  • 111. Data: 2020-01-03 01:09:54
    Temat: Re: Zepsułem telefon.. potrzebny nowy
    Od: Olaf Frikiov Skiorvensen <B...@i...invalid>

    Wcale nie przypadkiem, dnia Thu, 2 Jan 2020 17:18:08 +0100
    doszła do mnie wiadomość <5e0e1873$0$553$65785112@news.neostrada.pl>
    od "J.F." <j...@p...onet.pl> :

    >Podobnie mamy z samymi danymi. Zapisujemy te 2KB nowe, ale to na SSD
    >moze wymagac odczytu calego bloku 256KB, zmiany 2KB i zapisu
    >ponownego - jesli sasiednie klastry maja zawartosc, ktorą trzeba
    >zapamietac.
    >
    >Najlepiej byloby, gdybysmy sektory czy klastry zapisywali do nowego
    >bloku flash, to by sie dopisywalo reszte bez przepisywania.
    >Ale wtedy ... gdzie zapamietac w ktorym bloku jest zapisany sektor
    >dyskowy ?
    >Do dyspozycji mamy zasadniczo pamiec flash - z tymi samymi
    >ograniczeniami.

    Tak to tylko w przypadku, kiedy brak wolnych stron(odpowiednik sektora) w innych
    blokach,jeśli są, to zapis jest do nich kierowany i uaktualniane są tablice
    translacji,
    jeśli nie, to jest tak, jak piszesz(z tego powodu dysk ma zarezerwowane zapasowe
    wolne
    bloki, over-provisioning).
    Jak chcesz dokładniej, to:
    https://flashdba.com/2014/06/20/understanding-flash-
    blocks-pages-and-program-erases/
    a potem:
    http://codecapsule.com/2014/02/12/coding-for-ssds-pa
    rt-3-pages-blocks-and-the-flash-translation-layer/
    Tak nawiasem mówiąc, bardzo ciekawe są kontrolery bez zewnętrznej pamięci RAM, jak
    SF2281(on miał chyba tylko 8 czy 16 MiB wewnętrznych buforów), a jakoś dawał sobie
    radę z
    kompresją i deduplikacją, ale niestety mocno zwalniał napodkawszy na niekompresowalne
    dane.

  • 112. Data: 2020-01-03 12:52:02
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Olaf Frikiov Skiorvensen" napisał w wiadomości grup
    com...
> [...]

    >sektora) w innych
    >blokach,jeśli są, to zapis jest do nich kierowany i uaktualniane są

    Ale wlasnie o te tablice chodzi.
    Komputer chce zapisac do sektora nr, nazwijmy to L 12000. Potem do
    L12001.
    A potem np do L19000 - bo taki ma kaprys.

    Jesli bedziesz te kolejne zapisy kierowal do bloku flash nr np
    F5000/1, F5000/2, F5000/3,
    to musisz gdzies na boku sobie zapisac, ze ten sektor L12000 jest w
    F5000/1.
    A gdzie - zeby to sie nie zuzylo zbyt szybko ?

    A potem i tak sie okaze, ze w tym bloku F5000 jest troche danych ktore
    juz sa nieaktualne i kupa takich, ktore ciagle trzeba trzymac.
    I jak chcesz blok ponownie uzyc, to gdzies trzeba te stare dane
    zapisac.

    Akurat sie wydaje, ze w przypadku pamieci wirtualnej system operacyjny
    moglby to dobrze optymalizowac,
    ale swietnie by bylo, gdyby jeszcze dysk mial dopasowany algorytm
    optymalizacji,
    i jeszcze wiedzial, ze to jest zapis do pliku wymiany i tu sie inaczej
    optymalizuje.

> [...]
    >a potem:
    >http://codecapsule.com/2014/02/12/coding-for-ssds-p
    art-3-pages-blocks-and-the-flash-translation-layer/

    Ja potrzebuje raczej "how SSD are made". Moze patentow poszukac.
    Ewentualnie kontrolerow - ale czy tam bedzie opisany algorytm ?

> [...]
    >jakoś dawał sobie radę z
    >kompresją i deduplikacją, ale niestety mocno zwalniał napodkawszy na

    No wlasnie - jeden z pomyslow ktory mi chodzi po glowie, to trzymac
    tablice translacji w RAM.
    A w danych zapisywanych zapisac nr sektora/bloku logicznego i czas
    zapisu.
    A po wlaczeniu zasilania przeskanowac caly dysk, i znalezc te ostanie
    zapisu.

    Ale to wymaga duzo RAM, i troche czasu na poczatku :-)

    J.

  • 113. Data: 2020-01-03 12:56:55
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    On 2020-01-01, J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:

    >Ca 2-3 lata jak mi zaczęło zauważalnie w niektórych operacjach mulić.
    >Jakiś pół-gówniany ssd typu Kingspec/64GB, 8GB z tego to był swap.
    >Do kilku godzin dziennie pracy typu biurowego/www.

    A wystarczylo dolozyc RAM, zeby swapa nie bylo :-)

    P.S. Cos takiego pisala tez automapa - ze po pewnym czasie uzywania
    moze mulic, a rozwiazaniem jest ... sformatowanie karty SD i
    zainstalowanie na nowo.

    Wtedy wydawalo mi sie to herezja, potem sie okazalo, ze jest
    odpowiednia komenda informujaca karte/SSD, ze dany blok jest juz
    nieuzywany.
    Stare systemy jej nie uzywaly, a potem karta czy SSD nie mogly
    optymalizowac ...

    J.

  • 114. Data: 2020-01-03 13:19:32
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2020-01-03, J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:
    > Użytkownik "Marcin Debowski" napisał w wiadomości grup

    > A wystarczylo dolozyc RAM, zeby swapa nie bylo :-)

    Nie da się. To jest jakiś stary Optiplex C2D z dopuszczalnym maks. 4GB
    RAMu.

    > P.S. Cos takiego pisala tez automapa - ze po pewnym czasie uzywania
    > moze mulic, a rozwiazaniem jest ... sformatowanie karty SD i
    > zainstalowanie na nowo.

    Nie pomogłoby raczej. Najpierw nawet nie zwracałem na to uwagi i po
    prostu sobie myślałem (ponikąd słusznie), że nawet przy swapie na ssd
    zwolnić musi jak ostro swapuje, ale potem przy jakiejś okazji chciałem
    zrobić kopię jakiegoś dużego bloku i zobaczyłem transfery na poziomie
    200-500kB/s.

    --
    Marcin

  • 115. Data: 2020-01-03 15:51:43
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    On 2020-01-03, J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:

    >Nie da się. To jest jakiś stary Optiplex C2D z dopuszczalnym maks.
    >4GB
    >RAMu.

    To trzeba bylo kupic ... nowy komputer :-)

    >Nie pomogłoby raczej.

    Twierdza, ze pomaga, ale to inny przypadek.

    >Najpierw nawet nie zwracałem na to uwagi i po
    >prostu sobie myślałem (ponikąd słusznie), że nawet przy swapie na ssd

    ale Automapa na nawigacji z Windows CE swapa raczej nie ma.
    Natomiast zapisuje troche malych plikow - ostatnie ustawienia, wybrane
    adresy, log z GPS o ile klient wlaczy.

    >zwolnić musi jak ostro swapuje, ale potem przy jakiejś okazji
    >chciałem
    >zrobić kopię jakiegoś dużego bloku i zobaczyłem transfery na poziomie
    >200-500kB/s.

    Taa, ja narzekalem ze mi komp muli, i zwalalem na windows 10.
    A tu sie okazalo, ze HDD ma bledy, na szczescie odzyskiwalne, ale
    trwalo to w pewnych miejscach i trwalo.

    Co prawda po zmianie HDD nadal muli :-(

    J.

  • 116. Data: 2020-01-03 20:45:48
    Od: Animka <a...@t...ja.wp.pl>

    W dniu 2020-01-03 o 00:31, Olaf Frikiov Skiorvensen pisze:
    > Wcale nie przypadkiem, dnia Thu, 2 Jan 2020 23:28:03 +0100
    > doszła do mnie wiadomość <qulqqt$hkh$1@news.icm.edu.pl>
    > od Animka <a...@t...ja.wp.pl> :

    > W telefonie też masz coś w rodzaju dysku ssd, poczytaj, nie zaszkodzi.

    Coś w rodzaju to nie to samo. Zresztą wiem co mam w telefonie.

    --
    animka

  • 117. Data: 2020-01-03 20:50:06
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 03/01/2020 20:45, Animka wrote:
    > Coś w rodzaju to nie to samo.

    To inaczej: to samo.

    > Zresztą wiem co mam w telefonie.

    Wątpie. Ostatnio się okazuje że nie wiedzą tego nawet producenci.

  • 118. Data: 2020-01-03 21:01:50
    Od: Animka <a...@t...ja.wp.pl>

    W dniu 2020-01-03 o 20:50, heby pisze:

    > To inaczej: to samo.

    > Wątpie. Ostatnio się okazuje że nie wiedzą tego nawet producenci.

    LOL

    --
    animka

  • 119. Data: 2020-01-05 06:45:01
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2020-01-03, J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:
    > Użytkownik "Marcin Debowski" napisał w wiadomości grup

    > To trzeba bylo kupic ... nowy komputer :-)

    A wymieniłem ssd na jakiegoś Sandiska czy Kingstona wczesnej generacji i
    ponownie śmiga.

    > Taa, ja narzekalem ze mi komp muli, i zwalalem na windows 10.
    > A tu sie okazalo, ze HDD ma bledy, na szczescie odzyskiwalne, ale
    > trwalo to w pewnych miejscach i trwalo.

    Też tak miałem przez moment pod Linuksem, z tym że tak się dość szybko
    wyjaśniło, gdy tylko za jakąś potrzebą musiałem skorzystać z fizycznej
    konsoli.

    > Co prawda po zmianie HDD nadal muli :-(

    Dokup pamięci.

    --