  • 21. Data: 2021-03-23 22:47:15
    Temat: Re: Zegar sieciowy przyspieszył?!
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 2021-03-23 o 20:43, Zbynek Ltd. pisze:

    > Zgadzam się. Niechby i połowa była. To tani zegar :-)
    >
    > Za kilkanaście godzin podam najnowsze pomiary, już po wymianie na nowe
    > elektrolity.
    Szału się raczej nie spodziewam, zużyte elektrolity jedynie mogły
    przepuszczać śmieci z sieci które dodatkowo zegar zliczał, ale na kwarc
    nie pomogą.

    > Już skręciłem obudowę :-) Nie chce mi się grzebać dalej. No i kwarc to
    > "kwarc", czyli rezonator ceramiczny.
    "Mechaniczny" :)

    > Robionym. Czyli pewnie i trymerek dałeś :-)

    Oczywiste i co miesiąc w południe po 5 krótkim sygnale robiłem korektę
    aż doregulowałem, lata 90, do teraz chodzi. Zrobiony na 8039 :)

    --
    Janusz

  • 22. Data: 2021-03-24 14:44:02
    Od: "Zbynek Ltd." <s...@p...onet.pl>

    Zbynek Ltd. napisał(a) :

    > Zgadzam się. Niechby i połowa była. To tani zegar :-)
    >
    > Za kilkanaście godzin podam najnowsze pomiary, już po wymianie na
    > nowe elektrolity.

    No i kicha. To nie to. Wymiana elektrolitów na nowe, ze sklepu, nic
    nie dała. Znowu jest ok. 100s/dobę. Czyżby przegrzewanie się?
    Bo ten najlepszy pomiar (20s/d) był przy otwartej obudowie.

    Zbyszek
    PGP key: 0xDCEF4E65

  • 23. Data: 2021-03-24 16:28:42
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Zbynek Ltd." napisał w wiadomości grup
    pl...
    Zbynek Ltd. napisał(a) :

    >No i kicha. To nie to. Wymiana elektrolitów na nowe, ze sklepu, nic
    >nie dała. Znowu jest ok. 100s/dobę. Czyżby przegrzewanie się?
    >Bo ten najlepszy pomiar (20s/d) był przy otwartej obudowie.

    Przegrzewanie moze byc, szczegolnie jesli to "rezonator ceramiczny".

    Ale przeciez wczesniej lepiej chodzil ... wiec wstaw dobry
    kwarc/rezonator.
    Albo zmierz czestotliwosc tego co jest.

    J.

  • 24. Data: 2021-03-24 18:03:24
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    sobota, 20 marca 2021 o 16:03:09 UTC+1 Zbynek Ltd. napisał(a):
    > Elo
    >
    > Mam zegar cyfrowy z radiem i budzikiem. Kiedyś spóźniał się może z 1
    > minutę na 2 tygodnie. Co zupełnie nie przeszkadzało. Teraz
    > gwałtownie przyspieszył. Około minutę na dzień.
    >
    > Co się zmieniło? Kiedyś był na osobnym gniazdku, około metr (czyli
    > pewnie z 4 m druta dalej) od gniazdka w którym była lodówka. Obecnie
    > inna lodówka (z tych nowoczesnych) jest wpięta w to samo gniazdko co
    > zegar.
    >
    > Ktoś ma pomysł jak to naprawić? Dlaczego coś takiego może się dziać?

> [...]
    W takiej sytuacji na filmach przecinają przewód czerwony albo niebieski.

  • 25. Data: 2021-03-24 18:51:07
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 2021-03-24 o 14:44, Zbynek Ltd. pisze:

    > No i kicha. To nie to. Wymiana elektrolitów na nowe, ze sklepu, nic nie
    > dała. Znowu jest ok. 100s/dobę. Czyżby przegrzewanie się?
    > Bo ten najlepszy pomiar (20s/d) był przy otwartej obudowie.

    Kiedyś kupiłem w Makro zegar ścienny za 9,99.
    Chodził fatalnie - ze 2 minuty na dobę odchyłki.
    A że miałem z 50 kwarców zegarkowych to zacząłem wymieniać i mierzyć
    prędkość i dobrałem taki co było poniżej sekundy na dobę.

    Moja metoda pomiaru (dokładność rzędu 0,1ppm).
    W miedzi na laminacie wycięty pilnikiem prostokąt rzędu 4x5cm.
    Ten prostokąt to antena odbierająca sygnał 32768Hz z kwarca, a ta płytka
    to jedna z 6 ścian prostopadłościanu z laminatu stanowiącego ekranowaną
    komorę. Wzmacniacz rezonansowy i sygnał podany na częstościomierz.
    Wzorzec częstościomierza sprawdzony wcześniej przez porównanie z nośną
    DCF (założyłem , że stabilizowana atomowo, choć nie znalazłem takiej
    informacji).

    Ogólnie z tamtego doświadczenia wnoszę, że zdarzają się kwarce bardzo
    odstrojone. Możliwe też, że komuś zabrakło kwarcy 6pF i zastosował
    łatwiej dostępne 12,5pF.
    P.G.

  • 26. Data: 2021-03-24 18:54:58
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 2021-03-23 o 20:43, Zbynek Ltd. pisze:

    > Już skręciłem obudowę :-) Nie chce mi się grzebać dalej. No i kwarc to
    > "kwarc", czyli rezonator ceramiczny.

    Rezonator ceramiczny ma odchyłki rzędu nawet 5000ppm (ok 8 minut na dobę).
    Kwarc ma odchyłki rzędu 20ppm (ok. 2s/dobę).
    P.G.

  • 27. Data: 2021-03-24 19:09:55
    Od: "Zbynek Ltd." <s...@p...onet.pl>

    Zenek Kapelinder napisał(a) :

    > W takiej sytuacji na filmach przecinają przewód czerwony albo niebieski.

    Zadziałało. Przestało odliczać.

    Zbyszek
    PGP key: 0xDCEF4E65

  • 28. Data: 2021-03-25 00:11:17
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    Dnia Wed, 24 Mar 2021 18:51:07 +0100, Piotr Gałka napisał(a):

> [...]
    > A że miałem z 50 kwarców zegarkowych to zacząłem wymieniać i mierzyć
    > prędkość i dobrałem taki co było poniżej sekundy na dobę.

    Gdzieś tak w latach 80-tych wyszła książka o zegarkach elektronicznych.
    Format coś około A4, papier gazetowy, miękkie okładki.
    Był tam opisany prosty sposób na dodanie pojemności celem korekty zegara:
    dolutować dwa druciki w izolacji i je zawijać dokokoła siebie. Jeden taki
    zwój dodawał OIDP 1pF.
    Sposób dobry i skuteczny, ale "jednostronny". Nie pamiętam, czy to
    przyśpieszało czy zwalniało chód.

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 29. Data: 2021-03-25 11:37:18
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 2021-03-25 o 00:11, Adam pisze:

> [...]
    > dolutować dwa druciki w izolacji i je zawijać dokokoła siebie. Jeden taki

    W moim oscyloskopie (1982) kompensacja dzielników wejściowych była
    zrobiona w ten sposób.

    > Sposób dobry i skuteczny, ale "jednostronny". Nie pamiętam, czy to
    > przyśpieszało czy zwalniało chód.

    Dodanie pojemności zmniejsza częstotliwość drgań w układzie.
    Jednym z istotnych parametrów kwarców jest pojemność zewnętrzna jaką
    kwarc ma 'widzieć' aby miał częstotliwość zgodną ze specyfikacją.
    Niezgodność tej pojemności w przypadku kwarców zegarkowych daje właśnie
    odchyłki liczone w minutach na dobę.

    Ale to nie jest tak prosto z tym przestrajaniem przez dodanie
    pojemności. Układy RTC są robione tak, aby do zasilania wymagały zero,
    zero nic prądu (czyli rzędu 200nA).
    Generator może nie wytrzymać obciążenia dodatkową pojemnością. Nie, żeby
    się uszkodził, ale drgania zanikną.

    Jak pojemności takiego generatora widziane przez kwarc wynoszą np. 6pF
    to wymagane jest dołączenie kwarca 6pF. Kiedyś (ubiegły wiek) było
    trudno takie kupić i nie wiedząc o problemach z dodaniem pojemności
    postanowiliśmy zastosować zwykłe (czyli 12,5pF) dodając brakującą
    pojemność na zewnątrz (2 kondensatory po 13pF (12,5-6)*2). Generator nie
    działał. Się okazało, że bardziej mu przeszkadzał jeden z tych
    kondensatorów, ale nie ma zbyt dużego manewru. Jak ten obniżymy np. do
    8pF to drugi trzeba podnieść do 35pF i też jest nie za bardzo. Generator
    działał, ale wystarczyły jakieś drobne zmiany nie wiadomo czego i stawał.
    W sumie wtedy skończyło się na rozwiązaniu softwareowym. Do scalaka
    wymagającego kwarca 6pF dawaliśmy kwarc 12,5 pF i procesor robił
    systematycznie odpowiednią korektę czasu. A w przypadku przerwy w
    zasilaniu po jego przywróceniu wyliczał o ile zegarek się odsunął w
    czasie gdy pracował bez korekt wykonywanych na bieżąco.
    P.G.

  • 30. Data: 2021-03-25 12:07:58
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    t...

> [...]
    >Niezgodność tej pojemności w przypadku kwarców zegarkowych daje
    >właśnie odchyłki liczone w minutach na dobę.

    Az tyle ? Minuta na dobe to ~1000ppm ..

> [...]
    >obniżymy np. do 8pF to drugi trzeba podnieść do 35pF i też jest nie
    >za bardzo. Generator działał, ale wystarczyły jakieś drobne zmiany

    A te kondensatory nie tworza dzielnika napiecia i razem z kwarcem nie
    wplywaja na jakies napiecie wyjsciowe czy wymagane wzmocnienie
    generatora ?

    J.