  • 1. Data: 2013-02-09 11:03:44
    Temat: Żółty kogut na dachu a wpisy w dowodzie rejestracyjnym
    Od: Tomasz Stiller <k...@l...eu.org>

    Witam wszystkich serdecznie.

    Mam pytanko o stan prawny posiadania żółtego koguta na dachu samochodu.
    Otóż mam zamiar kupić busika do firmy, i egzemplarz który sobie
    wypatrzyłem akurat takie żółte światła błyskowe ma zainstalowane na dachu.

    Pytanie brzmi, czy mogę z nimi legalnie jeździć i czy nie będzie z tego
    powodu problemów. Zaznaczam, jeździć - nie używać.

    Jedna z niewielu wzmianek o żółtych sygnałach błyskowych w PoRD mówi:

    Art. 54. 1. Pojazd wykonujący na drodze prace porządkowe, remontowe lub
    modernizacyjne powinien wysyłać żółte sygnały błyskowe. (...)
    3. Pojazd, który ze względu na konstrukcję, ładunek lub nietypowe
    zachowanie na drodze może zagrażać bezpieczeństwu w ruchu drogowym,
    powinien wysyłać żółte sygnały błyskowe.
    4. Zabrania się, z zastrzeżeniem art. 31 ust. 1 pkt 5, używania żółtych
    sygnałów błyskowych do innych celów niż określone w ust. 1 i 3.

    O ile pod punkt pierwszy raczej nigdy nie będę się kwalifikował, to pod
    punkt trzeci i owszem - może się zdarzyć. Co w praktyce dawało by mi prawo
    do użycia tego ustrojstwa na drodze?

    Niektórzy na sieci wspominają o konieczności posiadania dodatkowych wpisów
    w DR, ale nie mogę znaleść żadnych odniesień w PoRD, które by to
    sankcjonowało.

    Pytanie zatem o praktyków, którzy mają i używają. Jak to z tym jest.

    Tomek

  • 2. Data: 2013-02-09 13:22:06
    Od: Wódz <n...@c...spamu>

    Dnia Sat, 9 Feb 2013 10:03:44 +0000 (UTC), Tomasz Stiller napisał(a):

> [...]
    > sankcjonowało.
    >
    > Pytanie zatem o praktyków, którzy mają i używają. Jak to z tym jest.

    Jeszcze możesz używać sygnałów błyskowych jak będziesz holowany.
    Pytanie brzmi do czego chcesz owy samochód używać? Jak do pilotowania lub
    przewożenia nietypowego ładunku to możesz "koguta" na dachu mieć. Natomiast
    jak chcesz głównie używać do innych celów to tak będziesz miał zwiększone
    zużycie paliwa.

    Wódz