  • 1. Data: 2012-08-08 09:34:26
    Temat: Żółte swiatło
    Od: " jotmys" <j...@g...pl>

    Czy jest jakaś norma/przepis, które ustalają czas trwania żółtego światła.
    Czasem mam wątpliwości.

    jotmys

  • 2. Data: 2012-08-08 10:05:50
    Temat: Re: Żółte swiatło
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Wed, 8 Aug 2012 07:34:26 +0000 (UTC), jotmys

    > Czy jest jakaś norma/przepis, które ustalają czas trwania żółtego światła.
    > Czasem mam wątpliwości.

    Owszem, jest to zapisane w DU Nr 220 Poz. 2181. Zal. 3 punkt 8.2. Wymagania
    Formalne podpunkt b. Żółte światło przy zmianie z zielonego na czerwone
    MUSI świecić się przez 3 sek. W drugą stronę 1 sek.

    Jeśli jest inaczej, trzeba to zgłosić, najlepiej do ZDM. Poprawiają,
    przynajmniej w Wawie. Ostatnio zgłaszałem w zeszłym roku na skrzyżowaniu
    Spacerowa/Sobieskiego. Było jakoś dziwnie, bo nie było korków jak zwykle.
    :P

    Na początku nie wiedziałem dlaczego, za dwa dni się rozjaśniło, gdy o mało
    nie potrącono tam pieszego. Żółte paliło się przez sekundę, i nie było
    przerwy w nadaniu zielonego dla pieszych. Tj. zapalało się czerwone dla
    pojazdów i w tym samym momencie bez zwłoki zapalało się zielone dla
    pieszych. Jak się spotkał szybki i nieuważny pieszy oraz szybki kierowca
    zaskoczony krótkim żółtym, to prawie doszło do nieszczęścia. Następnego
    dnia po zgłoszeniu już było w porządku. Korek też był. :P

    --
    Pozdor Myjk

  • 3. Data: 2012-08-08 10:13:09
    Od: PJ <p...@g...com>

    temat byl juz dyskutowany:

    a w skrocie:
    3s v = 50 km/h,
    4s v = 60 km/h
    5s v = 70 km/h

    PS to sa wartosci obowiazujace w DE ale mozna je zweryfikowac przy
    uzyciu kalkulatora drogi zatrzymania/hamowania

    P.

  • 4. Data: 2012-08-08 10:35:04
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Myjk,

    Wednesday, August 8, 2012, 10:05:50 AM, you wrote:

    > Owszem, jest to zapisane w DU Nr 220 Poz. 2181. Zal. 3 punkt 8.2. Wymagania
    > Formalne podpunkt b. Żółte światło przy zmianie z zielonego na czerwone
    > MUSI świecić się przez 3 sek. W drugą stronę 1 sek.

    No to niestety ale w "automatach" wyłapujących nadmierną prędkość
    świeci się znacznie krócej. Poniżej sekundy :(

    [...]

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 5. Data: 2012-08-08 21:43:55
    Od: Jacek Politowski <s...@n...istnieje>

    In article <17v3oplujwzbd$.dlg@myjk.org>
    Myjk <m...@n...op.pl> wrote:
> [...]

    > Formalne podpunkt b. Żółte światło przy zmianie z zielonego na czerwone
    > MUSI świecić się przez 3 sek. W drugą stronę 1 sek.

    Co (1s) uważam za czas nieco zbyt krótki, żeby _spokojnie_ przygotować
    się do ruszenia. Przy takim czasie, gdy jest się na "pole position",
    trzeba non-stop być "w blokach startowych".

    Jaki to problem, żeby czas żółtego przed zielonym wydłużyć? Uważam, że
    przyczyniłoby się to do upłynnienia ruchu, nie niosąc przy okazji
    efektów ubocznych (choć samą zmianę wprowadzałbym płynnie - stopniowo,
    a nie nagle np. przełączenie z sekundy na dwie).

    --
    Jacek Politowski

  • 6. Data: 2012-08-08 22:08:17
    Od: Shrek <u...@d...invalid>

    On 2012-08-08 21:43, Jacek Politowski wrote:

    > Co (1s) uważam za czas nieco zbyt krótki, żeby _spokojnie_ przygotować
    > się do ruszenia. Przy takim czasie, gdy jest się na "pole position",
    > trzeba non-stop być "w blokach startowych".

    Nie trzeba - wystarczy obserwować co się dzieje na skrzyżowaniu - dobrym
    wyznacznikiem są światła dla pieszych. A jak się nie da, to nogę na
    sprzęgło, wajchę na jedynkę i czekamy - w czym problem? Mnie ku...
    trafia zwłaszcza na bezkolizyjnych lewoskrętach. 1,2,3 pierwszy
    samochód, 4,5,6 drugi, 7,8, trzeci, 9 czwarty, 10 piąty i szósty, 11
    siódmy i osmy, 12 dziewiąty, 13 dziesiąty i jedenasty. Z tym że w 9s
    światło zmienia się na zółte, a w 12 na czerwone. Efekt na zielonym jadą
    4 na żółtym 6 i dwa na czerwonym. Co pokazuje, że jednak potrafią
    dynamicznie ruszyć, tylko mają to w dupie. Ile razy startuje z pole
    position i potem w lusterku widzę następny samochód 50 metrow za mną, a
    i 100 to nie rzadkość.

    > Jaki to problem, żeby czas żółtego przed zielonym wydłużyć? Uważam, że
    > przyczyniłoby się to do upłynnienia ruchu, nie niosąc przy okazji
    > efektów ubocznych

    Jasne - poza tym, że w najprostszym skrzyżowaniu bez cudów z
    bezkolizyjnymi skrętami i cyklu 60sekund tracisz 4 sekundy - niby nic.
    ale 7% czasu, a to już nie mało. Przy bardziej skomplikowanym na
    bezkolizyjne skręty stracisz ze 20%, a to już dramat.

    Shrek.

  • 7. Data: 2012-08-08 23:52:07
    Od: anacron <a...@a...pl>

    W dniu 2012-08-08 09:34, jotmys pisze:
    > Czy jest jakaś norma/przepis, które ustalają czas trwania żółtego światła.
    > Czasem mam wątpliwości.

    W która stronę? Czerwone, zielone co najmniej 5s, zółte 3s lub 1s w
    zależności czy po zielonym, czy czerwonym Często nie jest to zachowane.
    Widuję pomarańczowe krótsze niż 1s. Widuje czerwone krótsze niż 1s.
    Zielone widziałem 2s. Zgłaszam i nic z tym nie robią.

    --
    anacron

  • 8. Data: 2012-08-09 00:02:09
    Od: WildS <f...@n...pl>

    On 2012-08-08, anacron <a...@a...pl> wrote:
> [...]
    > Widuję pomarańczowe krótsze niż 1s. Widuje czerwone krótsze niż 1s.
    > Zielone widziałem 2s. Zgłaszam i nic z tym nie robią.

    Hmm.. W niektorych miastach sa swiatla, ktore sa sprzezone z radarem i
    jak tylko wykryja, ze ktos jedzie wiecej niz dozwolone to walą czerwone
    poprzedzone błyskawicznym żółtym < 1s.

    Zmora, zwłaszcza nocą albo jak sie popsują ;)

    --
    WildS

  • 9. Data: 2012-08-09 00:11:20
    Od: anacron <a...@a...pl>

    W dniu 2012-08-08 21:43, Jacek Politowski pisze:
> [...]
    > efektów ubocznych (choć samą zmianę wprowadzałbym płynnie - stopniowo,
    > a nie nagle np. przełączenie z sekundy na dwie).

    Generalnie wydłużyć wszystkie czasy, w Japonii zmiana świateł trwa
    60-90s, miedzy zielone ponad 10s, pomarańczowe widziałem raczej w
    okolicach 3-5s. I co? Jakoś płynniejszy ruch jest i prawie nie ma korków.

    --
    anacron

  • 10. Data: 2012-08-09 06:53:09
    Od: Jacek Politowski <s...@n...istnieje>

    In article <jvugvh$5i8$1@inews.gazeta.pl>
    Shrek <u...@d...invalid> wrote:

    > Nie trzeba - wystarczy obserwować co się dzieje na skrzyżowaniu - dobrym
    > wyznacznikiem są światła dla pieszych.

    Gdy znasz dane skrzyżowanie i gdy światła dla pieszych cokolwiek
    sensownego nadają.

    Gdy jesteś w miejscu sobie nieznanym - to tylko jakaś wskazówka,
    niekoniecznie konkretna. Do tego nie działa np. gdy światła dla
    pieszych są uruchamiane przyciskiem i jeśli nie zostanie on wciśnięty,
    to w ogóle się nie zapalają.

    Generalnie to tylko substytut, bo trzeba sobie jakoś radzić... Nie
    zawsze ma szansę zadziałać.

    Dlatego uważam, że wydłużenie żółtego byłoby dobrym rozwiązaniem.
    (światła z licznikiem też dają czas na spokojne przygotowanie się, ale
    w bardziej aktywnych konfiguracjach nie mają zastosowania)

    > A jak się nie da, to nogę na
    > sprzęgło, wajchę na jedynkę i czekamy - w czym problem?

    A nie są to właśnie "bloki startowe"?

    > Jasne - poza tym, że w najprostszym skrzyżowaniu bez cudów z
    > bezkolizyjnymi skrętami i cyklu 60sekund tracisz 4 sekundy

    O jakich stratach piszesz? Mi chodzi o wydłużenie "w dół", czyli
    wcześniejsze rozpoczęcie nadawania żółtego, a nie późniejszą zmianę na
    zielone...

    --
    Jacek Politowski