóki ich nie zaliczysz - nie wypowiadaj się na tematy, o
    których pojęcia nie masz!

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl

  • 14. Data: 2010-07-19 08:44:29
    Od: "Roman" <r...@p...onet.pl>

    Użytkownik "R" <n...@w...pl> napisał w wiadomości
    > Być może wystarczy, ale interesuje mnie możliwość łączenia zasilaczy jak
    na
    > schemacie "B" i czy to zadziała, bo co jak będę chciał wymienić na ledy 3W
    > lub dodać kolejny komplet? Problem wróci, więc stąd moje pytanie, które
    > ponawiam i proszę o pomoc.

    Rozwijając to co dobrze napisał Jacek - możesz łączyć równolegle zasilacze
    (JR- się tu nie popisał). Jednak, jeśli będą miały różne napięcia wyjściowe,
    to ten o wyższym będzie dawał cały (lub większość) prądu, a ten o mniejszym
    napięciu będzie się po prostu opier...lał (jakby nie miał żadnego
    obciążenia).

    Wyjść jest kilka:

    - jednak rozdzielić LEDy na dwie nitki,
    - wyregulować zasilcze na możliwie takie same napięcia (jeśli mają w środku
    potencjometry Adj V),
    - (jeśli nie mają w środku Adj V) dać każdemu na wyjściu każdego po oporniku
    wyrównawczym rzędu Ohma / 1Wat - przy tym nieco większy opór dać temu
    zasilaczowi, który ma większe napięcie. Ten sposób to namiastka regulacji i
    zrównania napięć wyjściowych obu zasilaczy.

    Powodzenia
    Roman

  • 15. Data: 2010-07-19 09:25:01
    Od: "JR" <l...@p...onet.pl>

    > Chcesz korepetycji z _podstaw_ elektroniki - znajdź nauczyciela i zapłać
    > mu. Ale dopóki ich nie zaliczysz - nie wypowiadaj się na tematy, o
    > których pojęcia nie masz!

    Podstawy elektroniki znam i wiem że jeżeli dwa węzły sieci są połączone
    rezystancją i występuje miedzy nimi różnica potencjałów, to popłynie prąd
    równy różnicy napięć podzielonej przez rezystancję.
    Piszę o rzeczach o których mam pojęcie. Kilka lat temu połączyłem równolegle
    dwa stabilizatory LM317 (ustawione za pomocą rezystorów na to samo
    napięcie) - efektem było mocne rozgrzanie się każdego ze stabilizatorów.

    Poza tym wydawało mi się że grupa służy wymianie zdań (czasami także
    błędych) oraz dzieleniu się wiedzą. Tu jednak jest inaczej...Szkoda.

  • 16. Data: 2010-07-19 10:06:47
    Od: shg <s...@g...com>

    On 19 Lip, 11:25, "JR" <l...@p...onet.pl> wrote:

> [...]
    > dwa stabilizatory LM317 (ustawione za pomocą rezystorów na to samo
    > napięcie) - efektem było mocne rozgrzanie się każdego ze stabilizatorów.

    To jeszcze trochę z podstaw konstrukcji zasilaczy by się przydało.
    Łopatologicznie:
    Praktycznie żaden zasilacz nie ma wyjścia typu push-pull, czyli nie
    może stabilizować napięcia przez podawanie albo pobieranie prądu.
    Stabilizacja jest jednokierunkowa, czyli zasilacz przepuszcza prąd
    tylko w jednym kierunku, mniej lub więcej w zależności od
    "rezystancji" obciążenia.
    Jeżeli takiemu zasilaczowi poda się na wyjście napięcie wyższe niż
    jego napięcie wyjściowe, to w efekcie nastąpi nasycenie wyjścia
    wzmacniacza błędu i prąd wyjściowy zasilacza będzie wynosił 0, bo
    zasilacz nie potrafi pociągnąć prądu w drugą stronę, aby utrzymać
    żądane napięcie.
    Jeżeli dwa takie zasilacze zostaną połączone równolegle, to prąd *do
    obciążenia* będzie płynął z zasilacza o wyższym napięciu, chyba że
    zasilacz będzie miał "miękką" charakterystykę (znaczną rezystancję
    wyjściową), wtedy gdy napięcie na jego wyjściu zrówna się z napięciem
    drugiego zasilacza, ten drugi też zacznie podawać na wyjście prąd. O
    tym napisał Jacek.
    Analogicznie działa połączenie równoległe źródeł napięcia przez diody.
    Może się zdarzyć że będzie inaczej, kiedy zostanie przekroczona
    dopuszczalna różnica napięć wynikająca z konstrukcji zasilacza
    (przebicie jakiegoś złącza p-n czy coś), ale dwa połączone równolegle
    zasilacze na LM317 różniące się napięciem o jakieś setki mV nie
    powinny się zepsuć, chyba że się jeden przeciąży (ten o wyższym
    napięciu).

  • 17. Data: 2010-07-19 10:34:05
    Od: "JR" <l...@p...onet.pl>

    Dzięki za wyjaśnienia. Rzeczywisty zasilacz i idealne źródło napiecia trochę
    się różnią (stąd mój błąd).

  • 18. Data: 2010-07-19 11:11:47
    Od: Filip Ozimek <f...@m...polbox.pl>

    JR pisze:

    > Skąd w tobie tyle złości (nie tylko w tym wątku) ?
    > Jeśli uważasz, że piszę głupoty, to podaj jakieś argumenty, pokaż gdzie
    > jest błąd w moim rozumowaniu.

    Z RoManem nie ma sensu dyskutować, ma dużą wiedzę ale wygląda na
    zgorzkniałego faceta, który ma pretensję do wszystkich o wszystko -
    wystarczy przejrzeć posty z archiwum - każdy wątek gdzie się udziela
    kończy się pyskówką. Od czasów FidoNetu znacznie mu się pogorszyło.

    --
    Filip.

  • 19. Data: 2010-07-19 12:36:33
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello Filip,

    Monday, July 19, 2010, 1:11:47 PM, you wrote:

> [...]
    > wystarczy przejrzeć posty z archiwum - każdy wątek gdzie się udziela
    > kończy się pyskówką. Od czasów FidoNetu znacznie mu się pogorszyło.

    Filipku, jak ktoś pisze bzdury na poziomie szkoły podstawej i jeszcze
    każe sobie tłumaczyć, to nic lepszego ode mnie nie uzyska.

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl

  • 20. Data: 2010-07-19 18:05:58
    Od: "maurycy123" <m...@p...onet.pl>

> [...]
    > równolegle dwa stabilizatory LM317 (ustawione za pomocą rezystorów na to
    > samo napięcie) - efektem było mocne rozgrzanie się każdego ze

    A ja mam (miałem) zasilacz regulowany na lm317 połączony równolegle na
    3xlm317.
    Miałem bo, rezystor precyzyjny poszedł do krainy wiecznych łowów.