  • 1. Data: 2014-08-14 15:52:59
    Temat: Znów kadrowanie...
    Od: Marek <p...@s...com>

    Witam,

    Mając na uwadze wnioski z poprzedniej dyskusji jaką tu z Wami
    przeprowadziłem plus porady wyczytane z książek Scotta Kelby'ego
    zrobiłem późno-wieczorną (w sensie światła przynajmniej) fotkę:

    https://drive.google.com/file/d/0B5EZBCDOXXP7WTBsOS1
    PYTh0Y28/edit?usp=sharing

    Zawiera ona dużo nudnej wody i jeszcze bardziej zanudzającego nieba -
    czyli wbrew zasadzie, że tego co tworzy kompozycję powinno być ok 2/3
    kadru. Tu zdecydowanie tak nie jest. Pokazałem zdjęcie (format A4)
    osobom nie mającym nic wspólnego z fotografią i zebrałem informacje na
    temat jak one by wykadrowały tą scenerię. Prawie zawsze było tak samo:
    padła jakaś propozycja... a chwilę potem wycofanie się z komentarzem, że
    tak jak jest, jest lepiej.

    Teraz chciałbym posłuchać Wasze zdanie, jako znawców tematu, na temat
    zmian w kadrowaniu. Szczerze mówiąc mam spore dylematy... gdybym raz
    jeszcze zabrał się za to zdjęcie, to nie mam pewności czy inaczej
    wykonałbym kadrowanie...

    Marek

  • 2. Data: 2014-08-14 17:01:07
    Temat: Re: Znów kadrowanie...
    Od: XX YY <f...@g...com>

    samo sie prosi zeby tak zrownowazyc:

    http://spherapan.vot.pl/ff.jpg

    albo jakos tak obciac:

    http://spherapan.vot.pl/ee.jpg

    w oryginale gora nic nie wnosi.

  • 3. Data: 2014-08-14 22:43:58
    Od: Luke <l...@l...net>

    Dnia 2014-08-14 15:52, Użytkownik Marek napisał:

    > Teraz chciałbym posłuchać Wasze zdanie, jako znawców tematu, na temat
    > zmian w kadrowaniu.

    Ło tak ?

    http://imgup.pl/di/0UBF/4582.jpg

    Przy czym oryginalne też jest dobre.

    Proporcje są dobre, kadr "ciąży" brakiem tejże przeciwwagi, co mi się
    osobiście podoba (dodanie statku zrobiłoby z tego kadr "typowo
    podręcznikowy", brak przeciwwagi jest ciekawym zabiegiem, nawet jeśli
    nieświadomym)

    L.

  • 4. Data: 2014-08-14 23:13:20
    Od: Piotr Kosewski <p...@m...nowhere>

    On 2014-08-14 22:43, Luke wrote:
    > Ło tak ?
    >
    > http://imgup.pl/di/0UBF/4582.jpg

    Zdajesz sobie sprawę jak źle świadczy o zdjęciu to, że czułeś
    potrzebę dodania ramki?

    Jeszcze tylko brakuje HDRa...

    pozdrawiam,
    Piotr Kosewski

  • 5. Data: 2014-08-15 00:06:37
    Od: Marek <p...@s...com>

    W dniu 2014-08-14 22:43, Luke pisze:

> [...]
    > osobiście podoba (dodanie statku zrobiłoby z tego kadr "typowo
    > podręcznikowy", brak przeciwwagi jest ciekawym zabiegiem, nawet jeśli

    No i sęk w tym, że to mi się właśnie podoba. Bezmiar przestrzeni i fajny
    pierwszy plan skupiający uwagę. Gdyby coś na horyzoncie wlazło w kadr,
    to bezmiar by szlag trafił.

    Jakoś nie mogę zaakceptować, że zdjęcia powinny być "podręcznikowe".
    Owszem, bywają ujęcia, które wymagałyby takiego podejścia ale nie
    określa to jedynej słusznej drogi moim zdaniem (i pewnie tylko moim).

    Co do konwersji monochromatycznej, to nie zawsze potrafię się do niej
    przekonać. Scott Kelby wzywał w jakiejś ze swoich książek aby nie bać
    się koloru :-)

    Marek

  • 6. Data: 2014-08-15 07:53:18
    Od: Piotr Kosewski <p...@m...nowhere>

    On 2014-08-15 00:06, Marek wrote:
> [...]
    > Owszem, bywają ujęcia, które wymagałyby takiego podejścia ale nie
    > określa to jedynej słusznej drogi moim zdaniem (i pewnie tylko moim).

    W takim razie zupełnie nie rozumiem, po co tworzysz te wątki.

    Widać, że masz już jakiś wyrobiony styl i gust. Podobają Ci się własne
    zdjęcia. Jeśli robisz je dla siebie, to chyba już powinieneś być
    szczęśliwym człowiekiem.
    Jeśli masz ochotę się nimi dzielić (dostać "like", poczytać komentarze
    "great shot!", a może nawet pogadać z kimś podobnym), to załóż sobie
    konto na jakimś odpowiednim portalu i tam je umieszczaj.

    Oczywiście możesz tu raz w tygodniu wrzucać zdjęcia z "bezmiarem
    przestrzeni" na 90% kadru, ale jaki właściwie jest cel tego ćwiczenia?

    pozdrawiam,
    Piotr Kosewski

  • 7. Data: 2014-08-15 12:44:11
    Od: Luke <l...@l...net>

    Dnia 2014-08-14 23:13, Użytkownik Piotr Kosewski napisał:

    > Zdajesz sobie sprawę jak źle świadczy o zdjęciu to, że czułeś
    > potrzebę dodania ramki?

    Gdybym to miał wieszać na ścianie, wyciąłbym czarne passe-partout.
    Faktycznie, pewnie źle świadczy to o zdjęciu.

    > Jeszcze tylko brakuje HDRa...

    No bardzo się starałem, ale mimo to z tego zdjęcia mi się nie udało...

    L.

    PS. Miło będzie przeczytać Twoje zdanie na temat tego zdjęcia, nie tylko
    Twoje zdanie na temat zdania innych.

  • 8. Data: 2014-08-15 13:06:12
    Od: Luke <l...@l...net>

    Dnia 2014-08-15 00:06, Użytkownik Marek napisał:

    > Co do konwersji monochromatycznej, to nie zawsze potrafię się do niej
    > przekonać. Scott Kelby wzywał w jakiejś ze swoich książek aby nie bać
    > się koloru :-)

    Upodobanie do czarno-białości jest kwestią gustu. Istnieje wiele
    sposobów dobrego (lepszego lub gorszego w granicach akceptowalności
    estetycznej) obrobienia każdego zdjęcia i to właśnie przez wybór tego
    jednego z nich (o ile dostrzegasz tę wielość możliwości) realizuje się
    Twoja wizja tego zdjęcia. Jest ona Twoja.

    Jeśli dasz kilku poetom zadanie napisania wiersza o zachodzie słońca po
    burzy, efekty mogą się skrajnie różnić. Dopóki nie ma w nich błędów
    ortograficznych i nie będą wierszoklectwem, są oznaką wielości wizji
    jednego tematu.

    Osobiście lubię fotografię czarno-białą i uważam, że pole jej
    zastosowania jest znacznie szersze niż się wydaje obecnie w epoce
    koloru. I jest to też droga jedna z wielu.

    L.

  • 9. Data: 2014-08-15 17:00:55
    Od: Marek <p...@s...com>

    W dniu 2014-08-15 07:53, Piotr Kosewski pisze:

    > W takim razie zupełnie nie rozumiem, po co tworzysz te wątki.

    Bo tylko w tym miejscu mam okazję poczytać na temat tego co sądzę
    specjaliści z branży.

    > Widać, że masz już jakiś wyrobiony styl i gust.

    Nie posiadam wyrobionego gustu i styl też ewaluuje. Obym nigdy nie
    doświadczył takiej stagnacji.

    > Podobają Ci się własne
    > zdjęcia. Jeśli robisz je dla siebie, to chyba już powinieneś być
    > szczęśliwym człowiekiem.

    A i owszem, ale raczej nie o moim szczęściu jest wątek. Czyżby jakieś
    Twoje braki w szczęśliwości ujawniały się teraz? ;-)

    > Jeśli masz ochotę się nimi dzielić (dostać "like", poczytać komentarze
    > "great shot!", a może nawet pogadać z kimś podobnym), to załóż sobie
    > konto na jakimś odpowiednim portalu i tam je umieszczaj.

    Gdyby istniał portal gdzie można dostać "don't like'i" wraz z
    obowiązkowym uzasadnieniem, to chętnie bym sie tam zapisał.

    > Oczywiście możesz tu raz w tygodniu wrzucać zdjęcia z "bezmiarem
    > przestrzeni" na 90% kadru, ale jaki właściwie jest cel tego ćwiczenia?

    A no temu aby sprowokować do dyskusji czy styl znawców tematu nie jest
    narzucony wiedzą zdobytą w podręcznikach itp i czy w związku z tym
    wszelkie odstępstwa nie są uznawane za niegodne oglądania.

    Marek

  • 10. Data: 2014-08-16 01:22:04
    Od: Piotr Kosewski <p...@m...nowhere>

    On 2014-08-15 17:00, Marek wrote:
    > Bo tylko w tym miejscu mam okazję poczytać na temat tego co sądzę
    > specjaliści z branży.

    Pfff.

    Prawie wszyscy tu jesteśmy anonimowi, masz minimalne szanse odnalezienia
    naszych zdjęć. Do tego jeszcze wrócę...

    Oczywiście jest tu kilku profesjonalistów (kiedyś było więcej) i jest
    kilku niezłych amatorów (też mniej niż rok-dwa temu). Reszta to hobbyści
    o nieznanym dorobku. Znając realia usenetu: przede wszystkim
    informatycy (z przewagą adminów).

    > A i owszem, ale raczej nie o moim szczęściu jest wątek. Czyżby jakieś
    > Twoje braki w szczęśliwości ujawniały się teraz? ;-)

    Należę do osób, które lubią doszukiwać się sensu w działaniach innych.
    Patrzę na ten wątek i myślę o możliwych drogach jego rozwoju i Twojej
    reakcji. Mam też w pamięci wcześniejszą dyskusję, w której ogromna
    większość osób zwróciła Ci uwagę na brak "treści". Efekt? Po kilku
    tygodniach wracasz z jeszcze bardziej "bezmiarno-przestrzennym"
    kadrem...

    Liczysz, że w końcu uda Ci się zrobić świetne zdjęcie z bezmiarem
    przestrzeni, którym się wszyscy zachwycą?

    Nie odbierz mojej odpowiedzi jako napastliwej lub agresywnej. Naprawdę
    jestem ciekaw, czego oczekujesz. Zdeklaruj się, to może łatwiej będzie
    odpowiedzieć...

    Co do samego zdjęcia, to w ogóle trudno o nim coś powiedzieć. Po prostu
    jest.
    Proponuję "test".
    Gdybyś wrzucał to zdjęcie na jakiś portal typu flickr, miałbyś tam do
    wypełnienia 2 pola: tytuł i opis zdjęcia. Co byś wpisał?

    > Gdyby istniał portal gdzie można dostać "don't like'i" wraz z
    > obowiązkowym uzasadnieniem, to chętnie bym sie tam zapisał.

    Możesz spytać np. na forum flickr lub dpreview. Te portale mają dwie
    fundamentalne zalety.
    1) Piszą tam regularnie TYSIĄCE osób. Jest tam więcej ludzi
    publikujących zdjęcia w magazynach niż użytkowników tej grupy.
    2) Zazwyczaj (szczególnie na stronach typu flickr) masz możliwość
    obejrzenia jakiegoś portfolio osoby, która ocenia Twoje zdjęcie. Wtedy
    wiesz, czy jest to dobry fotograf czy ktoś zupełnie przypadkowy.

    Na dpreview jest także bardzo fajny mechanizm "challenge'ów", gdzie
    możesz zgłosić swoją fotkę i dostać jakąś ilościową ocenę (czasem
    z komentarzem). To jest jedno z miejsc, gdzie możesz dostać dużo
    anonimowych "don't like", a potem np. założyć wątek "kto mi powie, co
    zrobiłem źle, bo mnie pojechali w ocenach".

    > A no temu aby sprowokować do dyskusji czy styl znawców tematu nie jest
    > narzucony wiedzą zdobytą w podręcznikach itp i czy w związku z tym
    > wszelkie odstępstwa nie są uznawane za niegodne oglądania.

    Jak dotąd tylko Ty się tu chwaliłeś informacjami z "podręcznika"...

    Ponadto nie bardzo rozumiem, skąd ta potrzeba podważania kanonów.
    Pomijając mało ocenialną kwestię "artyzmu", fotografia to rzemiosło jak
    każde inne. Istniejące w nim normy nie są jakimś nowym wymysłem tylko
    kanonem wyrabianym przez lata.
    W wielu aspektach fotografia przypomina gotowanie. Równie dobrze mógłbyś
    na grupie kulinarnej podważać sens czytania książek kucharskich. Po co?

    Rozumiem, że masz pewne aspiracje do wyróżnienia się. I ja Ci źle nie
    życzę. Musisz mieć po prostu świadomość, że żeby łamać kanon, trzeba
    naprawdę błyszczeć, bo inaczej skończysz z byle czym.

    Analogia.
    Każdy po dobrym przeszkoleniu może stać się przyzwoitym, niezłym
    technicznie malarzem-portrecistą (nawet profesjonalnym).
    Jeśli postanowisz się wyróżnić, to możesz skończyć z dziełem godnym
    szkolnych podręczników albo czymś wyglądającym jak rysunek 5-latki.

    Nie każdy rodzi się Picassem, ale każdy ma szansę przeczytać dobry
    podręcznik.

    pozdrawiam,
    Piotr Kosewski