  • 11. Data: 2007-09-20 14:47:01
    Temat: Re: adresy PI </24
    Od: Lukasz Trabinski <l...@t...nospam.net>

    piotr::kapczuk <p...@d...hoop.pl.invalid> wrote:

    > Czyli powiedzmy jak wezmę ASa i PA /27 np od TP. To czy np gdy pociągnę
    > coś ze Stanów to tamtejsi operatorzy nie zagregują mojego prefiksu do
    > dużego prefiksu TPsy ?

    ASa to dostajesz od RIPE, TP jako LIR może conajwyżej pośredniczyć w
    załatwieniu ASa. Jeżeli PA będziesz rozgłaszał pod _własnym_ ASem, to niby
    jak ta agregacja miałaby wyglądać? Inna sprawa, że takie /27 może
    zostać odfiltrowane - patrz wcześniejsze posty. Sugerowałbym rozgłaszenie
    conajmniej /24

    > Słyszałem, że duzi operatorzy zagraniczni nie bawią się i agregują co
    > się da. Ja chcę mieć możliwość przez prependowanie wybrać sobie którędy
    > jestem widziany z zagranicy.

    Niektórzy ,to nawet agregują do /0 :]

    --
    ŁT

  • 12. Data: 2007-09-20 15:45:52
    Od: "piotr::kapczuk" <p...@d...hoop.pl.invalid>

    In news:fcu155$1qs$1@portraits.wsisiz.edu.pl,
    Lukasz Trabinski <l...@t...nospam.net> typed:

    > ASa to dostajesz od RIPE, TP jako LIR może conajwyżej pośredniczyć w
    > załatwieniu ASa.

    To jest jasne 'i' tam było jako przecinek.

> [...]
    > niby jak ta agregacja miałaby wyglądać? Inna sprawa, że takie /27 może
    > zostać odfiltrowane - patrz wcześniejsze posty. Sugerowałbym

    Czyli nadzieja, że rozwiejesz moje obawy padła :/
    Duży zagraniczny operator może wyciąć /27 i obojętnie czy PA, czy PI.
    Wtedy ruch do mnie leci łączem zagranicznym TPsy. Po Polsce dopiero
    normalnie, ale i tak jest za późno bo dostanę pakiet tepsianym linkiem.

    > Niektórzy ,to nawet agregują do /0 :]

    Wywal to całe BGP i też Cię będzie stać na taki luksus jak 'niektórych'
    ;)

    Reasumując aby było dobrze nie trzeba się przejmować tylko zacząć pisać
    wniosek o /24. Jak to umotywować ? Naściemniać, że będzie tyle
    podsieci/hostów ? Bo chyba wyjaśnienia w/w problemu w RIPE zajmie wieki
    i będzie się mijało z celem.

    Piotrek Kapczuk

  • 13. Data: 2007-09-20 19:36:09
    Od: wer <b...@n...pl>

    piotr::kapczuk pisze:
> [...]
    >
    > Czyli powiedzmy jak wezmę ASa i PA /27 np od TP. To czy np gdy pociągnę
    > coś ze Stanów to tamtejsi operatorzy nie zagregują mojego prefiksu do

    Z tego co pamiętam z załatwiania PI i AS, żeby otrzymać AS, trzeba mieć
    PI. Chyba najlepszym wyjściem dla Ciebie jest wzięcie PA od providera,
    który jest elastyczny i będzie zmieniał ustawienia ruchu pod Ciebie. Ew.
    BGP z providerem na prywatnym AS i community. Rozgłaszanie sieci
    mniejszej niż /24 mija się z celem. Raz, że jest wycinane, dwa, że
    śmiecisz po routerach. Jeśli powszechną praktyką byłoby rozgłaszanie np
    /27 to na routerze 1GB RAM by było mało, a procek dostawałby zadyszki
    przy przeliczaniu tras. W końcu agregacja tras powstała z takiej
    potrzeby, a nie dlatego, że ktoś sobie tak wymyślił.

    wer

  • 14. Data: 2007-09-20 20:04:19
    Od: Lukasz Trabinski <l...@t...nospam.net>

    wer <b...@n...pl> wrote:

    > Z tego co pamiętam z załatwiania PI i AS, żeby otrzymać AS, trzeba mieć
    > PI.

    Nie jest to warunek konieczny.

    --
    ŁT

  • 15. Data: 2007-09-20 20:12:13
    Od: Michał Mirosław <n...@r...qmqm.pl>

    Istnienie "Lukasz Trabinski" przekazało taką wiadomość:
    > Nie jest to warunek konieczny.

    Za to konieczne są (ustalenia na...) łącza z BGP do co najmniej dwóch
    różnych ASów.

    --
    Michał Mirosław http://rere.qmqm.pl/ |____|
    mailto:n...@r...qmqm.pl |

  • 16. Data: 2007-09-21 20:27:07
    Od: Jacek Zapala <j...@i...pl>

    On Thu, 2007-09-20 at 16:07 +0200, piotr::kapczuk wrote:

    > No albo ma problem taki jak np ja teraz. Chcę wystawić aplikację do
    > Internetu, wymagana jest jej wysoka dostępność. Tak więc dwa druty z
    > BGP. Nie potrzebuję /24 wystarczy mi sporo mniej.
    >
    > Jeśli wezmę małe PI to mnie odfiltrują. Jak wezmę PA mój ruch zagregują.
    > Czyli duża szansa, że zagranica będzie przychodzić zawsze jednym łączem
    > (od ISP który dał PA).
    >
    > Tak źle i tak niedobrze. Jeśli jest jakieś inne wyjście bardzo proszę o
    > oświecenie.

    A może po prostu kolokacja w jakimś data center? Powinno dać poziom
    dostępności większy niż własny AS i dwa łącza. A klimatyzacja czy
    generatory prądu też może się przydać.

    Jacek

  • 17. Data: 2007-09-24 13:31:54
    Od: "piotr::kapczuk" <p...@d...hoop.pl.invalid>

    In news:fcuk6t$mdi$1@julia.coi.pw.edu.pl,
    Michał Mirosław <n...@r...qmqm.pl> typed:

    > Istnienie "Lukasz Trabinski" przekazało taką wiadomość:
    >
    > Za to konieczne są (ustalenia na...) łącza z BGP do co najmniej dwóch
    > różnych ASów.

    Też mi się wydaje, że własny AS i PA jak najbardziej da się uzyskać.

    Czyli, podsieć conajmniej /24 i do tego raczej adresy PI.

    Pozostaje wcześniej zadane pytanie. Czy PA /24 rozgłaszane pod własnym
    ASem zawsze będzie osobnym rekordem u operatorów czy też można się
    spodziewać, że zostanie zagregowane (np za granicą).

    Piotrek Kapczuk

  • 18. Data: 2007-09-24 13:33:13
    Od: "piotr::kapczuk" <p...@d...hoop.pl.invalid>

    In news:1190406427.26717.6.camel@localhost.localdomain,
    Jacek Zapala <j...@i...pl> typed:

    > A może po prostu kolokacja w jakimś data center? Powinno dać poziom
    > dostępności większy niż własny AS i dwa łącza. A klimatyzacja czy
    > generatory prądu też może się przydać.

    Byłoby prościej i fajniej, ale niestety, bazę muszę mieć lokalnie więc
    ta opcja odpada.

    Piotrek Kapczuk

  • 19. Data: 2007-09-24 14:09:48
    Od: wer <b...@n...pl>

    piotr::kapczuk napisał(a):
    > In news:1190406427.26717.6.camel@localhost.localdomain,
    > Jacek Zapala <j...@i...pl> typed:

    > Byłoby prościej i fajniej, ale niestety, bazę muszę mieć lokalnie więc
    > ta opcja odpada.

    A dwa łącza od jednego operatora na prywatnym AS albo jakiś inny dynamiczny protokół
    routingu na
    dwóch łączach?

    wer

  • 20. Data: 2007-09-24 19:45:05
    Od: Andrzej 'The Undefined' Dopierała <u...@p...org>

    W artykule <fd8e8c$12bg$1@news2.ipartners.pl> piotr::kapczuk napisał(a):

> [...]
    > ASem zawsze będzie osobnym rekordem u operatorów czy też można się
    > spodziewać, że zostanie zagregowane (np za granicą).
    gdzieś może zostanie zagregowane, ale raczej u "małych" niż u dużych.
    Więc problemu tutaj bym nie widział ;)

    --
    Andrzej 'The Undefined' Dopierała
    PLD Linux Developer HomePage: http://andrzej.dopierala.name/