  • 21. Data: 2015-02-21 18:43:49
    Temat: Re: Żurawik. Podatność.
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    W dniu sobota, 21 lutego 2015 17:39:26 UTC+1 użytkownik J.F. napisał:

    > Slup jest ze stali i policzony na takie obciazenie.
    > A sciana przypadkowa, z cegly :-)

    No to weź ten żurawik, pojedź pod Kętrzyn, tam stoją hitlerowskie bunkry. Tam
    przykręć. Nie połamie.

    > dolny.

    > nie ten. Ten od belki.

    A, nie wiedziałem że chcesz tam wieszać ujemną masę. To wtedy OK.

  • 22. Data: 2015-02-21 19:02:17
    Od: "W.Kr." <w...@g...com>

    Może ten szkic coś objaśni:
    http://pl.tinypic.com/view.php?pic=15nk6k8&s=8#.VOjH
    kqt5NLc

    W.Kr.

  • 23. Data: 2015-02-21 19:12:33
    Od: bartekltg <b...@g...com>

    On 21.02.2015 19:02, W.Kr. wrote:
    > Może ten szkic coś objaśni:
    > http://pl.tinypic.com/view.php?pic=15nk6k8&s=8#.VOjH
    kqt5NLc

    Tak. Jakbyś wysłał to o 14, jak pytali się, dlaczego luzy
    mają mieć znaczenie, pół wątku by nie istniało;-)

    pzdr
    bartekltg

  • 24. Data: 2015-02-21 19:21:42
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    "bartekltg"
    kqt5NLc
    > Tak. Jakbyś wysłał to o 14, jak pytali się, dlaczego luzy
    > mają mieć znaczenie, pół wątku by nie istniało;-)

    Jak to się mówi...? Jeden obraz wart więcej niż tysiąc słów. :-)

    Robert

  • 25. Data: 2015-02-21 19:25:01
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    W dniu sobota, 21 lutego 2015 19:02:17 UTC+1 użytkownik W.Kr. napisał:
    > Może ten szkic coś objaśni:
    > http://pl.tinypic.com/view.php?pic=15nk6k8&s=8#.VOjH
    kqt5NLc

    > W.Kr.

    Już wiem o co chodzi Dżejefowi. Że w górnym łożysku jest pionowa reakcja. Ja bym
    zrobił tak jak drzwi od stodoły, czyli opór tylko na dolnym. Ale ja nie robię
    żurawików, może się nie znam.

  • 26. Data: 2015-02-21 20:27:03
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sat, 21 Feb 2015 09:43:49 -0800 (PST), Konrad Anikiel napisał(a):

    > No to weź ten żurawik, pojedź pod Kętrzyn, tam stoją hitlerowskie bunkry. Tam
    przykręć. Nie połamie.

    W tych bunkrach moze i nie, ale czy inne pomieszczenia maja rownie
    dobre sciany ?

    > A, nie wiedziałem że chcesz tam wieszać ujemną masę. To wtedy OK.

    Nie ujemna. Zwykla. Na koncu ramienia.
    A ze ramie podwieszone w srodku na precie, wiec naturalnie drugi
    koniec idzie w gore. Ten koniec na zawiasie.

    J.

  • 27. Data: 2015-02-21 20:51:19
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 21-02-15 o 14:33, W.Kr. pisze:
    > Panie Robercie, żurawik jest obrotowy względem "mocnego" zapewne słupa,
    "statycznie wyznaczalny". I tu nasuwa mi się podejrzenie, czy ugięcia tego słupa
    > nie będzie trzeba uwzględnić? "Szkolne" przypadki są najkłopotliwsze. I to nie ze
    względy na eloementarność a wymogi wg je zadających.

    To kwestia założeń. Jeśli założymy, że ów pionowy słup jest "mocny i
    stabilny", to z inżynierskiego punktu widzenia przekłada się to na
    konstatację, że się nie odkształca i przejmuje dowolnie dużą reakcję.
    Przykładem takiego układu w praktyce jest żurawik przymocowany do
    betonowej ściany.

    Gdyby autorem zadania było zmuszenie rozwiązującego do uwzględnienia
    tego aspektu, to musiałby podać dane dotyczące sztywności owego słupa.
    Ale skoro tak, to zadanie nadal niespecjalnie się komplikuje. Tylko
    musisz raz policzyć odkształcenie tej wysięgnicy wywołane ciężarem, a
    później odkształcenie owego słupa prostopadła składową. Jak już tak
    teoretyzujemy, to trzeba by dodać do tego odkształcenie tego ukośnego
    cięgła, bo oo może być znaczące. Składowe poosiowe w słupie i belce na
    mój inżynierski nos są pomijalne.

    Ale moim zdaniem zadanie dotyczy odkształcenia wysięgnicy, a reszta jest
    pomijalna.

  • 28. Data: 2015-02-21 20:57:17
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    W dniu sobota, 21 lutego 2015 20:26:53 UTC+1 użytkownik J.F. napisał:
    > W tych bunkrach moze i nie, ale czy inne pomieszczenia maja rownie
    > dobre sciany ?

    Cenna uwaga dla tych wszystkich firm produkujących takie żurawiki przyścienne. Napisz
    do nich żeby przestali je natychmiast robić, bo według Ciebie ściany się pod nimi
    łamią.

    > Nie ujemna. Zwykla. Na koncu ramienia.
    > A ze ramie podwieszone w srodku na precie, wiec naturalnie drugi
    > koniec idzie w gore. Ten koniec na zawiasie.

    Ok, nie jestem ekspertem od żurawików, ale mam z nimi czasem do czynienia w dużych
    zbiornikach ciśnieniowych tam gdzie jest jakiś duży ślepy kołnierz który okresowo
    trzeba zdemontować. Czyli właz inspekcyjny, albo pokrywa dużego filtra. Przejrzałem
    właśnie swoje stare zdjęcia z takich instalacji. Na sześć znalezionych przykładów
    wszystkie miały górne łożysko przesuwne, czyli bez pionowej reakcji. Ciężar żurawika,
    wyciągarki i kołnierza spoczywa na jedynym łożysku oporowym w dolnym zawiasie.

  • 29. Data: 2015-02-21 21:02:20
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 21-02-15 o 20:27, J.F. pisze:

    > Nie ujemna. Zwykla. Na koncu ramienia.
    > A ze ramie podwieszone w środku na pręcie, wiec naturalnie drugi
    > koniec idzie w gore. Ten koniec na zawiasie.

    Ja bym tu taki pewien nie był. Z treści zadania wynika, że to cięgło
    jest w 2/3, ale nie wiem w którym miejscu jest ciężar i jaki jest jego
    stosunek do ciężaru samej belki. Jak belka będzie ważyła ponad połowę
    obciążenia wiszącego na jej końcu bardziej odległym od ściany, to
    reakcja przy ścianie będzie ku dołowi. Przy długiej belce wcale nie jest
    to założenie absurdalne.

  • 30. Data: 2015-02-21 21:04:48
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 21-02-15 o 14:57, Konrad Anikiel pisze:

    > Zdaje się że mówimy o czymś takim:
    > http://www.rialex.com.pl/media/Images/Products/Zuraw
    iki/assistent_aw.jpg
    > tylko zamiast szarego słupa jest ściana (czyli zawiasy są po prostu utwierdzone),
    no i zamiast blachy na dole, jest pręt na górze. Możesz mi wytłumaczyć który zawias
    idzie w górę kiedy wieszam ciężar na haku?

    Jeli byśmy móili o czymś takim, jak Ty opisujesz, to masz układ
    statycznie niewyznaczalny