  • 1. Data: 2007-09-18 19:59:22
    Temat: adresy PI </24
    Od: Andrzej 'The Undefined' Dopierała <u...@p...org>

    Chyba nie znajdę odpowiedniejszej grupy ;)
    Ostatnio doszły mnie słuchy że ripe zaczęło przydzielać adresy PI
    mniejsze niż /24. Ot: 193.34.193.0/25 albo 195.60.92.128/26

    Pytanie brzmi - co na to providerzy? ;)
    Netia bodajże standardowo filtruje adresy mniejsze niż /24. Sporo innych
    (mniejszych) providerów również. Zresztą sam mam założony filtr
    odfiltrowujący "śmieci".

    Takie adresy typu /25 albo /26 "powinno" się wpuszczać, czy raczej są
    one wyłącznie do wewnętrznych potrzeb "właściciela" i nie ma sensu się
    nimi przejmować?

    --
    Andrzej 'The Undefined' Dopierała
    PLD Linux Developer HomePage: http://andrzej.dopierala.name/

  • 2. Data: 2007-09-18 20:20:56
    Temat: Re: adresy PI </24
    Od: Lukasz Trabinski <l...@t...nospam.net>

    Andrzej 'The Undefined' Dopierała <u...@p...org> wrote:
    > Chyba nie znajdę odpowiedniejszej grupy ;)

    pl.test? :)

    > Ostatnio doszły mnie słuchy że ripe zaczęło przydzielać adresy PI
    > mniejsze niż /24. Ot: 193.34.193.0/25 albo 195.60.92.128/26

    Nie zaczęło, tylko robiło to od dawna. Próbowałem paru hostmasterów z ripe
    uświadomić, że nie jest to do końca dobry pomysł, przyznali mi racje i
    zaproponowali co bym napisał formalny wniosek i tyle... Więc jakby komuś
    się chciało...:)

    > Pytanie brzmi - co na to providerzy? ;)

    Zależy od providera, z pięciu znanych mi uplinków zagranicznych, tylko
    jeden nie filtruje mniejszych niż /24. Jeżeli chodzi o polskich ISP
    to zależy mocno od isp lub też wręcz od konkretnego peeringu.

    > Netia bodajże standardowo filtruje adresy mniejsze niż /24. Sporo innych
    > (mniejszych) providerów również. Zresztą sam mam założony filtr
    > odfiltrowujący "śmieci".

    Niektórzy potrafią rozgłosić /30 lub /32 i to bynajmniej nie celowo.

    --
    ŁT

  • 3. Data: 2007-09-18 20:47:43
    Od: Tomasz Paszkowski <s...@g...com>

    Dnia 18.09.2007 Andrzej 'The Undefined' Dopierała <u...@p...org> napisał/a:
    > Chyba nie znajdę odpowiedniejszej grupy ;)
    > Ostatnio doszły mnie słuchy że ripe zaczęło przydzielać adresy PI
    > mniejsze niż /24. Ot: 193.34.193.0/25 albo 195.60.92.128/26

    zawsze takie przyznawali.

    BTW: /24 jest większe od /25 w sensie bitowym ;)

> [...]
    >
    > Takie adresy typu /25 albo /26 "powinno" się wpuszczać, czy raczej są
    > one wyłącznie do wewnętrznych potrzeb "właściciela" i nie ma sensu się

    Nie przejmować, jak ktoś bierze takie kawałki wie co robi.

    --
    Tomasz Paszkowski
    SS7, Asterisk, IPTV, BGP

  • 4. Data: 2007-09-18 21:17:09
    Od: Andrzej 'The Undefined' Dopierała <u...@p...org>

    W artykule <fcpdhf$9cc$1@atlantis.news.tpi.pl> Tomasz Paszkowski napisał(a):

    > Nie przejmować, jak ktoś bierze takie kawałki wie co robi.
    hm.. mogę prosić o oświecenie "co"? :)

    Średnio widzę zastosowanie poza pulami dla ixów dla peeringów albo czymś
    podobnym...

  • 5. Data: 2007-09-18 21:24:47
    Od: Andrzej 'The Undefined' Dopierała <u...@p...org>

    W artykule <fcpbv8$9eh$1@portraits.wsisiz.edu.pl> Lukasz Trabinski napisał(a):

    > Zależy od providera, z pięciu znanych mi uplinków zagranicznych, tylko
    > jeden nie filtruje mniejszych niż /24. Jeżeli chodzi o polskich ISP
    > to zależy mocno od isp lub też wręcz od konkretnego peeringu.
    hm.. z ciekawości - który? :)
    pobieżnie patrząc po providerach gdzie mam dostęp, dostaję te prefiksy z
    tepsy i gts-u i pcss-u. Z netii ani ac-xa nie.

    > Niektórzy potrafią rozgłosić /30 lub /32 i to bynajmniej nie celowo.
    ale to nie są "celowe" działania raczej, a lenistwo admina zazwyczaj
    któremu po redistribute cośtam nie chciało się tego odfiltrować ;)

    A w/w to ewidentnie celowe...

  • 6. Data: 2007-09-19 17:18:24
    Od: Michał Mirosław <n...@r...qmqm.pl>

    Istnienie "Tomasz Paszkowski" przekazało taką wiadomość:
    > Nie przejmować, jak ktoś bierze takie kawałki wie co robi.

    ... albo naczytał/nasłuchał się pierdół (albo nie zrozumiał do końca
    przekazu) o PI i "musi mieć PI".

    --
    Michał Mirosław http://rere.qmqm.pl/ |____|
    mailto:n...@r...qmqm.pl |

  • 7. Data: 2007-09-19 21:06:53
    Od: Tomasz Paszkowski <s...@g...com>

    > hm.. mogę prosić o oświecenie "co"? :)
    >
    > Średnio widzę zastosowanie poza pulami dla ixów dla peeringów albo czymś
    > podobnym...

    Są firmy, które przy swoich zastosowaniach cenią sobie unikalność swojej
    przestrzeni adresowej oraz nie rozgłaszenie ich do publicznego internetu. Takie
    pule, są często stosowane u różnych usługodawców oferujących dostęp do swojej
    sieci po dedykowanych linkach IPSec-owych.

    --
    Tomasz Paszkowski
    SS7, Asterisk, IPTV, BGP

  • 8. Data: 2007-09-20 14:07:13
    Od: "piotr::kapczuk" <p...@d...hoop.pl.invalid>

    In news:fcrll0$vpi$1@julia.coi.pw.edu.pl,
    Michał Mirosław <n...@r...qmqm.pl> typed:

    > Istnienie "Tomasz Paszkowski" przekazało taką wiadomość:
    >
    > ... albo naczytał/nasłuchał się pierdół (albo nie zrozumiał do końca
    > przekazu) o PI i "musi mieć PI".

    No albo ma problem taki jak np ja teraz. Chcę wystawić aplikację do
    Internetu, wymagana jest jej wysoka dostępność. Tak więc dwa druty z
    BGP. Nie potrzebuję /24 wystarczy mi sporo mniej.

    Jeśli wezmę małe PI to mnie odfiltrują. Jak wezmę PA mój ruch zagregują.
    Czyli duża szansa, że zagranica będzie przychodzić zawsze jednym łączem
    (od ISP który dał PA).

    Tak źle i tak niedobrze. Jeśli jest jakieś inne wyjście bardzo proszę o
    oświecenie.
    Albo który wybór będzie mniejszym złem ?

    Piotrek Kapczuk

  • 9. Data: 2007-09-20 14:17:24
    Od: Lukasz Trabinski <l...@t...nospam.net>

    piotr::kapczuk <p...@d...hoop.pl.invalid> wrote:

    > Jeśli wezmę małe PI to mnie odfiltrują. Jak wezmę PA mój ruch zagregują.
    > Czyli duża szansa, że zagranica będzie przychodzić zawsze jednym łączem
    > (od ISP który dał PA).

    Kto powidział, że PA ma być zagregowan?. Możesz kawałek PA rozgłaszać
    pod swoim ASem, ścieżka as-path będzie liczyć.

    > Tak źle i tak niedobrze. Jeśli jest jakieś inne wyjście bardzo proszę o
    > oświecenie.
    > Albo który wybór będzie mniejszym złem ?

    IMHO PA z własnym ASem.

    --
    ŁT

  • 10. Data: 2007-09-20 14:33:51
    Od: "piotr::kapczuk" <p...@d...hoop.pl.invalid>

    In news:fctvdk$uur$1@portraits.wsisiz.edu.pl,
    Lukasz Trabinski <l...@t...nospam.net> typed:

    > Kto powidział, że PA ma być zagregowan?. Możesz kawałek PA rozgłaszać
    > pod swoim ASem, ścieżka as-path będzie liczyć.

    > IMHO PA z własnym ASem.

    Dzięki za rady.

    Czyli powiedzmy jak wezmę ASa i PA /27 np od TP. To czy np gdy pociągnę
    coś ze Stanów to tamtejsi operatorzy nie zagregują mojego prefiksu do
    dużego prefiksu TPsy ?

    Słyszałem, że duzi operatorzy zagraniczni nie bawią się i agregują co
    się da. Ja chcę mieć możliwość przez prependowanie wybrać sobie którędy
    jestem widziany z zagranicy.

    Źle słyszałem ?

    Piotrek Kapczuk